Yufkadeeg en vulling

26-03-2013 15:55 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat maken jullie met yufkadeeg? Iemand suggesties?

Heb het nu een paar keer gemaakt met spinazie, feta en knoflook. Erg lekker!
Ik maak er best veel mee.

Joegoslavische pita, sigara boregi, vietnamese loempia's, en nog veel meer.
Sigara borek (gevuld met Turkse kaas)

Gevuld met gehakt, aardappel, spinazie/kaas.
Frituren jullie dat dan?
de pita maak ik in de oven. De sigara borek en loempia's doe ik in een koekenpannetje met een goede laag olie (en dan draaien zodat het aan alle kanten mooi en gaar wordt). Echt frituren vind ik zonde van de olie.
Jamie Oliver heeft in "30 minuten" een heel lekker recept voor spinazietaart. Dat maak ik van jufkadeeg. Echt heel erg lekker!

Mijn buurvrouw maakt goddelijke boreks en borekrolletjes. Die wil ik ook wel een keer maken, maar wat me tegen staat is dat ik dan gelijk zo'n enorme tank Turkse kaas moet kopen die van zijn langzalzeleven niet op gaat hier.
mn sigara borek druk ik trouwens ook nog weleens een beetje plat en doe ze dan gewoon met wat minder olie aan 2 kanten bakken.
"Sigara borek" is dat zo'n borekrolletje? Heb je daar een recept van?
@syr, er zijn ook kleinere blikjes met kaas.

Er gaat best wat kaas in die rolletjes (of ik vul ze gewoon heel goed) en met zo'n klein blikje heb ik meestal net genoeg voor 2 personen.
Ik geloof dat ze hier (buitenland) alleen grote blikken hebben, maar misschien kan het ook met fetakaas?

Mjammie, ik krijg er echt enorme zin in!
Stomme site van turksekok wordt geblokkeerd op mn werk

Voor sigara borek gebruik ik:

vierkante yufkavellen (dit kan ook met loempiavellen uit de vriezer van de turk)

4 halvjes peynir (die kaas uit blik)

Een goede theelepel pul biber (rode pepervlokken)

Een handjevol fijngesneden peterselie

Een ei

zonnebloemolie

Yufkavellen laten ontdooien, ei even loskloppen in een kommetje. Kaas prakken in een kom en mengen met peterselieen pul biber.

Aan de onderkant van een yufkavel een strookje kaas leggen en de zijkanten eerst dichtvouwen, bestrijken met ei en dan goed stevig oprollen.

Olie goed verwarmen in de koekenpan, rolletjes erin (niet meer dan 3 per keer, meer als je een grote pan gebruikt) en al draaiende bakken tot ze mooi goudbruin zijn. Je kunt ze dus ook een beetje plat drukken dan heb je minder olie nodig.
Fetakaas zou ik niet doen. De meeste fetakaas is droger dan peynir.

Maar die peynir blijft (als je alleen het blik in gaat met een schone vork en het blik goed koud zet) echt heel lang goed. En het is ook erg lekker verkruimeld door de pasta, andijvie, spinazie, salade, op je broodje, en vast nog veel meer.
Bedankt Orzoo! Ik ga het eens een keer proberen. Nog twee vragen?

1. Bestrijk je alleen de kant die je naar binnen vouwt met ei?

2. Gebruik je olijfolie of zonnebloemolie?
Ja idd alleen de binnenkant bestrijk ik met ei zodat het goed aan elkaar plakt van binnen. En ik gebruik voor bakken en koken altijd zonnebloemolie, hoog smoking-point en geen smaak. Olijfolie gebruik ik alleen maar voor salades.
En loempia's doe ik eigenlijk op dezelfde manier alleen met andere vulling he
Ok!

Doe je trouwens ook nog iets met kummel/komijn? Of is dat alleen voor de grote borek?
komijn heb ik nog nooit in mijn borek gedaan. Maar als jij dat lekker vindt...doen
Wat is grote borek dan? Borek is wat mij betreft gewoon een verzamelnaam voor gevuld yufkadeeg.
Ik bedoel dat wat je niet oprolt en frituurt :-)

Mijn buurvrouw strooit komijn (denk dat het komijn is) over dat platte ding met deeg en kaas. Ik vind dat lekker.
Als het lekekr is dan doen Ik ken het niet. Als ik niet op mn werk forum kan ik je wel een paar links geven over de vele dingen die je met yufka kunt doen.
Syr dat zijn nigella zaadjes , geen komijn.
Bij ons heb je heel veel soorten peynır in blik (wat overigens gewoon kaas is in het Turks ) dus maakt het nog uit welke je neemt voor börek?
Ik ben zojuist de kaas wezen kopen. Het is een groot blik geworden want in vergelijking met een kleine (heette ook anders) scheelde het een euro. En op 'mijn' blik staan de opgerolde boreks al afgebeeld. Als dat geen appetizer is....

@ Kuzu. In mijn land heet Nigella "schwarzkümmel", vandaar mijn verwarring. Het schijnt trouwens niet verwant te zijn aan komijn/kummel (heb ik net gegoogled). Toch maar geen komijn gebruiken dus!
ooh heerlijk met fetakaas uit blik (van schaap t liefste) en dan met gesneden bladpeterselie.
quote:Orzoo schreef op 26 maart 2013 @ 16:12:

Stomme site van turksekok wordt geblokkeerd op mn werk geblokkeerd.

.Die kende ik nog niet staat nu bij favorieten bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven