Couscous, bulgur, quinoa

07-04-2013 21:38 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meestal eet ik gewoon rijst, aardappelen of pasta, maar ik wil wel eens wat anders!

Wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen couscous, bulgur, quinoa (en rijst) in smaak en gebruik(sgemak) e.d.?

En wat gebruik je in welke gerechten?

Ik heb zelf alleen couscous wel eens gegeten. Dat vond ik op zich wel prima smaken, alleen nogal korrelig qua textuur.
Misschien ga ik dan wel voor bulgur. Hoe is de bulgur van lassie? Is dat gewoon 'basis'bulgur, zonder van tevoren toegevoegde kruiden etc.?
Ik vind de structuur van couscous heerlijk. Maar gewoon in water gewelde couscous is smakeloos. Ik doe er dan ook een bouillonblokje in. En paprikapoeder, cayennepeper, citroensap en kaneel. Daarnaast studentenhaver met kaneel beetje opbakken en over/door de couscous heen doen. Heerlijk!

Of ik kies juist wat pittiger kruiden en geen of weinig kaneel als ik het maak met een uitje, feta etc.
Persoonlijk hou ik erg van quinoa. Ik vind het een hele luchtige soort graan. Bijna net alsof je mini ontkiemende zaadjes eet.

Couscous kan erg lekker zijn, maar alleen als je het goed klaarmaakt. Anders is het een plakkerige bonk. Tis wel een snel graan, dus als je weinig tijd hebt ideaal.
De kleine rozijntjes waarover Mariannedavids het heeft heten in het Turks kus (met cedille onder de s) uzumu (alle u met trema erop). Ze liggen meestal bij de gedroogde kruiden.

De grove bulgur (pilavlik) is ook lekker als je eerst een ui fruit, dan evt wat tomatenpuree (of blokjes verse tomaat) even meebakken en dan pas de bulgur erbij doet, even meebakt en water toevoegt.

Je kunt ook andere groenten eerst bakken voordat je de bulgur toevoegt. Bv blokjes aubergine of courgette.

Ik vind het lekker om een schep Turkse yoghurt erbij te eten en gemengde gebakken groenten met tomaat erdoor zodat het wat smeuiig wordt en evt rundvlees of lamsvlees apart erbij en door het groentenmengsel heen.

Ook lekker bij bulgur met ui:

Ui fruiten, tomatenpuree verse blokjes tomaat erbij, schijfjes courgette erbij en dan wat water erbij zodat de courgette net onder staat. Op het laatst knoflook en verse dille erbij. De knoflook kun je ook even meefruiten, maar in dit gerecht vind ik het lekkerder om hem pas op het laatst toe te voegen. Erbij cacik (Turkse yoghurt, knoflook, verse munt, knoflook, zout en evt wat water als je het dunner wil hebben).

Verder kun je de grove bulgur ook gebruiken om dolma (gevulde groenten) te maken. Dan gebruik je het ipv rijst.

Met de fijne bulgur worden ook nog andere gerechten gemaakt (in Turkije en ook in andere landen in het Midden Oosten), zoals:

- "mercimek koftesi" (koud gerecht met linzen, als voorgerecht of lunch of 's middags bij de thee)

- kadin budu (mengsel van bulgur en aardappel, gevuld met gehaktmengsel)

- met rozijnen, noten (bv walnoten of pijnboompitten), kaneel, suiker en roomboter (dit wordt niet bij de warme maaltijd gegeten)

Verder wordt de fijne bulgur ook wel gemengd door gehakt en dan op verschillende manieren verder verwerkt. Bv met ui, knoflook en kruiden en dan als een platte koek in de oven, of kleine balletjes gecombineerd met bv kikkererwten, of de geweekte bulgur wordt gemengd met rauw gehakt en kruiden en dan niet verder verwarmd waardoor het gehakt dus rauw blijft (cig kofte).

En bulgur wordt ook gebruikt in soep. Daarvoor kun je zowel de grove als de fijne soort nemen. De grove moet wel wat langer koken dan de fijne!
Ik zal mij eens verdiepen in bulgur. Cousous is heerlijk met kaneel en kerrie. De ideale basis voor een zoete salade. Quinoa kun je ook bereiden met amandelmelk voor een ontbijt pap. Verder vind ik quinoa heerlijk met gegrilde groenten en garnalen, heerlijk!
quote:Denizcim schreef op 08 april 2013 @ 07:01:

Verder wordt de fijne bulgur ook wel gemengd door gehakt en dan op verschillende manieren verder verwerkt. Bv met ui, knoflook en kruiden en dan als een platte koek in de ovenDacht dat ik de meeste gangbare Turkse gerechten wel kende, maar hier heb ik nog nooit van gehoord, wat is de naam van dit gerecht? Ga ik even googelen :-)
Bulgur juist gebruiken als ingredient van tabouleh. Wel eerst wellen en zorgen dat er meer peterselie in de tabouleh zit dan bulgur.
Couscous, heerlijk met knoflook, bouillon, citroen, munt en koriander. En dat met marokkaanse gehaktballetjes met tomatensaus ofzo. Of met gegrilde groente. Heerlijk.

Quinoa heb ik nooit geprobeerd, ook al is het behoorlijk 'booming' momenteel. Ga het een keer maken.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik maak quinoa altijd klaar alsof het een rijst gerecht is, zoals nasi of kip kerrie.
Couscous houd ik niet zo van, korrelig en weinig smaak (vind ik dan).

Rijst vind ik vooral lekker als het basmati-rijst is en dan in combinatie met pittige gerechten en smaken.

Quinoa hebben wij pas sinds kort regelmatig op tafel staan en vind ik erg lekker in combinatie met wat zachtere smaken, gegrilde groenten, vis (makreel past er heel erg goed bij).
Die bulgur met gehakt in de oven heet "bulgurlu tepsi koftesi" (met op de o een trema, maar dat hoeft niet in google).

Andere recepten met bulgur en gehakt zijn:

- bulgur koftesi

- icli kofte

- cig kofte

- anali kizli kofte

De schrijfwijze is steeds een beetje anders, maar dat zijn dan letters die in het NL niet voorkomen en in Google werken deze namen prima. Ik denk alleen dat de meeste recepten in het Turks zullen zijn.

Hier vind je in ieder geval wat recepten met bulgur in het Engels (niet die in de oven, maar wel wat andere):

http://almostturkishrecip ... 08/05/bulgur-recipes.html

En je zult er nog meer vinden als je zoekt op turkish recipes bulgur.
Couscous vind ik wel lekker met allerlei groenten, maar soms inderdaad wel wat plakkerig.

Tabouleh (in Frankrijk ook vaak kant en klaar te koop, ideaal campingvoer) gemaakt met couscous vind ik zomers ook lekker als salade.

Bulgur ken ik nog niet, zie hier goede tips voorbij komen om te maken. Maar eens scoren bij de Toko dus!

Laatst voor het eerst Quinoa gehad, erg lekker en voedzaam.

Quinoa toen gebruikt bij een recept van Yotam Ottolenghi:

http://theyearofplenty.wo ... -grilled-sourdough-salad/
Een voettocht van duizend kilometer begint met één stap (Lao Tse)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven