Financiële paniek

08-04-2013 22:05 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik open dit topic hier, omdat ik me eigenlijk schaam hier met bekenden over te praten. Ik hoop met dit topic mezelf iets te laten inzien.

Al jaren heb ik een probleem met geld. Toen ik jonger was viel het minder op, omdat ik weinig verantwoordelijkheden had. Maar nu ik ouder ben wordt het wel degelijk een probleem, met steeds vaker ook nare gevolgen.

Mijn probleem komt er op neer dat ik laks ben met mijn financiën. Ik betaal rekeningen te laat omdat ik het 'vergeet'. Ik vergeet mijn post open te maken of ik ontdek rekeningen pas veel te laat. Hierdoor heb ik al meerdere malen met incassobureaus te maken gehad. En nu is ook mijn verzekering opgezegd. Gewoon omdat ik vergeet te betalen.

Aan de andere kant geef ik te veel en te makkelijk geld uit. Ik heb vrij lage vaste lasten, maar hou aan het eind van de maand nauwelijks wat over. Om maar eerlijk te zijn, ik verdien bijna 3000 euro en ik weet nauwelijks waar mijn geld 'gebleven' is.

Tegenover mijn moeder of vriendinnen kom ik heel verstandig over. Ik leen geen geld van andere mensen, ben vaak juist degene die het uitleent. Maar wat zij niet weten is dat mijn financiële situatie een zooitje is. En ook echt een probleem.

Herkent iemand dit? Weet iemand hoe ik dit probleem kan aanpakken?

Ik heb het ontzettend benauwd nu, omdat ik al bijna door mijn geld heen ben en nog dik twee weken moet doorkomen.
Doe je zoveel mogelijk automatisch overschrijven? Dat is denk ik de beste tip....
Veel wordt automatisch geïncasseerd, maar sommige dingen moet ik echt zelf overmaken. En dat vergeet ik dan dus.
Geef incasso's af en maak een huishoudboekje waarin je al je uitgaven bijhoudt. En maak voor jezelf inzichtelijk wat je werkelijke vaste lasten zijn. Welke provincie woon je?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Zorg dat de belangrijkste dingen zoals huur, verzekeringen en andere vaste lasten via automatische incasso gaat. Verder een vaste dag in de week kiezen om al je administratie bij te werken, en misschien is een kasboekje bijhouden ook een idee?
En jezelf trainen dat je niet meer 'vergeet' je post open te maken. Alle brieven gaan open en worden gelezen, indien nodig maak je direct het betreffende bedrag over. Moet je hier toch even mee wachten, dan schrijf je het op in je agenda of zet een alarm in je telefoon..

Je 'vergeet' echt niet je post open te maken. Je pakt het uit de brievenbus en dan denk je 'oke, een envelop, wat doet men hiermee?' Geloof ik niet. Beetje ontwijkend gedrag dat je nu met beide handen aan moet pakken voordat het verder uit de hand loopt!
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het ergste vind ik, dat sommige gezinnen moeten rondkomen van mijn inkomen. Alsnog presteer ik het om alles er in m'n eentje doorheen te jagen.
Neem een x-bedrag op per week wat je mag verbrassen aan 'onzin met een verlengsnoer'. Daar hoef je je niet over te verantwoorden.

Zet al je uitgaven in een excelsheet, bekijk wat je 1x per jaar moet betalen (en vaak kan dat ook per maand) en wat je dus moet reserveren.

Laat automatisch een bedrag naar een spaarrekening overmaken waar je niet makkelijk bij kan. Andere bank, geen pasje etc.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je zet 'vergeet' niet voor niets tussen haakjes; steek je bewust je kop in het zand? Je kunt ook zodra een rekening binnenkomt 'm direct in internetbankieren agenderen. Dat is echt een keuze, een kwestie van doen.
quote:kimberlee schreef op 08 april 2013 @ 22:13:

En jezelf trainen dat je niet meer 'vergeet' je post open te maken. Alle brieven gaan open en worden gelezen, indien nodig maak je direct het betreffende bedrag over. Moet je hier toch even mee wachten, dan schrijf je het op in je agenda of zet een alarm in je telefoon..

Je kunt het bedrag evengoed overmaken, maar in je internetbankieren een datum zetten waarop het overgemaakt moet worden.

En inderdaad, post iedere openmaken voor je gaat forummen (ofzo) en dan meteen actie ondernemen. Kan het weg? (spam), moet er iets betaald worden (meteen overmaken/opdracht klaar zetten) en schrijf op de brief wanneer je het betaald hebt.

Koop een paar ordners en tabbladen en breng je administratie op orde. Voorin schrijven wat onder welke tab zit en je bergt nieuwe post makkelijk op. Vraag desnoods een vriendin om je te helpen met uitzoeken (of een kennis, als je het fijner vindt als iemand wat verder van je af staat).
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik denk inderdaad dat ik struisvogelgedrag hanteer. Plus, dat ik enorm slordig ben. Ik vergeet echt dingen doordat ik ze niet meteen doe, maar denk 'oh, dat komt morgen'.
Hoeveel heb je nog voor die 2 weken? Dat zou ik in stukken verdelen, zodat je ook volgende week nog boodschappen kunt doen. Ik zou wel even weekboodschappen doen, dat is goedkoper dan elke dag boodschappen doen.

Ik zou dit moment aangrijpen om de boel om te gooien: kasboek bijhouden, budgetten instrllen voor boodschappen, kleding, uitgaan en herl belangrijk: sparen. Veel internettools beschikbaar.
1. Stel belangrijke betalingen in als automatische incasso.

2. Hou een kasboek bij.

3. Met jouw salaris kun je iemand in dienst nemen die je financiën voor je ordent en in de gaten houdt. Zeker doen!
Verzekeringen etc. via automatische incasso laten betalen, dan wordt ie niet zo snel afgesloten. Verder een spaarrekening openen als je die nog niet hebt en direct een x-bedrag naar die rekening overmaken zodra je salaris binnenkomt.

Toverwoord is discipline. Dat heb je vast ergens, als je ook een baan hebt waarmee je 3000 verdient.
Macarona, drie dingen kunnen je helpen grip te krijgen op je uitgaven:

* automatische incasso

* sparen opnemen als een vaste last: elke maand als je salaris binnenoomt eerst automatisch (!) 10% sparen

* overzicht in excel, met een paar slimme formules hoefnje er nauwelijks iets aan te doen

Ik ben ook een ramp, maar met automatische incasso's en een strak regime qua sparen gaat het goed. Succes!
quote:macarona schreef op 08 april 2013 @ 22:13:

Het ergste vind ik, dat sommige gezinnen moeten rondkomen van mijn inkomen. Alsnog presteer ik het om alles er in m'n eentje doorheen te jagen.Een bijstandsgezin moet het met minder dan de helft van jouw inkomen doen. Maar daar hoef je je niet mee te vergelijken. Je moet zorgen dat je jouw uitgaven verstandig doet.
ik snap niet dat mensen "vergeten" hun post open te maken. Je hebt er gewoon geen zin in denk ik dan.
Met bijna 3000 euro zou je het prima in je eentje moeten kunnen doen.

Dus: alles wat automatisch kan meteen automatisch maken.

Als je merkt dat je dar al moeite mee hebt, dan is het best een probleem zeg maar, dan zou ik sereus er hulp bij zoeken.

Ht is namelijk een heerlijk gevoel om juist lekker bij te zijn met je betalingen. Je verantwoordelijkheid te nemen voor je uitgaven. Het voelt volwassen en 'in control'. Waarom wil je die veratnwoordelijheid niet? (Ja, of misschien zoek ik er teveel achter hoor).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Laat alles automatisch van je rekening gaan op de dag dat je je salaris ontvangt. Zet ook minstens 10 procent van je salaris op een spaarrekening. Open een spaarrekening bij een andere bank. Spaar automatisch. Hou een kasboek bij. Pin een vast bedrag en spreek daarna met jezelf af niet meer te pinnen en alleen cash te betalen. Bouw het langzaam op, dus per week.
quote:macarona schreef op 08 april 2013 @ 22:05:

Mijn probleem komt er op neer dat ik laks ben met mijn financiën. Ik betaal rekeningen te laat omdat ik het 'vergeet'. Ik vergeet mijn post open te maken of ik ontdek rekeningen pas veel te laat. Hierdoor heb ik al meerdere malen met incassobureaus te maken gehad. En nu is ook mijn verzekering opgezegd. Gewoon omdat ik vergeet te betalen.Tja, geheugentraining?
kasboek bijhouden? ze maakt niet eens de post open
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 april 2013 @ 22:20:

ik snap niet dat mensen "vergeten" hun post open te maken. Je hebt er gewoon geen zin in denk ik dan.In het begin loop je achter met betalingen, mensen hebben niet altijd geld om te betalen en openen de post niet meer. Daarna durven ze niet meer en gooien ze het weg of stoppen ze het in een tas. En naar dat ze zich voelen over die rekeningen! Sommige cliënten brachten een paar boodschappentassen of dozen met alle post. Ook de kaarten van tante Mien werden niet meer geopend.
quote:kimberlee schreef op 08 april 2013 @ 22:13:

Je 'vergeet' echt niet je post open te maken. Je pakt het uit de brievenbus en dan denk je 'oke, een envelop, wat doet men hiermee?' Geloof ik niet. Beetje ontwijkend gedrag dat je nu met beide handen aan moet pakken voordat het verder uit de hand loopt!Ik vergeet dat soort dingen dus ook. Vind post, stop het in m'n tas, ga huis binnen en kat heeft gekotst of ik moet nodig naar de wc of moet de diepvriesspullen eerst wegzetten etc. Volgende dag geen tas mee want ik hoef geen boodschappen. Resultaat, maand later vind ik post. Ik leg het op een stapeltje, doe eerst wat mailtjes en shit, moet kind alweer uit school halen met als resultaat dat ik het gewoon glad vergeet. Mijn oplossing is het laten doen door iemand. Er komt een keer per maand iemand mijn postmand, bakje, laatje en keukentroley nakijken voor post. Vaste lasten gaan automatisch en een bepaald bedrag naar een andere rekening ook automatisch.
quote:macarona schreef op 08 april 2013 @ 22:09:

Veel wordt automatisch geïncasseerd, maar sommige dingen moet ik echt zelf overmaken. En dat vergeet ik dan dus.mijn oplossing...alles wat binnenkomt gelijk betalen...schrijf erop betaald (en datum) en dan in een map....dan vergeet je nooit meer wat...kosten van incassobureaus zijn zooooo zonde!!
quote:bootje_op_de_golven schreef op 08 april 2013 @ 22:24:

[...]

In het begin loop je achter met betalingen, mensen hebben niet altijd geld om te betalen en openen de post niet meer. Daarna durven ze niet meer en gooien ze het weg of stoppen ze het in een tas. En naar dat ze zich voelen over die rekeningen! Sommige cliënten brachten een paar boodschappentassen of dozen met alle post. Ook de kaarten van tante Mien werden niet meer geopend.dat zeg ik, niks "vergeten" dus. Gewoon onderdeel van de strategie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven