Krakau

12-04-2013 20:34 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil al heel lang heel graag naar Krakau met name vanwege een bezoek dat ik wil brengen aan Auschwitz maar ook omdat ik hoor dat de stad erg gaaf is.

Via Ryanair kun je nu goedkoop vliegen en ik zit te twijfelen of ik nu moet gaan boeken of niet.

Ik zou dan alleen gaan en weet niet of dit een leuke/makkelijke stad is om alleen te gaan.

Aan te raden? Goed te doen alleen?

Hoeveel dagen kun je je er goed vermaken?

Leuke tips voor hostels?

Is er een specifieke tour aan te raden voor Auschwitz of op eigen houtje?
Ben jaren geleden in Auschwitz geweest, een bijzondere ervaring.

Krakau is ook een hele mooie stad, waar je je prima kan vermaken, hostels en zo weet ik niet, wij camperen altijd.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Krakau is een super mooie stad. Ik ben er vorig jaar geweest en heb via het hotel een tour auschwitz geboekt. Met gids wel zo prettig. Of het een stad voor alleen is weet ik niet. Vergeet schindlers fabriek niet. Verder kan ik de freetour aanraden. Die van de stad Krakau zelf en aangezien je geïnteresseerd bent in de holocaust zou ik de freetour over joden zeker doen.
Hoi Adeline,

In Krakau zelf heb je denk ik in een paar dagen het meeste al wel gezien. In hoeverre dingen in de buurt (zoutmijnen o.a. volgens mij) goed bereikbaar zijn weet ik niet precies, maar volgens mij zijn er diverse tours mogelijk. Auschwitz had ik van tevoren geboekt online, kostte me ter plekke alleen wat moeite om uit te vinden waar ik nou moest zijn voor vertrek, haha. Misschien is het dus inderdaad makkelijker het via een hotel of tourorganisatie te doen. Eigen houtje kán geloof ik ook (ik ben toen zelf met de bus teruggegaan omdat we in Auschwitz II nauwelijks tijd mer hadden), maar volgens mij is dat wel wat lastiger. Die bus terug deed er een stuk langer over en ik heb moeten staan omdat heel veel mensen met de bus terug wilden. Was op dat moment niet zo praktisch dus. Maar nadeel van een tour is dus weer dat je als je pech hebt minder tijd hebt dan je zou willen. Dus tja...

Ik heb in Brama Hostel gelogeerd. Basic, maar goed te doen. Maar enkele nachten trouwens. Ik was er voor werk.

Ik vond het goed te doen om daar alleen rond te lopen. Echt genachtbraakt heb ik dan weer niet, maar de sfeer overdag en 's avonds was goed, relaxed.
Ik vond het daar erg mooi maar ik zou zelf liever niet alleen naar Auschwitz willen omdat het indrukwekkend en heftig is wat je allemaal ziet en leest. Fijn om daar met iemand over te kunnen praten, samen te kunnen zijn. Misschien is om die reden een tour fijner om te boeken. Maar dat is persoonlijk.

Auschwitz 1 en 2 (Birkenau) liggen trouwens ook wel een stukje uit elkaar. Ik zou zeker naar beide gaan, ze zijn heel verschillend.

Maar de stad kan best alleen. Zoutmijnen waren ook leuk! Wij hebben gekampeerd dus accomodatie weet ik zo niet.
Een dag of 3 zou ik inderdaad wel uittrekken.

1: wieliczka zoutmijnen, echte must see, 20 minuten met de bus buiten Krakau ( http://www.kopalnia.pl/ )

2: 'n dag in Krakau zelf om een tour te maken en rond te slenteren, kasteel Wawel bezoeken (en die is groot!) lekker eten etc

3 naar Auschwitz.Die hele dag zal je ook wel nodig hebben.

Ik kan me er wel langer vermaken maar ik kom ook uit die streek dus dan zou je net de locals moeten kennen
ik vond het een succes, mooie reis gemaakt. Auschwitz, je moet er zin in hebben. Ik ben heel blij dat ik er geweest ben, het heeft me heel veel duidelijkheid verschaft en inzicht gegeven.

De zoutmijnen zijn ook prachtig!
Dankjulliewel.

Met Ryanair is het probleem dat ze maar 2x in de week vliegen.

Ik kan dus zondag-woensdag of zondag-zondag gaan.

Eerste is misschien te kort, die laatste vind ik wel erg lang.

Lastig!

De aankomst is ook pas in de avond - vertrek is einde middag.

Ik zou dan bij zo-woe.

Zondag avond, Maandag, Dinsdag en Woensdag een halve dag hebben.

Voldoende?
Ben kort in Krakow geweest, (voor werk) vond het veilig overkomen en zou er rustig alleen lopen. Ik hoor alleen maar goede dingen van mensen die er geweest zijn, maar een week lijkt me erg lang.

Als je zo-woe doet, en je bent 1 dag in Auschwitz, heb je dus een avond en 1,5 dag in krakow zelf. van wat ik hoor, is dat wel genoeg.
Ik kan natuurlijk ook woe-zo doen en dan heb ik 3 hele dagen, dom dat ik mij dat nu pas bedenk. Ik kom dan alleen woensdag avond vrij laat aan. Zou dat een probleem zijn daar?
Krakau is een keurige en veilige stad. Ben er regelmatig geweest. Net als in veel andere Poolse steden is er een centraal plein met veel terrassen (in de zomer).

In de lakenhal vind je "kraampjes" met leuke snuisterijen. Je kan de kathedraal in het kasteel bezichtigen. Je kan naar de Joodse wijk en de voormalige "Schindler's list" fabriek (van de film) bezoeken (is maar klein maar wel interessant). Ca 1,5 dag

Auschwitz moet je gezien hebben en is indrukwekkend. Bijna onvoorstelbaar. Maar niet alleen naar Auschwitz 1 ook zeker naar Auschwitz 2 (Birkenau). Er worden daar tours gegeven en met een bus ga je dan van Auschwitz 1 naar 2. Kost je 1 dag.

Zoutmijnen liggen iets buiten Krakau en je maakt daar een tour door de gangen. Ruim 1/2 dag.

Ps Denk er wel om dat je voorzichtig bent met water, sommigen worden goed ziek. Soms zelfs al van een beetje water dat je tijdens het douchen of bij het tandepoetsen binnen krijgt. Beste is om consequent flesjes water te gebruiken.

Veel plezier!
Tour naar Auschwitz en zoutmijn kun je ook handig bij het toeristenbureau boeken. Ligt midden in de stad, vlakbij het centrale plein. Krakau is een hele mooie en gezellige stad. Heeft ook veel leuke restaurantjes en jazzcafé's. Vond het er ook veilig.

Woensdag-zondag lijkt me ideaal. Wij waren er een weekend en dat was te kort, omdat je voor Auschwitz (incl. Birkenau) al een volle dag uit moet trekken. Zoutmijn hadden we geen tijd voor helaas, dus willen nog een keer terug.

Vond Auschwitz heel indrukwekkend. Met name ook door wat onze gids ons vertelde en de manier waarop. Is idd wel fijn om je ervaringen met iemand te kunnen delen. En na het bezoek even iets leuks doen en een borrel drinken hadden wij wel nodig.
Bedankt!

Die tip van het water is ook erg handig.

Zijn er verschillende tours te boeken voor Auschwitz? Ik wil namelijk wel ook erg graag juist naar Birkenau en ik hoor toch vaak dat je daar in de tour weinig tijd voor hebt. Klopt dat?

Het is wel te doen alleen qua heftigheid? In een tour dat dan wel natuurlijk.
Vlieg anders met Wizz-air, heb ik ook gedaan, was prima!

En ik zou echt Auschwitz met iemand anders doen, dat delen achteraf was voor mij heel belangrijk.

Tevens kun je op de site van Auschwitz een eigen gids boeken. Wij hadden met z'n tweeen een eigen gids, en dat is fijn. Zij nam ons ook mee naar Birkenau en we hebben daar uren rondgeslenterd en ze heeft zoveel verteld. Dat hadden we in een groep nooit zo gehoord.

Deze hadden wij: http://en.auschwitz.org/z ... n=com_virtuemart&Itemid=1
@Vinyl: Dankjewel. Ik ga meteen even kijken.

Ik ben bang dat ik echt niemand kan vinden die met mij mee wilt of kan. Dus ik ben toch op mijzelf aangewezen. Ik denk wel dat omdat ik in een hostel wil gaan slapen dat ik daar dan misschien wel iemand kan vinden die ook mee wilt. Ik verwacht dat de meeste mensen die naar Krakau komen ook wel naar Auschwitz zullen gaan dus dan zou ik misschien daarmee samen kunnen gaan.

Zou je de Krakow card aanraden? Ik geloof 19 euro voor 3 dagen en dan kun je gratis met het OV reizen en ook de meeste museums zijn dan gratis entree.

Iemand ervaring met www.freewalkingtour.com ??

Verder nog tips voor leuke hostels?
Die card ken ik helaas niet, dus die kan ik je niet aanraden...

Misschien via een reisforum voor de Auschwitz dag een maatje zoeken?

Ik weet nog dat ik aan het eind van de dag geen info meer kon opnemen en vrij 'lacherig' was (niet het goede woord, maar het hele deprimerende kwam niet binnen)

Bij mijn reisgenootje ook niet, tot een paar weken later, ik reed in de auto tussen een spoorlijn zonder bovenleiding en een hekwerk door op een industrieterrein en ineens brak ik. Huilen, huilen. Ineens kwam het alsnog allemaal binnen, alsof je je afsluit daar, omdat de hoeveelheid gruwelijke informatie gewoon teveel is voor 1 keer.

We hebben er nog zo vaak over gesproken.
Wij hebben denk iets van 2 uur in Birkenau rondgelopen. Waren wel met een groep, maar de gids nam overal ruim de tijd voor en sprak langzaam en helder en met veel respect waardoor je alles goed mee kreeg. Weet niet of wij gewoon geluk hadden met zo'n goede gids, maar zij heeft het bezoek zeker nog indrukwekkender gemaakt. Wij vonden het zeker erg heftig, maar erover praten en leuke dingen doen 's avonds hielpen wel om het van ons af te zetten. Scheelt misschien wel dat wij beiden al eens eerder in een concentratiekamp waren geweest, waardoor we enigszins waren voorbereid. Was in dat andere kamp wel alleen en vond ik best pittig. Goede oplossing als je met een andere gast uit het hostel kunt gaan.

Na het bezoek aan Auschwitz waren we er ons er heel sterk van bewust hoe fijn het is om in vrijheid te leven en hebben we extra genoten van de rest van de trip.

Geen ervaring met Krakaucard. Is geen grote stad, dus wij hebben in de stad alles lopend gedaan.
@Vinyl: Ja dat zou ik kunnen proberen inderdaad. Dat afsluiten kan ik goed begrijpen. Het lijkt mij erg indrukwekkend en heftig maar ook heel erg mooi en ik wil dit al jaren graag zien.

@Lousy: Ik ben hier alleen in NL naar twee concentratie kampen geweest, wat toch wel anders is denk ik. Maar het is iets. Beide keren niet alleen geweest trouwens.
Als je naar Krakau gaat en je hebt de tijd. Een wandeling langs de rivier naar het herdenkings monument van kamp Plaszow. Totaal vergeten en de overblijfselen inmiddels overgenomen door de natuur. Toch de moeite waard, ook om stil bij te staan. Mooie wandeling en mooie uitzichten.
@Krabpaal: Ben bang dat ik de tijd inderdaad niet heb maar ik schrijf het op mijn lijstje erbij en als het lukt lijkt het me erg mooi!
Klink mooi en interessant krabpaal! Zet ik ook voor een volgend bezoek op m'n to-do list.

@adeline zelf nog nooit in een Nederlands concentratiekamp geweest (staat nog op de to-do), maar is idd iets. Alvast een hele mooie en bijzondere trip gewenst!
Bedankt!

Ik heb er zin in

Nu nog een leuk hostel vinden, dus die tips zijn nog heel erg welkom.
Er zijn verschillende tours naar Auschwitz. Die van mij was geen hele dag, máár - zoals ik al schreef - bleef er erg weinig tijd over voor Birkenau. Terwijl ik juist daar, omdat het veel groter is en minder als museum ingericht, alleen met mijn gedachten kon zijn. Dus er kan iets voor te zeggen zijn om een hele dag te gaan inderdaad.

Wat betreft alleen of niet, dat is persoonlijk. Ik was zoals gezegd daar ivm werk, en eigenlijk was er maar één van het groepje collega's met wie ik eventueel had willen gaan, maar die kon niet mee. De anderen ook niet, maar dat kwam me wel goed uit. Ik vond het te persoonlijk om met collega's te delen. Maar goed, ik ben dus alleen geweest. Dat was te doen (ik heb me af en toe wel een beetje geërgerd aan andere mensen, maar dat heb je sowieso misschien en iedereen reageert natuurlijk op z'n eigen manier). De gids van mijn groep was op zich oke, maar zette het af en toe wel extra aan met uitspraken als 'think about all these children'. Beetje raar, want wat je ziet is al meer dan genoeg...

Het is persoonlijk wat je raakt en wat minder. Ik moet zeggen dat ik altijd al redelijk goed op de hoogte was en al e.e.a. 'doorvoeld' (hoe zeg je dat) heb. Ook heb ik bewust (want ik vond het ook best een lastige keuze of ik moest gaan, want ik moest daags erna nog een presentatie houden!) op de site van Auschwitz zitten kijken om te zien wat ik nou zo'n beetje kon verwachten, hoe het eruit ziet.

Wat bij mij juist af en toe buikpijn gaf is hoe het Joodse leven verdwenen is uit zo'n stad. Je vindt het af en toe min of meer verborgen terug, maar dat vind ik moeilijk - ik voel het in Amsterdam trouwens ook zo soms. En ik ben in het Galicia Jewish Museum (http://www.en.galiciajewishmuseum.org/) geweest, zeker een aanrader. Maar juist wat ik daar zag en las van de holocaust - het destructieve (wegvagende) effect ervan - kwam best wel binnen. Net als de brieven en geluiden in de fabriek van Schindler trouwens.

Maar goed, zoals je leest heb ik dus best wel die kant van de stad gezien, er is natuurlijk veel meer, zoals de burcht idd en de zoutmijnen.
Voor de alternatievelingen: Propaganda!!

http://www.pubpropaganda.pl/english-version/
@Coolpack: Mooi om te lezen!! Goed idee om alvast wat voor te bereiden door de website goed te bekijken.

Welke tour had jij geboekt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven