Ontwikkelingshulp
zondag 13 januari 2013 om 15:02
Hallo allemaal,
Over een 3 weken vertrek ik samen met 2 vriendinnen naar Uganda om daar vrijwilligerswerk te doen.
Ik heb er heel veel zin in en wil dit al heel lang.
Mijn probleem is alleen dat mijn Engels niet heel goed is,
ik kan het wel redelijk verstaan en met handen en voeten kom ik er wel uit.
Maar wil toch wel graag af en toe iets spontaan zeggen zonder eerst lang te moeten nadenken het op te zoeken of te vragen.
Nu is mijn vraag, is er iemand die goed Engels/ afrikaans kan en mij een paar handige zinnen kan verzinnen die ik daar bijvoorbeeld bij ontmoeting of tijdens het eten of spel kan zeggen?
Alvast heel erg bedankt.
Liefs Desi
Over een 3 weken vertrek ik samen met 2 vriendinnen naar Uganda om daar vrijwilligerswerk te doen.
Ik heb er heel veel zin in en wil dit al heel lang.
Mijn probleem is alleen dat mijn Engels niet heel goed is,
ik kan het wel redelijk verstaan en met handen en voeten kom ik er wel uit.
Maar wil toch wel graag af en toe iets spontaan zeggen zonder eerst lang te moeten nadenken het op te zoeken of te vragen.
Nu is mijn vraag, is er iemand die goed Engels/ afrikaans kan en mij een paar handige zinnen kan verzinnen die ik daar bijvoorbeeld bij ontmoeting of tijdens het eten of spel kan zeggen?
Alvast heel erg bedankt.
Liefs Desi
zondag 13 januari 2013 om 15:47
zondag 13 januari 2013 om 15:51
quote:yasmijn schreef op 13 januari 2013 @ 15:45:
En bij kinderen die naar bed moeten:
"Lala salama"
(slaap lekker)
Als ze wild zijn: pole pole (rustig aan)
Als ze op moeten schieten: haraka haraka.
Haha ja, kind-controle dingen leer je snel genoeg:
Inatosha (genoeg)
Twende nyumbani (ga naar huis)
Wewe (jij daar)
Baz, baz ( algemeen troostend)
En bij kinderen die naar bed moeten:
"Lala salama"
(slaap lekker)
Als ze wild zijn: pole pole (rustig aan)
Als ze op moeten schieten: haraka haraka.
Haha ja, kind-controle dingen leer je snel genoeg:
Inatosha (genoeg)
Twende nyumbani (ga naar huis)
Wewe (jij daar)
Baz, baz ( algemeen troostend)
zondag 13 januari 2013 om 16:03
zondag 13 januari 2013 om 16:07
En natuurlijk de allerbelangrijkste:
Hakuna matata!
Als je geen ijs in je drankje wilt dan zeg je: hakuna ice.
Want het woord ijs bestaat daar niet, dus dat soort woorden hebben ze in het Engels gehouden. Er bestaan heel veel woorden niet.
Ook een belangrijke: madji (water)
Warme dranken: moto
Koud: baridi
Want als je bv bier bestelt dan krijg je een warme als je niks zegt, altijd baridi erbij zeggen.
Er zijn nogal wat mensen daar die denken dat je van koud bier longonsteking krijgt. Een Afrikaan drinkt zijn bier altijd 'moto'.
Hakuna matata!
Als je geen ijs in je drankje wilt dan zeg je: hakuna ice.
Want het woord ijs bestaat daar niet, dus dat soort woorden hebben ze in het Engels gehouden. Er bestaan heel veel woorden niet.
Ook een belangrijke: madji (water)
Warme dranken: moto
Koud: baridi
Want als je bv bier bestelt dan krijg je een warme als je niks zegt, altijd baridi erbij zeggen.
Er zijn nogal wat mensen daar die denken dat je van koud bier longonsteking krijgt. Een Afrikaan drinkt zijn bier altijd 'moto'.
zondag 13 januari 2013 om 16:07
Niet erg slim van je om je Engels niet wat meer te oefenen en te leren. Als je dit al heel lang wilt had je ook al heel lang kunnen weten dat Engels belangrijk is en had je kunnen zorgen dat je het goed beheerst. Nu heb je dadelijk het probleem dat je al amper Engels kent en dan spreken ze ook nog met een accent. Ik ken zelf wel goed Engels maar ik heb er altijd een beetje moeite mee als mensen met accent praten waardoor ik niet meteen hoor welk woord men bedoeld.
Hoe slecht is je Engels? Kun je bijvoorbeeld simpele kinderboeken al niet goed lezen en begrijpen of lukt de Engelse versie van Harry Potter opzich prima zonder woordenboek? Als het het laatste is zou ik me er niet al teveel zorgen over maken.
Hoe slecht is je Engels? Kun je bijvoorbeeld simpele kinderboeken al niet goed lezen en begrijpen of lukt de Engelse versie van Harry Potter opzich prima zonder woordenboek? Als het het laatste is zou ik me er niet al teveel zorgen over maken.
maandag 14 januari 2013 om 13:32
Hoi Desi,
Leuk dat je naar Uganda gaat. Uganda is een prachtig land.
Toen ik er voor de eerste keer heen ging sprak ik ook niet zo heel goed engels maar je leert het snel genoeg. Ik zou wel zo'n mini zakwoordenboekje kopen zodat je snel de betekenis van woorden op kan zoeken als je iets niet verstaat of als je iets wilt zeggen. Dat heeft mij heel erg geholpen.
Welke taal je verder moet leren hangt een beetje af van waar je naar toe gaat. Als je in Kampala blijft spreken de meeste mensen wel een beetje engels, als je het binnenland in gaat kan je het beste Luganda leren. Niet kiswahili, dat spreken de mensen in Uganda over het algemeen niet zo graag omdat het ze nare herinneringen geeft aan het regime van Idi Amin.
Een paar simpele dingen in Luganda:
Hoi) -- Ki kati?
Hoe gaat het?...Oli otya?
Het gaat goed.....Gyendi
Slaap lekker.....Sula bulungi
Dankjewel .... Webaale
Heel veel succes!
Leuk dat je naar Uganda gaat. Uganda is een prachtig land.
Toen ik er voor de eerste keer heen ging sprak ik ook niet zo heel goed engels maar je leert het snel genoeg. Ik zou wel zo'n mini zakwoordenboekje kopen zodat je snel de betekenis van woorden op kan zoeken als je iets niet verstaat of als je iets wilt zeggen. Dat heeft mij heel erg geholpen.
Welke taal je verder moet leren hangt een beetje af van waar je naar toe gaat. Als je in Kampala blijft spreken de meeste mensen wel een beetje engels, als je het binnenland in gaat kan je het beste Luganda leren. Niet kiswahili, dat spreken de mensen in Uganda over het algemeen niet zo graag omdat het ze nare herinneringen geeft aan het regime van Idi Amin.
Een paar simpele dingen in Luganda:
Hoi) -- Ki kati?
Hoe gaat het?...Oli otya?
Het gaat goed.....Gyendi
Slaap lekker.....Sula bulungi
Dankjewel .... Webaale
Heel veel succes!
maandag 14 januari 2013 om 13:40
quote:makreel schreef op 13 januari 2013 @ 15:11:
Wat voor opleiding heb je achter de rug? Ik probeer heel optimistisch te denken dat je misschien wat te kritisch bent over je Engelse taalbeheersing als je een opleiding in Nederland hebt gevolgd, maar misschien ben ik een beetje naïef.
Ja dat ben je.
In mijn eerste jaar van de pabo moesten wij een Engelse toets maken om te zien wat je niveau was, dat ging van A (heel slecht) tot D (native speaker).
Mijn Engels is behoorlijk goed dus ik zat op een C maar 90% van de klas haalde de A bijna niet eens.. Er wordt echt heel weinig en heel slecht Engels gegeven hier op de scholen.
Wat voor opleiding heb je achter de rug? Ik probeer heel optimistisch te denken dat je misschien wat te kritisch bent over je Engelse taalbeheersing als je een opleiding in Nederland hebt gevolgd, maar misschien ben ik een beetje naïef.
Ja dat ben je.
In mijn eerste jaar van de pabo moesten wij een Engelse toets maken om te zien wat je niveau was, dat ging van A (heel slecht) tot D (native speaker).
Mijn Engels is behoorlijk goed dus ik zat op een C maar 90% van de klas haalde de A bijna niet eens.. Er wordt echt heel weinig en heel slecht Engels gegeven hier op de scholen.
maandag 14 januari 2013 om 13:41
Nog een voorbeeld, in een stageklas bekeek ik hoe er Engelse les gegeven werd. De kinderen moesten een dier noemen in het Nederlands en dan de Engelse naam erbij noemen.
Op een gegeven moment zegt een van de kinderen 'haan' en de juf gaat er niet op in. Later gaf ze toe dat ze niet wist wat het woord daarvoor was..
Op een gegeven moment zegt een van de kinderen 'haan' en de juf gaat er niet op in. Later gaf ze toe dat ze niet wist wat het woord daarvoor was..