havermout
zondag 10 maart 2013 om 11:29
Ik had veel goeie verhalen over havermout gelezen dat ik gisteren besloot om een pak te halen. Vanmorgen pap gemaakt met water, banaan erdoor en wat kaneel....gadverdamme...slijmerig. De smaak op zich vond ik niet vies maar de structuur, brrr. Nu had ik een paar eetlepels havermout door de kwark gedaan en dat vond ik wel lekker, maar is het eigenlijk wel goed om het "rauw" te eten?
zondag 10 maart 2013 om 11:40
zondag 10 maart 2013 om 11:51
Flapjacks! http://www.bbc.co.uk/food/recipes/flapjacks_86993
Maar dat is dan weer niet gezond... Havermout is ook erg lekker in koekjes trouwens... http://www.bbcgoodfood.com/recipes/7655 ... in-cookies
Maar dat is dan weer niet gezond... Havermout is ook erg lekker in koekjes trouwens... http://www.bbcgoodfood.com/recipes/7655 ... in-cookies
zondag 10 maart 2013 om 12:01
Je kunt ook 'overnight oats' maken, dan zet je de havermout in wat kwark en melk (of yoghurt en melk) een nachtje in de koelkast (naar smaak met bijvoorbeeld rozijnen, kaneel, appel, banaan, blauwe bessen... wat je maar wilt erdoor). Door de kwark/yoghurt smaakt het wat frisser. De structuur is trouwens nog steeds wel vrij slijmerig, dus als dat je tegenstaat, heb je hier niets aan Maar je kunt havermout dus inderdaad wel rauw en/of met kwark eten. Als je googlet op 'overnight oats' vind je heel veel recepten.
zondag 10 maart 2013 om 12:11
zondag 10 maart 2013 om 12:25
Ik ben zo iemand die gewoon havermout met alleen water al lekker vind Maar als je het gekookt niet lekker vind, dan is overnight inderdaad een lekkere optie. Ik vind het lekker met amandelmelk of (vruchten) kwark en dan de volgende dag nog van alles erdoor, zoals nootjes (dan wordt het wat krokanter), fruit, kokos, honing, pompoenpitten etc.
zondag 10 maart 2013 om 12:32
quote:marilyn_88 schreef op 10 maart 2013 @ 12:11:
Bedankt voor alle tips tot nu toe! De pannenkoeken klinken erg lekker maar niet erg dieet vriendelijk, of valt dat mee? De overnight oats ga ik ook proberen met yoghurt of kwark. Ik had het gemaakt met water omdat ik melk niet lekker vind. Maar kan het altijd een keer proberen.Wat zou er niet goed aan zijn? Beslag is van gezonde producten (havermout, een ei, melk(vervanger)), bakken in olijfolie en eten met bijv wat appelstroop. Gezond en vullend.
Bedankt voor alle tips tot nu toe! De pannenkoeken klinken erg lekker maar niet erg dieet vriendelijk, of valt dat mee? De overnight oats ga ik ook proberen met yoghurt of kwark. Ik had het gemaakt met water omdat ik melk niet lekker vind. Maar kan het altijd een keer proberen.Wat zou er niet goed aan zijn? Beslag is van gezonde producten (havermout, een ei, melk(vervanger)), bakken in olijfolie en eten met bijv wat appelstroop. Gezond en vullend.
zondag 10 maart 2013 om 12:32
Ik had ook naar aanleiding van dat topic een pak havermout gekocht!
En ook een pak amandelmelk (soya). Vond ik toch minder lekker dan met gewone melk. Heb er al een keer peer met kaneel doorgedaan (hmm!), en tutti frutti. Vind dan vooral de pruimen en abrikozen lekker. Had ook een keer met bosvuchten gedaan, maar dat vond ik minder.
Vind het erg op rijstepap lijken, dus met rozijnen en kaneel lijkt me ook wel wat.
Ben wel geneigd om het te zoeten met suiker, maar dat mag niet van mezelf
En ook een pak amandelmelk (soya). Vond ik toch minder lekker dan met gewone melk. Heb er al een keer peer met kaneel doorgedaan (hmm!), en tutti frutti. Vind dan vooral de pruimen en abrikozen lekker. Had ook een keer met bosvuchten gedaan, maar dat vond ik minder.
Vind het erg op rijstepap lijken, dus met rozijnen en kaneel lijkt me ook wel wat.
Ben wel geneigd om het te zoeten met suiker, maar dat mag niet van mezelf
zondag 10 maart 2013 om 23:01
maandag 11 maart 2013 om 09:23
quote:Iskra schreef op 10 maart 2013 @ 23:01:
Eikes, met water toch niet.. Havermout met eikes?
Als je havermoutvlokken een nachtje weekt in sojamelk (die vaak al licht gezoet is), is het prima te eten zonder andere toevoegingen. Mijn ochtendontbijt bestaat sinds een paar maanden uit 2 eetlepels havermout, 1 eetlepel muesli, enkele gebroken walnoten erbij en daar dan die sojamelk bij tot alles onder staat. Zoals de voedselzandloper het voorschrijft dus.
Havermoutpannenkoeken vind ik geen feest. Wel redelijk van smaak maar ze vallen erg makkelijk uiteen omdat havermoutmeel blijkbaar niet dezelfde bindingskracht heeft als tarwemeel. Misschien dat een 50/50 mengeling betere resultaten geeft.
Eikes, met water toch niet.. Havermout met eikes?
Als je havermoutvlokken een nachtje weekt in sojamelk (die vaak al licht gezoet is), is het prima te eten zonder andere toevoegingen. Mijn ochtendontbijt bestaat sinds een paar maanden uit 2 eetlepels havermout, 1 eetlepel muesli, enkele gebroken walnoten erbij en daar dan die sojamelk bij tot alles onder staat. Zoals de voedselzandloper het voorschrijft dus.
Havermoutpannenkoeken vind ik geen feest. Wel redelijk van smaak maar ze vallen erg makkelijk uiteen omdat havermoutmeel blijkbaar niet dezelfde bindingskracht heeft als tarwemeel. Misschien dat een 50/50 mengeling betere resultaten geeft.
maandag 11 maart 2013 om 09:29
Als je melk niet lekker vindt kun je ook melk op plantaardige basis nemen, bv havermelk.
Ik ontbijt regelmatig met overnight oats:
havermout voordat je gaat slapen mengen met (haver-)melk, kaneel, lijnzaad en banaan. Nachtje laten staan. Voordat je het gaat eten iets zoeter maken met agavesiroop (door de kaneel heb je maar heel weinig nodig dus pas op, het wordt al snel te zoet) en schep er een lepel biologische pindakaas op. Godddelijk!
Ik ontbijt regelmatig met overnight oats:
havermout voordat je gaat slapen mengen met (haver-)melk, kaneel, lijnzaad en banaan. Nachtje laten staan. Voordat je het gaat eten iets zoeter maken met agavesiroop (door de kaneel heb je maar heel weinig nodig dus pas op, het wordt al snel te zoet) en schep er een lepel biologische pindakaas op. Godddelijk!