Financiële paniek

08-04-2013 22:05 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik open dit topic hier, omdat ik me eigenlijk schaam hier met bekenden over te praten. Ik hoop met dit topic mezelf iets te laten inzien.

Al jaren heb ik een probleem met geld. Toen ik jonger was viel het minder op, omdat ik weinig verantwoordelijkheden had. Maar nu ik ouder ben wordt het wel degelijk een probleem, met steeds vaker ook nare gevolgen.

Mijn probleem komt er op neer dat ik laks ben met mijn financiën. Ik betaal rekeningen te laat omdat ik het 'vergeet'. Ik vergeet mijn post open te maken of ik ontdek rekeningen pas veel te laat. Hierdoor heb ik al meerdere malen met incassobureaus te maken gehad. En nu is ook mijn verzekering opgezegd. Gewoon omdat ik vergeet te betalen.

Aan de andere kant geef ik te veel en te makkelijk geld uit. Ik heb vrij lage vaste lasten, maar hou aan het eind van de maand nauwelijks wat over. Om maar eerlijk te zijn, ik verdien bijna 3000 euro en ik weet nauwelijks waar mijn geld 'gebleven' is.

Tegenover mijn moeder of vriendinnen kom ik heel verstandig over. Ik leen geen geld van andere mensen, ben vaak juist degene die het uitleent. Maar wat zij niet weten is dat mijn financiële situatie een zooitje is. En ook echt een probleem.

Herkent iemand dit? Weet iemand hoe ik dit probleem kan aanpakken?

Ik heb het ontzettend benauwd nu, omdat ik al bijna door mijn geld heen ben en nog dik twee weken moet doorkomen.
quote:macarona schreef op 08 april 2013 @ 23:23:

Ik denk dat het misschien dat wel is. Het voelt zo fijn om al dat geld om m'n rekening te zien, dan wil ik betalen zo lang mogelijk uitstellen. Vervolgens vergeet ik het dan weer. Een volle tank benzine kan me ook heel blij maken. Op precies dezelfde manier.Ik vind het ook fijn om geld op mijn rekening te zien, maar uiteindelijk vind ik het nog fijner om mijn rekeningen netjes op tijd betaald te hebben. Dat geeft namelijk een enorme rust en voldoening!
ik maak zodra hier salaris binnen is, eerst geld (automatisch ) over naar de spaarrekening. Alles wat boven het basisloon uitkomt, gaat hier ook naar de spaar (mijn man verdient soms extra met overwerk etc.).. Daarna gaat er een vast bedrag naar de boodschapppen rekening (die ook alleen voor de boodschappen wordt gebruikt). van de rest gaan de vaste lasten af.. En wat er event overblijft is dan voor kleding etc.. en als er dan nog wat overblijft gaat het naar de spaar.

Rekeningen die binnenkomen die zet ik direct in mijn internet bankieren, als ik dat niet doe, dan belanden ze ergens op de stapel en per ongeluk bij oud papier, dus daar ben ik meeopgehouden.. gewoon als ik de post heb bekeken, even event. rekeningen in mijn internetbankieren ding zetten.. Nooit meer gezeik..

Zo doe ik het dus.. Ik heb mappen met garantie bewijzen, betaalde dingen, polissen etc.. En dat werk ik 1 keer per maand bij. Mijn betaalde dingen en bonnen gaan eerst in een doos, en dan 1 keer per kwartaal (dat staat geagendeerd in mijn iphone ) ruim ik het op.. Werkt voor mij prima..

Aflossingen van CC is overigens schuld TO..
Luisyer TO, niets is zo fijn als dat je alles op een rijtje hebt. En je zal zien dat je nog meer overhoud dan dat je eerst had. En hoe blij zal je zijn als je alles op tijd betaald hebt???
quote:macarona schreef op 08 april 2013 @ 23:26:

Nummerzoveel; daar heb je zeker gelijk in. Dat is iets waar ik op moet leren bezuinigen.

Het probleem is dat ik misschien verwend ben. Ik ben er aan gewend dat ik alles kan kopen. Het idee dat het niet zo is maakt me angstig. Ik geef ook veel uit aan dure dingen, waar andere mensen een goedkoper alternatief nemen.De kans is groot dat je dat gewoon kunt blijven doen. Maar zorg ervoor dat je weet waar je mee bezig bent. Dan raak je die financiële paniek van nu kwijt, en kun je echt met een gerust hart uitgeven!
quote:macarona schreef op 08 april 2013 @ 23:26:

Nummerzoveel; daar heb je zeker gelijk in. Dat is iets waar ik op moet leren bezuinigen.

Het probleem is dat ik misschien verwend ben. Ik ben er aan gewend dat ik alles kan kopen. Het idee dat het niet zo is maakt me angstig. Ik geef ook veel uit aan dure dingen, waar andere mensen een goedkoper alternatief nemen.Ik had zelf een tijd dat ik financieel een beetje onverantwoordelijk leefde. Ik denk dat het kwam omdat vroeger bij mijn moder altijd alles 'het goedkoopste' moest en ik vond dat verschrikkelijk als kind (nu snap ik het). Geld besparen of beknibbelen gaf mij altijd een heel erg 'onvrij' gevoel. Terwijl juist de vrijheid zit in het niet afhankelijk zijn van de dure dingen willen hebben. Ja, het is ook heel vrij om soms iets leuks en moois aan te kunnen schaffen. Maar het niet doen, ook al al kan het op zich nog wel, is ook een vrijheid. Het ook prima vinden om een goedkoop telefoontje te hebben (als dat betekent dat je makkelijker je schuld aflost, bijvoorbeeld).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Oplossing: je zelf een trap onder je hol geven en je diep schamen.

Vervolgens plan van aanpak maken en dat na gaan leven.

Kom op zeg, pak je verantwoording.

En als je alles straks op de rit heb...mag je bere trots op jezelf zijn..

Succes.
Ik ga vanaf nu alles beter organiseren. Heb zelfs net al uitgezocht etc.

Misschien kan ik inderdaad blijven uitgeven zoals ik dat nu ook doe. Alleen merk ik dat mijn standaard heel anders is dan die van andere mensen die minder te besteden hebben. Dat voelt wrang. Ik geef met gemak duizend euro uit aan een tas. En dan denk ik nog, oh valt best mee. Terwijl sommige mensen dat in een maand verdienen.

Bah.
quote:75babbels schreef op 08 april 2013 @ 23:34:

Oplossing: je zelf een trap onder je hol geven en je diep schamen.

Vervolgens plan van aanpak maken en dat na gaan leven.

Kom op zeg, pak je verantwoording.

En als je alles straks op de rit heb...mag je bere trots op jezelf zijn..

Succes.Zo hee, wat een opgeheven vingertje. Met een baan van 3000 euro vind ik dat TO nu ook gewoon trots op zichzelf kan zijn.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Gaat dit over 3000 netto?
Het gaat er natuurlijk niet om dat je je schuldig moet gaan voelen om een tas van 1000 euro als je de rest van je verplichtingen na kan komen.
Ik wilde typen dat ik ook best trots ben. Alleen is het niet helemaal gepast, want ik heb gewoon veel geluk gehad. Juiste nest, juiste hersens, juiste contacten, juiste uiterlijk.

Trots moet je zijn als je van 3000 een gezin draaiend houdt.
quote:macarona schreef op 08 april 2013 @ 23:35:

Ik ga vanaf nu alles beter organiseren. Heb zelfs net al uitgezocht etc.

Misschien kan ik inderdaad blijven uitgeven zoals ik dat nu ook doe. Alleen merk ik dat mijn standaard heel anders is dan die van andere mensen die minder te besteden hebben. Dat voelt wrang. Ik geef met gemak duizend euro uit aan een tas. En dan denk ik nog, oh valt best mee. Terwijl sommige mensen dat in een maand verdienen.

Bah.

Ach, als je er blij mee bent dan geef je de economie een flink duwtje joh.

Ik zou wel een aardig deel sparen, nu heb je de kans.
Netto ja. Ik weet niet eens hoeveel het bruto is bedenk ik me net.
sowieso alle vaste betalingen als automatische afschrijvingen in je bank zetten, dan kun je ze niet vergeten

verder ben ik ook wel 'ns laks met 't betalen van acceptgiro's van bijv bol of 'n online kleding winkel, maar zodra ik dan 'n herinnering krijg via mail regel ik 't gelijk ff
Er zal altijd 'baas boven baas' zijn. Als je ontevreden bent moet je veranderen wat er aan schort en je zegeningen tellen.
quote:macarona schreef op 08 april 2013 @ 23:39:

Netto ja. Ik weet niet eens hoeveel het bruto is bedenk ik me net.Een derde erbij?
quote:macarona schreef op 08 april 2013 @ 23:38:

Ik wilde typen dat ik ook best trots ben. Alleen is het niet helemaal gepast, want ik heb gewoon veel geluk gehad. Juiste nest, juiste hersens, juiste contacten, juiste uiterlijk.

Trots moet je zijn als je van 3000 een gezin draaiend houdt.

Ik vind dat je je niet door een ander hoeft te laten vertellen of je wel of niet trots op jezelf zou mogen zijn. Of dat je je zou moeten schamen.

Ik bedoel, ik neem aan dat je je werk goed doet, anders was je wel ontslagen, niet dan?

je baalt ervan dat je moeite hebt met financieel overzicht te houden en wil er iets aan doen. Nou, prima toch?
quote:campari schreef op 08 april 2013 @ 23:41:

[...]

Een derde erbij?Dat weet ik wel maar het exacte bedrag niet.
Je werkt vast niet in de gezondheidszorg
quote:macarona schreef op 08 april 2013 @ 23:42:

[...]

Dat weet ik wel maar het exacte bedrag niet.Oh, dat maakt toch niet uit (staat op je salarisstrook die jij niet ziet).
Ik heb een vriendin die van 1600 euro alles doet. Plus nog sparen. Toen ze op zichzelf ging wonen kon ze per maand 1 apparaat kopen. Ik kon me dat niet voorstellen destijds. Dat geeft wel aan hoe vertekend mijn idee is van geld.
Campari: touché
Hoe oud ben je Macarona (ongeveer)
25
Maar als een knappe man het vraagt; 21.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven