Wonen in Hilversum

13-01-2013 22:22 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen over een tijdje naar Hilversum verhuizen, en ik ben me dus nu aan het oriënteren op funda. Qua huizen is er best veel leuks, alleen vind ik het lastig te bepalen welke wijken fijn zijn om te wonen. Zijn er hier Hilversummers met tips?

We zoeken een rustige straat, waar de kinderen makkelijk over straat kunnen om daar of in de buurt te spelen, met een fijne basisschool in de buurt.

Het lastige vind ik het achterhalen van de sociale kant van een buurt. We willen niet tussen enkel 2x modaal tweeverdieners zitten, diversiteit is erg welkom, maar we zouden het wel fijn vinden als er wat 'gelijkgestemden' in de buurt wonen (wij hebben twee kinderen van nu 1 en 2,5 jaar oud, zijn hoogopgeleid en werken allebei). Waar vind je dat in Hilversum? En waar vind je dat in ieder geval níet?

We hebben al wel wat rondgereden, en vooralsnog lijken delen van de astronomische buurt (vooral tussen de Eemnesserweg en de Kometenstraat) en veel stukken rond de Gijsbrecht van Amstelstraat ons leuk. Alleen hebben we het idee dat bij beide de keuze beperkt is; rond de Gijsbrecht van Amstelstraat zijn veel huizen te duur (we zoeken rond de 3 ton, goedkoper mag natuurlijk, minimaal 100 vierkante meter en geen klushuis), en in de astronomische buurt hebben we het idee dat veel straten eigenlijk 'te goedkoop' zijn voor wat we zoeken qua woonomgeving. De Eemnesserweg is een goed voorbeeld van waar we over twijfelen: zitten daar goede en slechte stukken tussen? Het laatste deel (met de groenstrook in het midden) lijkt erg leuk, maar wel dichtbij een drukke weg. Het deel vanaf het centrum tot de Jan van der Heydenstraat heeft ook leuke huizen, maar de buurt die daarbij lijkt te horen (de Edisonstraat heeft nogal een, eh, indruk achtergelaten) is dan weer echt niet wat we zoeken. Of valt dat mee? En zijn er nog andere buurten waar we echt eens moeten gaan kijken?

Ik zou het super vinden als er hier iemand is die met me mee wil denken!
Van oudsher is H'sum-Noord (van het spoor tot Laren) de "mindere kant" en H'sum-Zuid (de andere kant vh spoor) de betere buurt. Er zit onderling echter nog behoorlijk wat verschil. Zuid is wel veel duurder (idd dus rond de Gijsbrecht). In Noord heb je ook weer betere en slechtere delen. Kortweg is het rond het spoor het slechts en dan verder naar buiten toe (richting en achter en rondweg) weer beter. Maar ook dat gaat weer niet helemaal op (bijv buurtje tussen S Stevinweg en spoor is weer wat beter). Voor wat betreft scholen en kindvriendelijke buurten durf ik het je niet te zeggen.
Dag Kiekel, hoe kunnen wij met elkaar in contact komen? Ik weet wel iets, groet Petra67
In Hilversum kan het echt per straat verschillen. Een leuke straat kan naast een slechte straat liggen.

"Over het spoor" geldt als minder goede buurten, maar dat kan nog erg meevallen op bepaalde plekken.

De bloemenbuurt rond de Gijsbrecht ziet er wel gezellig uit, maar veel krappe huizen volgens mij. Er zijn ook nog andere buurten onder en boven de Gijsbrecht waar het wat ruimer en betaalbaarder is.

Ik vind de schildersbuurt erg mooi, maar die is denk ik boven jullie budget.

Kerkelanden zou ik zelf niet willen wonen.

En dan zijn er wat jaren '50 buurten aan de zuidkant die er wat suf uitzien, maar waar het wel rustig wonen is.
Bosje van Zeverijn is ook wel een aardige buurt geloof ik, maar ken ik niet zo heel goed.
Kiekel,

Leuk voorwerk, als ervaringsdeskundige zou ik inderdaad kijken ten noorden van de Gijsbrecht, met name rond de Hyacintenlaan, Taludweg, Multatulilaan, Busken Huetplein, Vosmaerlaan.

Anders inderdaad bij de Hindelaan, Wezellaan, ten westen van de Oud-Loosdrechtseweg (doorgaande weg)

Ook leuk: ten noorden van de Oude haven

Badhuislaan, Roeltjesweg, Mauritslaan.

Voor allemaal geldt: op de fiets in vijf minuten in het centrum en toch rustig wonen, ook lopend naar het station prima te doen.

Ook een leuke buurt: Bij de Koningslaan, Wernerlaan, Nassaulaan.

Mijn idee wat je zegt over de Eemnesserweg, klopt wel met wat anderen zeggen, Noord is toch een beetje mwoah, dan moet je echt weten wat je wilt en ik ken wel twee voorbeelden.

Rond de sterrenbuurt (jouw 'astronomische buurt...haha!) is de Orionlaan erg mooi en de Siriusstraat, vlak bij de hei, maar wel een paar drukke wegen in de buurt met dagelijkse filedruk.

De Indische buurt is misschien ook een goede, met de Javalaan of Celebeslaan, Sumatralaan.

De diversiteit van woningen maakt dat er in al die buurten wel iets te vinden is, maar goed. Ieder z'n voorkeuren natuurlijk.

De Schildersbuurt met de Fabritiuslaan, Rembrandtlaan enzovoorts is denk ik een brug te ver.

Goed voorbeeld waar ik aan denk in jouw prijsklasse:

Is al weg, maar zoiets op de Bosboom-Toussaintlaan

Mocht ik ooit weer in het Gooi gaan wonen, hoop ik dit ooit te kunnen betalen...maar dromen zijn mooi

Arghhhh! Hoe ga ik dit ooit regelen....
In Hilversum zijn alle buurten geweldig je moet het maar net treffen in de straat waar je zit. Maar beetje kak en rijk is toch meer Gijsbrecht v. Amstelstraat en omgeving. Kindvriendelijk toch meer hilversum-noord. Rustig met bos en hij meer richting Kamerling Onnesweg. Beetje de Aso buurt Slachthuisplein en omgeving. succes! Maar hoe dan ook ik hou van Hilversum als geboren Hilversummer. En oh ja beetje de sociale buurt bij centrum de Wandelpad/Diamantstaat en omgeving.
Ik bedoel niet hij maar hei. Sorry haha
quote:billyjean schreef op 13 januari 2013 @ 23:56:

In Hilversum zijn alle buurten geweldig je moet het maar net treffen in de straat waar je zit. Maar beetje kak en rijk is toch meer Gijsbrecht v. Amstelstraat en omgeving. Kindvriendelijk toch meer hilversum-noord. Rustig met bos en hij meer richting Kamerling Onnesweg. Beetje de Aso buurt Slachthuisplein en omgeving. succes! Maar hoe dan ook ik hou van Hilversum als geboren Hilversummer. En oh ja beetje de sociale buurt bij centrum de Wandelpad/Diamantstaat en omgeving.Mee eens ik woon zelf over het spoor en ik zit in een goede buurt en straat, dus niet alle beurten over het spoor zijn bagger want er zijn zat straten waar een oude collega van mij woont in de bloemen buurt waar het bagger is kijk een beetje rond het centrum of beetje meer de gijsbrecht
Vrienden wonen in de Egelstraat in Hilversum. Veel kinderen, en hoger opgeleiden. Ziet er wel leuk uit, en is vlakbij het bos.
Bedankt voor alle reacties!

Jullie bevestigen wel het gevoel dat ik al had, dat het vaak per straat verschilt of je er wel of niet zou willen wonen. Voor de Hilversummers die het willen delen; waar wonen jullie? Bevalt dat? Waar zou je zelf ook wel willen wonen en waarom?

De Schildersbuurt is inderdaad super, maar inderdaad ook boven ons budget (tenzij je een klushuis koopt, maar dat willen we echt niet). Net als de indische buurt. Kerkelanden is al héél snel afgevallen haha.

Orionlaan een Siriusstraat, inderdaad een gave locatie zo vlak bij de hei, mooie huizen, maar wel boven on budget helaas. We vonden zelf de Polluxstraat, Castorstraat, Meteorenstraat wel leuk; is dat wat?

De jaren ’50 buurten aan de zuidkant hebben we inderdaad ook bekeken (vooral op google streetview trouwens), maar ik heb het idee dat daar voornamelijk oudere mensen wonen en het dus niet echt een leuke buurt is voor de kinderen; klopt dat? De huizen zien er inderdaad niet echt leuk uit, maar als het nou een perfecte woonomgeving is kan ik daar wel mee leven.

Bosje van Zeverijn gaan we nog eens kijken. Het lijkt op de kaart alsof je zo ‘ingesloten’ zit tussen allemaal drukke wegen, maar misschien valt dat mee in het echt? En hoe zit het met het buurtje daarboven (Egelstraat, Vossenstraat, Bodemanstraat)? Zoals Rowe het beschrijft klinkt dat wel aantrekkelijk!

Ten noorden van de oude haven ben ik gister even doorheen ‘gelopen’ op streetview, dat ziet er inderdaad erg leuk uit! Ik verwacht dat de huizen op de lanen wat boven ons budget zijn haha, maar zijn de straten met de wat kleinere huizen ook leuk? (Hoogstraat, 1e en 2e Nieuwstraat)

De Bloemenbuurt ziet er inderdaad leuk uit, vaak wel te kleine huizen maar zo nu en dan zit er iets tussen met voldoende ruimte. Wat voor type mensen woont daar? Ik bedoel, is het overwegend hoogopgeleid met kinderen, of zijn het meer mensen die het EK graag groots en meeslepend op straat vieren ?

Ventilator, De Bosboom-Toussaintlaan is mooi! Dat huis trouwens ook, wel nog wat werk aan te doen, maar dat zou nog nét acceptabel kunnen zijn. Als ik zo eens op funda kijk leek dit huis wel een buitenkansje, of niet? En ik snap je droomhuis, prachtig zo bij het water :-)

Petra67; mag ik vragen waar je me precies mee kunt helpen? We zitten echt nog in de oriënterende fase (moeten eerst ons eigen huis nog verkopen), dus don’t get your hopes up als je een Hilversums huis in de verkoop hebt Ik heb ook geen idee of je hier privéberichten ofzo kunt sturen, weet jij dat?

Bedankt voor het meedenken, echt super! Het geeft me al wat meer richting en houvast. Het is echt heel gek om ergens naartoe te verhuizen waar je de wijken niet kent. Gelukkig is er dus dit forum, en nog genoeg tijd om eens door alle buurten heen te rijden/wandelen :-)
ben zelf opgegroeid in Hilversum.....hele leuke stad.

Leuk centrum en dichtbij de natuur.....bos, hei, en als het een goede winter is schaatsen op de loosdrechte plassen.

Als ik zelf weer terug naar h'sum zou gaan zou ik echt kiezen voor een huis in het vierkant tussen dipendaalselaan - bosdrift - vaartweg - zeverijnstraat. Bloemenbuurt is qua prijzen beter te doen maar in mijn tijd waren sommige straten toch wel een beetje aso.

Zit wel een hele leuke basisschool daar, de Violenschool (niet klassikaal maar een mengelsmoesje van montessori, jenaplan, dalton)
Ik vind zelf Hilversum - Noord heerlijk om te wonen.

Dichtbij de hei, bos en station. Snel in het centrum.

En met kinderen ook heel fijn een prachtige speeltuin op loopafstand.

En qua slechtere buurten over het spoor, dat word steeds minder slecht.
woon zelf in de richting van Laren vlakbij de heide, hoge larenseweg, coehoornstraat etc het is hier prima wonen! Rustig, veel gezinnen etc

Binnekort verhuis ik naar bloemenbuurt heel dichtbij de gijsbrecht, schijnt een hele populaire buurt te zijn en ook leuk wonen
Als er geen haast is en het huis moet nog verkocht, zou ik in de maanden maart, april lekker gaan rondlopen door de buurten.

Een keer op de zaterdagochtend en bijvoorbeeld ook doordeweeks en na werk. Een keer met regen en juist een mooie dag. Dat maakt een gevoel bij je los.

Wat de anderen zeggen, klopt wel. Het is goed wonen in Hilversum. Noord met de sterrenbuurt en bij de hei is mooi wonen. Zeker ook de omgeving Meteorenstraat, maar vergeet niet dat er uitvalswegen zijn die altijd verkeer hebben, je hoort een ruis in de achtertuin, ook op zondag. En het zijn 'oversteekwegen' voor de kinderen.

Hetzelfde geldt voor Zuid met de Gijsbrecht, Diependaalselaan, Utrechtseweg. Willem Marinus Dudok is er als stedenkundige verantwoordelijk voor geweest dat de hei en het bos het dorp omsluiten. Er is veel eenrichtingverkeer door de gemeente aangelegd. Het zijn de 20 minuten dat je vaststaat op de Larenseweg vanaf de A1 om Hilversum in te komen, als je in Noord woont. Of de Vreelandseweg als je vanaf de A2 komt.

Maar eenmaal wonend daar, is het een feest voor je kinderen en ben je zo bij de Loosdrechtse plassen, of ga je naar 's Graveland en drink je na een wandeling bij De Sperwershof een lekkere thee, enzovoorts...

Succes!
quote:kiekel schreef op 14 januari 2013 @ 10:34:

De jaren ’50 buurten aan de zuidkant hebben we inderdaad ook bekeken (vooral op google streetview trouwens), maar ik heb het idee dat daar voornamelijk oudere mensen wonen en het dus niet echt een leuke buurt is voor de kinderen; klopt dat? De huizen zien er inderdaad niet echt leuk uit, maar als het nou een perfecte woonomgeving is kan ik daar wel mee leven.

Wisselt. Ook wel jonge stellen en mensen met kinderen, maar ook hier is het per straat verschillend. Je kunt in Hilversum eigenlijk niet een hele buurt een plus of een min geven vind ik.

quote:Bosje van Zeverijn gaan we nog eens kijken. Het lijkt op de kaart alsof je zo ‘ingesloten’ zit tussen allemaal drukke wegen, maar misschien valt dat mee in het echt? En hoe zit het met het buurtje daarboven (Egelstraat, Vossenstraat, Bodemanstraat)? Zoals Rowe het beschrijft klinkt dat wel aantrekkelijk!Het is een leuk buurtje maar van alle huizen die we bekeken hebben in die buurt waren de keukens ontzettend krap.
Bedankt voor alle tips weer!

Ventilator, dat klinkt heerlijk, zo wordt de voorpret nog groter Dat rondlopen gaan we zeker doen!

Ginevra, bedankt voor de toelichting. Gaan we toch ook eens in het 'suffe buurtje' kijken Ik vind best leuke huizen in de Egelstraat-buurt, gaan we ook beter verkennen!
quote:kiekel schreef op 14 januari 2013 @ 10:34:

Bedankt voor alle reacties!

Orionlaan een Siriusstraat, inderdaad een gave locatie zo vlak bij de hei, mooie huizen, maar wel boven on budget helaas. We vonden zelf de Polluxstraat, Castorstraat, Meteorenstraat wel leuk; is dat wat?

Hoi, ik woon zelf in een van de straten die je hierboven in je laatste zin noemt, en alweer enkele jaren met veel plezier. De straat verjongt, er zijn de afgelopen jaren veel kinderen geboren. Hei en winkels op loopafstand, het NS station en 'centrum' is ook maar 15 min lopen. En je zit binnen een paar minuten op de A1, ook handig!
Een neef van me vriend woont in hilversum in de Leeghwater straat, oude huisjes, krappe straatjes en weinig parkeer ruimte.

Hij heeft daar een huisje opgeknapt, boven weinig ruimte met de 2 slaapkamers. En volgends mij ook nog slecht geisoleerd, want iedereen had het koud afgelopen zaterdag op zijn verjaardag.
Dat is ook typisch een straat waar ik ook niet zou willen wonen Chantal. De omgeving vh station aan die kant is ook niet zo leuk.
Ik woon zelf in de Egelstraat en inderdaad: het is hier fijn wonen. Fijne buren, fijne buurt en alles lekker dichtbij. Je staat binnen 5 minuten in het bos en het centrum is 10 minuten lopen. In Kerkelanden heb je een groter winkelcentrum met een Lidl, AH, DA, Blokker, Zeeman, Gall&Gall en noten/kaas, groenten, bloemen, dierenwinkel. Is op 5 minuten rijden afstand.

Kan iedereen deze buurt aanbevelen!

Waar je alleen wel echt rekening mee moet houden is dat er in deze straten een serieus parkeerprobleem is. Wanneer je later dan 7 uur 's avonds thuiskomt kan het zomaar gebeuren dat je 3 straten moet lopen van je parkeerplaats naar huis. Om hier dan ook maar een positief puntje van te maken: je leert wel goed inparkeren!

Je hebt er in de buurt trouwens ook een grote speelplaats!
anoniem_147472 wijzigde dit bericht op 16-01-2013 15:13
Reden: Toevoeging speelplaats
% gewijzigd
Dit is een oud topic, maar ik heb het toch even naar boven gehaald.

Wie woont er in de 'astrologische' buurt, rechts van de Jan van der Heijdenstraat?

En hoe is het daar met parkeren? En is het te lopen naar het station?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven