Moeder met psychose

05-04-2013 10:10 38 berichten
Hallo allemaal,

Moet even iets van me afschrijven..

Na ruim 10 jaar heeft mijn manisch-depressieve moedertje weer last van een (aankomende) psychose.

Het gaat ondanks een scheiding, 3 kinderen die het nest verlaten en de diagnose lichte vorm van pdd nos van nog thuiswonende jongste zoon toch al heel lang hartstikke goed met haar.

Tot een paar weken geleden. Ze kreeg last van achtervolgingswaan.

's Avonds bij het uitlaten van de honden wist ze heel zeker dat er iemand achter haar aanzat en net als ze omkeek dook hij weg.

Bij het weer naar binnen gaan dook ze steeds snel weg want hij wilde haar slaan/pakken.

Gesprek gehad met psycholoog en psychiater en haar medicijnen werden aangepast.

Helaas werd het steeds erger en ziet ze nu overal muizen, gordijnen bewegen en er zit s nachts een man naast haar bed die niet weggaat. Een hand op haar hoofd en een niet aanwezige poes langs haar benen.

Het breekt mijn hart dat ze zo ontzettend bang is!

Ze krijgt nu elke dag bezoek van de psych en heeft gister weer nieuwe medicijnen gekregen.

We hebben afgesproken dat wanneer het voor dinsdag niet beter gaat ze zich laat opnemen.

Zo dit lucht op.

Bedankt voor het lezen!
Alle reacties Link kopieren
Oh, niet fijn! Heel veel sterkte voor jou, je moeder en de rest van je familie!
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
He, wat ontzettend naar. Eet en drinkt ze nog wel goed?
Heel veel sterkte TO, ik weet uit eigen ervaring wat het is om een psychose te hebben/krijgen. Klinkt wel allemaal herkenbaar en ik heb de ergste periode een korte opname gehad en dat heeft de scherpe kantjes eraf gehaald. Het sluimert nu nog wel door en de angst blijft aanwezig. Maar goed dat de psych elke dag langskomt en laten we hopen dat de medicatie goed gaan aanslaan.
Dank jullie wel

Eten en drinken doet ze wel.

Zelf denk ik dat een opname niet heel verkeerd zal zijn voor haar. Even tot rust komen en alles weer op een rijtje zetten.

Ook een opname is niet nieuw voor haar.

Ze komt er over het algemeen altijd beter uit als dat ze erin gaat.
Graag gedaan Fietjelief, tis gewoon heel herkenbaar voor mij wat je moeder nu doormaakt, dus ik hoop voor haar en ook voor jou dat het snel beter met haar gaat. En als opname haar tot rust maakt, dan zeker doen!!
Dan hoop ik dat ze even opgenomen wordt en dat ze dan weer tot rust kan komen. Sterkte voor jullie allemaal!
quote:rbcrsd schreef op 05 april 2013 @ 10:21:

Graag gedaan Fietjelief, tis gewoon heel herkenbaar voor mij wat je moeder nu doormaakt, dus ik hoop voor haar en ook voor jou dat het snel beter met haar gaat. En als opname haar tot rust maakt, dan zeker doen!!
O wat herkenbaar! Een maand geleden werd mijn moeder manisch na 13 jaar stabiel. Als klap op de vuurpijl ging het met mijn zusje toen ook heel slecht (ook manisch-depresief)

Sterkte!

Ook voor jou heel veel sterkte chocoladeletter!!! Ik ben dan niet manisch-depressief maar heb borderline. Ik kan me niet echt inleven hoe het voelt om manisch te zijn, ben soms wel hyper, maar depressief wel en das niet fijn. Maar goed, ik hoop voor jullie beide dat ze goed geholpen worden.
quote:chocoladeletter schreef op 05 april 2013 @ 10:25:

O wat herkenbaar! Een maand geleden werd mijn moeder manisch na 13 jaar stabiel. Als klap op de vuurpijl ging het met mijn zusje toen ook heel slecht (ook manisch-depresief)

Sterkte!

Oh bah!

En hoe gaat het nu met ze?

En met jou?
Gelukkig waren we er bij mijn moeder nog redelijk op tijd bij. Met medicijnen is ze nu weer stabiel alleen moet ze tot de zomer rustig doen. Dat is wel heftig, ook voor mijn kinderen want die missen opa en oma en willen graag weer eens logeren maar dat kan niet. Ze zijn nog te jong om uit te leggen waarom het niet kan.
Het was een hele heftige tijd omdat mijn man in het buitenland was en ik er dus alleen voor stond met 3 kleine kinderen.

En hoe is het met jou? Hoe oud was je toen je moeder ziek werd? Ik was 12.
Oh gelukkig maar!

Het is ook lastig uit te leggen.

Wanneer iemand zijn been breekt is het allemaal heel duidelijk en is iedereen vol begrip.

Dingen die niet helemaal lekker lopen in je koppie zijn naar mijn idee toch nog niet helemaal geaccepteerd.

Laat het maar snel zomer worden dan!
Bah fietje, niet leuk. Sterkte!
Klinkt allemaal herkenbaar, alleen bij mij net andersom. Mijn ouders hebben dus te kampen met mij. Ik heb de diagnose al vanaf '99. Dus het omgekeerde van jullie. Lijkt me zwaar om je moeder/zusje zo te zien strijden enzo. Veel sterkte!!! Hebben jullie ook hulp gekregen bij de ggz, ik weet even niet zo snel hoe dat heet dat project voor kinderen van ouders met psychische problemen.
Nee, geen hulp. Al denk ik er wel eens aan om hulp te zoeken. Op zich heb ik geen problemen maar mijn moeder had mijn leeftijd toen ze ziek werd en soms vliegt het me aan, ben ik bang ook ziek te worden.
Ja dat kan ik me goed voorstellen chocoladeletter! Het is allemaal zo dichtbij en kan dan echt confronterend worden. Misschien idd eens praten met een psycholoog ofzo.
Ik kan me niet meer herinneren wanneer mijn moeder 'zichtbaar' ziek werd.

Bij de zwangerschap van mij had ze al last van anorexia, moest toen wel goed voor zichzelf gaan zorgen vanwege mij.

Weet dat ze meerdere keren opgenomen is geweest.

Heeft vanwege zelfmoordpoging een paar dagen op de ic gelegen.

Dankzij mijn super papa weet ik daar niet heel veel meer van.

Hij zei altijd dat er maar 1 zieke in huis was. Hij hield het hele huishouden, 4 kids en een baan gewoon draaiende.

Ik ben nu 30 en ben de oudste. Bel elke dag met mn moeder en ben haar steun en toeverlaat. Andersom ook.

Wonen helaas 80km uit elkaar en kunnen elkaar dus niet elke dag zien.

Mijn ouders zijn sinds een jaar of 5 uit elkaar maar hebben nog steeds heel goed contact.

Komen geregeld bij elkaar over de vloer.

Ik ben verdrietig om de situatie en vooral omdat mijn moeder zo bang is in haar eigen huis.
Toch ervaar ik een drempel om hiermee naar de HA te gaan voor een doorverwijzing ofzo. Al denk ik ook: heb zoveel stress gehad in mijn jeugd, bij mijn zusje kwam de ziekte toen al bovendrijven. Zou ik niet allang last hebben gekregen als het mis was?

Ik ga eer nu even vandoor, boodschappen kinderen halen.. Kom hier later nog weer even terug!
Wij hebben een paar weken terug vanuit ggz een aanbod gehad voor een praatgroepje voor kinderen met ouders waar het niet altijd even lekker meegaat zeg maar.

Ikzelf heb daar geen behoefte aan.

Je kan dan vragen stellen ed.

Ik spreek mijn moeder dagelijks en stel haar dan al alle vragen die ik wil (o:

Ben zelf ook lange tijd bang geweest dat ik hetzelfde zou hebben als mijn moeder heeft.

Heb er voor bij ggz gelopen maar behalve prettig gestoord te zijn mankeer ik niks bijzonders.

Ook mijn zusje is er bang voor.

Ook bij haar is er tot nu toe niets uitgekomen.
het is ook verdrietig, je kan beter je benen breken dan geestelijk ziek zijn...
Das lastig die letterlijke afstand, maar wel fijn dat het contact nog steeds zo goed is. Klinkt ook erg naar zeg!!

Ja die angst dat is het ergste, beseft je moeder nog wel dat het niet echt is wat ze ziet enzo? Want dat is het ergste bij het begin van de psychose. Die randverschijnselen zijn gewoon rot, je beseft dan dat het niet echt is, maar toch zie je het. Heel angstig!! Ik heb zelf nog steeds last van die randverschijnselen en ik ben zo blij dat ik hier zoveel steun gevonden heb op het forum!!

Ik hoop echt van harte dat ze snel uit die rotperiode komt!!
En jij dus ook!!
jammer dat ze met dingen als dna onderzoek nog niet ver zijn. Zeg maar net als bij borstkanker, dat je meteen weet hoe de kansen zijn. Aan de andere kant: dan wordt het leven wel heel deprimerend, soms liever de kop in t zand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven