Koningsdag

28-01-2013 20:23 229 berichten
quote:Koningsdag op 27 april AMSTERDAM - Vanaf 2014 wordt Koninginnedag vervangen door Koningsdag. De dag zal ook niet meer op 30 april, maar op 27 april plaatsvinden, de verjaardag van Willem-Alexander.

Dat heeft de RVD zojuist bekendgemaakt. De eerste Koningsdag zal echter op 26 april plaatsvinden, aangezien 27 april 2014 op een zondag valt.

In 2014 zal de Koninklijke Familie de dag vieren in Amstelveen en De Rijp. Deze gemeenten kunnen gebruik maken van het programma dat al is ontwikkeld voor de geplande viering van Koninginnedag op 30 april dit jaar, die vanwege de abdicatie en inhuldiging een ander karakter krijgt.

Heel raar dat ze 'n feestdag die op zondag valt verzetten en dan niet naar de maandag, maar notabene naar de zaterdag!

Buiten dat had 't van mij gewoon koninginnedag mogen blijven. Die traditie staat los van wie van de koninklijke familie dan jarig is, gezien 't feit dat Bea die dag ook heeft gerespecteerd.
Zee kunnen beter een Oranjedag van maken. Of de dag van Oranje .
Alle reacties Link kopieren
De dag van Oranje. Perfect.
Leuk, mijn vader is op 26 april jarig. Lekker altijd vrij de dag erna de komende jaren, ideaal! En volgend jaar wordt hij 70. Wordt dat even lekker uitgebreid gevierd op 26 april!
Wat een gezeik over een vrije dag en dan er ook nog "reli-freaks" bij halen als het om een zondag gaat.

Ga jij dan gewoon aan het werk met pasen, pinksteren etc?

Ik dacht dat jij überhaupt geen werk hebt.
Dag van Oranje vind ik dus helemaal niks, Koningsdag op zijn verjaardag is gewoon zoals het hoort. En dat geneuzel over een vrije dag.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:jippie55 schreef op 28 januari 2013 @ 20:29:

[...]

Nee hoor, uit respect naar juliana

Wie?

Kom op zeg....moet alles maar bij het oude blijven? Laat Koning Lex er toch lekker zelf een draai aan geven. Ik hoop dat die oud hollandse spellen en dat koekhappen ook verleden tijd is. Had vorig jaar last van plaatsvervangende schaamte toen ik onze toekomstige Koning een WC zag gooien....
quote:kettle schreef op 29 januari 2013 @ 09:41:

Wat een gezeik over een vrije dag en dan er ook nog "reli-freaks" bij halen als het om een zondag gaat.

Ga jij dan gewoon aan het werk met pasen, pinksteren etc?

Ik dacht dat jij überhaupt geen werk hebt.Het gaat me om de vrije dagen an sich, niet om de betekenis die men er maatschappelijk aan geeft. Voor mij is pasen het voorjaarsfeest en heeft vanuit de basis niets met religie te maken.
quote:elninjoo schreef op 29 januari 2013 @ 09:45:

[...]

Het gaat me om de vrije dagen an sich, niet om de betekenis die men er maatschappelijk aan geeft. Voor mij is pasen het voorjaarsfeest en heeft vanuit de basis niets met religie te maken.Sorry hoor, maar je bent momenteel toch werkeloos?
Ik vind het jammer dat Koninginnedag niet blijft wat het is. Als eerbetoon aan Juliana en op 30 april.

Maar misschien denk ik daar heel anders over na onze eerste Koningsdag.

Helaas ben ik op vakantie op de allerlaatste Koninginnedag. Ik had de kroning toch wel live willen zien.

[...]

Het gaat me om de vrije dagen an sich, niet om de betekenis die men er maatschappelijk aan geeft. Voor mij is pasen het voorjaarsfeest en heeft vanuit de basis niets met religie te maken.

O, en Hemelvaartsdag dan? "Lekker zonnetje dag"?

En als het suikerfeest hier vrije dagen zouden worden? Zou het je dan nog steeds om de vrije dagen an sich gaan?

Of wegen je principes dan weer zwaarder dan lekker een dag thuis zitten?

Voor mij is pasen het voorjaarsfeest en heeft vanuit de basis niets met religie te maken.Natuurlijk wél.
Wat gaan we nu eigenlijk zingen ipv Dancing Queen? Dat is echt zo'n Koninginnedagliedje.
Wat gaan we nu eigenlijk zingen ipv Dancing Queen? Dat is echt zo'n Koninginnedagliedje.
Moet je vanuit 'n tijdelijke situatie dan maar schijt hebben aan de officiele vrije dagen die we in ons land krijgen? Het is tenslotte niet de bedoeling dat ik thuis blijf zitten. En waarom zou het je niet boeien als het je zelf op dit moment niet raakt, maar de rest van de wel werkende bevolking wel?
Weet je wat leuk is? Als iedereen zich op Koningsdag inzet voor een goed doel....uitgekozen uit het Oranjefonds door de Koning zelf,

De Koning en Koningin blijven dan gewoon twee steden bezoeken, maar helpen mee om zo veel mogelijk geld in te zamelen. Een soort combinatie van The Serious Request actie/burendag/vrijwilligersdag etc.
Natuurlijk heeft Pasen met religie te maken. De commercie heeft er de paashaas aan toegevoegd. Met eieren.
Pasen is het belangrijkste christelijke feest. Toch weten veel mensen niet meer wat er met Pasen gevierd wordt. Wat is de betekenis van het christelijke Paasfeest?

Met Pasen wordt de opstanding van Jezus Christus gevierd. Eigenlijk moet je wanneer je naar de betekenis van Pasen zoekt altijd ook nadenken over Goede Vrijdag. Op deze vrijdag werd Jezus gekruisigd. Op zich niet zo’n opvallende gebeurtenis. Er werden in de tijd van Jezus veel mensen gekruisigd door de Romeinen. Opvallend is echter wel dat Jezus van tevoren over Zijn dood spreekt en zegt dat Hij zelf voor de dood kiest. Dat is meer dan een opvallende dood.

Jezus sprak over de noodzaak van Zijn dood. Hij vertelde dat Hij moest sterven om de gebrokenheid en zonde van de wereld moest dragen. Zijn dood aan het kruis van in die zin dus veel meer dan een terechtstelling. Aan het kruis droeg Hij de straf op de zonde.

Met die wetenschap is Pasen beter te begrijpen. Jezus droeg vrijwillig de straf op de zonde: de dood. Hij bleef alleen niet in de dood maar overwon deze. Door deze overwinning hoeft niemand de straf op de zonde te dragen. Jezus keek de dood in ogen voor ons. Het betekent dat dood niet dood meer is. Er is perspectief en hoop. Met dit leven houdt het niet op. Er is door en in Jezus Christus echt Leven.
quote:elninjoo schreef op 29 januari 2013 @ 09:50:

Moet je vanuit 'n tijdelijke situatie dan maar schijt hebben aan de officiele vrije dagen die we in ons land krijgen? Het is tenslotte niet de bedoeling dat ik thuis blijf zitten. En waarom zou het je niet boeien als het je zelf op dit moment niet raakt, maar de rest van de wel werkende bevolking wel?

Ik werk fulltime en heb genoeg vrije dagen.

Jij bent een anarchist?
Elninjoo,

Ik denk dat maar weinig mensen zo neuzelen over die ene vrije dag in 2014.
quote:elninjoo schreef op 29 januari 2013 @ 09:50:

Moet je vanuit 'n tijdelijke situatie dan maar schijt hebben aan de officiele vrije dagen die we in ons land krijgen? Het is tenslotte niet de bedoeling dat ik thuis blijf zitten. En waarom zou het je niet boeien als het je zelf op dit moment niet raakt, maar de rest van de wel werkende bevolking wel?Ja, want jij ben nogal meelevend. Sorry hoor, ik krijg bij jou altijd een heel er "ikke ikke ikke" gevoel. Dus dat je zo meeleeft met de rest van de bevolking gaat er bij mij niet in.
quote:kettle schreef op 29 januari 2013 @ 09:49:

[...]

O, en Hemelvaartsdag dan? "Lekker zonnetje dag"?

En als het suikerfeest hier vrije dagen zouden worden? Zou het je dan nog steeds om de vrije dagen an sich gaan?

Of wegen je principes dan weer zwaarder dan lekker een dag thuis zitten?

Hemelvaart is ook weer 'n gegarandeerd lang weekend in 'n goed seizoen, dus prima dagen om aan te houden.

Zo'n suikerfeest wisselt van dag en van seizoen en als ze ons al 'n extra officiele vrije dag willen geven, zou ik kiezen voor neutrale 'bankholiday' waardoor je in elk geval 'n lang weekend krijgt.
quote:Summerdance schreef op 28 januari 2013 @ 20:38:

Waarom Nien?

Dat is nooit zo geweest dus waarom dan nu veranderen?

Ze hadden het ook helemaal op kunnen heffen, waren we helemaal nooit meer vrij geweest eind april

Al moet ik zeggen Koningsdag bekt niet echt lekker

Ik had het op Oranjedag gehouden!

Grappig daar hadden wij het gister ook over. Dat koningsdag eigenlijk niks is. Ik had het als ik alex was geweest ook op de 30e laten staan en er oranje dag van gemaakt. Lekker zijn eigen verjaardag in rust.

Misschien is hij de zelfgemaakte tekeningen en mislukte ontbijtjes wel zat
Wat een gezeur om die vrije dag. Zo is het altijd gegaan, viel koninginnedag op een zondag, dan werd het gevierd op zaterdag. Trouwens, hele branches hebben niets aan konininginnedag als vrije dag. Zelfs supermarkten zijn allemaal open. Winkels zijn geopend. Horeca is druk.
quote:kettle schreef op 29 januari 2013 @ 09:52:

[...]

Ja, want jij ben nogal meelevend. Sorry hoor, ik krijg bij jou altijd een heel er "ikke ikke ikke" gevoel. Dus dat je zo meeleeft met de rest van de bevolking gaat er bij mij niet in.Nog niet misschien.
Kerst valt soms ook in het weekend.

Echt, dat gezeur over één vrije dag in 2014.

Get a life.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven