Couscous, bulgur, quinoa

07-04-2013 21:38 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meestal eet ik gewoon rijst, aardappelen of pasta, maar ik wil wel eens wat anders!

Wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen couscous, bulgur, quinoa (en rijst) in smaak en gebruik(sgemak) e.d.?

En wat gebruik je in welke gerechten?

Ik heb zelf alleen couscous wel eens gegeten. Dat vond ik op zich wel prima smaken, alleen nogal korrelig qua textuur.
Ik heb toevallig deze week voor het eerst een pak couscous gekocht, dus ik lees mee!
Ik lees mee, want ben ook erg benieuwd naar die 3 produkten en hoe het smaakt en wat je er mee moet doen.

Zelf ben ik niet verder gekomen dan een lauw warme salade van rucola en diverse rauwkost met warme groene asperges en couscous. Paar plakjes mozzarella en een beetje tuinkruiden vinaigrette.

Die couscous had ik geweld in gekookt water. Ik vond het niet bijzonder eigenlijk. Had het niet door mijn salade gezeten, dan had ik het ook niet gemist geloof ik.

Die ander e2 produkten ken ik niet.
Quinoa smaakt een beetje nootachtig.

Je hebt witte, rode en zwarte Quinoa.

Ik vind het lekker met veel groente erdoor.

of als ontbijt, gekookt in kokosmelk en dan met fruit erdoor, een soort pap van maken. Hmmmm
Couscous is ook korrelig, bulger is net iets groter en harder, volgens sommigen ook gezonder.

Ik ben dol op couscous, maar opgegroeid met deze korrel.

Weet niet hoe het is als je het op latere leeftijd voor het eerst eet.
Kun je het eigenlijk alle vier (incl. rijst) voor dezelfde gerechten gebruiken, of zijn er toch wel gerechten waarbij het één echt niet lekker of juist wel heel lekker is?

Ik gooi namelijk ook geen pastasaus over mijn rijst of chicken tonight over de pasta. Op die fiets dus een beetje
Lekker is gegrilde groente (of uit de oven) met een beetje vocht van bijvoorbeeld gepofte tomaten. Daardoor lekkere kruiden, kan van alles zijn van kipkruiden tot Ras el hanout, en dan dezelfde kruiden door de couscous als je ze welt met water en een scheutje olijfolie.
quote:pilou schreef op 07 april 2013 @ 21:46:

Quinoa smaakt een beetje nootachtig.

Je hebt witte, rode en zwarte Quinoa.

Ik vind het lekker met veel groente erdoor.

of als ontbijt, gekookt in kokosmelk en dan met fruit erdoor, een soort pap van maken. Hmmmm

Nu lust ik bijna alles, maar kokos is 1 van de weinige dingen die ik echt niet weg krijg. Brrrrrrrr.

Quinoa als ontbijt wil ik wel eens proberen, als afwisseling met 7-granen ontbijt wat ik nu wel eens eet.

Wat is het verschil tussen die 3 kleuren dan eigenlijk?
Ik heb pas een recept van Amber Albarda gemaakt met quinoa. Qua structuur vond ik het op vogelzaadjes lijken, wel even wennen. Qua gebruiksgemak vergt het wat meer handelingen dan rijst omdat je het voordat je het kookt heel goed moet wassen (in een zeef omdat het te fijn is voor een vergiet), anders krijg je een bittere smaak. Ik zag op 24kitchen een salade met quinoa van Jamie Oliver voorbij komen, die ga ik binnenkort maken omdat ik nog wat over heb. Niet laaiend enthousiast over quinoa, maar ik geef het nog een kans.

Couscous is geweldig! Heel makkelijk en snel te bereiden, duurt maar een paar minuten. Gewoon in warm water laten wellen. Vervolgens kun je er van alles doorheen gooien en overal bij eten. Simpel met wat rozijnen, lenteuitje en koriander als bijgerecht, of als salade met allerlei kruiden, feta en granaatappel.

Bulgur ga ik binnenkort proberen.
Nee ik denk van niet. T smaakt echt anders.

Ik vind tabouleh heerlijk. Koude couscous met peterselie, tomaat en munt. Ook lekker als lunch om mee te nemen.
Been there, done that, got the T-shirt.
quote:Galadriel schreef op 07 april 2013 @ 21:51:

Lekker is gegrilde groente (of uit de oven) met een beetje vocht van bijvoorbeeld gepofte tomaten. Daardoor lekkere kruiden, kan van alles zijn van kipkruiden tot Ras el hanout, en dan dezelfde kruiden door de couscous als je ze welt met water en een scheutje olijfolie.Ah, das een goede tip. Is het dan ook lekker om er een bouillonblokje (bv kip) door te doen? En voor de quinoa en bulgur?
Ik eet couscous regelmatig als lunch met gedroogde tomaten, feta, puntpaprika, citroensap, cashewnoten en komkommer.
Lekkere salade met bulgur (kisir). Deze versie is vrij basic maar je kunt er van alles aan toevoegen, komkommer, tomaat, kip, noten etc....

1 (NLs) theeglas bulgur in een kom goed mengen met 1 theeglas kokend water, afdekken en wegzetten. Ondertussen 1 ui snipperen en in ruim olie zachtjes aanfruiten. Als de ui zacht en glazig is, twee eetlepels tomatenpuree (of 1 eetl tomatenpuree/1 eetl peperpuree) toevoegen, even meebakken, flink zout en peper toevoegen en een klein scheutje water, goed mengen en dan bij de bulgur doen. Goed mengen, zorg dat alle korrels gemengd zijn met het mengsel, dan weer afdekken en wegzetten. Een paar bosuitjes, een of twee groene pepers, flinke hand platte peterselie fijnsnijden. Alles bij het bulgurmengsel doen. Het geheel op smaak brengen met citroensap (en/of granaatappelsiroop), gedroogde (of verse) munt, dille, paprikapoeder....naar smaak nog zout of olijfolie toevoegen. Voila! Als je het een paar uur laat staan is het nog lekkerder. Traditioneel eet je dit in (romaine)slabladeren. Die je trouwens ook fijn kan snijden om erdoorheen te mengen.
Klinkt goed allemaal!
Taboulé. Brunoise gesneden komkommer, idem paprika en uitgelekte tomaten (pitjes eruit), fijngehakt muntblad, fijngehakt sjalotje, olijfolie, citroensap, pijnboompitjes en die piepkleine druifjes die je kunt vinden in een Turkse winkel, bij gebrek daaraan een handje rozijntjes. Couscous eerst wellen zoals aangegeven op de verpakking. Dan mengen met het bovenstaande, uurtje in de ijskast zetten. Desgewenst kun je er stukjes kip of tonijn aan toevoegen maar ik maak het altijd vegetarisch omdat het anders zo machtig wordt. Ik kan geen hoeveelheden geven omdat ik het uit de losse pols maak.

Kan ook met bulgur.
verba volant, scripta manent.
Zou dit lekker zijn met couscous? Wil ik binnenkort eens maken. Ga er dan wel kip (of ander vlees) aan toevoegen denk ik:

http://newint.org/blog/bo ... f-the-week-thirteen-dobi/
quote:moccagourmet schreef op 07 april 2013 @ 21:54:

[...]

Nu lust ik bijna alles, maar kokos is 1 van de weinige dingen die ik echt niet weg krijg. Brrrrrrrr.

Quinoa als ontbijt wil ik wel eens proberen, als afwisseling met 7-granen ontbijt wat ik nu wel eens eet.

Wat is het verschil tussen die 3 kleuren dan eigenlijk?

Wit is het minst gezondst, zwart het gezondst.

Zwart is ook fijner qua structuur.

De kokosmelk kun je ook vervangen voor amandelmelk of andere melk
Galadriel : even een vraag... Ik had toevallig vandaag couscous gemaakt en voor het eerst de gewone gekocht dus zonder kruiden pakket... ( ben normaal ook niet van de kant en klaar pakketten)

Ik vond het wat flauw maar ik had dus de el ras hanout in het kookwater gedaan van de couscous. Als ik je goed begrijp moet ik dus voortaan de kruiden Wellen met water en olijfolie en dan pas door de "droge" couscous roeren?

Ik vind couscous overigens heerlijk ( niet iedereen uit mijn gezin helaas)
quote:ztrdg schreef op 07 april 2013 @ 21:58:

Lekkere salade met bulgur (kisir). Deze versie is vrij basic maar je kunt er van alles aan toevoegen, komkommer, tomaat, kip, noten etc....

1 (NLs) theeglas bulgur in een kom goed mengen met 1 theeglas kokend water, afdekken en wegzetten. Ondertussen 1 ui snipperen en in ruim olie zachtjes aanfruiten. Als de ui zacht en glazig is, twee eetlepels tomatenpuree (of 1 eetl tomatenpuree/1 eetl peperpuree) toevoegen, even meebakken, flink zout en peper toevoegen en een klein scheutje water, goed mengen en dan bij de bulgur doen. Goed mengen, zorg dat alle korrels gemengd zijn met het mengsel, dan weer afdekken en wegzetten. Een paar bosuitjes, een of twee groene pepers, flinke hand platte peterselie fijnsnijden. Alles bij het bulgurmengsel doen. Het geheel op smaak brengen met citroensap (en/of granaatappelsiroop), gedroogde (of verse) munt, dille, paprikapoeder....naar smaak nog zout of olijfolie toevoegen. Voila! Als je het een paar uur laat staan is het nog lekkerder. Traditioneel eet je dit in (romaine)slabladeren. Die je trouwens ook fijn kan snijden om erdoorheen te mengen.

Ik ben ook dol op dit recept, maar let er wel op dat je de goede bulgur koopt, je hebt grove (meestal staat er in de turkse supermarkt 'pilavlik' op) maar voor dit recept heb je de fijne bulgur nodig.

De grove bulgur gebruik je bij gerechten in plaats van rijst, en is ook erg lekker, ik zal eens een recept zoeken.
Ik vind 't vies! Heb in Jordanie alle varianten zo ongeveer wel gegeten, maar het is zó niet mijn ding. Vind 't nog viezer dan rijst.
Je hebt gelijk layla, dat was ik vergeten te vermelden. Je moet inderdaad wel de fijne bulgur, köftelik of cigköftelik gebruiken.

Bulgur pilav maak ik altijd heel simpel: 1 glas bulgur even licht aanbakken in wat boter, anderhalf glas kokend water erbij en voldoende zout (kookwater moet goed zout smaken), laten koken tot al het water is verdwenen (gaatjes in de bulgur te zien), vuur uit, keukenpapiertje tussen pan en deksel en nog een kwartiertje laten staan. Heel lekker bij bijvoorbeeld een groentenstoofpotje.

Oh en voor dit recept moet je dus juist de grove bulgur hebben, pilavlik.
Ik vind grove bulghur lekkerder, couscous heeft voor mij te weinig structuur. Bulghur lijkt wat meer op rijst en kun je op dezelfde manier bereiden als couscous. Ik gooi er gewoon van alles doorheen: courgette, ui, paprika, feta, peterselie, olijfolie, beetje komijn.. hmmm!
hier is een recept met pilavlik bulgur
Ik vind couscous ook niet zo lekker qua structuur, bulgur vind ik lekkerder. Overigens vind ik de rijst op de turkse manier (pilav) ook veel lekkerder dan 'gewone' rijst.

hier is een basisrecept voor de pilav
Klinkt lekker allemaal! Ga zeker binnenkort wat proberen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven