zeurende collega

25-03-2013 16:20 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet eerlijk gezegd niet of dit op deze pijler kan, maar ik doe het gewoon.

Het is geen drama, maar ik word erg moe van een collega van mij.

Ze zit namelijk de hele dag te klagen over haar problemen en zielig te doen.

Ik krijg zelfs een beetje het idee dat ze misschien zelfs een beetje toneel zit te spelen.

Nu zal ze het vast niet makkelijk hebben, maar ze is echt niet de enige....

Nu maak ik denk ik 1 hele grote fout, waar ik mij bewust van ben.

Ik ga haar namelijk toch advies zitten geven. (goed advies, al zeg ik het zelf ) Ze geeft niet aan dat ze dit niet wil, maar ik heb ook niet het idee dat ze er iets mee doet. Nu moet ze dat zelf weten, dat maakt mij niet uit, maar ik denk dat het beter zou zijn als ik dat niet zou doen, maar het gaat eigenlijk een beetje vanzelf.

Wat betreft het zeuren en het klagen heb ik 3 opties bedacht:

1 naar mijn leidinggevende, al denk ik niet dat hij veel kan doen

2 het negeren en laten gaan

3 recht in haar gezicht zeggen dat ik haar gezeik zat ben en dat ze echt niet de enige is die het niet altijd makkelijk heeft. (dit laatste heeft zeker niet mijn voorkeur, al zal het wel opluchten ).

wat zouden jullie doen?
3.
Ja en?
dat zal de werksfeer niet echt bevorderen...

heb trouwens een collega van mij ook al erover gehoord, zij word er ook gek van...
Ik ben zo iemand die uit frustratie een dubbelzinnige opmerking eruit flapt in vorm van een "grapje" Maar gelukkig kan ik me wel vertonen in t openbaar hoor
Je kan het ook subtiel brengen, geef aan dat je het erg voor haar vind maar dat iedereen zijn eigen bagage / problemen heeft.

Je bent daar tenslotte om te werken niet om de therapeut te spelen. Al neig ik dus ook meer naar 3, maar iets subtieler :p

Irritant ja zeurende collega's, ik ken het, bij mij heeft eentje het ALTIJD over haar kinderen, frustrerend is dat !!
Wat betreft het zeuren en het klagen heb ik 3 opties bedacht:

1 naar mijn leidinggevende, al denk ik niet dat hij veel kan doen

2 het negeren en laten gaan

3 recht in haar gezicht zeggen dat ik haar gezeik zat ben en dat ze echt niet de enige is die het niet altijd makkelijk heeft. (dit laatste heeft zeker niet mijn voorkeur, al zal het wel opluchten ).

Eh, optie 4?

Je gedragen als een fatsoenlijke, volwassen collega en op een normale toon aangeven dat het jou afleidt dat ze de zoveel over bepaalde dingen praat?
Dat los je zo op:

'Sorry, Ludwina, maar ik moet echt even dit rapport afmaken.'/ 'Sorry, Ludwina, maar ik heb nu even geen tijd om naar je verhaal te luisteren'/'Sorry Ludwina, ik ben even bezig, later misschien'/'Sorry, Ludwina, het komt nu niet uit'

Eens kijken hoe snel het ophoudt...
Occam's razor
ik zou zeker nog niet naar je leidinggevende gaan, jij hebt zelf dit gedrag van je collega gevoed door advies te geven.

ik zou zeggen: ik weet dat je het moeilijk hebt, maar het doet mijn humeur veel beter om op het werk daar niet over te praten maar me te richten op het werk of daarbuiten enkel leuke dingen.

Je kunt geklaag en gezeur tot op bepaalde hoogte negeren, maar ik zal vooral zeggen wat je wel graag wil. (om mee te beginnen, optie 3 kan altijd nog)
2.
Vermoeiend,ik heb ook zo'n collega. Van alles geprobeerd maar negeren is debeste optie. We worden af en toe nog moe van haar maar door haar klaagzang niet Ye voeden met advies of een geïnteresseerde ' goh, echt? ' houdt ze haar mond wel na een tijdje
Misschien moet je haar eens vertellen dat ze moet leren om anders tegen dingen aan te kijken omdat het net lijkt alsof ze niet meer in staat is om de leuke dingen in het leven te zien. Omdat ze altijd zo negatief over komt. (en dit is al vrij direct maar dan vermijd je het woord zeuren).
[quote]snaksel schreef op 25 maart 2013 @ 16:29:

ik zou zeker nog niet naar je leidinggevende gaan, jij hebt zelf dit gedrag van je collega gevoed door advies te geven.

quote]

ja dat klopt, dat besef ik mij ook, maar ze doet het ook bij collega's die niet hetzelfde doen... het ligt dus niet helemaal daaraan...

maar je hebt ook wel gelijk, ik ga kappen met advies want het voelt als tijdverspilling....

thanks trouwens voor jullie avies!
Ik blijf bij optie 3
Ja en?
Ik ben voor iemand blijkbaar een zeurende collega ( ik zeur af en toe over het werk niet over prive dingen en zeker niet de hele dag) geweest en zij is naar de leidinggevende gegaan. Echt geen optie vind ik! Gelukkig werk ik er al een stukje langer en is zij niet erg serieus genomen, ze is zelf een zeikerd over van alles:)

Je kan het toch gewoon tegen haar zeggen op een nette manier? Omdat jij naar haar luistert weet zij toch niet dat jij het vervelend vindt? Als je het netjes zegt kan zij er gewoon rekening mee houden, heel simpel.

Negeren zou ik ook zeker niet doen, is echt niet eerlijk naar haar toe.
2.

Schouders ophalen en zeggen dat je geen tijd hebt o.i.d.

Zolang ze op wat voor manier dan ook aandacht krijgt, zal ze dat blijven vragen. Als ze weet dat er niets meer te 'halen' valt, houdt ze wel op.

Maar dan moet je wel voet bij stuk blijven houden, niet altijd even makkelijk
Zij klaagt om te klagen. Geen goedbedoelde opmerkingen want ze willen dat niet. Klagen betekent vaak bang en niks willen veranderen. Mijn ervaring is dat mensen die ondernemen en wel gaan over het algemeen niet zo klagerig zijn.

De vastgeroesde negatieve medemens die klaagt. Die heeft een overtuiging dat men nergens invloed op heeft.

En ze kunnen niet voor of achteruit. Dat tig mensen die wil kunnen dat beseffen ze wel maar die hebben het altijd gemakkenlijker.????
Ik zou gaan overdrijven. Als ze zegt dat iets moeilijk of zwaar is dan zou ik daar helemaal in meegaan en het aandikken. Je spiegelt haar daardoor en vaak zeggen mensen dan uit zichzelf dat het eigenlijk toch wel meevalt. Meestal houdt men er dan wel in enige mate mee op maar het zit waarschijnlijk in haar aard om te klagen dus helemaal over gaan zal het denk ik niet.
Enne...je kunt andere mensen niet veranderen.

Dus dat moet je niet proberen, zonde van je energie.

Behalve als je van zelfkastijding houdt natuurlijk
Ik suggereer een andere oplossing: stoppen met advies geven en haar geklaag zoveel mogelijk afkappen. Als ze weer eens begint gewoon zeggen dat je het druk hebt en dat consequent volhouden. Na een tijdje krijgt ze dan wel door dat ze geen gewillige luisteraar meer heeft.

Haar vertellen dat ze zeurt en haar kop moet houden kan natuurlijk ook, maar daar wordt de werksfeer vast niet gezelliger op. Probeer het eerst eens op een volwassen manier.
quote:snaksel schreef op 25 maart 2013 @ 16:29:

Dus je wilt naar jouw leidinggevende stappen voor gedrag wat jij zelf uitlokt? Jij hebt haar door haar advies te geven haar het gevoel gegeven dat ze aan jou een luisterend oor heeft.

Sowieso vind ik het achterbaks om zulk gedrag zonder eerst aan te geven bij de collega in kwestie dat jij daar hinder van ondervindt door te geven aan de leidinggevende. Dan begin je sowieso verkeerd, tenzij het een klap op de billen betreft. Jij hebt haar nooit de gelegenheid geboden haar gedrag te herstellen.

Vertel haar gewoon dat je het liever niet wilt horen of zeg dat je te druk bezig bent, etc. Mocht ze doorgaan nadat je het haar eerlijk hebt verteld dan geef je bij haar aan dat je het aan jullie leidinggevende gaat vertellen. Wedden dat je binnenkort niks meer van haar hoort?
No love without lost
4. haar elke keer een tissue geven

5. steeds zeggen " huh? Wat zei je? "

6. oppervlakkig blijven " Hmmmmm, ja, goh, zeg "

7.opsommen wat ze in de loop der tijd al voor naars heeft meegemaakt en zeggen " dus dit is probleem nummer.... ? "

8. gaan gillen

9. bij alles zeggen " o, dat heeft de tante van de buurvrouw van mijn moeder ook, maar haar bij was het erger "

10.een goed gesprek waarbij je aangeeft dat jij je genegeerd voelt als jij ook weleens wat vervelends hebt.

Ik zou voor 6 gaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Aangezien 't een collega is en geen familie/vriend..gewoon onverschillig doen. Doen alsof je luister, ene oor in andere uit en maar "zo" "nou" "jeetje" etc zeggen. Verwacht geen tweerichtingsverkeer iig en geef geen adviezen. Ze wil geen hulp, ze wil alleen een klaagmuur.
9, dat is zooo irritant als mensen dat doen, dat werkt geheid
Lorem Ipsum
Vragen: wat wil je dat ik nu met deze informatie doe? Wil je alleen even klagen? Dan krijg je van mij elke dag 10 minuten klaagtijd. Wil je advies: ik heb je de vorige keer al verteld wat je ertegen kan doen.

En als ze dan begint te klagen, kijk je op je scherm en zegt: je 10 minuten klaagtijd gaan NÚ in
quote:kipkluifje schreef op 25 maart 2013 @ 17:12:

Aangezien 't een collega is en geen familie/vriend..gewoon onverschillig doen. Doen alsof je luister, ene oor in andere uit en maar "zo" "nou" "jeetje" etc zeggen. Verwacht geen tweerichtingsverkeer iig en geef geen adviezen. Ze wil geen hulp, ze wil alleen een klaagmuur.Dit. En na vijf minuten geklaag zeggen: 'Ik wil me nu even concentreren hoor!' En dan strak naar je beeldscherm blijven kijken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven