Taal

03-03-2013 22:34 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu maakt iedereen wel eens een spelfout, maar ik kwam nu iets tegen...echt tenenkrommend..

wie weet er iemand die een curces taart maken geef van die prachtige taarten met marsepijn voor 2 man uitteraard niet voor niks op google vond ik niks

zou leuk zijn net voor de paase

Het wordt gewoon steeds gekker met onze taal
Dieptepunt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Oei
Sjah...

Wat ik dan weer interessant vind is dat ik dit wel begrijp.

De laatste tijd lees ik wel echt steeds dingen die ik niet begrijp. Dit is iig nog een soort van communicatie (ja ja glas is half vol )
Moet je eens in mijn wijk komen wonen, dan is jouw stukje nog van hoog niveau
quote:yellowlove2punt0 schreef op 03 maart 2013 @ 22:38:

Sjah...

Wat ik dan weer interessant vind is dat ik dit wel begrijp.

De laatste tijd lees ik wel echt steeds dingen die ik niet begrijp. Dit is iig nog een soort van communicatie (ja ja glas is half vol )Nou!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn moesje is laag geletterd en deze zou zo van haar af kunnen komen. Maar als je met haar praat hoor je daar helemaal niks van. Interpunctie however, daar heeft ze geen kaas van gegeten. Mensje is al dik in de 60 overigens en zelfs boven AOW leeftijd, maar werkt nog steeds fulltime trouwens . Dat heeft ze haar leven lang ook gedaan trouwens. Mijn grote voorbeeld van hoe een vrouw heel erg financieel zelfstandig kan zijn. Ik adoreer die vrouw op dat vlak. Ondanks het feit dat ze zo bovenstaande tekst zou kunnen schrijven......
Misschien iemand uit een ander land.

Vroeger kreeg ik regelmatig sollicitatiebrieven onder ogen die wemelden van de taal- en stijlfouten, de schrijvers van die brieven solliciteerden echt niet naar een baantje bij de postkamer.
verba volant, scripta manent.
Oh op fb is het ook vreselijk, iedereen ging vandaag "na buiten met me kids..." (hoewel ik net zag dat ik al een paar uur aan t adverteren ben met een "t-shitje" op marktplaats hihi....)
Niet iedereen is sterk in taal. Wat ik veel ernstiger vind, is dat veel afgestudeerde HBO'ers niet eens kunnen spellen.
Ja, ach het is niet echt belangrijk natuurlijk, maar ik was met stomheid geslagen, want zo erg had ik het nog nooit gezien

Tenminste niet bij iemand van in de 40

Nouja, je moet wat doen op de zondagavond
Ik heb het meer bij mensen die dan echt erg slecht spellen, dat ik me da afvraag hoe ze dan hun kinderen gaan helpen met huiswerk. Dingen als werdt en gewoon altijd gebeurD of het nou een voltooid deedlwoord is of niet..
Ik weet niet hoe je chagerijnig typt. Ik moet het echt googelen om het juist te kunnen typen. Maar gelukkig ziet niemand het aan me. Ik maak geregeld grove spellingsfouten. Gelukkig krijg ik rode golfen onder ieder verkeerd gespeld woord. En dan lijk ik slimmer. Zou ik deze tekst moeten schrijven met pen op papier zonder alle fouten er uit te halen en dit zo inleveren bij wie dan ook dan daalt mijn aanzien geheid.
quote:demagnumvanellen schreef op 03 maart 2013 @ 22:54:

Ik weet niet hoe je chagerijnig typt. Ik moet het echt googelen om het juist te kunnen typen. Maar gelukkig ziet niemand het aan me. Ik maak geregeld grove spellingsfouten. Gelukkig krijg ik rode golfen onder ieder verkeerd gespeld woord. En dan lijk ik slimmer. Zou ik deze tekst moeten schrijven met pen op papier zonder alle fouten er uit te halen en dit zo inleveren bij wie dan ook dan daalt mijn aanzien geheid.Maar onthoud je dan ook de dingen die je opgezocht hebt?
Vanmiddag was ik in een winkel waar ze keukens verkopen.

Ik las een papiertje met de tekst : U betaald ............

Deze tekst hing op verschillende plaatsen in de winkel.

Ik wilde er nog iets van zeggen, maar mijn man verwachtte dat er dan klappen zouden vallen omdat ze dan alle papiertjes moesten veranderen.

Nu snap ik waarom een leerling (16 jaar) mij zei dat ik een fout maakte in de zin : Dan verandert het onderwerp mee.Ze zei me dat verandert met een d geschreven moest worden.
Net ook in m'n Facebook: "zaggie zijn" of "hij zegd dat altijd" of iemand is "verlieft".

Trouwens: for once and for all... Hbo is met kleine letters.
Zelf vind ik het minder storend als iemand een moeilijk woord verkeerd schrijft, dan dat hij de grammatica niet beheerst. Ik wordt schrijven, of het veranderd is m.i. namelijk geen spelfout, maar het niet kunnen vervoegen van doodgewone werkwoorden.
Ik vind woorden compleet verkeerd gebruiken nog veel tenenkrommende dan spelfouten. Iemand die zegt: 'denk daar maar eens over naar!!' Bijvoorbeeld
quote:pearle schreef op 03 maart 2013 @ 22:34:

op google vond ik niks

Dat is dan weer niet zo raar...
Taal is een communicatiemiddel en moet ons dichter tot elkaar brengen en niet verwijderen omdat iemand moeite heeft met spelling of grammatica.Irritatie kan ik me alleen voorstellen als iemand wordt betaald om goed nederlands te schrijven.
quote:waterplant schreef op 03 maart 2013 @ 23:21:

Taal is een communicatiemiddel en moet ons dichter tot elkaar brengen en niet verwijderen omdat iemand moeite heeft met spelling of grammatica.Irritatie kan ik me alleen voorstellen als iemand wordt betaald om goed nederlands te schrijven.Je hebt gelijk hoor. Eigenlijk he, eigenlijk (nu mag ik het zeggen aangezien ik afgestudeerd ben in taalwetenschap) is het een vorm van privilege om ervoor te klagen. Niet iedereen heeft de kans gehad om behoorlijk onderwijs te genieten, en niet iedereen heeft het ook in zich om de geschreven taal goed te leren. En dan is het ook nog eens zo dat de geschreven en gesproken taal steeds verder van elkaar verwijderen. Nouja, communicatie, dat is het sleutelwoord
Het wordt helemaal niet steeds gekker met onze taal. Nooit van dyslexie gehoord?? Schandalige reactie om dit stukje tekst zo neer te zetten!! Wie weet van voor verhaal erachter zit. Lekker makkelijk om iemand dan belachelijk te maken!!

Dat had zo een sms van m'n schoonmoeder kunnen zijn. Die snapt ook niet wat een punt is. Vind t wel grappig, sms'jes uitpuzzelen.
ik heb de Ned nog steeds niet goed onder de knie, terwijl ik op mijn 42 verjaardag wel mijn eindexamen met een ruim voldoende heb gehaald op c niveau.

Vanavond kreeg ik te lezen van een "vriendin"dat ik toch echt wel iets aan mijn taal gebruik moest gaan doen.

Ik stelde een vraag bv, was het leuk, vast wel,een vraag en daarnaast ook de bevestiging.

Ik ben nu nog aan het denken, hoe verander ik mijn manier van schrijven, vragen antwoorden enzenz.

Nu denk ik, ligt dit nu aan mij of aan mijn "vriendin" haar manier van communicatie.
Mijn ouders dachten dat ze met smsen per letter betaalden.

Ook snapten ze niks van het woordenboek dat standaard ingesteld stond tijdens het typen. Dat werden ook zulke feest-smsjes om te lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven