He dat is nou jammer ........

25-01-2013 09:48 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mediterraanse hap houdt brein niet langer jong

Het blijkt te mooi om waar te zijn: een brein dat langer jong zou blijven als je veel Mediterraans voedsel eet. Franse onderzoekers hebben helemaal geen bewijs kunnen vinden dat een dieet vol groente, fruit, volkoren graanproducten, noten, wijn en olijfolie de hersenen zou beschermen tegen ouderdom.

Tijdens het onderzoek dat deze maand in de American Journal of Clinical Nutrition verscheen, werd gedurende langere tijd het eetpatroon van mensen op middelbare leeftijd geregistreerd. Toen zij eenmaal 65 waren geworden, werden hun cognitieve vaardigheden opgemeten. Een link tussen die twee ontbrak echter.

De suggestie dat de 'goede' vetten in het Mediterraanse eten een positief effect op de hersenen hebben of ten minste de veroudering van het brein tegengaan, kan hierdoor naar het land der fabelen worden verwezen. Ook eerder onderzoek dat een regelmatige Italiaanse of Spaanse hap de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer kan voorkomen, kan in twijfel worden getrokken.

Hè dat is nou jammer. Als we dan toch bezig zijn, hebben jullie nog meer dingen op etengebied die naar het land der `fabels` verwezen kunnen worden?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Als je zwanger bent en je drinkt koffie, dan krijg je een roodharige baby.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ach, het is in ieder geval lekker eten stel je voor dat je jaren iets smerigs eet omdat het goed zou zijn voor je gezondheid en 20 jaar later blijkt dat het niets helpt
Van spinazie word je sterk
Dat is zeker jammer. :-)

Ha dat van die koffie wist ik niet. Ik lust geen koffie,maar heb toch een roodharig kind. Misschien van al die bonbonbloc die ik heb gegeten toen ik zwanger was.
quote:lala87 schreef op 25 januari 2013 @ 09:54:

Dit heb ik gisteren mijn kinderen nog verteld.

Zou je dit niet willen afdoen als een fabeltje, ze hadden zowaar hun bord leeg.
Van ontbijtkoek ga je goed poepen.

Onzin ik poep altijd goed, ook zonder pijnenburg.
Ja en?
Hoe zit het met eieren? Is dat ook een fabeltje?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:bubbelwijn schreef op 25 januari 2013 @ 09:55:

[...]

Dit heb ik gisteren mijn kinderen nog verteld.

Zou je dit niet willen afdoen als een fabeltje, ze hadden zowaar hun bord leeg. LOL, ik neem het terug
Mij werd vroeger altijd geleerd dat als ik de korstjes van mijn brood op at ik kon fluiten. Heb met man en macht elke dag mijn korstjes opgegeten, maar kan nog steeds niet zo goed fluiten helaas
Ho, wilde aanpassen, niet quoten
quote:lala87 schreef op 25 januari 2013 @ 10:00:

[...]

LOL, ik neem het terug Dank je.
Ik weet het niet meer precies maar volgens mij vertelde mijn vader mij vroeger dat als je een pit, bijv. een kersenpit inslikte er een boom in je buik zou groeien. Ben vergeten nav wat dat vertelt werd. Weet nog dat ik altijd dacht dat er een kersenpit zat bij mijn linkerhand, daar heb ik een blauw `pitje` zitten tussen mijn duim en wijsvinger .
Zo vertel ik mijn kinderen ook dat ze van worteltjes heel goed in het donker kunnen kijken en van bruine bonen goed naar de wc kunnen gaan. En als ze veel broccoli eten kunnen ze bijna niet ziek worden.

Mijn kinderen vragen tegenwoordig al voor het eten wat ze kunnen als ze het op hebben.
quote:lala87 schreef op 25 januari 2013 @ 09:54:

Die is wel echt waar. Alleen niet zoals in Popeye helaas

http://www.nu.nl/gezondhe ... ie-maakt-echt-sterk-.html
Spek met eieren maakt foetus slimmer
quote:Snoesje666 schreef op 25 januari 2013 @ 09:51:

Als je zwanger bent en je drinkt koffie, dan krijg je een roodharige baby.O maar dat is geen fabeltje hoor...jongste is rood..en mijn enige zonde was koffie ...
Puck
quote:bubbelwijn schreef op 25 januari 2013 @ 10:06:

Zo vertel ik mijn kinderen ook dat ze van worteltjes heel goed in het donker kunnen kijken en van bruine bonen goed naar de wc kunnen gaan. En als ze veel broccoli eten kunnen ze bijna niet ziek worden.

Mijn kinderen vragen tegenwoordig al voor het eten wat ze kunnen als ze het op hebben. Ja die ken ik ook nog, want heb jij wel eens een konijn met een bril gezien?
Haha, ja die dingen gaan van generatie op generatie volgens mij.

Die van die korstjes ga ik ook onthouden.
Dat 2 glazen alcohol (rode wijn oid) per dag gezond zouden zijn.... allang achterhaald. De negatieve effecten zijn groter dan de paar kleine baten.
Japans eten is zo gezond dat minister Aso van Japan nu vraagt of die oudjes eerder dood willen gaan. Ze zijn te duur aan het worden.
quote:Mylene_Valerie schreef op 25 januari 2013 @ 09:59:

Hoe zit het met eieren? Is dat ook een fabeltje?Dat teveel eieren slecht voor je cholesterol zou zijn, is idd 'n fabeltje.
quote:bloemetje77 schreef op 25 januari 2013 @ 10:24:

Dat 2 glazen alcohol (rode wijn oid) per dag gezond zouden zijn.... allang achterhaald. De negatieve effecten zijn groter dan de paar kleine baten.De cardioloog van mijn moeder beveelt nog wel 1 glas rode wijn per dag aan voor hartpatienten. Negatieve effecten zijn er alleen als je teveel drinkt.
Ff reageren op de OP. Ok dan houdt het de hersenen niet jong...maar dan is het nog wel gewoon een gezond dieet. Ik ben een negativo hoor maar met dit soort berichten vermoed ik meteen dat de fastfood industrie hier iets mee te maken heeft
quote:Mylene_Valerie schreef op 25 januari 2013 @ 09:48:

Mediterraanse hap houdt brein niet langer jong

Het blijkt te mooi om waar te zijn: een brein dat langer jong zou blijven als je veel Mediterraans voedsel eet. Franse onderzoekers hebben helemaal geen bewijs kunnen vinden dat een dieet vol groente, fruit, volkoren graanproducten, noten, wijn en olijfolie de hersenen zou beschermen tegen ouderdom.

Tijdens het onderzoek dat deze maand in de American Journal of Clinical Nutrition verscheen, werd gedurende langere tijd het eetpatroon van mensen op middelbare leeftijd geregistreerd. Toen zij eenmaal 65 waren geworden, werden hun cognitieve vaardigheden opgemeten. Een link tussen die twee ontbrak echter.

De suggestie dat de 'goede' vetten in het Mediterraanse eten een positief effect op de hersenen hebben of ten minste de veroudering van het brein tegengaan, kan hierdoor naar het land der fabelen worden verwezen. Ook eerder onderzoek dat een regelmatige Italiaanse of Spaanse hap de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer kan voorkomen, kan in twijfel worden getrokken.

Hè dat is nou jammer. Als we dan toch bezig zijn, hebben jullie nog meer dingen op etengebied die naar het land der `fabels` verwezen kunnen worden? In de media komen iedere keer weer aandacht trekkende berichten over gezondheid. En een week later wordt weer het tegengestelde beweerd. Leef als een oud omaatje van 100 jaar die nog goed haar verstand heeft. Veel kruiswoordpuzzels maken en rode bietjes / andijvie eten dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven