Krakau

12-04-2013 20:34 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil al heel lang heel graag naar Krakau met name vanwege een bezoek dat ik wil brengen aan Auschwitz maar ook omdat ik hoor dat de stad erg gaaf is.

Via Ryanair kun je nu goedkoop vliegen en ik zit te twijfelen of ik nu moet gaan boeken of niet.

Ik zou dan alleen gaan en weet niet of dit een leuke/makkelijke stad is om alleen te gaan.

Aan te raden? Goed te doen alleen?

Hoeveel dagen kun je je er goed vermaken?

Leuke tips voor hostels?

Is er een specifieke tour aan te raden voor Auschwitz of op eigen houtje?
Ik moest het even opzoeken, maar ik had via deze: http://www.viator.com/tou ... -from-Krakow/d529-2145IT3

Geen idee meer hoe ik erop gekomen ben. Ik wilde en kon geen hele dag, misschien speelde dat mee. Maar ik vond het een beetje vreemd dat de bus zo lang wachtte voor we van Auschwitz I naar Birkenau gingen. Er was een tijd afgesproken, maar allerlei mensen gingen nog wat eten halen enzo. Daardoor hadden we bij Birkenau erg weinig tijd. Maar dat is misschien bij meerdere van die clubs zo, wellicht even op zoeken.
Jaaa, ik heb net mijn ticket geboekt.

12-16 juni zit ik lekker in Krakow.

Super veel zin in maar ook wel spannend in mijn eentje.

Nu nog leuk hostel vinden en dan ben ik er helemaal klaar voor!

@Coolpack: Ik hoor wel vaak dat er bij de tours niet al te veel tijd is voor Birkenau, ik weet ook niet waarom.

De trips die ik gezien heb waren meestal 6.5/7uur dus maar iets langer dan die jij hebt gedaan.
Ik en een vriendin hebben via deze geboekt http://www.simonsetours.nl/ Is ons erg goed bevallen.

Zie dat je al geboekt hebt.
Ja, ik boek liever los en verblijf dan in een hostel.

Het ticket is nu geboekt en nu het hostel nog.
Ik zit er aan te denken om ook naar Krakau te gaan deze zomer. Dan wil ik wel naar Auschwitz, is dat een beetje goed te doen met het OV?
Ik heb net Greg&Tom hostel geboekt.

Volgens mij een erg leuk hostel met veel gratis extra's en een goede centrale ligging.

@sstapensa: Wat ik tot nu toe heb gelezen kun je er wel komen met het OV vanaf Krakau maar de tours zijn ook niet extreem duur en het is wel veel makkelijker.
Ik ben destijds een week naar Krakau geweest, er is erg veel te doen en te zien en het is een leuke stad. Auschwitz is goed te bereiken met de bus.

Tip voor hostel: Goodbye Lenin.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Oh, je hebt al een hostel geboekt, zie ik.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
@Susan: Ja net geboekt bij Greg&Tom.. Heb Goodbye Lenin wel gezien. Maar er zijn volgens mij echt heel veel goede hostels in Krakow. Op Hostwelworld zijn alleen de eerste twee pagina's allemaal al boven de 80% geranked.
1 volle dag voorzien voor Auschwitz/birkenau.

Krakau is een leuke Stad, dus ook zeker 1 dag voorzien.
@ Dis: Ik heb 3 volle dagen dus komt goed
Auschwitz is nog wel best een endje met de bus btw, wel goed om ook even rekening mee te houden als je wilt weten hoe lang je ter plekke de tijd hebt.
Ja en van kamp 1 naar 2 is ook nog wel iets van 3km.

Dit kun je lopen maar er gaan denk ik ook wel busjes maar de tijden dan wel in de gaten houden.
Ik weet het niet meer. Het was toen ik terug wilde zo druk dat ik maar een taxi gepakt heb naar kamp 1.
Auschwitz zeker bezoeken met een gids, die worden daar per taal aangeboden. Daarna in groepjes van pakweg 30 op rondleiding en gratis bus van Auschwitz naar Birkenau.

Wij gingen met de huurauto van Krakau naar Auschwitz, een uurtje rijden. Gemakkelijk te vinden trouwens.
Ik vond Auschwitz indrukwekkender dan Birkenau, mijn vriend vond het andersom. Ze zijn beide wel heel anders. Birkenau is voor een groot deel verdwenen (hout) maar wat er nog is, is zoals het was, je voelt de rauwheid van het bestaan en de massaliteit meer. Auschwitz staat nog meer overeind (steen) maar is meer tot museum gemaakt. Ogenschijnlijk zijn het gewoon mooie gebouwen, haast surrealistisch dat daar zoveel ellende is gebeurd (ik heb in mijn studententijd ook op een voormalige kazerne gewoond, was heel vervreemdend om precies zo'n zelfde omgeving ook daar te zien). Maar op mij maakte de tentoonstelling daar heel veel indruk. Al die haren, koffers, brillen. De stille getuigen. levensverhalen en foto's van mensen, families. Zo echt ineens. En door een gaskamer lopen, wetend wat daar is gebeurd.

Je kunt wel zelf bepalen hoe diep je het binnen laat komen. Uiteindelijk zijn het gewoon kamers zoals die er op de hele wereld zijn. Het gaat om wat er daar gebeurd is en hoever je daarover nadenkt bepaal je zelf. Je kunt er heel casual doorheen gaan als je wilt. Maar wil je dat, dat is de vraag.

Wij hadden daar geen gids maar dat zal vast wel meerwaarde bieden. Er is wel ook overal informatie te lezen. Maar ik had op zich wel verhalen willen horen van iemand die daar echt heeft gezeten. Maar dat worden er ook steeds minder natuurlijk. En die zullen er ook niet steeds opnieuw zomaar met iedereen over willen praten misschien.
Volgens mij zijn de gidsen ook geen mensen die in Auschwitz hebben gezeten.

Het zullen zeker wel mensen zijn de er erg veel vanaf weten
quote:dis schreef op 18 april 2013 @ 10:08:

Wij gingen met de huurauto van Krakau naar Auschwitz, een uurtje rijden. Gemakkelijk te vinden trouwens.Dat je het hebt aangedurft met de Krakauers en hun rijstijl haha.
Heeft iemand tips voor films en/of boeken die ik kijken/lezen over Krakau, Auschwitz etc?

Ter voorbereiding.

Op dit moment lees ik Terug in Auschwitz (Echte aanrader!).

Het gaat over een meisje dat samen met haar moeder Auschwitz heeft overleefd.

Uiteraard wil ik de film Schindlers List weer gaan bekijken voor ik vertrek.

Nog meer van zulke tips?
Jaa, morgen ga ik dan eindelijk naar Krakau. Kon door ziekte bijna niet doorgaan maar ik kan gelukkig toch gaan.

Als er nog iemand is met last-minute tips?

Ook over leuke restaurantjes of tentjes om even te zitten zijn heel welkom.

Ben wel alleen dus het hoeft allemaal niet te chique, haha.

Wat zouden jullie aanraden de zoutmijnen of Nowa huta?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven