Ritalin met bijwerkingen

21-03-2013 16:13 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben sinds gisteren geconstateerd met ADD en slik dus sinds gisteren ritalin. Nou begonnen mijn handen gisteren en vandaag opeens uit het niets hevig te trillen en heb ik last van zweet handen en voel ik me niet helemaal oké. Hebben meer mensen hier ervaring mee of verstand van?

Let me know...
Fouten mogen gemaakt worden, net als mijn gebruikersnaam
Oh dat heb ik even gemist. Maar goed, dan zou ik het dus wel iedere dag moeten slikken...

Vreemd trouwens, want ik kreeg ooit van een psychiater van Psyq als proef 3 pilletjes van 5mg mee. Hij zei dat ik met 1 pilletje al verschil zou moeten merken en als dat niet zo was dat ik geen ADD had.

Ik merkte geen verschil door die 3pilletjes en dus is die behandeling spaak gelopen.

Toch vreemd dat er zoveel verschillende adviezen en ideeen zijn over 1 medicijn door artsen.
Ik ben sinds 2 weken weer begonnen, na een jaar niet. Ik zat een jaar geleden op 1,5 pilletje (10 mg per pil) per keer, 6 totaal op een dag, Ik begon toen met 1 pil per keer, maar had na een half jaar meer nodig.

Nu zit ik op een half pilletje per keer, 2 per dag. Als ik een hele neem heb ik een overdosis en dan krijg ik dus ook trillende handen etc. Ieder lichaam reageert nu eenmaal anders.

Ik ben er heel veel van afgevallen, 10 kilo. Hongergevoel gaat er bij mij van weg, en ik verbrand sneller.

Mijne is door de huisarts voorgeschreven en ben wel op controle geweest maar geen bloeddruk getest
Overleg dit soort dingen beter met je arts, het kan zijn dat jjj helemaal niets hebt aan deze medicatie. Ik wist trouwens niet dat het ook werd voorgeschreven bij ADD, bij mijn weten is het juist bedoeld tegen de H in ADHD.
En wat Ozeanea zegt, dit heb ik ook vaker gehoord dat als je geen ADHD hebt je dit direct weet als je start met ritalin omdat het juist het tegenovergestelde effect heeft bij iemand zonder ADHD als bij iemand met ADHD.
Hier twee kinderen met ADHD. Beiden op andere medicatie maar het is overduidelijk of ze hun pil op hebben of niet. Bij de jongste sloeg medicijn 1 meteen aan op de laagste dosis. Was een verschil van dag & nacht.

Bij de ander duurde het een tijdje voor we de juiste medicatie en de juiste dosering hadden. Hij gebruikt iets wat vergelijkbaar is met Ritalin. In de laagste dosering merkten we geen verschil, bij de volgende stap was er een licht effect. Toen nog een hogere dosis en dat was raak.

Wat ik hier van de artsen begreep is dat het vaak uitproberen is met verschillende medicijnen en doseringen.
quote:waarbij schreef op 21 maart 2013 @ 18:25:

Overleg dit soort dingen beter met je arts, het kan zijn dat jjj helemaal niets hebt aan deze medicatie. Ik wist trouwens niet dat het ook werd voorgeschreven bij ADD, bij mijn weten is het juist bedoeld tegen de H in ADHD.

Wat een onzin. Het helpt prikkels sneller verwerken, en dat is wat ADHD' ers en ADD'ers nu juist niet kunnen. Daardoor kunnen ze met ritalin zich beter concentreren ipv dat ze steeds afgeleid zijn en dingen chaotisch doen.

De H staat voor hyperactief, dan zijn ze lichamelijk ook nog heel erg druk. Daar helpt Ritalin óók voor.
Nooit geweten Rary, ik dacht echt dat het ter onderdrukking was van hyperactiviteit.
Vriendin van me heeft een zoontje van 7 met heel ernstige ADHD. Ze wilde hem eerst niet aan de medicijnen, maar er is een wereld voor hun opengegaan na het starten met Ritalin. Hij krijgt 2x 7,5mg nu.

Ik denk dat het inderdaad nog even zoeken is. Ik geef het in ieder geval niet zo snel op als bij de eerste poging. Hoewel ik wel realistisch genoeg ben dat als het voor mij geen baat heeft dat ik er dan mee stop. Ik moet over 2 weken naar de huisarts, dan bespreken we mijn ervaringen.

Welke medicijnen zijn er dan nog meer?

Bij ADD moet de Ritalin de rust in het hoofd weer terugkrijgen...
Medicanette, dat is Ritalin-achtige stof die 8 uur werkzaam is, Concerta, idem maar dan geloof ik 10 uur werkzaam.

En dan heb je ook nog Strattera, dat werkt op een ander deel van je hersenen, is dus geen "amfetemine" zoals Ritalin is. Maar ik geloof dat alleen Ritalin standaard vergoed word door de zorgverzekering.
Ritalin is een soort speed, wat bij ADD/ADHD het tegenovergestelde effect heeft.

Het werkt ook direct je hoeft geen spiegel op te bouwen zoals bij antidepressiva.

Ik werk in de kinderpsychiater en het wordt voorschreven bij kinderen met oa ADHD en vaak slikken ze dit 's ochtends en evt 's middags om zich te kunnen concentreren op school en hierdoor niet overprikkelt raken. In de vakanties of in het weekend hoeven ze dit niet altijd te slikken, omdat ze in een minder overprikkelende situatie zijn.

In jou geval denk ik dat je te veel slikt ook al is het een lage dosis. Of dit is niet de juiste medicatie voor je. Geef dit goed aan bij je arts. Huisarts mag dit ook voorschrijven, vraag wel even na hoeveel ervaring hij heeft met deze problematiek en medicatie. Niet iedere huisarts is even ervaren.

En het is idd zo als je geen Adhd/add, dan werkt ritalin meer als een speed en wordt je eerder drukker van dan rustiger.

Ritalin (methylfenidaat) werkt 4 uur. Medikenet 8 uur. Concerta 12 uur. De laatste twee worden vaak niet voorgoed.

Succes!
Geen last meer gehad van trillen en zweten, lekker rustig in m'n hoofd nu. Helpt 't toch wel ;)
Fouten mogen gemaakt worden, net als mijn gebruikersnaam

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven