Slikangst... Wie ook? Help!!

18-03-2013 20:52 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en ik heb (onder andere) slikangst. Het leek een tijdje de goede kant op te gaan, maar sinds donderdag is het weer helemaal mis. Ik ben zelfs bang om in mijn speeksel te stikken. Wie herkent dit? Wat kan ik hieraan doen? Ik wil graag met iemand in contact komen die dit ook heeft (gehad). Ik voel me erg alleen en onbegrepen en ik schaam me enorm.
Nee geen ervaring mee, maar het lijkt me erg vervelend! Waar ben je precies bang voor?

Misschien is het goed om eens met je huisarts te gaan praten?
Ik zou eens een keer met de huisarts praten en misschien een psycholoog ofzo (doorverwijzing via de huisarts?).
Misschien eens hulp zoeken? De angst is behoorlijk onrealistisch. Sterkte.
*Dubbel*
Hoi Ill1983, ik heb dit gehad toen ik 14 was, ik weet hoe het ontstaan is, ik heb geen hulp gehad of iets dergelijks destijds, duurde vond ik erg lang voordat ik er echt goed vanaf was. Weet jij hoe het ontstaan is?
Zo moe van slikangst.
Het is bij mij voort gekomen uit een braakfobie. Ik heb al eens hulp gehad van een psycholoog, maar dat heeft niet veel geholpen. Ik ben bang om te stikken in mijn speeksel, in eten en in drinken. Ik heb constant spanning in mijn keel, voel me veel misselijk en zoek lotgenoten. Ik ken het topic, bedankt Truffelmaffia, maar dat is al erg lang geleden.
Oeh jee, dat is niet best meid.

gaan praten met een psycholoog, lijkt me een goede oplossing.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik heb er ook jaren last van gehad. Heb allerlei therapien gedaan, maar uiteindelijk waren het medicijnen (paroxetine) dat mij heeft geholpen. Ik ben er nu helemaal van af. Toen ik even gestopt ben met de medicijnen kwam de slikangst in bepaalde situaties weer terug. Na het opnieuw starten met medicijnen, slikangst weer weg. Dus voor mij echt de oplossing. Heel veel sterkte, ik weet hoe uitputtend deze angst is, eten en drinken moet je namelijk de hele dag.

Als je meer wil weten, laat maar weten.
Oe, lijkt me erg angstig en vervelend. Ik heb het zelf alleen met medicijnen innemen, vind dat heel lastig en ben bang dat ze niet door m'n keel glijden en ze eventueel blijven hangen. Maar dat is niet hetzelfde als wat jij hebt.

Hoe oud ben je als ik mag vragen?
Misschien vind je hier hulp:

http://www.ipzo.com/angst-slikangst.php

Of anders bij een psychiater die werkt met angst en fobieklachten.
Hoi il1983,

Ik heb om te kunnen reageren een account aangemaakt. Mijn oog viel toevallig op je topic over slikangst. Zelf ben ik logopedist en heb een keer een mevrouw met slikangst (nav een heftige gebeurtenis) en een puber (weet niet meer waarom die niet durfde te slikken) gerust kunnen stellen door de normale slikbeweging te bespreken, uit te leggen, te laten zien etc. Misschien kan dat je ook helpen?

En wellicht ten overvloede: de enige cliënten die ik gezien heb, waarmee het niet zo goed ging bij slikken waren diep dementerende ouderen of mensen die een hersenbloeding/infarct in een bepaald hersendeel hadden gehad, waardoor ook de slikbeweging niet goed ging. Over het algemeen leidt dat tot veel gehoest en geproest voor/tijdens/na de slik.
Volgens mij is naar een logepedist een goede voor je slikangst inderdaad. Maar je zegt onder andere, dus je hebt kennelijk meer angsten of fobieen. Dan is de huisarts waarschijnlijk een goed idee, want anders ben je misschien wel van je slikangst af, maar concentreert het zich op iets anders. Je huisarts kan je doorverwijzen. En een lichte dosis antidepressiva kan ook heel goed helpen bij angstklachten.

Mijn idee is dat angst- en fobieklachten allemaal gerelateerd zijn aan de controle willen hebben en houden. Aangezien dat niet kan, ontwikkelen sommige mensen angstklachten of fobieen. Dit geeft zo algemeen geen oplossing, maar als je voor jezelf daar iets in herkent weet je misschien ook wel waar die controle voor jezelf in zit en kun je er misschien wel iets aan doen.
Ik heb helaas ervaring. Nadat ik een keer bijna gestikt ben doordat er eten in mijn keel bleef hangen. Heel erg misselijk geweest etc.

Hiervoor heb ik geen hulp gehad, maar wel heel erg lang problemen gehad met slikken en vooral bij het eten. Heb er nog steeds bij vlagen last van, vooral als ik echt weinig eetlust heb - maar dan moet ik wel eten van mezelf - ga ik weer nadenken bij het slikken en dan gaat het mis.

Logopedist kan je helpen.
@ Aikidoka: Bedankt voor je reactie, ik herken mezelf heel erg in dat controle houden. Ik ben een echte controlfreak en er zijn veel dingen gebeurd de afgelopen tijd. Ik denk ook dat dat de achterliggende oorzaak is.

@ Uncharted en bikkelien: ik heb logopedie gehad maar ik werd me daardoor alleen nog maar bewuster van het slikken en ik wil zo graag dat het weer gewoon automatisch gaat.

Komende donderdag ga ik naar de huisarts, hopelijk krijg ik een doorverwijzing voor een psycholoog. En ik ben me ook aan het orienteren op acupunctuur, iemand hier ervaring mee?

Bedankt voor jullie lieve reacties, ik voel me een stuk minder alleen.
Ik heb geen ervaring met acupunctuur voor zoiets, wel ervaring voor een fysieke klacht. Ik vond het goed helpen. Ik kan me voorstellen dat het kan helpen bij loslaten en dingen weer laten stromen. Bij mij ging het om vocht afvoeren uit een been na een ongeluk. Door de acupunctuur voelde ik de spanning steeds heel erg wegstromen, dus ik kan me voorstellen dat je er baar bij hebt.

Je geeft aan dat er de laatste tijd veel gebeurd is, kun je voor jezelf bedenken of er nog andere opties zijn om wat van de last van je schouders te krijgen?
Een familielid van mij heeft er ook last van. Inmiddels al ruim anderhalf jaar. Het is bij haar een soort dwanggedachte (of is het dat altijd?). Ze is kilo's afgevallen erdoor omdat ze veel minder at. Maar inmiddels gaat het gelukkig stukken beter.

Sterkte ermee.
Ongeveer 3/4 van de slik verloopt automatisch. Als je hap eten/sok drinken eenmaal voorbij de slikinzet is gaat de rest vanzelf. De slik wordt ingezet en het gaat richting maag.

Het lijkt nu net of het stuk tot de slikinzet het moeilijkst is. Klopt dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven