Financiële paniek

08-04-2013 22:05 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik open dit topic hier, omdat ik me eigenlijk schaam hier met bekenden over te praten. Ik hoop met dit topic mezelf iets te laten inzien.

Al jaren heb ik een probleem met geld. Toen ik jonger was viel het minder op, omdat ik weinig verantwoordelijkheden had. Maar nu ik ouder ben wordt het wel degelijk een probleem, met steeds vaker ook nare gevolgen.

Mijn probleem komt er op neer dat ik laks ben met mijn financiën. Ik betaal rekeningen te laat omdat ik het 'vergeet'. Ik vergeet mijn post open te maken of ik ontdek rekeningen pas veel te laat. Hierdoor heb ik al meerdere malen met incassobureaus te maken gehad. En nu is ook mijn verzekering opgezegd. Gewoon omdat ik vergeet te betalen.

Aan de andere kant geef ik te veel en te makkelijk geld uit. Ik heb vrij lage vaste lasten, maar hou aan het eind van de maand nauwelijks wat over. Om maar eerlijk te zijn, ik verdien bijna 3000 euro en ik weet nauwelijks waar mijn geld 'gebleven' is.

Tegenover mijn moeder of vriendinnen kom ik heel verstandig over. Ik leen geen geld van andere mensen, ben vaak juist degene die het uitleent. Maar wat zij niet weten is dat mijn financiële situatie een zooitje is. En ook echt een probleem.

Herkent iemand dit? Weet iemand hoe ik dit probleem kan aanpakken?

Ik heb het ontzettend benauwd nu, omdat ik al bijna door mijn geld heen ben en nog dik twee weken moet doorkomen.
Nou ja, het is toch niet alsof je als hobby puppies doodknuppelt of zo en je chaotische financieen je tot een Slecht Mensch maken.

Weet je wat het is, als je jezelf erg slecht gaat voelen en gaat veroordelen over je financiele gedrag, dan wordt het alleen maar vervelender om je er mee bezig te houden. Dan denk je bij elke envelop "Oh, ik ben hier zo slecht en onverantwoordelijk in" en heb je nog minder zin het te doen, waardoor je het nog meer uitstelt. (En nog makkelijker :"Fuck it" denkt en weer een grote aankoop doet).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Wow...

Ik kan wel zeggen dat je het goed voor elkaar hebt maar als je niet goed ziet wat je hebt dan mis je een essentie.

Goed dat je dit topic geopend hebt en lees eens op het Vrekkentopic of andere in die geest op Geld & Recht, er zal een wereld voor je opengaan.
quote:macarona schreef op 08 april 2013 @ 23:47:

Maar als een knappe man het vraagt; 21.Gna, nu al?
Dat is waar Boebezoebe.
Bzbzoe: dat wil ik wel, maar ik kan me nog bedwingen. Alleen soms ligt er een rekening van 50 euro stof te vangen, terwijl ik nadenk over een nieuw paar schoenen.

Edit; er is dan gewoon geld.
quote:macarona schreef op 08 april 2013 @ 23:51:

Bzbzoe: dat wil ik wel, maar ik kan me nog bedwingen. Alleen soms ligt er een rekening van 50 euro stof te vangen, terwijl ik nadenk over een nieuw paar schoenen.Nadenken kost geen geld
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik ben een chaoot maar als ik iets laat versloffen dan weet ik uit een dikke stapel precies te vertellen wat ik moet betalen en wat niet.

Je hebt meer rust als je het bijhoudt.
Ik zou heel graag willen weten hoe anderen dit doen. Zelfs als ik er over nadenk, weet ik niet hoe ik zou kunnen bezuinigen.

Bzbzoe: dat wil ik wel, maar ik kan me nog bedwingen. Alleen soms ligt er een rekening van 50 euro stof te vangen, terwijl ik nadenk over een nieuw paar schoenen.

Edit; er is dan gewoon geld.Structureer het dan, een keer in de twee weken een half uurtje achter de pc. Klaar. Of neem het mee naar je werk
quote:macarona schreef op 08 april 2013 @ 23:54:

Ik zou heel graag willen weten hoe anderen dit doen. Zelfs als ik er over nadenk, weet ik niet hoe ik zou kunnen bezuinigen.Omdat je geen plaatje hebt over je 'eigen bedrijf.'
Neem ik die biertjes mee of m'n administratie?

Ik vind mijn oplossing van twee rekeningen en een spaarrekening wel wat.
Stap 1: zorg dat je overzicht krijgt wat er in een jaar allemaal afgeschreven wordt (maandbedragen, kwartaalbedragen, jaarbedragen, etc., vergeet vooral je eigen risico van de zorgverzekering niet)

Stap 2: reken alle vaste lasten om naar maandbedragen

Stap 3: tel al die maandbedragen bij elkaar op en stort dit bedrag maandelijks naar een rekening waar je verder niet aan komt (kun je automatisch laten afschrijven)

Stap 4: betaal ál je vaste lasten per automatische incasso of automatische overschrijving vanaf die ene "vaste lasten-rekening".

Stap 5: houd hiervan een overzicht bij in Excel, dat je maximaal eens in de maand bijhoudt

Zo heb je al je vaste lasten alvast afgedekt, geen zorgen meer over je hypotheek, over je afbetalingen, etc. Het pasje van deze vaste lasten rekening laat je thuis, als je van deze rekening gaat pinnen loopt je hele automatische systeem in de soep.

Dan de rest van je geld:

- Maak aan het begin van de maand een vast bedrag over naar je spaarrekening. Als jij houdt van verbrassen, maak dan niet het maximum over van wat je kunt sparen, maar doe de helft of twee derde van dat bedrag.

- Pin aan het begin van de maand je boodschappengeld contant en pak per week niet meer dan voor die week begroot is. Zo houd je het beste grip op je contante uitgaven.

- De rest van het geld laat je staan op een aparte rekening die speciaal bedoeld is voor de "flexibele uitgaven". Zorg dat je op deze rekening niet rood kunt staan. Op = op, maar zo lang de bodem niet bereikt is, is dit het geld dat je kunt "verbrassen".

- Extra rekeningen gaan aan het begin van de maand van je verbras-geld af, de rest van het geld kun je dan die maand nog vrij besteden. Krijgen de extra rekeningen een structureel karakter, neem ze dan op in je vaste lasten en stort dit bedrag dan extra op je vaste lasten rekening.

Op deze manier krijg je makkelijk en zonder al te veel inspanning grip op je geld. Eens in de maand controleer je of alle rekeningen die je verwachtte ook afgeschreven zijn. Eens in de maand schrijf je de juiste bedragen over naar de verschillende rekeningen (dit kan ook per automatische overschrijving) en betaal je de rekeningen die de afgelopen maand binnengekomen zijn. Bij elkaar is dat eens in de maand een uurtje werk en dan heb je er geen omkijken meer naar (tot de volgende maand).

Gedurende de maand knikker ik alle post in een speciaal daarvoor ingestelde la. Als ik mijn administratie doe, haal ik de rekeningen uit de la en betaal ze. Daarna leg ik ze in de la "afgehandeld" of gooi ik ze weg. Polissen en andere belangrijke papieren gaan meteen in die la. Eens in het jaar ruim ik die la op en stop ik wat ik wil bewaren in een map. De rest gaat alsnog weg.

Hoe geautomatiseerder je werkt, hoe minder tijd het je kost, hoe meer grip je op je administratie en op je geld hebt. Sinds ik het zo aanpak, ben ik nooit meer voor verrassingen komen te staan.

Edit; er is dan gewoon geld.Daarom betaal ik mijn rekeningen maar eens in de maand: net nadat het salaris gestort is. Dan is er altijd geld.
Een huishouden voeren, ook al is het eenpersoons, zie ik tegenwoordig als een bedrijf.

Ik wil lekker leven maar ook sparen en bezuinigen.

Sommige zinloze abonnementen opzeggen, geld naar spaarrekening, koopjes op internet vinden en voor andere dingen waar je waarde aan hecht, lekker spenderen.

Vaste lasten en betalingen móet je gewoon binnen twee weken regelen om een lekker overzichtelijk gevoel te houden.
quote:campari schreef op 08 april 2013 @ 23:41:

[...]

Een derde erbij?Iets meer mag ik hopen, met 3000 netto zit je met een deel van je inkomen in de hoogste belastingschijf.
quote:macarona schreef op 08 april 2013 @ 23:57:

Neem ik die biertjes mee of m'n administratie?

Ik vind mijn oplossing van twee rekeningen en een spaarrekening wel wat.Haha, dat was een eye-opener, dus het 2e.
quote:Beeldig schreef op 09 april 2013 @ 00:01:

[...]

Iets meer mag ik hopen, met 3000 netto zit je met een deel van je inkomen in de hoogste belastingschijf.Hoezo mag je hopen?
quote:macarona schreef op 08 april 2013 @ 23:54:

Ik zou heel graag willen weten hoe anderen dit doen. Zelfs als ik er over nadenk, weet ik niet hoe ik zou kunnen bezuinigen.

Omdat je geen overzicht hebt. Bezuinigen lukt alleen als je weet waar je allemaal op kunt bezuinigen.

Zorg eerst dat je helder krijgt wat er allemaal uit gaat. Qua vaste lasten is het het makkelijkst om de afschrijvingen van een jaar terug te bekijken. Van wat je "verbrast" kun je de bonnetjes van één maand in een doos gooien en die aan het eind van de maand bekijken. Je zult er nog van staan te kijken hoeveel je kunt bezuinigen, enkel door bewuster je geld uit te geven!
Ik ben 100% gaan werken maar verdien verhoudingsgewijs minder dan 80%. Vind ik niet eerlijk.
quote:campari schreef op 09 april 2013 @ 00:02:

[...]

Hoezo mag je hopen?Omdat ze anders binnenkort een dijk van een belastingaanslag kan verwachten.
quote:Beeldig schreef op 09 april 2013 @ 00:04:

[...]

Omdat ze anders binnenkort een dijk van een belastingaanslag kan verwachten. Dat is waar, het is 52%...?
Ik zie nu wel in dat ik een probleem heb. Waar ik ook echt iets aan ga doen.

Ook besef ik me dat ik veel geld uitgeef aan boodschappen en onzin-dingen. Misschien moet ik me daar eens in verdiepen. Bijvoorbeeld een broodje meenemen in plaats van vijf euro uitgeven.
Beeldig heeft het uitgebreid verteld Macarona, we spreken weer. truste.
Het is een deel 37%, een deel 42% en een deel 52%. Op welk percentage ze gemiddeld uitkomt, zou ik niet weten.
Ik was net opgebeurd. Van die belastingpercentages word ik weer down :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven