Jaar naar Spanje

29-01-2013 12:23 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik zijn van plan om een jaar naar Spanje te gaan, als een soort sabbatical. Vanuit zijn familie is er woonruimte vrijgekomen waarvoor we niets hoeven te regelen. Echter moeten we in NL wel e.e.a. regelen voordat we kunnen vertrekken. O.a. vragen we ons af of we ons al dan niet moeten uitschrijven bij de gemeente. De intentie is om na een jaar weer in NL te gaan wonen en het leven hier weer op te pakken. Onze NL zorgverzekering houden we dan ook aan.

Nu hebben we natuurlijk al veel uitgezocht, maar toch ben ik bang dat we essentiële dingen vergeten. Hopelijk zijn er hier mensen die nuttige info kunnen geven over:

- Het verhuren van een koopappartement voor een termijn van een jaar. Eerst wilden we dit via een makelaar verhuren, maar gezien het te weinig punten heeft om het via de vrije sector te verhuren, zullen we dit waarschijnlijk via huisbewaring moeten doen? Iemand tips of ervaring? Moet je je bij huisbewaring uitschrijven bij de gemeente?

- Het regelen van vervoer. We hebben nu geen auto maar er wel een nodig in Spanje. Is het verstandiger om deze in NL aan te schaffen, en mag je er dan gewoon een jaar in rijden in Spanje? Wegenbelasting betalen we dan in NL. Mochten we ons toch uitschrijven; als je niet meer staat ingeschreven in NL, kun je dan een NL auto rijden? Stel dat we een Spaanse auto kopen, is het dan heel veel gedoe en prijzig om deze na een jaar in te voeren naar NL?

- Wat moeten we verder niet vergeten behalve abonnementen opzeggen?

Tevens willen we in Spanje gaan genieten, maar ook wel gaan werken. Kan dit als je niet bij een Spaanse gemeente ingeschreven staat? Volgens mij heb je voldoende aan een NIE-nummer en draag je belasting automatisch af van je loon. Wel heb je een Spaanse bankrekening nodig. (We zijn ons bewust van de crisis, en werken is niet perse noodzakelijk dus dit staat ons avontuur niet in de weg)

Als laatste; heeft iemand ervaring met emigratiebemiddeling? Zijn er bedrijven of particulieren die ons hierin kunnen ondersteunen?

Alvast bedankt voor jullie reacties en suggesties!
Je weet dat de werkloosheid torenhoog is in Spanje? Hoe wil je in je levensonderhoud gaan voorzien? En spreek je Spaans?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
De werkloosheid is inderdaad heel hoog en daar zijn we ins wel degelijk van bewust. Wij zijn beiden horeca-mensen en niet op zoek naar boeiende banen. Financieel is het ook niet noodzakelijk dat we werken. We verhuizen naar een regio met veel Nederlanders en Belgen, maar ik spreek ook Spaans.
Hoi IngaPinga,

Als je zeker weet dat je na een jaar weer terug gaat naar Nederland, dan zou ik me niet uit laten schrijven. Ja, officieel moet je je als je langer dan 8 maanden wegblijft uit laten schrijven, maar in de praktijk zitten er een hoop nadelen aan en maar weinig voordelen. Ik zou het niet doen. Hoe het zit met een auto weet ik niet.

Voor een baan heb je inderdaad allereerst een NIE nummer nodig, wat je kunt aanvragen met een paspoort. Voor een spaanse bankrekening heb je een NIE nodig.

Weet je al waar je wil gaan werken? Het is slim om daar van te voren al over na te denken, want men is niet al te happig op buitenlanders die baantjes weg komen pikken. De spaanse taal machtig zijn is ook een voordeel.

Ohja, waar ga je wonen?
Werken in Spanje? Van de beroepsbevolking is 27 % werkloos.
verba volant, scripta manent.
O, dat was al gezegd.
verba volant, scripta manent.
quote:ninox schreef op 29 januari 2013 @ 12:30:

Als je zeker weet dat je na een jaar weer terug gaat naar Nederland, dan zou ik me niet uit laten schrijven. Ja, officieel moet je je als je langer dan 8 maanden wegblijft uit laten schrijven, maar in de praktijk zitten er een hoop nadelen aan en maar weinig voordelen. Ik zou het niet doen. Hoe het zit met een auto weet ik niet.

Als je meer dan 2/3 van het jaar in het buitenland verblijft, moet je je inderdaad uitschrijven. Er is een nieuwe wet in aantocht die de controle hierop verscherpt (o.a. door het uitwisselen van gegevens tussen verschillende instanties makkelijker te maken). Misschien goed om in het achterhoofd te houden. Als je wel door de mand valt, kun je een boete (of zelfs een gevangenisstraf) opgelegd krijgen. Wanneer e.e.a. van kracht wordt, is nog niet helemaal duidelijk.
Marianne@

To verteld al dat ze niet hoeft te werken financieel.

Verder TO; lekker gaan! nu het nog kan. Ik kan je geen tips geven over dingen regelen geen ervaring, maar veel plezier gewenst.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik vraag me af als je een koophuis hebt en hypotheek betaalt (ook al ga je verhuren), of je je dan mag uitschrijven. Ook voor een zorgverzekering moet je letten op je woonadres, ik weet niet zeker of dit ook via een buitenlands adres kan. Even uitzoeken?
quote:appeltje84 schreef op 29 januari 2013 @ 12:51:

[...]

Als je meer dan 2/3 van het jaar in het buitenland verblijft, moet je je inderdaad uitschrijven. Er is een nieuwe wet in aantocht die de controle hierop verscherpt (o.a. door het uitwisselen van gegevens tussen verschillende instanties makkelijker te maken). Misschien goed om in het achterhoofd te houden. Als je wel door de mand valt, kun je een boete (of zelfs een gevangenisstraf) opgelegd krijgen. Wanneer e.e.a. van kracht wordt, is nog niet helemaal duidelijk.Mijn vriend werkt het grootste gedeelte van het jaar in het buitenland, en woont daar dan ook. Heeft in NL geen zorgverzekering (hoeft niet, heeft een buitenlandse verzekering), maar wel zijn koophuis in Nederland, en staat dus gewoon in die gemeente ingeschreven. Betaalt weer niet in NL belasting, maar in het land waar hij werkt. Het is dus allemaal iets complexer en echt afhankelijk van je woonsituatie, koophuis in NL betekent meestal ingeschreven staan in die gemeente.
Volgens mij word je zorgverzekering gestopt als je niet in NL. werkt.
Ik heb ooit mijn huis via huisbewaring verhuurd voor 2 jaar. Ging heel makkelijk. Heb me ook uitgeschreven bij de gemeente want dat was verplicht (langer dan 8 maanden). Zorgverzekering ook opgezegd omdat ik wist dat ik niet meer terug zou komen.

Vrienden van mij wonen in Frankrijk. Hebben daar ook hun zorgverzekering, maar betalen de premie in Nederland. Dat schijnt tegenwoordig te moeten wanneer je binnen Europa emigreert. (Maar het fijne weet ik er ook niet van)
-Als je meer dan 8 maanden in het buitenland woont of gaat wonene ben je verplicht je uit te schrijven bij de gemeente.

-Als je niet meer ingeschreven staat in Nederland mag je je ook neit meer verzekeren via een Nederlandse gewone zorgverzekering.

-Het maakt niets uit of je een koophuis hebt of niet m.b.t. uitschrijven.

-Wel vervalt uiteraard de hypotheekrente aftrek van je huis, omdat je huis van box 1 naar box 3 gaat als je er niet meer woont.

-Je huis zal altijd belast blijven in NL (Omdat Nederland en Spanje een belastingverdrag hebben waarin dat is geregeld). Verdere inkomsten/bezittingen betaal je belasting over in Spanje, zodra je residentie hebt daar.

-Voor verhuur maakt het ook niet uit of je ingeschreven staat in NL of niet.

-Let er wel op dat als je ergens ingeschreven staat in NL waar je niet woont, dat je fraude pleegt. Zeker als je dan geld/vergoedingen/voordelen krijgt waar ej eigenlijk geen recht op hebt wordt daar streng tegen opgetreden.

-Ik zou voor de verhuur van je huis eerst proberen het via je eigen netwerk, via via te verhuren. Omdat het toch maar voor een korte periode is. Zorg ervoor dat je de diplomatenclausule in je contract zet (Die inhoudt dat je tijdelijk in het buitenland woont en alleen daarom je huis tijdelijk verhuurt, en dat je er weer in wilt komen wonen aan het einde van de periode). De huur is wel gewoon door jou op te zeggen als je terugkomt vanuit het buitenland. (Lees even het huurrecht van woning erop na in boek 7 BW)

-Makelaars voegen volgens mij helemaal niets toe voor wat betreft het verhuren van een woning.

-Over de regels voor wat betrefte een auto moet je de Spaanse regels opzoeken. Ik ben niet voldoende op de hoogte van de Spaanse regels, maar het lijkt me sterk dat ze een NL auto verbieden te rijden op de Spaanse wegen. Wel kan het qua belasting voordeliger zijn om je auto in Spanje te kopen. Gewoon even opzoeken en de kosten vergelijken.

Als laatste opmerking: ik zou in godsnaam niet weten waarom je emigratiebemiddeling nodig zou hebben om te verhuizen naar een makkelijk land als Spanje: dichtbij, binnen de EU, met een makkelijke taal. Ik kan met niet voorstellen dat dat je voordeel op zou leveren.

Verder: super leuk plan! Ik denk dat het allemaal veel minder voeten in de aarde heeft dan je denkt. Gaaf dat je deze mogelijkheid hebt en dit doet: geniet ervan!
Mischien een overbodige vermelding maar heb hier een leuke website gevonden die je voorziet in wat algemene tips. In ieder geval veel plezier in Spanje! :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven