Financiële paniek

08-04-2013 22:05 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik open dit topic hier, omdat ik me eigenlijk schaam hier met bekenden over te praten. Ik hoop met dit topic mezelf iets te laten inzien.

Al jaren heb ik een probleem met geld. Toen ik jonger was viel het minder op, omdat ik weinig verantwoordelijkheden had. Maar nu ik ouder ben wordt het wel degelijk een probleem, met steeds vaker ook nare gevolgen.

Mijn probleem komt er op neer dat ik laks ben met mijn financiën. Ik betaal rekeningen te laat omdat ik het 'vergeet'. Ik vergeet mijn post open te maken of ik ontdek rekeningen pas veel te laat. Hierdoor heb ik al meerdere malen met incassobureaus te maken gehad. En nu is ook mijn verzekering opgezegd. Gewoon omdat ik vergeet te betalen.

Aan de andere kant geef ik te veel en te makkelijk geld uit. Ik heb vrij lage vaste lasten, maar hou aan het eind van de maand nauwelijks wat over. Om maar eerlijk te zijn, ik verdien bijna 3000 euro en ik weet nauwelijks waar mijn geld 'gebleven' is.

Tegenover mijn moeder of vriendinnen kom ik heel verstandig over. Ik leen geen geld van andere mensen, ben vaak juist degene die het uitleent. Maar wat zij niet weten is dat mijn financiële situatie een zooitje is. En ook echt een probleem.

Herkent iemand dit? Weet iemand hoe ik dit probleem kan aanpakken?

Ik heb het ontzettend benauwd nu, omdat ik al bijna door mijn geld heen ben en nog dik twee weken moet doorkomen.
Er zal toch iets moeten veranderen, hoe dan ook.

Ik was zelf in het verleden ook een stuk lakser. Ik herken het wel: een brief uit de brievenbus halen, naar boven lopen en na drie weken die brief ineens in je tas tegenkomen. Toch zul je je verantwoordelijkheid moeten gaan nemen. Wat ik gedaan heb is het volgende:

Ik heb een heel excel bestand gemaakt met een formule en houd hierin bij wat ik uitgeef. Al mijn vaste lasten en variabele uitgaven staan hierin. Ook mijn inkomsten staan erin dus met 1 druk op de knop zie ik wat ik te besteden heb.

In internetbankieren heb ik ingesteld dat er elke maand een vast bedrag per maand gespaard wordt. Hier hoef ik dus niks voor te doen; dat gaat automatisch elke maand op de 27e.

Tevens heb ik voor alles (huur, verzekeringen, abonnementen enz) automatische afschrijvingen afgegeven; hierdoor hoef ik hier zelf niet op te letten.

Zodra ik een acceptgiro binnen krijg van bijvoorbeeld een Bol.com aankoop of een boete van het CBR, dan zet ik deze direct in internetbankieren zodat hij op de dag dat het moet betaald wordt.

Tevens ga ik 1 keer per week een uurtje achter de laptop zitten om alles bij te werken. Ik voer dan alles in mijn excel bestandje in, betaal eventueel bedragen, ik log in op internetbankieren en kijk waar mijn geld blijft. Gewoon er even voor zitten.

1 keer per jaar vergelijk ik alle bedragen voor abonnementen en verzekeringen en kijk of ik ergens voordeliger uit kan zijn. Vraag offertes op en bekijk ze. Het kan veel schelen.

Boodschappen doe ik bij de Aldi, Lidl en Nettorama en ik maak een boodschappenlijstje en hou me daaraan omdat ik anders teveel koop.

Ik lees ook mee in het Vrekkentopic; staan soms ook leuke tips en ideetjes in.

Verder spaar ik ook automatisch voor zaken als kleding, schoenen, auto onderhoud, gemeentelijke belastingen en onverwachte uitgaven. Ik heb berekend in excel hoeveel ik ongeveer kwijt ben per jaar en per maand spaar ik daar een automatisch bedrag voor. In Rabobank internetbankieren kun je tegenwoordig "spaarpotjes" aanmaken en het op die manier ook overzichtelijker maken.

Je ziet dan trouwens ook waar je geld naar toe gaat, als je geen idee hebt waar het blijft. Kijk eens heel kritisch waar je allemaal geld aan uitgeeft.

Verder haal ik maandelijks een bedrag van 150 euro contant van de bank en daarmee betaal ik de extra'tjes. Op is op en ik pin niks bij.

Succes.
quote:NummerZoveel schreef op 09 april 2013 @ 08:14:

[...]

Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. De een spaart liever, de ander maakt liever op, of investeert in andere zaken waardoor sparen minder hoog op het prioriteitenlijstje staat.I know.
Vooral opschepperij dit. Als je het echt een probleem vond, deed je er wel iets aan.

Het komt zo onnozel over.

Ik heb ook een riant salaris, maar eerst worden álle rekeningen automatisch afgeschreven en er wordt standaard elke maand een bedrag naar mijn spaarrekening overgemaakt (moet je wel ff zelf via telebankieren regelen, maar wellicht ook te veel moeite?) en wat ik overhou mag dan geld als water zijn.
Nou ik ben blij met de tips die ik hier gelezen heb, niet dat ik een riant salaris heb, maar kan/kon wel allerlei dingen doen die ik zelf wilde. Maar vanaf juni gaat er 30% van mijn salaris af en dan zal ik mijn uitgave patroon moeten veranderen en dan de tips hier vind ik wel handig. Net als het geld pinnen zoveel mag ik opmaken aan 'onzinnige' dingen vind ik een super tip. En het kasboekje ook. Dus dank voor de tips en adviezen.
quote:Zelfs toen ik een studentenbaantje had, wist ik mijn bruto salaris niet hoor. Heeft niks met nep te maken, maar alles met mijn karakter.

Het feit dat je maandelijks een loonstrookje krijgt, 1 x per jaar een jaaropgave en je kortgeleden belastingaangifte hebt moeten doen heeft heeft je geen inzicht gegeven in je bruto salaris?

Het ligt er gewoon een beetje dik bovenop, sorry.

Mocht dit wel echt zijn, werk dan binnenkort 1 dag voor jezelf. Regel automatische incasso's voor al je vaste lasten en open een spaarrekening waar je automatisch 1 keer per maand geld naar over laat maken. Dan ben je in principe klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven