Kippen

05-03-2013 20:20 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag kippen maar na veel googelen ben ik er nog niet uit welk ras ik wil.

Ja, ik weet dat er een kippenforum is maar daar gaan ze vaak wat verder dan een huisdier kip.

Dus ik ben op zoek naar een kip die niet vaak broeds is (hoewel dit punt het minst zwaar weegt)

Makkelijk tam te maken is, in verband met kinderen.

Ik heb een tuin van ong. 150 vierkante meter.
Geef bio industrie kippen genade, en geef ze een mooi leven ( en veren)

Ik zou ook wel kippetjes willen, lijkt me gezellig.
Ja en?
Zijn er niet van die kippenopvangplekken waar je kippen een nieuwe kans kunt geven? Geen idee hoe dat heet, maar een soort asiel voor kippen.
Ik heb zelf kraaikoppen. De kippen zijn echt heel stressbestendig en handzaam. De haan heeft helaas zo nu en dan last van een overdosis testosteron en is dan minder handzaam. We hebben 5 hennen en in drie jaar tijd is er (voor ons helaas) nog maar een broeds geweest.

Het is alleen een ras waar niet zo heel gemakkelijk aan te komen is.

De kippen lopen hier overdag gewoon vrij rond en worden alleen 's nachts opgehokt ivm roofdieren.
Ik heb wyandotte's.

Hebben deze gekocht bij een boer, ze waren al tam.

Dus kan je geen advies geven over het ras! Neem in ieder geval geen haan, want die beschermen de kipjes teveel.

Ze lopen bij mij in een weiland tussen de schapen, als het donker word gaan ze naar binnen en gaat de deur dicht. (vossen)

Leuk hoor kippen, lekker verse eieren.!
Ik vind een haan erbij juist een groot voordeel. Het brengt veel rust in de groep zodat er geen rangorde problemen onstaan . En de haan beschermt de hennen. Niet te veel maar hij doet gewoon goed zijn werk.

Alleen als je in een woonwijk woont zou ik geen haan nemen. hoewel de dames ook wel lawaai kunnen maken.
Geredde legbatterij kippen zijn vaak heel angstig en het is bij mij thuis wel erg druk.

Ik weet niet of ik hier voor die kippen goed aan doe.

Kraaikoppen ken ik nog niet, even googelen. Over de Wyandotte hoor ik dat ze vaak broeds zijn, ervaar jij dit ook zo Annie?
Kijk eens in de Libelle van deze week, staat een handig en goed artikel in over kippen.
Bedankt voor de tip Chantal
Wij hebben barnevelders en die zijn niet snel broeds volgens mijn man. Of ze makkelijk tam te maken zijn weet ik eigenlijk niet.

Wij hebben ook barnevelders en die zijn hartstikke gezellig; ook voor de kinderen.

We hebben 4 hennen zonder haan
Ja, je kunt een kip 'redden'. http://www.redeenlegkip.nl/index.html

Maar ik vraag me af, of die beesten ooit nog een normaal leven aan kunnen.
Ik vind het alles meevallen met de broedsheid ( is dat een woord).

Denk 1 keer per kip per jaar.

De enige haan die wij gehad hebben was een enorm vals kreng, die dus dagelijks in mijn benen hing. En dan ben je er snel klaar mee.
@ Annie, volgens mij wel! Een keer per jaar valt wel mee.

@jihoe, ik had eigenlijk niet door dat barnevelders gezellig waren. Ook de moeite waard dus.

@lilalinda, daar ben ik dus ook bang voor. Mijn huishouden is druk (kleine kinderen, hond)

Ik ben dus bang dat die kippen alleen nog maar gestrester raken.
quote:annie2 schreef op 05 maart 2013 @ 21:32:

Ik vind het alles meevallen met de broedsheid ( is dat een woord).

Denk 1 keer per kip per jaar.

De enige haan die wij gehad hebben was een enorm vals kreng, die dus dagelijks in mijn benen hing. En dan ben je er snel klaar mee.

Als je van je af gaat slaan (bijvoorbeeld uit schrikreactie dan gaat het ontaarden. Heb ontdekt dat als de haan zijn kuren heeft (en dat begint nu met het voorjaar op komst weer te komen), dat rustig benaderen en wegkijken afdoende is om conrontaties te voorkomen. Maar ik kan hem niet zolals de hennen zo oppakken.

Da wil zegen ik kan het wel maar dat vindt meneer niet zo leuk dus doe ik alleen als het echt nodig is.
De buren die ik bereiken kon (directe buren zijn voor een langere tijd weg) vonden kippen prima! Haantjes dan weer niet.
Is je hond ook gewent aan kippen, er zijn bij ons meerdere kippen doodgebeten in het weiland door honden.
De hond is bang voor alle vogels. Hij rent al weg voor een mus.
Kippenrassen die pootbevedering hebben graven over het algemeen minder in de tuin, misschien handig om rekening mee te houden.

Zware kippenrassen vliegen niet over schuttingen heen, ook misschien handig voor je buren.

Rassen zoals cochin, brahma.

Deze zijn er ook in krielvorm.

Het zijn ook heel rustige rassen, ik heb er die zelfs op schoot zitten.

Zijdehoenders zijn ook leuk trouwens, maar ietsjes minder rustig dan bovengenoemde rassen.
Waha, die zijdehoenders zijn hilarisch! Nog nooit gezien, zulke kippen. Leuk
Superleuke kipjes

En, geen vliegers en ook niet gravers door pootbevedering
Een Cochin krieltje is een heel sociaal, klein kipje. Als je dit ras zelf uitbroed, of ze als kuiken koopt, kun je ze heel gemakkelijk aanhankelijk maken.
Mijn vader heeft javakrielen en die raad ik af, die kunnen best agressief zijn. Hij woont ook in een woonwijk en heeft wel hanen, hij gaat er ook mee naar keuringen en fokt ermee, dus dan moet je wel zelf hanen hebben. Hij heeft het hok zo gemaakt dat hij het er heel donker kan maken. Als de kippen 's avonds op stok zitten doet hij de deurtjes dicht. De volgende ochtend laat hij ze er niet voor half 9 weer uit. Tot die tijd zitten ze in het donker en dan kraaien ze ook niet. Hij heeft hierover nog geen klachten gehad van de buren. Het is ook niet zo dat de hanen de hele dag alleen maar aan het kraaien zijn.

Wat ik zou aanraden, kijk eens of er binnenkort in de buurt een kleindierenshow is. Of informeer anders eens bij een vereniging. Niet alle gefokte dieren worden gebruikt voor shows en de minder mooie dieren worden sowieso verkocht.
Barnevelders! Die heb ik altijd gehad (ook als kind). Geweldige kippen die heel makkelijk tam te maken waren.
Tsja, wat vind je mooi? Ik hou van zijdehoenders of van kuifhoenders. Alleen zijn zijdehoenders veel zachtaardiger. Je moet kippen in ieder geval samen houden. Alle etensafval hier gaat naar de kippen, en dat proef je in de eieren! Of je nu eieren hebt uit de bioindustrie of biologische industrie, ze zijn smakeloos omdat de kippen er zo eenzijdig te eten krijgen. Mijn kippen krijgen zowat alle etensafval en dat vinden ze lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven