Assertiever worden - wat levert dat op?

04-02-2013 12:07 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Assertiever worden, levert dat echt iets positiefs op (voor jezelf en voor belangrijke mensen om je heen)?

Word je daar "beter" van?

Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik ben zelf namelijk niet zo assertief en ik heb het gevoel dat ik daarin wat moet veranderen (o.a. door een training).

Maar aan de andere kant roept het ook wel wat weerstand op.

En ook vragen zoals ik hierboven heb gesteld.

Als "niet-assertieveling" is het lastig voor te stellen hoe het zou zijn om assertiever te zijn.
Ik was nooit assertief, maar hb geleerd het wel te doen. Het scheelt mij veel irritatie in m'n werk, als mensen mij alles laten doen en zelf op hun kont zitten scheelt er iets van zeggen echt veel. Terwijl ik dat nooit durfde.
Assertiever worden levert je alleen iets op als je het als een gemis ervaart dat je niet assertief bent.

Als je over je heen laat lopen en je daar rot onder voelt, dan is het een heel goed idee om te leren voor jezelf op te komen.

Maar als je niet het gevoel hebt dat je over je heen laat lopen, dan hoef je toch ook helemaal niet assertiever te worden? Ik begrijp niet helemaal waarom je het je afvraagt, wat het oplevert.

Als je het als een gemis ervaart dat je niet assertief bent, dan doe je zo'n cursus en snap je ook wat het oplevert, en anders niet.
Your luck's about to change, cher.
Ik ben zelf wat assertiever geworden. Ik merk echt dat ik opgebloeid ben! Ik heb ook mijn eigen mening, en daar durf ik nu ook voor uit te komen.

Ik laat niet meer zo snel over mijn heen lopen.

En de mensen die daar moeite mee hebben, prima, dat waren blijkbaar mijn echte vrienden niet.

Ik vond het op het begin ook wel moeilijk, ik was bang dat ik echt een bitch zou worden. Misschien ben ik nu ook wel wat meer een bitch, maar daar ben ik trots op!
je moet natuurlijk je grenzen aangeven. Sommigen hebben een antenne om aan te voelen wat een ander wil maar anderen doen die moeite niet en willen dat je duidelijk maakt wat je verlangens zijn anders besteden ze geen aandacht aan je stille wensen en bezwaren.
it's a big club and you ain't in it
dus of je wil of niet, vroeg of laat moet je je mond opendoen. Als je je altijd hebt ingehouden bestaat de kans dat men daardoor onaangenaam wordt getroffen. It's all in the game.
weekend> goed dat je dat nu wel durft :-)

Ladydarbanville> het is een beteje tegenstrijdig; ik ervara het wel als ene gemis, maar aan de andere kant is het niet-assertief zijn ook wel "veilig"; geen conflicten etc...

chococookie> een "bitch"worden, lijkt me ook geen prettig idee... maar misschien juist doordat ik dat niet ben

rionyriony> ik denk dat het ook wel een beetje hoort bij volwassen zijn dat je zelf aangeeft wat je wilt... en niet (meer) kunt verwachten dat anderen dat aanvoelen er daar rekening mee houden...

Maar zoals je inderdaad zegt, kunnen anderen daar onaangenaam verrast op reageren en daar moet ik ook maar weer mee om zien te gaan
Ik heb het idee dat je misschien assertief en agressief reageren door elkaar haalt?

Assertief is op een positieve manier voor jezelf opkomen, zonder de andere partij daarbij te kwetsen (met respect voor de andere partij),

Met agressief reageren kom je ook voor jezelf op, maar kan je daarbij over de grens van de andere partij heengaan.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
sommige mensen die zichzelf niet-assertief noemen hebben vaak andere, passieve manieren om controle uit te oefenen over iemands gedrag. Ze klagen dan of nemen een slachtofferige houding aan. "Ga maar. Ik zal het wel weer opruimen". Dat heeft vaak ook effect maar het is niet assertief maar passief-agressief.
Eens met Vlammende Troela en Darbandinges. Het is goed dat je voor jezelf leert opkomen op momenten dat dat nodig is, en het is vooral goed om dat zo te doen dat je niet onnodig andere mensen omverloopt. Pick your battles (je hoeft niet altijd de strijd aan te gaan, sommige mensen zijn nu eenmaal ruziezoekers, zonde van je energie, dat soort gedrag kun je beter negeren) en voer ze op een weloverwogen manier, en verlies daarbij het eigenlijke doel niet het oog.
Ik sta bekend als assertief, maar niet als bitch. Dat hoeft ook helemaal niet. Ik zeg wat ik ergens van vind. Wel met respect en met aandacht voor het belang de ander, ik gun een ander plezier en succes.
Ik weet (theoretisch) wel wat assertiviteit inhoudt en dat het wat anders is dan agressie.

Maar ik denk dat het wel reacties van andere mensen kan oproepen; ze kunnen het er niet mee eens zijn en op hun beurt gaan "protesteren". En dat veroorzaakt dan weer twijfels bij mij.

Maar goed; dat was eigenlijk niet waar het mij om ging.

Ik ben voornamelijk benieuwd naar ervaringen van mensen die assertiever geworden zijn en hun gevoel daarover.
als ik in het gewone daagse leven iets nodig vind dan vind ik ook de juiste woorden om mijn doel te bereiken. Ik hou niet van manipuleren en doe dat nooit. Dat is altijd zo geweest. Lukte iets niet dan was dat omdat ik het niet genoeg wou.
Als je je grenzen beter leert aangeven dan loop je minder kans dat het allemaal teveel is en dat je dan ontploft of ziek wordt oid. Het heeft mij ook geleerd grenzen in mezelf beter te herkennen en daar naar te handelen door nee te zeggen, rust te nemen en hulp te vragen. Ik ben er harmonieuzer van geworden. Overigens geen cursus gedaan, of nou ja, 11 jaar aikido training is ook een soort cursus natuurlijk.
Ik was iemand die overal ja op zei als andere mensen me wat vroegen. Wat opleverde dat ik vaak voor Jan en Alleman van alles deed. Mijn eigen leventje stond op de tweede plek. Dit heb ik in de loop der jaren redelijk goed afgeleerd en datt brengt mij veel rust en overzicht. Mijn huisje krijgt meet aandacht,ikzelf natuurlijk en vrienden die mij energie kosten heb ik de deur uitgedaan. Alles is hier beter in balans. Ik ben er alleen nog heel slecht in als mensen onverwacht iets vragen,dan kan ik niet altijd assertief reageren
quote:rionyriony schreef op 04 februari 2013 @ 12:32:

sommige mensen die zichzelf niet-assertief noemen hebben vaak andere, passieve manieren om controle uit te oefenen over iemands gedrag. Ze klagen dan of nemen een slachtofferige houding aan. "Ga maar. Ik zal het wel weer opruimen". Dat heeft vaak ook effect maar het is niet assertief maar passief-agressief.Voor mij moet assertiviteit wel wat opleveren. Men zal altijd een conflict hebben, waarbij je de ander met de waarheid confronteert. Het pakt voor mij niet altijd positief uit (omdat de ander eigenwijs is of meent de waarheid in pacht te hebben), dus kies ik ervoor om passief-agressief te zijn. Soms vind ik het echt beter om me bij de mening van de ander neer te leggen, dan om ten koste van mijzelf daartegen in te gaan.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven