Schijnheiligheid

26-03-2013 13:00 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede-viva’ers,

Ik heb zelf een hekel aan schijnheiligheid, ik heb nooit behoefte om nep aardig te doen tegen mensen die ik eigenlijk niet mag. Tenzij het niet anders kan vanwege de situatie (op het werk o.i.d.) natuurlijk. Als ik iemand niet mag behandel ik diegene niet slecht of zo, maar ik doe gewoon niet nep leuk tegen ze.

Mijn zus en mijn vriend zijn wel zo, die willen door iedereen aardig gevonden worden en die gaan heel leuk en lief doen tegen mensen die ze eigenlijk niet mogen. En zij worden dan gezien als super aardige mensen terwijl ik het juist zie als schijnheiligheid. Ik vind dat het je een oprechter mens maakt als je niet schijnheilig doet. Je hoeft toch niet door iedereen aardig gevonden te worden? Je kan het toch nooit goed vinden met íedereen?

Het komt gelukkig niet vaak voor dat ik het niet kan vinden met iemand. Mijn zus en vriend moeten het natuurlijk ook zelf weten en ik hoef verder ook geen advies hierover, maar ik vroeg me af: hoe zien jullie dit?
De beschaving speelt soms dusdanig parten, dat de mens zich anders moet voordoen dan dat hij zich voelt. Omdat dit nu eenmaal zo gevraagd wordt.

Ik kan niet nep doen. Als ik iemand niet mag, doe ik gewoon, maar kan ik wel koel doen. Meer niet.

En als je iemand niet mag, doe dat dan met een reden. Als je iemand niet mag terwijl die persoon niets misdaan heeft, laat die dan in z'n waarde en laat het niet merken.
quote:Maleficent schreef op 26 maart 2013 @ 14:08:

[...]

Ik zag laatst een hele dikke mevrouw die een patatje stond te eten, dus ik zei; ieder pondje gaat door het mondje he? Vond ze niet leuk maar hey, de waarheid is hard. En ik ben niet op de wereld voor een ander maar voor mezelf.

Kennelijk ben je wel op de wereld voor een ander. Anders had je niet die opmerking gemaakt. Als je voor jezelf op de wereld bent, waarom laat je die informatie niet achterwege?

Je had die persoon in haar waarde kunnen laten en van dat frietje kunnen genieten. Wie weet is ze op dieet en heeft ze al maanden niets lekkers gegeten. Het is feitelijk een kut opmerking.
Iones, ik denk dat je de spot in Maleficents post hebt gemist.
Kunnen we dat hier ook niet invoeren? Dat je gewoon, als je iemand tegenkomt op het forum die je niet mag, dat luid en duidelijk meldt? Ik denk dat de sfeer er danig van zou opknappen.

Ik trap af; Eleo, wat ben je toch een onnozele troelala.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:pejeka schreef op 26 maart 2013 @ 14:32:

Overigens is het volgens mij onmogelijk om oprecht een hekel te hebben aan iemand die je niet kent(...) Dus stellen dat je een oppervlakkige kennis "niet mag", is net zo vreemd als zeggen dat je zielsveel van iemand houdt die je maar oppervlakkig kent.

Ik vind "niet mogen" wat anders dan "een oprechte hekel hebben aan".

Ik ken vrijwel niemand aan wie ik echt een hekel heb. Er zijn wel verschillende mensen die ik niet mag. Niet mogen betekent voor mij dat ik iemand niet prettig vind, bijvoorbeeld onbeleefd of onbetrouwbaar of agressief. Daarvoor hoef ik diegene niet heel goed te kennen, enkele ervaringen zijn genoeg .

Tegen die mensen ben ik dan zakelijk beleefd, dus zeg maar afstandelijk maar wel gewoon groeten en normaal communiceren.
Je vangt meer bijen met honing dan met azijn.

Beleefd ben je inprincipe tegen iedereen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vind het vooral nogal puberaal om onaardig te doen tegen mensen waar je niets mee hebt. Over het algemeen maak je je leven vele malen prettiger door vriendelijk te zijn. Ik doe vriendelijk tegenover iedereen, ook tegen mensen waar ik neutraal tegenover sta, en zelfs tegenover mensen die me in het verleden naar behandelt hebben. Iets met zen en de eer aan jezelf houden en verspilde energie en negatieve dinges.

Want waarom zou je iemand niet mogen en waarom is dat dan reden om onaardig te doen?

Maar ik denk dat dat voor akcos te hoog is gegrepen.
Ik vraag me af hoe onaardig doen in z'n werk gaat. Zo?

Vervelende collega komt binnen. "Goedemorgen!"

Ik: "Gadver, moet ik weer een hele dag tegen die rotkop van je aankijken? En dat gezeik over je kinderen aanhoren? Donder toch op!"

Dan doe ik toch liever nep leuk, ook als ik iemand niet sympathiek vind. Ik ben immers ook blij dat de meeste mensen het fatsoen hebben me netjes te behandelen, ook als we geen dikke vrienden zijn. Zou anders ook behoorlijk ongezellig worden.
quote:Eleonora schreef op 26 maart 2013 @ 14:02:

Ik zeg het gewoon midden in mensen hun gezicht als ik ze niet mag. En ik weet dat meteen he, als ik iemand zie.

Dus dan sta ik bij de kassa en dan mag ik de caissière niet. Zeg ik gewoon. Dan zeg ik 'hé joh, ik mag jou niet!' weten ze mooi waar ze aan toe zijn. Ik ga me daar een beetje aardig doen of zo. Hoezo? Ik mag haar toch niet?

Je kan maar gewoon beter eerlijk zijn vind ik. Hart op de tong he, zo ben ik nou eenmaal. Take it or leave it.
En doooooor!
bij mij is het puur afhankelijk van mijn bui hoe aardig ik ben en vervolgens blijf....
Lorem Ipsum
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 maart 2013 @ 15:06:

Kunnen we dat hier ook niet invoeren? Dat je gewoon, als je iemand tegenkomt op het forum die je niet mag, dat luid en duidelijk meldt? Ik denk dat de sfeer er danig van zou opknappen.

Ik trap af; Eleo, wat ben je toch een onnozele troelala.

Moet jij zeggen. Konijn.

he lekker weer even eerlijk geweest te zijn!

Blij dat ik niet schijnheilig leuk tegen je heb gedaan.
quote:iones schreef op 26 maart 2013 @ 15:00:

[...]

Kennelijk ben je wel op de wereld voor een ander. Anders had je niet die opmerking gemaakt. Als je voor jezelf op de wereld bent, waarom laat je die informatie niet achterwege?

Je had die persoon in haar waarde kunnen laten en van dat frietje kunnen genieten. Wie weet is ze op dieet en heeft ze al maanden niets lekkers gegeten. Het is feitelijk een kut opmerking.
Guttegut, moet Eleo vd Beo weer zonodig haar stokpaardje berijden in dit topic en koketteren met die zgn eerlijkheid. Lompheid zul je bedoelen. Voordeel is dat je dat wel gewoon tegen haar kunt zeggen in het kader van eerlijkheid.

Magoe, het is natuurlijk niet voor niks dat ze in drenhe is gaan wonen. Google maar op Veenhuizen dan weet je.

hoe dat zo gekomen is.

Dus.

Enniewee Lee, morgen cupcakethee drinken in mijn serre?
Om de opmerking van Iones:
quote:Vl43inder schreef op 26 maart 2013 @ 15:05:

Iones, ik denk dat je de spot in Maleficents post hebt gemist.O sorry, kwam pas op het laatst invallen. Dan snap ik het.
quote:iones schreef op 26 maart 2013 @ 19:16:

[...]

O sorry, kwam pas op het laatst invallen. Dan snap ik het.Maakt niet uit, ik lees nu pas bij en ik zat te gieren van het lachen.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Eleonora schreef op 26 maart 2013 @ 14:24:

[...]

Zo is het.

Haat je! Fijne dag verder!Ja wederzijds Eleobrulaap! En ik hoop dat je echt een rotavond hebt, zo ben ik, en dat weet je.
Stressed is just desserts spelled backwards
De meesten: bedankt voor de reacties, fijn om te weten hoe anderen dit zien.

Ik heb misschien het 'nep leuk' niet helemaal goed uitgelegd. Ik bedoel dat je leuk met die persoon gaat praten en lachen terwijl je eigenlijk denkt 'zout een eind op'. Tuurlijk ga je ook niet onaardig zijn, maar ik heb de neiging om die persoon dan gewoon zo veel mogelijk te ontwijken.

Jammer dat anderen meteen zeggen dat het kinderachtig is. Dit is de manier hoe ik het zie en ik vroeg me af hoe anderen het zien.
quote:Katherina schreef op 26 maart 2013 @ 15:23:

Ik vind het vooral nogal puberaal om onaardig te doen tegen mensen waar je niets mee hebt. Over het algemeen maak je je leven vele malen prettiger door vriendelijk te zijn. Ik doe vriendelijk tegenover iedereen, ook tegen mensen waar ik neutraal tegenover sta, en zelfs tegenover mensen die me in het verleden naar behandelt hebben. Iets met zen en de eer aan jezelf houden en verspilde energie en negatieve dinges.

Want waarom zou je iemand niet mogen en waarom is dat dan reden om onaardig te doen?

Maar ik denk dat dat voor akcos te hoog is gegrepen.

Heb ik ooit gezegd dat ik die mensen onaardig behandel? Nee! Misschien moet je beter lezen voordat je gaat zeggen dat dingen te hoog gegrepen zijn ;).

Ik vind gewoon dat als je iemand niet mag dat je dan niet leuk en aardig moet gaan doen. Ik heb dan de neiging om het minimale met die persoon te communiceren, wel uit fatsoen te groeten en als diegene je wat vraagt gewoon antwoorden, maar niet 'gezellig' met die persoon gaan praten.
Mijn eigen insteek is dat ik niet iedereen aardig hoef te vinden. Het klikt niet met iedereen, zullen mensen ook vast regelmatig bij mij hebben. Maar het zegt verder niets over die persoon, het is neutraal ipv negatief. En bij neutraal ben ik gewoon vriendelijk en beleefd. Daar is niks neps aan.

Ik heb zelden echt een negatief oordeel over iemand. En dan bekijk ik meestal eerst of het iets over mijzelf zegt, of het blijkbaar om een ongewenste spiegel of andere allergie gaat. Maar zolang die ander vriendelijk en beleefd tegen mij blijft, blijf ik dat ook. Je moet mij een serieuze aanleiding geven om dat niet meer te doen.

Ik zie dat als respectvol omgaan met elkaar.
quote:akcos schreef op 27 maart 2013 @ 09:51:

De meesten: bedankt voor de reacties, fijn om te weten hoe anderen dit zien.

Ik heb misschien het 'nep leuk' niet helemaal goed uitgelegd. Ik bedoel dat je leuk met die persoon gaat praten en lachen terwijl je eigenlijk denkt 'zout een eind op'. Tuurlijk ga je ook niet onaardig zijn, maar ik heb de neiging om die persoon dan gewoon zo veel mogelijk te ontwijken.

Jammer dat anderen meteen zeggen dat het kinderachtig is. Dit is de manier hoe ik het zie en ik vroeg me af hoe anderen het zien.

nou ja, dat doet toch iedereen lijkt me? Als ik iemand niet mag ga ik die persoon niet opzoeken om er tegenaan te kletsen. Die ontwijk ik inderdaad. Als ik dan toch niet aan dat gezelschap ontkom (collega, vervelend familielid op verjaardag), dan hou ik het contact beleefd maar op de vlakte.

Neemt niet weg dat ik zo iemand toch weer best een compliment kan maken als hij/zij iets goed gedaan heeft ofzo. Valt voor mij onder beleefdheid, maar voor jou misschien onder nep leuk, ik weet het niet.

Dat anderen wel overdreven aardig doen zonder dat ze dat menen, dat boeit me niet. Dat is namelijk hun probleem. De persoon die ze niet mogen zal door het aardige gedrag denken dat ze een goede verstandhouding hebben en aardig terug gaan doen. En dat vindt de schijnheiligerT dan weer vervelend want hij mag die ander niet. Dus wie heeft daar last van? De schijnheiligerT en jij niet.

Als je zus en zwager overdreven aardig zijn tegen iemand en die later afzeiken, kun je heel eerlijk tegen hun zeggen dat je dat raar gedrag vindt. Da's pas eerlijk.
quote:Starshine schreef op 27 maart 2013 @ 11:26:

[...]

nou ja, dat doet toch iedereen lijkt me? Als ik iemand niet mag ga ik die persoon niet opzoeken om er tegenaan te kletsen. Die ontwijk ik inderdaad. Als ik dan toch niet aan dat gezelschap ontkom (collega, vervelend familielid op verjaardag), dan hou ik het contact beleefd maar op de vlakte.

Neemt niet weg dat ik zo iemand toch weer best een compliment kan maken als hij/zij iets goed gedaan heeft ofzo. Valt voor mij onder beleefdheid, maar voor jou misschien onder nep leuk, ik weet het niet.

Dat anderen wel overdreven aardig doen zonder dat ze dat menen, dat boeit me niet. Dat is namelijk hun probleem. De persoon die ze niet mogen zal door het aardige gedrag denken dat ze een goede verstandhouding hebben en aardig terug gaan doen. En dat vindt de schijnheiligerT dan weer vervelend want hij mag die ander niet. Dus wie heeft daar last van? De schijnheiligerT en jij niet.

Als je zus en zwager overdreven aardig zijn tegen iemand en die later afzeiken, kun je heel eerlijk tegen hun zeggen dat je dat raar gedrag vindt. Da's pas eerlijk.Ja klopt, ik denk inderdaad niet dat als anderen iemand niet mogen dat ze elke dag bij diegene op de thee gaan. Ik bedoel meer dat wanneer ik iemand niet mag dat ik echt minimaal contact met diegene probeer te hebben. Bijvoorbeeld als iemand die ik niet mag een vraag aan me stelt, antwoord ik (uiteraard uit fatsoen) maar heel kortaf. Terwijl ik het idee heb dat anderen (dus mijn zus en mijn vriend) dan heel uitgebreid gaan antwoorden en een lang(er) gesprek houden en met diegene gaan lachen. En het is niet zo dat mijn vriend en mijn zus dan over diegene gaan roddelen ofzo. Maargoed als dat gebeurt zeg ik ze ook zeker wel dat ik dat scijnheilig vind. Ik zit er verder niet mee hoor, iedereen moet het inderdaad helemaal zelf weten.
Jij hebt idee dat je zus dat doet. Misschien mag ze die mensen dus blijkbaar wek. Je moet wat minder invullen voor een ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven