Hoe vind ik mijn rust weer terug?

30-03-2013 13:00 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

Ik wil graag even mijn ei kwijt. Ik kamp momenteel met angstgedachten, piekeren en vermoeidheid mat gevoel.

Slaap soms periodes slecht, waardoor ik me nog slechter voel.

Ik zal bij het begin beginnen, vanaf vorig jaar september gaat het op en af met me, ben bij de huisarts geweest en loop nu bij een haptonoom. De overbelasting en klachten zijn het gevolg van een combi van mezelf voorbij lopen, een dochter gekregen met een ander leefritme, weinig tijd voor mezelf gehad en voor elkaar.

Ik ben begonnen met sporten, dit doet me wel goed...de haptonoom en praten met een psych ook. Het ging in principe weer wat beter, alleen vorige maand is mijn vriend en docher ziek geweest, dus ben alleen weer bezig geweest met zorgen. Weekend weg ook ziek, dus dat gaf ook geen rust. Als klap op de vuurpijl heeft mijn vriend ook nog eens die week een opname in het ziekemhuis gehad door gezondheidsklachten, wat nu wel weer rustig is. Maar wel onzeker nog.

Verder is het op mijn werk ook lichtelijk negatief...dus daar haal ik ook geen energie uit.

Gevolg is hoe ik me nu voel, onrustig, labiel, continu janken, matte stemming, slecht slapen...weinig kunnen hebben...daardoor weer piekeren over de simpelste dingen, onzeker, angstgedachten mbt alles en weer erg bezig zijn met het goed willen slapen.

Kan weinig hebben van iedereen en snak naar rust.

Maar weet soms even niet meer hoe ik die kan krijgen en hoe ik me weer mezelf kqn voelen.

Hebben jullie ervaring met moeilijke periodes en hoe zijn jullie eruit gekomen?,probeer wel leuke dingen te doen, maar doordat ik zo weinig energie heb, voelt dat niet echt gewelidig..

Ik hoor graag van jullie!

Groeten
Laat het even zitten, het gevoel dat je leuke dingen moet gaan doen. Neem je rust, doe wat goed voelt. Ik heb twee weken overspannen thuis gezeten en veel van die dagen heb ik op de bank, onder een dekentje, door het raam zitten te turen. Ik kon het niet opbrengen wat te gaan doen. Op dat moment voelt het wel rot, maar het helpt uiteindelijk wel. Je zult zien dat je vanzelf de energie weer terug krijgt en dat je dan wel echt leuke dingen wilt doen.

Dus: wat vind je lekker om te doen als je wilt uitrusten?
Misschien moet je ophouden met leuke dingen willen te doen. Je voelt je heel rot en soms moet je het er 'gewoon even laten zijn'. Het klinkt simpel, dat is het niet, dat weet ik. Maar kruip maar eens op bed, gewoon overdag, neem een uitgebreid bad of weet ik wat. Laat de boel maar eens de boel. En ook dan draait de wereld door. Sterkte ermee.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
Hoi,

Ja de leuke dingen doen heeft mijn haptonoom en psych aangeraden, omdat je anders zo gaat piekeren. Dus vandaar dat ik dat doe. Als ik goed slaap dan vind ik het ook wel lekker soms...om dan er uit te zijn. Ik haal veel energie uit de zon, warmte en sauna en in bad gaan. Verder weet ik het eigenlijk niet waar ik happy van wordt op het moment...

Gewoon op de bank zitten, dan blijf ik me zo rottig voelen soms...hielp dat bij jullie wel dan?
Dan hangt er vanaf. Andere dingen doen betekent afleiding en dat is altijd goed. Zo kom uit de cirkel van malende gedachten.

Soms als ik mij heel erg rot voel, geef ik er aan toe. Want ook de gedachte van 'dit gevoel wil ik niet', ik moet iets leuks doen, kan ook een bepaalde druk geven. En dan ben ik er klaar mee, en doe gewoon helemaal niets. Op de bank hangen, wat tv kijken (vind dit normaal zonde van m'n tijd), een dutje doen. En ja, dan voel ik mij na een tijdje, of de volgende dag weer wat beter.

Wat mij heeft geholpen is loslaten met de Sedonamethode. Google er maar eens op.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
In het begin voel je je best rot, maar je zult zien dat je energie terug krijgt, echt waar. Ik ben in de eerste week van mijn ziekmelding 1x weg van huis geweest en heb een massage laten doen. Je moet de balans vinden tussen niets doen en wat leuks doen. Niet forceren. Als jij een dagje sauna heerlijk vind, zeker doen! Maar ga niet diezelfde dag nog tig andere dingen doen om jezelf bezig te houden. Luister naar je gevoel en handel daarnaar, doe wat je lichaam je aangeeft. Het schreeuwt nu om rust.

Wat ook helpt: een dagboek bijhouden. Schrijf daar je zorgen van je af, zoek je rust of ga dan iets leuks doen. Zo blijf je niet malen.

Succes en sterkte meid, het is gewoon allemaal heel rot als je rust moet pakken maar eigenlijk gewend bent om door en door te gaan.
Werk je er nu nog bij?
Zo herkenbaar verhaal van TO. Ikzelf loop sinds vorig jaar ook bij een psycholoog omdat ik teveel op mijn bordje had liggen. Daarnaast had ik lichamelijke klachten. Mijn baarmoeder is net verwijdert en ik moet nu rustig aan doen, maar heb daardoor een beetje veel tijd om te piekeren. Gelukkig ben ik nu wel zo ver om mezelf af en toe een figuurlijke schop onder mijn kont te geven te proberen mezelf vast te houden aan de positieve momenten. Dit lukt me steeds beter.Tegenslagen horen bij het leven, maar blijkbaar ben je nog niet sterk genoeg om het op een juiste manier te verwerken. En dat zal zijn tijd nodig hebben icm. de gesprekken met je psych en je behandeling bij de haptonoom. Daarnaast is het belangrijk je eigen grenzen te bewaken, weet ik nu. Dat er ziektes in je nabije omgeving waren/zijn, is geen reden om jezelf weg te cijferen. Neem jezelf in bescherming. Dit is iets wat je kunt leren, ookal zie je nu misschien niet hoe dat moet. Je hebt de stap genomen om hulp te zoeken, dus eigenlijk ben je al op de goede weg. Laat het toe dat het tijd kost om je beter te gaan voelen, een tijdelijke terugval is niet erg, hoe rot dan ook. Sterkte!
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Ja. Ik werk idd nog, soms met moeite...maar ik hou het vol.

Vind het lastig om mijn rust te pakken soms, want heb ook nog een dochter om voor te zorgen.

Sliepen jullie goed? Ik merk dat als ik zo vroeg wakker ben ik niet meer kan slapen...dat sloopt je echt. Ik moet me dan echt de dag doorslepen zeg maar....
Beste Kanelly, lees je de adviezen wel? Je hebt het zo druk in je hoofd met dingen waar je het nu niet druk mee moet hebben... Laat bepaalde dingen los. Nogmaals, ik begrijp je hoor...Ga anders een poosje in de ziektewet. Ja, je hebt een dochter, maar daar hoef je jezelf toch niet 24 uur per dag voor in te leveren? Jij kunt zelf bepalen hoe je met dingen omgaat.

Je slaapt slecht. Had ik ook en heb daar zelfs medicatie voor gekregen, maar maar twee keer gebruikt. Waarom? Omdat ik dacht, pillen, ja daaag. Dat klopte niet in mijn gevoel. Loslaten van dingen wel. Het heeft totaal geen zin om te piekeren 's nachts. Dan moet je slapen en jezelf rust geven. Dat zei ik tegen mezelf. Daarnaast kreeg ik ontspanningsoefeningen die ik afluisterde op mijn mobieltje. Ik vond het best raar, maar het hielp wel tot mijn verbazing. Tuurlijk, ik ben er ook nog niet hoor. Slaap ook wel eens slecht of ben te vroeg wakker, maar ik ben me wel bewuster geworden van mijn eigen aandeel in het piekeren enzo. Nogmaals, bewaak je eigen grenzen. Dit hoeft absoluut niet gepaard te gaan met verkeerd gedrag naar je dochter ofzo. Voel je daar niet schuldig over. Ik weet natuurlijk niet of dit zo is, maar wil je het wel meegeven.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
ruil de haptonoom in voor een psycholoog, dit soort klachten zijn redelijk eenvoudig te verhelpen met cognitieve gedragstherapie.
Ik probeer nu ook beter mijn grenzen te bewaken, dochterlief gaat uit logeren en wij dagje sauna..

Verder in bad gaan, gewoon zitten op de bank...series kijken.

Maar wat ik soms erg lastig vindt zijn de angstgedachten die dan toch nog oppoppen en dat matte gevoel.

Hebben jullie op een gegeven moment weer het gevoel gehad van ja ik voel me weer mezelf?

Ik praat trouwens ook sinds kort met een psych, die gaat idd cognitieve gedragstherapie doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven