snacks: light en vullend

04-04-2013 23:14 66 berichten
's Avonds heb ik vaak honger. Het gemakkelijkste is om dan te grijpen naar chips, nootjes of koekjes. Maar ik probeer ook een beetje op mijn gewicht te letten, en da nzijn al die koolhydraten niet zo handig. Daarom probeer ik soms ook wat gezondere dingen: wortels, olijven, yoghurt, kroepoek. Maar het vult niet.

Dus mijn vraag: heeft iemand tips voor snacks die wel vullen, maar ook een beetje gezond/light zijn?
Noten, ipv een toastje met filet americain of zalm een plakje komkommer daarmee beleggen.
Alle reacties Link kopieren
Een gekookt ei.
noten, ongezouten en rauw
Misschien ook pas iets later eten? Ik eet mijn avond snackje altijd lekker traag, dat helpt me.

Ik eet vaak weinig fruit.. Daarom doe ik soms een papje van geprakte banaan met yoghurt.. En soms een beetje honing erbij, of kaneel.. mjammieee...
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Noten is een goed idee.

Een gekookt ei vind ik nog een beetje raar om op de bank weg te gaan zitten werken, maar misschien kan ik het in een salade verwerken.
quote:kimberlee schreef op 04 april 2013 @ 23:21:

Misschien ook pas iets later eten?

Nee, dan ga ik snacken als ik uit m'n werk kom. M'n toetje stel ik meestal wel nog even uit, dus niet direct na het eten, maar pas als ik weer trek krijg.
stukje kaas

huttenkase

een boterham met pindakaas
In noten zitten wel heel veel calorieën, dus als je iets lights zoekt is dat geen goed idee.

Wel: rauwkost, fruit, rijstwafels.
Je hebt dus echt vaak honger 's avonds. Kan het zijn dat je de rest van de dag te weinig eet?
quote:cookiecookie schreef op 04 april 2013 @ 23:27:

Je hebt dus echt vaak honger 's avonds. Kan het zijn dat je de rest van de dag te weinig eet?Ja, dat is ook wel iets om aandacht aan te besteden.
Augurken.
In principe moet je 's avonds niets meer eten. Probeer het jezelf af te leren, en dat is niet altijd makkelijk.

Als je toch iets neemt, dan iets lichts en dat vult inderdaad minder....

Maar een rijstwafel, worteltjes of een sinaasappel zijn dan nog niet zo'n verkeerde keuze. Of....neem een kop bouillon, dat wil bij mij wel eens helpen als ik het 'moeilijk' heb.
quote:j22 schreef op 04 april 2013 @ 23:29:

[...]

Ja, dat is ook wel iets om aandacht aan te besteden.Wat eet je zoal op een dag?
Eet je gedurende de dag wel voldoende eiwitten? Weinig eiwitten geeft mij standaard trek voor het slapen. Ik zou het daarin zoeken, bijvoorbeeld in noten of kaas of toch dat ei.
Kroepoek vind ik ook niet bepaald light; dat wordt gefrituurd. Wel eens je vingers bekeken nadat je er eentje at? Die glimmen dan van het vet...

Naast rijstwafels zijn maiswafels ook lekker, en smaken net weer wat anders.
quote:Merelin schreef op 04 april 2013 @ 23:25:

In noten zitten wel heel veel calorieën, dus als je iets lights zoekt is dat geen goed idee.

Wel: rauwkost, fruit, rijstwafels.twee rijstwafels staat gelijk aan een klein handje noten, toch vullen de noten veel beter
quote:biekoe schreef op 04 april 2013 @ 23:30:

In principe moet je 's avonds niets meer eten. Probeer het jezelf af te leren, en dat is niet altijd makkelijk.

Als je toch iets neemt, dan iets lichts en dat vult inderdaad minder....

Maar een rijstwafel, worteltjes of een sinaasappel zijn dan nog niet zo'n verkeerde keuze. Of....neem een kop bouillon, dat wil bij mij wel eens helpen als ik het 'moeilijk' heb.Onzin. Voor een goede nachtrust is het essentieel dat je niet met honger gaat slapen.
Rijstwafels en maiswafels e.d. zijn licht verteerbare koolhydraten. Dat vult amper, dus dan ga je alsnog met trek slapen. Beter eet je een stukje kaas of een handje noten.
Rauwe noten, magere kwark met vers fruit, gekookt ei, olijven, avocado, pelpinda's. Noten kan je het beste zelf kraken, houdt je lekker bezig.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Tja, licht en vullend sluiten elkaar natuurlijk behoorlijk uit. Iets is vullend omdat er veel voedingsstoffen inzitten, en dus is het per definitie niet 'light'.

En je 'moet' niks, je moet doen waar je lijf zich lekker bij voelt. Als je goed over de dag verdeeld gezond eet, is er niks mis met een handje noten om half tien ofzo hoor.
Een ei bevat net zoveel calorieën als twee droge rijstewafels, maar veel meer eiwitten. Het ei geeft daardoor veel meer verzadiging. Idem met de noten, de calorieën vallen best mee (je moet er geen bakken vol van leegeten), maar door de eiwitten en vetten geven ze meer verzadiging dan twee rijstewafels.

Het gaat er dus om dat je snapt wat je moet eten om geen hongerklap te krijgen en daar zitten best licht verteerbare, weinig calorieën bevattende voedingsmiddelen tussen.
Wat ik ook wel pak in de loop van de avond, zijn een paar melba toastjes of cream crackertjes met tonijn uit blik (op water). Bevat ook niet zo veel calorieën, maar wel eiwitten. Tonijn kan met wat citroensap aangemaakt worden of gewoon met wat mayonaise (en citroensap) als je net als ik wat minder bezig bent met calorieën tellen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 april 2013 @ 23:32:

[...]

twee rijstwafels staat gelijk aan een klein handje noten, toch vullen de noten veel beterIk vind noten zo lekker, dat het niet bij één handje blijft.
boterham met gebakken ei, boterham met een eetlepel vleessalade, boterham met kaasspread. Alles zonder boter. In plaats van het snee brood kan je ook Wasa nemen of desnoods creamcracker.

Ik reken 200 cal per boterham.
it's a big club and you ain't in it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven