Aardbeien

11-04-2013 17:48 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag boodschappen gedaan in Duitsland en weer eens goed ingeslagen, waaronder aardbeien! Echt spotgoedkoop daar, voor 500 gram 99 cent! Vreemd dat we er hier in Nederland nog zoveel voor moeten betalen. Een deel van de aardbeien (3 bakken gekocht) ga ik 'gewoon' opeten, de rest wou ik verwerken in een recept. Heeft iemand nog een idee? Liefst een beetje gezond
Dat is met deze lekkere knolletjes ook:

Het ergste verschil: duitsland 25 ct nederland (de volgende dag) ¤1,39!

Van de aardbeien zou ik o.a. sorbetijs maken!:

http://www.smulweb.nl/recepten/1130884/Aardbeisorbetijs

ipv in de ijsmachine kan je het ook in een bak in de vriezer zetten en ieder kwartier/half uur omroeren.
Been there, done that, got the T-shirt.
voordat Summie het hier gaat roepen: eton mess!

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Nee hoor, in het seizoen (die jij nu eet, komen van ver) kosten aardbeien in NL op de markt ook geen drol
Hoeft niet hoor lilalinda:

http://www.komindekas.nl/waardetail/uden/
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik ken dat. Ik woon in Engeland en eet al sinds januari frambozen, aardbeien en meloen en allemaal ook super rijp en max 1,50.

Heb het ook weleens met champignons gehad. Kastanje champignons zijn in nl altijd een stuk duurder en hier betaalde ik 59 cent voor een bakje en er stond op dat ze uit Nederland kwamen
Maffia hè
In Belgie kosten aardbeien nu ook maar 1,49 per 500 gram. Die import is altijd goedkoper. Wacht maar tot de Belgische en Hollandse aarbeien weer verkocht worden, die kosten al snel het 3 dubbele.
quote:framboos1990 schreef op 11 april 2013 @ 18:01:

Heb het ook weleens met champignons gehad. Kastanje champignons zijn in nl altijd een stuk duurder en hier betaalde ik 59 cent voor een bakje en er stond op dat ze uit Nederland kwamen

In Engeland kun je de keuringsdienst van waarde niet zien.

In dat tv programma lieten ze zien dat die champignons in Limburg geplukt worden door Polen voor een schandalig laag loon en dat ze wel 16 uur per dag werkten. Werkomstandigheden waren te vergelijken met een derde wereldland. Dan kan zo'n bakje wel goedkoop zijn.
sorry dat ik het zeg, maar ik wil geen 3 euro voor een bakje aardbeien betalen. Dat die polen daar voor willen werken moeten ze lekker zelf weten. Het is niet dat iemand ze naar NL sleurt om hier te komen werken.
Bij ons komt de aardbeienboer langs met zn wagentje, heel lekker en best ok geprijst! Biologisch ook zoveel lekkerder dan de AH aardbeien!!
quote:oogappeltje schreef op 11 april 2013 @ 18:38:

sorry dat ik het zeg, maar ik wil geen 3 euro voor een bakje aardbeien betalen. Dat die polen daar voor willen werken moeten ze lekker zelf weten. Het is niet dat iemand ze naar NL sleurt om hier te komen werken.Het gaat om champignons. Dit is de aflevering: http://keuringsdienstvanw ... 2/afleveringen/20-12-2012

Ik raad hem aan.
Zeg maar Spijker.
Iemand nog een receptje?

Het ijs lijkt me lekker, maar heb geen ijsmachine en met omroeren heb ik niet zulke goede ervaringen.
Ze zijn lekker door de rabarber maar het is nog niet echt rabarbertijd. Wat ook erg lekker is, is een salade met veldsla, geitenkaas en aardbeien!

En verder natuurlijk op brood, door de kwark, op een pannekoek...

Of je kan er een smoothie van maken, of jam.
Zeg maar Spijker.
aardbeienbavaroise.

Maakte mijn moeder wel eens maar ik heb helaas geen recept maar dat is vast wel te googelen.
Er zijn nog helemaal geen aardbeien, die zijn er pas vanaf begin juni.

Kan me niet voorstellen dat ze lekker waren....
quote:clemance schreef op 11 april 2013 @ 19:22:

Er zijn nog helemaal geen aardbeien, die zijn er pas vanaf begin juni.

Kan me niet voorstellen dat ze lekker waren....

Afgelopen zaterdag was het kom in de kas dag.

Bij de ene kweker hadden ze nog geen aardbeien.

Bij de andere kweker wel. Die hadden gewoon een speciaal ras die vroeg aardbeien gaf en ze waren echt lekker.

De aardbeien die nu in de supermarkten liggen zijn niet lekker. Ze zijn hard en smaakloos. Je kunt al zien dat ze niet lekker zijn omdat ze vaak van die witte randjes bovenaan net onder het groen hebben.
Tuurlijk zijn er wel aardbeien! Wij aten ze in februari al en heerlijk zoet! Er zijn ook warmere landen dan NL en er bestaat zoiets als kassen.
quote:sugarmiss schreef op 11 april 2013 @ 19:28:

[...]

Afgelopen zaterdag was het kom in de kas dag.

Bij de ene kweker hadden ze nog geen aardbeien.

Bij de andere kweker wel. Die hadden gewoon een speciaal ras die vroeg aardbeien gaf en ze waren echt lekker.

De aardbeien die nu in de supermarkten liggen zijn niet lekker. Ze zijn hard en smaakloos. Je kunt al zien dat ze niet lekker zijn omdat ze vaak van die witte randjes bovenaan net onder het groen hebben.

Ja die ja. Helemaal niet lekker.....

Die andere ken ik niet. Ik probeer zoveel mogelijk van het seizoen te eten.
Op de markt kun je in Nederland toch ook wel een bakje aardbeien a 500 gram kopen?

Bij de AH zag ik ze vandaag voor 1,89..
Als ik veel aardbeien heb maak ik altijd aardbeienijs met witte chocolade. Echt superlekker en je hebt geen machine nodig.

Dit ijs is zo lekker. Je kan hiermee uiteraard weer varieren in fruit. Volgende keer doe ik er wat gehakte pecannoten er doorheen voor de bite.

1 kleine bak aardbeien

75 gram suiker

200 ml water

70 gram witte choco

480 ml slagroom

200 ml gecondenseerde melk

Eerst ga je van de aardbeien een siroop maken. Doe de aardbeien in een pan met het water en de suiker.

Zodra het water kookt breek je de aardbeien met een vork of lepel. Laat dit nog ca 20 minuten op zacht vuur koken. Giet het dan in een schaal zodat het kan afkoelen. Zodra het afgekoeld is (ca 20 minuten) doe je het daarna in de koelkast voor een half uurtje.

Smelt de witte choco au ban marie en laat dit afkoelen.

In een kom mix je de slagroom stijf.

Bij de afgekoelde witte choco doe je de gecondenseerde melk en de aardbeienpuree. Dit mengsel roer je voorzichtig door je slagroom met een spatel totdat alles is opgenomen.

Doe dit in het liefst een plastic bak (het liefst in 2en, anders duurt het heel lang voordat het bevriest). Dek af met folie en doe dit in de vriezer.
In een salade is een goede spijker, daar had ik nog niet aan gedacht! Inderdaad heerlijk in combinatie met geitenkaas!

Bavaroise is ook lekker maar net wat minder gezond
vorige week op de markt: 3 doosjes van 400gr voor 2,50

ik heb ze hier in de blender gesmeten met een beetje yoghurt en wat suiker
Zit dankzij dit topic nu met een schaaltje aardbeien op schoot. Ik ben blij.
Oei virginia dat klinkt wel héél erg lekker!!

Gewoon met yoghurt is inderdaad ook altijd goed.

Enjoy, lolitablue! Ik heb net ook een handje gehad, ze waren wel lekker maar niet echt superzoet ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven