bijwerkingen efexor

14-01-2013 18:51 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Sinds 6 weken slik ik efexor, met succes gelukkig.

Ik heb alleen een aantal bijwerkingen waarvan ik me afvraag of anderen dat ook hebben (gehad) en wat ik er mee moet.

Zo is mijn menstruatie nu dus echt 10x zo heftig, echt met complete stolsels zoals ik ze na mijn bevalling had:-( Ik moet echt om het uur verwisselen van (mega)tampon en extra (mega) maandverband.

Verder heb ik echt de meest vreemde en enge dromen, het lijkt wel of ik minstens 10 dromen, per nacht heb die ik me kan herinneren. Ben ook heel vaak wakker. Voor de efexor sliep ik vrijwel helemaal niet dus ik ben wel blij dat ik uberhaupt slaap nu:-)

En m'n hart klopt heel vreemd, het lijkt wel of m'n hart een soort van "fladdert" of zo.

Verder obstipatie, droge mond. maagpijn en aantal andere kleine dingetjes maar daar maak ik me niet zo druk om.

Ik heb al deze dingen ook met m'n psychiater overlegd en die heeft bloed onderzoek laten doen ivm die heftige menstruatie maar de uitslag heb ik nog niet.

Zijn er hier meer mensen die last hebben van deze bijwerkingen?

In principe ben ik heel erg blij dat ik dit middel ben gaan slikken maar die bijwerkingen zitten me niet echt lekker.
Mijn man is een man en dus nooit ongesteld , maar voor de rest is alles herkenbaar. Vooral de dromen zijn bij hem heel erg. Hij slikt inmiddels 1,5 jaar en de bijwerkingen veranderen niet.

Goed in gesprek blijven met je psychiater over de bijwerkingen!
Hi AngieF,

Ik heb 't ook geslikt, en ik vond 't rotspul. Ik had niet de heftige menstruatie, maar wel de dromen en het gevoel dat ik er soms niet helemaal 'was', dat was heel onprettig. Ik ben toen naar mijn psych gegaan en die zei het volgende: "Ieder type anti-depressiva kan bij je buurvrouw anders uitpakken dan bij jou, en als deze onprettig is, proberen we een andere". Ik adviseer je dan ook om als dit langer dan 2 maanden aanhoudt, gewoon over te stappen op een andere SSRI, zoals bijvoorbeeld Sertraline, die ervaar ik (qua bijwerkingen) als heel prettig

Als dit je eerste antidepressiva is, zou ik als ik jou was, héél goed nadenken over of je dit wel wilt. De werking van antidepressiva is namelijk gering, maar je raakt er wel aan verslaafd, waardoor je als je stopt een hele grote kans hebt op allerlei afkickverschijnselen (waaronder somberheid en depressie). Dat is de reden dat het mij nog niet gelukt is om te stoppen. Voor meer info, een aflevering van Zembla: http://www.youtube.com/watch?v=ZHzS590QX8c

Groetjes en succes!
thx voor de reacties:-)

@Bootje: Je vriend vindt de nadelen dus niet opwegen tegenover de voordelen van efexor?

Ik heb gelukkig zeer goed contact met mijn psychiater.

@muis, dit is mijn eerste ad. Ik ben in principe dolblij met de efexor, ik zat echt in de hel en 5 dagen nadat ik begon met slikken knapte ik al heeel hard op, niet te geloven gewoon. Ik ben er nog lang niet maar het is al zoveel beter dan het was.

Kun je zomaar overstappen op een andere SSRI? Ik ga nu zeker niet helemaal stoppen met medicijnen want ik wil dat gevoel wat ik had nooit meer terug hebben en dat afkicken zie ik later wel weer.

Ik maak me wel zorgen over de bijwerkingen dus misschien dat een ander medicijn geschikter zou zijn.

Ik ga het zowiezo even overleggen met psych maar die zegt dat je van alle medicijnen bijwerkingen zal krijgen. Maar die dromen zijn wel vrij akelig, heb jij dat bij sertraline niet?

Raar eigenlijk dat die ssri's onderling zoveel verschillen.
Inderdaad, de medicijnen hebben ervoor gezorgd dat mijn man weer grip op het leven kreeg en helpen hem om het te houden. Maar iedereen moet zijn eigen afwegingen maken natuurlijk.
In het begin haf=d ik heel erge dromen maar de menstruatie herken ik niet wel had ik enorme zweetaanvallen 's nachts. Afkikken van AD is altijd een hel en dat heeft niet te maken met verslaving maar omdat je chemie veranderd door de AD. Iedere AD heeft nadelen als droge mond, geen contact voelen, dik worden en dat zijn nog de vrolijkste. Ik slik het nu 2 jaar en ik ga er niet meer vanaf ondanks dat ik er 5 kilo bij heb gekregen.
Yup ook elke nacht minimaal vijf dromen nachtzweten en dus slecht slapen.... Verder grote pupillen dit zijn bij mij 'blijvende' bijwerkingen de erge van het begin zijn allemaal zo goed als weg al heb ik nog wel af en toe een slecht dag of pa( vandaag) maaf over algemeen genomen gebruik nu negen weken ben ik er erg tevreden over en neem ik die bijwerkingen voor lief heb trouwens geen fladderend hart maar wel een sneller kloppend hart..... Ik en ook iets aangekomen maar komt volgens mij omdat ik rustier ben al die pa s die ik dag en nacht had vreten natuurlijk energie.... Sterkte
Voordat ik efexor ging slikken op internet allerlei vervelende bijwerkingen gelezen dus ik vond het geen prettig idee maar ik slik het nu aantal maanden en geen bijwerkingen en het helpt mij prima, ook niet aangekomen in tegenstelling tot ander AD welke ik jaren geleden een tijdlang slikte.
@Waterplant: Geen contact voelen met jezelf of met anderen? Zijn de enge dromen nu over?

Wat mij betreft blijf ik het ook voorlopig slikken maar vraag me af of dat enorme bloedverlies en dat fladderen niet schadelijk zijn of gevaarlijk ofzo.

@Beauprinses: wordt dat zweten en dromen bij jou al minder in vergelijking met het begin?

Ik slik het ook tegen oa paniekaanvallen en dat werkt echt goed he?

@Posi: wat een feest dat je geen bijwerkingen hebt zeg, wauw super! Ook niet enorm dromen want dat lees je echt veel.

Echt niemand met enorme menstruatieklachten? Eventueel met een andere ssri?
hmm, even gelezen. Even stoppen met dat spul is zeker geen optie door ontwenningsverschijnselen die al kunnen komen door het missen van een enkele dosis.

maar ja, je slikt het ook niet voor niks. Zit je nu je leven lang eraan vast? of wordt op den duur de dosis kleiner?

bloedverlies, in ieder in de gaten houden of je bloedarmoede krijgt.

bloedarmoede:

quote:patiënten bleek zien, met bleekheid van de huid en de slijmvliezen (ogen, binnenzijde van de mond). Mensen kunnen moe zijn en duizeligheid (zwart worden voor de ogen) ervaren bij snel opstaan. Omdat er minder mogelijkheid van zuurstoftransport is, ontstaat er kortademigheid bij inspanning en als compensatie voor de verminderde hoeveelheid bloed een snellere hartwerking met hartkloppingen en een snellere hartslag in rust. De klachten nemen in ernst toe naarmate de symptomen sneller ontstaan.

vervelende is weer wel dat hardkloppingen, misselijkheid ook een gevolg kunnen zijn van de bijwerkingen van Venlafaxine

Ik denk dat daar je bloedtest ook voor is....
Zweten is minder maar niet weg... Dromen is af en aan ene nacht wel andere nacht niet alleen snelhart b grote pupillen heb ik wel dagelijks.... Ja helpt goed tegen pa gister had ik er weer een sinds vier weken dua tis zeker te overzien.... Ik ga zo yoga doen voort eerst voor me ademhaling ben benieuwd
@Pi: Eventjes sxtoppen is inderdaad geen optie of het moet niet anders kunnen...Of ik mn leven lang eraan vast zit weet ik niet maar dat zie ik later wel;-) Of de dosis lager kan, denk ik niet want ik slik 75mg en aldus de psychiater is dit de laagst therapeutische dosering.

Op dit moment heb ik geen bloedarmoede maar ga het in de gaten houden.

Ondertussen zijn de bloeduitslagen bekend en ik heb een te lange bloedingstijd, de internist gaat dit nu verder uitzoeken, ik hoop echt dat er iets aan te doen is.

@Beauprinses: Hier ook grote pupillen maar daar heb ik verder geen last van jij?

Hoe was de yoga?
Nee ikook geen lasr van alleen soms een rotgezicht voor andere;) ja yoga was fijn alleen veeeel rustmomenten dat vondt ik jammer maar me hartslag was laag en rustig dus was wel ontspannen;) maar ga morgen squashen wil ook wel iets actievers erbij doen:p
AngieF, ja misschien wel meer dromen maar ik zie dat niet als vervelende bijwerking. Gezien vorige AD die ik slikte, met vervelende bijwerkingen voor mij als erg aankomen en leven in een soort waas, hoorde ik ook van anderen trouwen destijds vind ik dit middel een uitkomst, voor mij in ieder geval.
quote:muismuis schreef op 14 januari 2013 @ 19:26:

Hi AngieF,

Ik heb 't ook geslikt, en ik vond 't rotspul. Ik had niet de heftige menstruatie, maar wel de dromen en het gevoel dat ik er soms niet helemaal 'was', dat was heel onprettig. Ik ben toen naar mijn psych gegaan en die zei het volgende: "Ieder type anti-depressiva kan bij je buurvrouw anders uitpakken dan bij jou, en als deze onprettig is, proberen we een andere". Ik adviseer je dan ook om als dit langer dan 2 maanden aanhoudt, gewoon over te stappen op een andere SSRI, zoals bijvoorbeeld Sertraline, die ervaar ik (qua bijwerkingen) als heel prettig

Als dit je eerste antidepressiva is, zou ik als ik jou was, héél goed nadenken over of je dit wel wilt. De werking van antidepressiva is namelijk gering, maar je raakt er wel aan verslaafd, waardoor je als je stopt een hele grote kans hebt op allerlei afkickverschijnselen (waaronder somberheid en depressie). Dat is de reden dat het mij nog niet gelukt is om te stoppen. Voor meer info, een aflevering van Zembla: http://www.youtube.com/watch?v=ZHzS590QX8c

Groetjes en succes!

Zembla kan wel meer zeggen. Ik was knap ongelukkig en begon met 20mg citalopram en mijn leven is 100% positiever geworden,niet zomaar een klein beetje. Toen ik stopte was ik weer net zo als voordat ik begon. Ik denk niet dat dat te maken heeft met verslaving maar gewoon dat de oude klachten terugkomen. (Als je net zoals ik al levenslang klachten hebt)

Trouwens ik heb gelukkig ook geen bijwerkingen. Helemaal niets en ben er blij om al is het nooit leuk om pillen te moeten slikken. Maar ik ben blij dat ze bestaan anders was mijn leven echt niet leuk
@Swana: Wat fijn dat je zo'n goed middel gevonden hebt!

Ookal heb ik wel een hele reeks bijwerkingen...alles beter dan wat het was. Ik voelde me diep ellendig en nu stukken beter, ik heb echt nog wel een lange weg te gaan totdat ik weer helemaal in balans ben maar ik ben nu in ieder geval op weg en zonder de efexor ging die weg alleen maar bergafwaarts;-)
Ik heb trouwens enorme trek en dan vooral in zoetigheid, ik eet me helemaal suf en dat heb ik echt nooit eerder gehad.

Jullie?
Angief dat heb ik ook jammer van de bijwerkingen maar ik ben iig weer mens... Was al drie maanden niet buiten geweest nu lukt dat weer dus wilook zeker niet Zonder ja ik eet en snaai me gek eet rustig 3 snickers achter elkaaar op.... Inhalen vd eerste weken denk ik toen kon ik niks eten door de bijwerkingen ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven