Honingkoekjes
woensdag 27 maart 2013 om 10:51
Hallo,
Vond net dit recept en het lijktmeheerlijk als lunch
http://hoepzika.blogspot.nl/2012/05/honingkoekjes.html
Maar dit zijn koekjes en als lunch lijkt het me leuker om het als een soort peperkoek te serveren. Weet iemand of het gewoon zou kunnen om dit beslag in een cakevorm te bakken?
Vond net dit recept en het lijktmeheerlijk als lunch
http://hoepzika.blogspot.nl/2012/05/honingkoekjes.html
Maar dit zijn koekjes en als lunch lijkt het me leuker om het als een soort peperkoek te serveren. Weet iemand of het gewoon zou kunnen om dit beslag in een cakevorm te bakken?
woensdag 27 maart 2013 om 11:02
Waarom probeer je het niet gewoon? Ik weet wel dat je Rogge door volkoren tarwemeel kunt vervangen, dus ik denk dat speltmeel het ook zou kunnen vervangen. Ik heb alleen geen info gevonden op internet, zo snel.
En over het bakken in een cakevorm, dan moet je de tijd in ieder geval aanpassen. Mogelijk de temperatuur ook.
En over het bakken in een cakevorm, dan moet je de tijd in ieder geval aanpassen. Mogelijk de temperatuur ook.
woensdag 27 maart 2013 om 13:48
Ja? Hoe weet je dat Uggla? Dit bedoel ik niet verkeerd, maar heb je dat zelf zo ervaren? Vaak worden broden toch ook in een vorm gemaakt?
Zou jij het brood dan op een bakplaat bakken ipv in een blik? Een beetje zoals een vloerbrood. Ik denk trouwens wel dat het er dan mooier uit ziet, wat rustieker om het maar zo te zeggen..
Zou jij het brood dan op een bakplaat bakken ipv in een blik? Een beetje zoals een vloerbrood. Ik denk trouwens wel dat het er dan mooier uit ziet, wat rustieker om het maar zo te zeggen..
woensdag 27 maart 2013 om 14:01
Het recept klinkt mij in de oren alsof het brosse koekjes worden. Die moeten dun zijn, omdat ze anders niet goed stollen in de oven.
Als je dan een dikke laag in een cakevorm doet, kan het beslag niet goed stollen en krijg je waarschijnlijk iets dat er van buiten wel uit ziet zoals de koekjes, maar van binnen is het dan nog rauw deeg.
Cake en brood kun je in een hoge vorm bakken omdat het beslag moet rijzen. En iets gaat rijzen door eieren of door gist oid.
Daarom zou ik dit deeg niet in een bakblik bakken.
Als je dan een dikke laag in een cakevorm doet, kan het beslag niet goed stollen en krijg je waarschijnlijk iets dat er van buiten wel uit ziet zoals de koekjes, maar van binnen is het dan nog rauw deeg.
Cake en brood kun je in een hoge vorm bakken omdat het beslag moet rijzen. En iets gaat rijzen door eieren of door gist oid.
Daarom zou ik dit deeg niet in een bakblik bakken.
woensdag 27 maart 2013 om 14:40
Oeps... Ik zat op een of andere manier te denken dat het een soort cakejes waren ipv koekjes. Komt vast door wat ik in het verhaal van TO erin heb gelezen.
Goed mijn hoofd is dus duidelijk elders...
En door jullie reacties en het opnieuw lezen van het recept zie ik dat het een soort gingerbread koekjes zijn. Kerstkoekjes zeg maar. Het lampje is gaan branden en idd ik zou ook geen blik voor gebruiken. Je kunt het wel over een bakplaat uitgieten en dan als speculaas in stukken breken als het klaar is. De baktijd hoeft dan niet echt te worden aangepast. Klopt dat allemaal?
Goed mijn hoofd is dus duidelijk elders...
En door jullie reacties en het opnieuw lezen van het recept zie ik dat het een soort gingerbread koekjes zijn. Kerstkoekjes zeg maar. Het lampje is gaan branden en idd ik zou ook geen blik voor gebruiken. Je kunt het wel over een bakplaat uitgieten en dan als speculaas in stukken breken als het klaar is. De baktijd hoeft dan niet echt te worden aangepast. Klopt dat allemaal?