ADD

01-01-2012 12:27 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar meiden die net als ik ADD hebben... Om ervaringen enzo uit te wisselen. Ik ben momenteel bezig mijn leven zo aan te gaan passen dat het aangenamer wordt... Wat doen jullie zoal in het dagelijks leven?? Liefs
quote:banaanaap schreef op 02 januari 2012 @ 08:59:

De discussie over ritalin vind ik heel lastig om mee om te gaan.

Een medicijn dat mij zo ontzettend helpt wordt van alle kanten afgekraakt.

Voor mij is het een pil waar ik tijdens het slikken weinig van merk. Maar achteraf zie ik dat ik op ritalinloze dagen alleen maar achter de feiten aanloop. Dweil met een kraan open.

Met ritalin ben ik in staat om zelf de controle te hebben. Die kraan dicht te draaien en verder te gaan met waar ik mee bezig was.

Ik ben werkzaam in de creatieve sector. Mijn werk is door de intrede van gedoseerde focus alleen maar beter geworden. Ik ben in staat om als zelfstandige mijn eigen administratie te onderhouden. Ik ben nog altijd rete creatief en enthousiast.

Zonder ritalin was ik uiteindelijk vast zo ver gekomen. Maar zou ik alleen maar aan het vechten zijn.

De meeste afkrakers hebben geen idee wat ritalin kan opleveren. Kan bijdragen aan kwaliteit van leven.

Moet ik in zo'n discussie de toegevoegde waarde in mijn leven gaan verdedigen?

Dank je. Ik zat eerder al te twijfelen hoe ik moest reageren, maar je verwoordt het perfect. Hoewel ik moeite heb met medicatie die zonder gedegen onderzoek wordt uitgeschreven, heb ik geen probleem met medicatie an sich. Het moet goed gecontroleerd worden, omdat de bijwerkingen heftig kunnen zijn (eigen ervaring), maar als het goed gebeurt, kan het groot verschil maken.

Zonder medicatie had ik mijn stage nooit gehaald. En hoewel ik nog steeds bezig ben met afstuderen, met veel moeite, denk ik dat ik zonder medicatie ook nooit kan functioneren op het niveau dat ik met medicatie wel aan kan.

Sowieso is het argument 'Het zit ook in speed!' een drogredenatie. Nou én? Allereerst is het er verwant aan; methylfenidaat en dexamfetamine zijn níet dezelfde stoffen, maar hebben een net iets andere chemische samenstelling. Het werkt daardoor ook net iets anders: verslavingsgevoeligheid is er (vrijwel) niet, en het effect is veel kleiner. Voldoende voor een ADHD'er om goed op te kunnen functioneren, maar bij (normaal!) gebruik niet voldoende om high van te worden.

Ten tweede: al zou het wel dezelfde stof zijn, het gaat er om of het iemand gevaarloos helpt. Het antwoord is ja. Er zijn zoveel stoffen in de wereld die bij lichte mate geen probleem opleveren, maar bij misbruik een ander verhaal geven. Alcohol als bekendste voorbeeld. Iedereen keurt alcohol-misbruik af, maar een biertje op zijn tijd is geen probleem. Maar bij ritalin is het ineens andersom: omdát er van (vergelijkbare) stoffen misbruik gemaakt wordt, wordt de gematigde variant verketterd.

Zowel bij de Ziekte van Parkinson als bij ADHD zijn er problemen met de afgifte/opname van dopamine en wordt daarvoor medicatie uitgeschreven. Toch moet ik de eerste moraalridder nog tegen komen die roept dat je vooral geen medicatie mag nemen die circulatie van dopamine positief beïnvloedt bij een Parkinson-patiënt.

Wist je trouwens dat THC (werkend bestanddeel uit wiet) ook helpt bij Parkinson? Maar dat is uiteraard ook uit den boze dan.

Zoveel medicatie grijpt in op de (afgifte van) lichaamseigen stoffen; wat maakt dat ritalin zo veel gevoeliger ligt? Het klinkt toch alsof men er dan vanuit gaat dat het ook wel zonder medicatie op te lossen is. Het probleem wordt dan nog steeds niet serieus genomen. Je kunt immers niet voor een ander bepalen of hij die medicatie nodig heeft.

Dus waarom is het relevant dat het lijkt op een bepaalde harddrug? Dat is niets meer dan met angst voor het onbekende schermen.

Psychostimulantia doen niets meer en niets minder dan inwerken op lichaamseigen stoffen; soms is dat positief (medicatie) en soms negatief (drugs). Je kijkt of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Voor sommigen is dat zo; voor anderen niet. Dáárop zou de afweging gemaakt moeten worden, en daarop alleen.
Sinds Mei weet ik dat ik ADD heb. Ook ik ben 30 en had al wat bezoekjes aan een psycholoog gehad. Vooral vanwege onzekerheid en erg geprikkeld (tot irreëel/agressief toe) kunnen reageren naar mensen die dicht bij mij staan (voornamelijk vriend). Afgelopen half jaar heb ik grote stappen ondernomen die ik hiervoor niet kon/wilde maken. Moeilijke stappen, maar waarvan ik weet dat ze uiteindelijk de enige goede zijn (relatie, woonplaats etc.).

Omdat ik in het buitenland woonde is alles bij mij erg snel gegaan. Enorm snel, en ja … ik nam/neem het soms bijna niet serieus. Ik was op vakantie in Nederland en een dichtbij familielid bleek ADD te hebben. Vele verschijnselen waren anders, maar na weer eens boos te zijn kwam ADD ter spraken. Het boek van Karin Windt opende mijn ogen! Normaal kan ik me moeilijk op een boek concentreren, maar dit boek had ik binnen een paar uur uit (huilen/lachen/bizar!). Afspraak gemaakt bij psychologe van familielid, test gedaan en ook medicatie voorgeschreven gehad (eerst Ritalin, daarna Concerta en nu weer Ritalin vanuit het buitenland omdat Concerta daar niet te verkrijgen was – ondertussen ben ik weer terug in Nederland: de grote stap).

Familie en vriend merkte meteen verschil bij het slikken van medicatie, en zelf stond ik ook versteld. Ik was minder prikkelbaar, echt. Heel bizar! Toen ik een tijdje niets slikte en moeite had met een bepaalde tekst wilde ik het weer eens proberen. De perfecte tekst stond zo op papier. Nu slik ik het soms, maar eigenlijk wil ik niet. Ik wil niet “afhankelijk” worden van deze medicatie, wil ook wel eens gezellig een biertje drinken. Misschien bestel ik tijdelijk wel weer Concerta, of ga ik binnenkort eens een afspraak met een Homeopathisch Arts maken. Het weten dat ik ADD heb relativeert al heel veel, maar ik moet er wel meer mee doen. En op dit moment MOET ik echt dingen op een rijtje krijgen!

Anyway, ik kijk regelmatig op dit forum, maar plaats weinig. Ik wilde dit toch even kwijt. Hoeveel ik verder reageer weet ik niet, al lees ik regelmatig mee. Ik zet niet graag dingen zo openlijk op internet neer, ook al besef ik dat herkenning minimaal is. Op dit moment ben ik voornamelijk bezig met het zoeken naar een leuke job, daarna komt het verder verdiepen in ADD wel weer …
Ik haal dit hele oude topic even op, omdat ik vermoed dat ik zelf ADD zou kunnen hebben. Ik herken veel van wat jullie hier schrijven, maar goed, ik heb dus echt geen idee of ik ADD heb. Daarom twee vragen, hoe kan de diagnose gesteld worden? Moet ik naar de huisarts? Ten tweede, wat heb ik er aan als ik weet dat ik ADD heb? Kan er iets aan gedaan worden?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Hallo Belle73,

Een diagnose kan gesteld worden door een psychiater.

Vraag hem aan via een verwijzing van je huisarts.

Vooraf is moeilijk te beoordelen wat jij er sec aan hebt als je weet dat je ADD hebt.

Waarschijnlijk vallen veel puzzelstukjes in elkaar. Snap je beter waarom je doet zoals je doet. Snap je beter dat je niet raar of vreemd bent, maar de informatiestroom anders loopt bij jouw. Snap je waarom je vaak die zwerm beien in je hoofd hebt. etc. etc.

Er kan niet iets aan gedaan worden. Wel zou je kunnen overwegen om medicatie te slikken. Maar dat is geheel afhankelijk van wat jouw wensen zijn.

Succes!
Mijn vriend heeft ADD en heeft baat gehad bij neurofeedback. Al na een paar sessies waren er verbeteringen in zijn slaapkwaliteit. Nu is hij gestopt met de sessies en vindt hij dat hij zich langer de aandacht bij een taak kan houden en daardoor verder komt. Ik probeer me nu dan ook in deze training te verdiepen en te leren.

Naar neurofeedback bij ADHD is erg veel evidenced based onderzoek gedaan en heeft lange termijn effecten laten zien op concentratie, impulsiviteit maar ook op hyperactiviteit en slaapkwaliteit. Neem maar eens een kijkje op de site www.brainfact.nl

Hier kan je veel lezen over welke klachten, hoe het werkt en wetenschappelijke publicaties van neurofeedback.

Groeten,

Muriel
Ook ik heb ADD, ben inmiddels 42 en kreeg de diagnose 5 jaar geleden.

Voor mij is er in principe niets veranderd,ik weet namelijk niet beter,heb dit altijd gehad en weet dus ook niet hoe ik me zou voelen als ik geen ADD zou hebben. Ik slik geen medicatie,heb immers mijn hele leven zonder gedaan.

De diagnose heeft me wel rust gebracht,puzzelstukjes die in elkaar vielen. Denk dat voor iedere ADD de "klachten" ook wel anders zijn,ieder persoon is uniek dus ook hoe hij of zij dit ervaart.

Heb mezelf tot in den treure geanalyseerd, ik ken mezelf echt door en door,weet waarom ik denk en doe zoals ik doe.In de praktijk werkt het helaas anders,zal nu eenmaal een vergeetachtige chaoot blijven die 24/7 denkt denkt en nog eens denkt.
Hallo,

ook ik heb ws add.

Binnenkort weer een afspraak met mijn psycholoog. Wil er echt verder over praten met haar.

Ik slik nu sertraline, want ben de afgelopen 2 jaar op en af behoorlijk depressief geweest en nu gaat dat gedeelte goed, maar bleek er toch meer aan de hand te zijn.

Mijn vraag aan iedereen hier is: wie heeft ervaring met het slikken van een ssri icm ritalin?

Mijn psycholoog heeft destijds de diagnose depressie gesteld en de huisarts schreef de medicatie voor. Kan dit ook zo met ritalin?

Ik hoop zo, dat er iemand is die hier iets over wil zeggen, want na 2 jaar ben ik zo toe om alles af te sluiten en nu kwam dit weer naar voren. Wat trouwens ook wel weer goed is, want er is veel misgegaan in het verleden door de ADD, studie, relaties veel heftige depressies...en dat leverde veel verdriet op.

Groetjes Sofie
Hoi,

Is er niemand die zijn ervaringen wil delen over ADD icm medicatie?

Of een andere behandeling?

Ik las namelijk ook eea over neurofeedback..?

Ha ha hoezo hyperfocus voor bepaalde onderwerpen..: ),

groet Sofie
Hoi Sofie78, ik lees zo nu en dan mee op het forum, maar nog maar net een profiel aangemaakt (mede omdat ik antwoord op je vraag wil geven ).

Ik weet sinds een jaar of 5 dat ik ADD heb ( ook bevestiging psycholoog etc) en heb toen een maandje Ritalin geprobeerd, maar daar kreeg ik hartkloppingen van, dus het leek me niet zo'n fijn plan om daarmee door te gaan

Daarna overgestapt op de dextro-amfetamine, wat een stuk beter aansloeg. Ik was daardoor wel flink afgevallen (je eetlust wordt een stuk minder), maar veel bijwerkingen had ik niet. Ik ben er een tijdje mee gestopt, om toch te kijken of ik het zonder ook kon, maar afgelopen herfst toch weer begonnen en ik ben erg blij met deze beslissing. Het is geen wondermiddel, maar het zorgt er bij mij voor dat de prikkels minder hard binnenkomen. Wat ook prettig is, is dat het me op minders dagen helpt om 'van mijn luie kont af te komen', zogezegd. Wat mede-add ers wel herkennen als in 1000 plannen hebben, maar er niks mee doen, het helpt me dus om daadwerkelijk wat te gaan doen! Ik hoop dat je wat hebt aan mijn lap tekst... Als je een specifieke vraag hebt, hoor/lees ik het wel!

Gr Hippo
quote:hipp0 schreef op 19 april 2013 @ 22:57:

Hoi Sofie78, ik lees zo nu en dan mee op het forum, maar nog maar net een profiel aangemaakt (mede omdat ik antwoord op je vraag wil geven ).

Ik weet sinds een jaar of 5 dat ik ADD heb ( ook bevestiging psycholoog etc) en heb toen een maandje Ritalin geprobeerd, maar daar kreeg ik hartkloppingen van, dus het leek me niet zo'n fijn plan om daarmee door te gaan

Daarna overgestapt op de dextro-amfetamine, wat een stuk beter aansloeg. Ik was daardoor wel flink afgevallen (je eetlust wordt een stuk minder), maar veel bijwerkingen had ik niet. Ik ben er een tijdje mee gestopt, om toch te kijken of ik het zonder ook kon, maar afgelopen herfst toch weer begonnen en ik ben erg blij met deze beslissing. Het is geen wondermiddel, maar het zorgt er bij mij voor dat de prikkels minder hard binnenkomen. Wat ook prettig is, is dat het me op minders dagen helpt om 'van mijn luie kont af te komen', zogezegd. Wat mede-add ers wel herkennen als in 1000 plannen hebben, maar er niks mee doen, het helpt me dus om daadwerkelijk wat te gaan doen! Ik hoop dat je wat hebt aan mijn lap tekst... Als je een specifieke vraag hebt, hoor/lees ik het wel!

Gr Hippo

Dextro Amfetamine? En afvallen? 2 vliegen in een klap!

Denk dat ik toch maar eens medicatie overweeg
Haha, dat hoor ik van mijn omgeving ook, of ik niet een paar pilletjes kan achterhouden enzo. Maar het had van mij niet gehoeven hoor, was tevreden met mijn figuur voordat ik afviel ;)
Ik wil ook wat zeggen maar ik heb geen puf meer. Ik kom morgen wel terug

Wel even kort dat zowel dex als ritalin werken bij mij, maar ritalin met veel meer bijwerkingen helaas. Moet nu ritalin slikken omdat dex hier niet legaal is.
Als mijn schrijven rommelig overkomt... tsja, het is ook rommelig in mijn hoofd :D
Hoi Hippo,

fijn dat je even reageert. Ik ben er ontzettend mee bezig de laatste tijd. Binnenkort naar de psycholoog, dus dan maar eea bespreken. Ik heb het boek hulpgids bij adhd en de site add online gelezen. Daarna besefte ik ook, dat dit niet veel gaat verbeteren zonder medicatie. Ik heb nog veel verdriet over hoe dingen fout zijn gelopen, met name met mijn studie. Hoe ging het voorschrijven van medicatie bij jou? Door een psychiater of kan de huisarts dat? En met welke dosissen begon je en wat heb je nu? En is het waar, dat dextro-amfetamine illegaal is in Nederland, hoe kan dat dan..?

En met welke reden ben je in het hulpverleningcircuit gekomen. Bij mij begon het 2 jaar geleden met een hele dikke depressie.

Wat enorm veel vragen he?

Misschien kunnen we mailen als je dat wat vindt?

Groet Sofie
Sophie78 heb je gekeken op de site www.brainfact.nl ?

Daar staat veel uitgelegd over neurofeedback speciaal bij adhd omdat daar veel onderzoek naar wordt gedaan. Neurofeedback kan ook ivm medicatie. Naast neurofeedback heeft hij ook coaching. Zo vallen sinds de diagnose ADD de puzzelstukjes wat op zijn plek uit het verleden. Over keuzes, het niet kunnen afmaken van dingen etc.

Die hulpgids bij adhd waar je het over hebt heeft m'n vriend ook gelezen. Interessant boek juist omdat het vanuit een ander perspectief wordt bekeken.
Weet niet of er ooit meer topics over ADD zijn geopend, maar valt me op dat het hier in dit topic zo zwaar beladen wordt.

Begrijp me niet verkeerd ik heb zelf ook ADD, weet wat het is.

Maar het zou zo leuk zijn om voor de verandering eens niet te praten over de dompers, de "mislukkingen" en de medicatie.

We zijn juist hartstikke leuk!

Ik heb op Hyves etc gezeten en door reacties en gesprekken met anderen "herken" ook een AD(H)D-er. Puur door hun soort van humor en bepaalde invalshoeken.

Je kunt het als last ervaren, maar soms toch ook echt als een gave.

Wat ik me afvraag....wie vd ADD-ers kan wel een plant in leven houden?

Heb nl ooit op een site gelezen dat het bijna uniek voor een ADD-er;)

Ook zo'n hekel aan strijken?

En we zijn supergoed in analyseren! Dus er zijn vast toch wel legio onderwerpen die met ADD te maken hebben, die juist grappig en leuk zijn om over te praten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven