Taal

03-03-2013 22:34 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu maakt iedereen wel eens een spelfout, maar ik kwam nu iets tegen...echt tenenkrommend..

wie weet er iemand die een curces taart maken geef van die prachtige taarten met marsepijn voor 2 man uitteraard niet voor niks op google vond ik niks

zou leuk zijn net voor de paase

Het wordt gewoon steeds gekker met onze taal
Gehoord van Dyslexie?
Dyslexie is niet een excuus voor iedere spelfout.
Op Marktplaats staat in 99 % van de gevallen "verkeerd in goede staat"

Pffff
lees net email van een vriendin:

"ben gisteren met me moeder weesten uit eten"

welluk ?? Ochja, Brabants...
Haha, op een MP advertentie kreeg ik een tenenkorommende reactie. De persoon was heel lang p zoek naar een Twede Hansen .... ( product). Ik heb een nog ergere mail terug gesgreefen ( zo dus) en persoon ging er ook nog op in ook....
quote:Cranberry schreef op 04 maart 2013 @ 01:49:

Gehoord van Dyslexie?

Die mensen kunnen ook geen punt zetten? Of gewoon een goedlopende zin maken, alleen dan met spelfouten?

Ontopic: ik denk niet dat mensen tegenwoordig meer fouten maken dan vroeger. Ga maar na, de meeste teksten die je op internet en in je mail tegenkomt zijn geproduceerd door volwassenen. Het wordt door de huidige internetcultuur alleen pijnlijk zichtbaar dat veel mensen slechte spellers zijn. Dat de jeugd in een soort sms-taal schrijft, boeit me niet zo, als puber vond ik het ook stoer om dingen fonetisch te schrijven. Daar groei je wel weer overheen.

Op mijn werk zie ik het ook veel: supper (super), d/t fouten aan de lopende band, januarie, februarie. Gewoon volwassenen met op z'n minst een mbo-diploma.
quote:amarisa, 3 uur geleden

Haha, op een MP advertentie kreeg ik een tenenkorommende reactie. De persoon was heel lang p zoek naar een Twede Hansen .... ( product). Ik heb een nog ergere mail terug gesgreefen ( zo dus) en persoon ging er ook nog op in ook....

Heb ook wel eens zo een mail via MP gehad. Heb normaal geantwoord. Want ja, ik maak genoeg spelfouten.

Toen ze aan de deur kwam bleek ze pas 3 jaar in NL te wonen. Nederlands is geen makkelijke taal.
quote:capricorn schreef op 03 maart 2013 @ 23:17:

[...]

Dat is dan weer niet zo raar...
quote:Ster_ schreef op 03 maart 2013 @ 23:14:

Ik vind woorden compleet verkeerd gebruiken nog veel tenenkrommende dan spelfouten. Iemand die zegt: 'denk daar maar eens over naar!!' Bijvoorbeeld Ik hoorde pas: Onze over heen komst.
Inderdaad Jollie, daar verbaas ik me nou ook zo over! Ik ken een aantal mensen in mijn eigen omgeving met hbo, waaronder een paar die lesgeven notabene, en die kunnen dus niet fatsoenlijk spellen. Bijv. Ik wordt i.p.v. ik word, hoe kun je het dan in hemels naam goed aan die kinderen leren?!
quote:Cranberry schreef op 04 maart 2013 @ 01:49:

Gehoord van Dyslexie?Alles wordt tegenwoordig maar gegooid op dyslexie. Zo heb ik een vriendin gehad, wier dochter dat zou hebben. Niet zozeer het schrijven was haar probleem maar het lezen. Op school aangepast lesgeven, vooral extra tijd met overhoringen, toetsen enzo. hetzelfde kind staat nu wel achter de balie bij de ING, geen enkel probleem meer met lezen.... Dyslexie, mijn neus!
Toch heb ik het idee dat sommige een vorm van superioiteit halen uit het feit dat ze dan mensen tenminste ergens op terecht kunnen wijzen. Zo lang je begrijpt wat iemand bedoelt maakt het toch niet uit? Hier op het forum heeft soms iemand geen commentaar op de vraag maar dan krijgt TO wel even een veeg uit de pan over zijn taalfouten. Nog even iemand de grond indrukken, heel kinderachtig.
Ik vind dat het wél uitmaakt, en het gaat er zeker niet alleen om dat je begrijpt wat iemand bedoelt, net zoals het bij autorijden er niet alleen om gaat dat je je auto op de weg weet te houden. Maar de één vindt dit belangrijk, de ander dat. Taal is mijn vakgebied, en sommige berichten doen me pijn aan mijn taalgevoel. Zijn gelukkig meerdere topics voor, hoef ik iemand niet om af te zeiken.
Tuurlijk maakt correcte spelling wel uit. Het kan de betekenis van een zin compleet veranderen.

Bv: ik voel me kut.

Heeft de schrijfster een baaldag of voelt ze haar vagina?

Ook een leuke:

Punctuation saves lives!

Let's eat grandma.

of

Let's eat, grandma.
Nou, inderdaad. En deze voor de mensen die vinden dat een spatie meer of minder ook niet zoveel uitmaakt, de spatieblunder van 2011: Veel diarree gevallen in Nickerie.
Ook eentje van mijn werk: bewoner heeft lactosevrij dieet. Er is aan een collega gevraagd lactosevrij broodbeleg te kopen. Schrijft hij in de medelingenklapper: waar kan ik lactulosevrij beleg kopen?

Dubbeldom wat mij betreft want lactulose is een laxeermiddel en lactosevrij voedsel is in elke supermarkt te vinden (pindakaas bv of jam).
quote:waterplant schreef op 03 maart 2013 @ 23:21:

Taal is een communicatiemiddel en moet ons dichter tot elkaar brengen en niet verwijderen omdat iemand moeite heeft met spelling of grammatica.Irritatie kan ik me alleen voorstellen als iemand wordt betaald om goed nederlands te schrijven.

Daar ben ik het op zich mee eens. Daarom is het ook zo belangrijk, dat je de taal beheerst: des te beter kun je je uitdrukken.

Hoe slechter je je eigen taal beheerst, hoe slechter je kunt communiceren. Taalfouten scheppen onduidelijkheid.
Ik vind de spatieziekte heel erg, maar wat me vaak opvalt

Het meisje, die....

Het kind, die...

Mensen die em of ie schrijven, maar 'm of 't bedoelen.

Las in de Volkskrant dit weekeinde:

"Wie zijn hart uitleent, moet maar afwachten hoe die hem terugkrijgt'...

Tenenkrommend. Zin wordt heel onduidelijk.
quote:Melpomene schreef op 04 maart 2013 @ 16:59:

[...]

Daar ben ik het op zich mee eens. Daarom is het ook zo belangrijk, dat je de taal beheerst: des te beter kun je je uitdrukken.

Hoe slechter je je eigen taal beheerst, hoe slechter je kunt communiceren. Taalfouten scheppen onduidelijkheid.

Ernstige fouten scheppen onduidelijkheid. Hun als onderwerp (wat het oorspronkelijk overigens ook was, totdat iemand bedacht dat er nieuwe regels moesten komen) gebruiken snapt iedereen. Het is duidelijk dat het dan om meerdere mensen gaat (en dat de spreker geen deel uitmaakt van die groep mensen). Je kunt je verzetten maar taal verandert nu eenmaal (zoals het schrappen van hun als onderwerp). Dingen als die/dat/deze en de/het zijn echt moeilijk te leren voor mensen die Nederlands als tweede taal leren en eerlijk gezegd komt daar wel eens wat verwarring bij kijken, maar uiteindelijk snap ik wel wat er bedoeld wordt.

Het feit dat jij en ik goed onderwijs hebben gekregen waardoor we goed kunnen spellen e.d. betekent niet dat iedereen die kans heeft gekregen. Het feit dat mijn ouders 'correct' Nederlands spraken heeft ertoe bijgedragen dat ik dat nu ook doe. Als ik in een ander gezin geboren was, had ik dit misschien niet gehad De taal die je leert als kind wezenlijk veranderen is echt heel erg lastig. Nederlands is niet 1 taal die statisch bestaat. Ieder individu spreekt zijn/haar eigen Nederlands he, geleerd toen hij/zij opgroeide.

Ik geloof niet dat mensen die een tekst schrijven zoals in de OP zich niet kunnen uitdrukken in het Nederlands. Dat lukt ze prima, en iedereen begrijpt wat hij/zij wil. Dus als we puur naar communicatie kijken zijn dit soort 'fouten' niet zo'n punt.

Alsnog ben ook ik vrolijk lid van de "Red de samenstelling" Facebookgroep en erger ik me heus wel aan dingen als 'ik werdt'. Maar zolang we elkander nog begrijpen komt het heus wel goed.
Hoera! Een topic naar mijn hart of: 'me hard', zoals hier op het forum zou kunnen..
quote:Lebowski schreef op 04 maart 2013 @ 15:01:

Ik vind dat het wél uitmaakt, en het gaat er zeker niet alleen om dat je begrijpt wat iemand bedoelt, net zoals het bij autorijden er niet alleen om gaat dat je je auto op de weg weet te houden. Maar de één vindt dit belangrijk, de ander dat. Taal is mijn vakgebied, en sommige berichten doen me pijn aan mijn taalgevoel. Zijn gelukkig meerdere topics voor, hoef ik iemand niet om af te zeiken.Het is forum wat voor iedereen toegankelijk moet zijn dus waarom afzeiken. Mensen komen hier met vragen over hun leven niet voor een cursus Nederlands. Je zou pijn moeten voelen dat er zoveel mensen verdrietig zijn en niet omdat ze niet aan jouw criteria voldoen wanneer ze een volwaardig gesprekspartner zijn. Dat bedoel ik met je superieur voelen aan anderen. Het is makkelijk scoren en je dendert gewoon over iemands vraag heen. Alsof je een gesprek onderbreekt omdat je alleen je eigen punt constant wil maken ook al is die op dat moment niet relevant. Dat is onbeleefd.
quote:waterplant schreef op 05 maart 2013 @ 05:55:

[...]

Het is forum wat voor iedereen toegankelijk moet zijn dus waarom afzeiken. Mensen komen hier met vragen over hun leven niet voor een cursus Nederlands. Je zou pijn moeten voelen dat er zoveel mensen verdrietig zijn en niet omdat ze niet aan jouw criteria voldoen wanneer ze een volwaardig gesprekspartner zijn. Dat bedoel ik met je superieur voelen aan anderen. Het is makkelijk scoren en je dendert gewoon over iemands vraag heen. Alsof je een gesprek onderbreekt omdat je alleen je eigen punt constant wil maken ook al is die op dat moment niet relevant. Dat is onbeleefd.ik zal niemand die een treurig verhaal schrijft op Relaties afzeiken omdat ze 'me vriendt' schrijft. Als zo iemand echter een letterbrei produceert zonder alinea's, punten en komma's zal ik wel zeggen dat ik het te lastig leesbaar vind. Dan heb ik inderdaad geen advies, want ik heb het verhaal maar half gelezen. Fatsoen komt in het geval van een forum van twee kanten: de schrijver moet zijn best doen een leesbaar verhaal te maken en de lezer moet niet overal over vallen.
Het stoort me gewoon als er veel spelfouten in een verhaal staan omdat ik dan het idee krijg dat de schrijver weinig moeite heeft gedaan om leesbaar te schrijven. Ik krijg dan weinig zin om moeite te doen met een goed advies.
Hoe weet je nou of iemand wel of geen moeite gedaan heeft, of onfatsoenlijk is? Sommige mensen kunnen gewoon werkelijk niet beter.

Het stoort mij alleen echt wanneer mensen gaan zeuren over andermans fouten of een heel verhaal neerzetten over hoe slim ze zijn en dan toch ik werdt neerzetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven