Houdbaarheidsvragen
dinsdag 23 april 2013 om 13:32
Hoi allemaal,
ik heb mijn keukenkastjes opgeruimd,
en een aantal producten gevonden die over de datum zijn.
Is het echt niet meer veilig om ze te gebruiken/ eten of valt dit wel mee?
Graag even jullie advies, dit zijn ze:
- 20 kruden oplosthee, houdbaar tot januari 2013
- Spice & Wok specerijenselectie India, houdbaar tot 30-6-2012
- Paneermeel., houdbaar tot jan. 2012
- Mix voor pizza en foccacia, houdbaar tot 31-10-2012
- Kruidenmolentje, houdbaar tot 9-1-2012
- Kruidenmolentj Italiaanse kruiden, houdbaar tot 15-2-2013
- Blik kip in kerriesaus, houdbaar tot april 2013
- Blik erwtensoep, houdbaar tot 8-7-2012.
ik heb mijn keukenkastjes opgeruimd,
en een aantal producten gevonden die over de datum zijn.
Is het echt niet meer veilig om ze te gebruiken/ eten of valt dit wel mee?
Graag even jullie advies, dit zijn ze:
dinsdag 23 april 2013 om 13:34
blikvoer en droge producten in zakjes (kruidenmixjes, pasta, rijst) hebben een houdbaarheidsdatum. Die betekent niet dat je het na die datum niet meer kunt eten maar dat de fabrikant de kwaliteit (kleur, geur, smaak) na die datum niet meer garandeert.
Alles wat jij nu opnoemt zou ik nog zonder problemen gebruiken.
Alles wat jij nu opnoemt zou ik nog zonder problemen gebruiken.
dinsdag 23 april 2013 om 13:43
Een houdbaarheidsdatum op een product heeft enigszins ook een commerciële inslag. Fabrikanten weten dat de meeste mensen de producten die op de datum zijn weggooien. Hoe korter die datum is, des te sneller men nieuwe producten koopt. Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar echt werd gezegd, oke als we de datum een half jaar naar voren trekken, dan gaan mensen meer onze producten kopen. Dat heeft dus niks met voedselveiligheid te maken.
Overigens was er een tijd geleden een programma op tv waarin ze door topkoks gerechten lieten maken uit potjes die al 15 a 20 jaar "over datum" waren. Die producten smaakte niet anders dan de producten die volgens de datum nog een jaar mee konden. En dan heb ik het niet over vers producten, maar over producten in potjes, flesjes en andere afgesloten verpakkingen.
Overigens was er een tijd geleden een programma op tv waarin ze door topkoks gerechten lieten maken uit potjes die al 15 a 20 jaar "over datum" waren. Die producten smaakte niet anders dan de producten die volgens de datum nog een jaar mee konden. En dan heb ik het niet over vers producten, maar over producten in potjes, flesjes en andere afgesloten verpakkingen.
dinsdag 23 april 2013 om 13:48
quote:Moonlight82 schreef op 23 april 2013 @ 13:39:
Volgens mij kan alles nog wel.
Maar denk er ook aan of je het nu wel gaat gebruiken, als je het de afgelopen tijd niet gebruikt hebt.
Drink je nooit korreltjesthee bijv dan heeft bewaren ook geen zin.ja dat ook. Die korreltjesthee vind ik zelf te zoet en als het bij TO al meer dan een jaar ongebruikt in de kast staat, kan het net zo goed weg. Ik had zelf ooit zoiets met oploscappuccino. Ik dronk het nooit, kwam het tegen, nog een keer geproefd, maar het smaakte ook muf. Weg ermee.
Volgens mij kan alles nog wel.
Maar denk er ook aan of je het nu wel gaat gebruiken, als je het de afgelopen tijd niet gebruikt hebt.
Drink je nooit korreltjesthee bijv dan heeft bewaren ook geen zin.ja dat ook. Die korreltjesthee vind ik zelf te zoet en als het bij TO al meer dan een jaar ongebruikt in de kast staat, kan het net zo goed weg. Ik had zelf ooit zoiets met oploscappuccino. Ik dronk het nooit, kwam het tegen, nog een keer geproefd, maar het smaakte ook muf. Weg ermee.
dinsdag 23 april 2013 om 13:49
Dat heb ik dus ook met keukenkastjes uitmesten.
Ik heb helemaal geen probleem om al die kruiden blikjes en weet ik wat nog meer over de datum te eten, maar als ik dan nadenk waarom ze er zo lang staan zijne r een paar mogelijkheden: te veel ingekocht, of ingekocht en eigenlijk vind ik het helemaal niet lekker.
In het eerste geval, gaat het gewoon de kast terug in, en komt het wel op. In het 2de geval kan ik het laten staan tot de volgende grote beurt. Staat alles weer op het aanrecht, weer zelfde motieven. Dus 2de geval gewoon kliko in, e niet meer kopen.
Ik heb helemaal geen probleem om al die kruiden blikjes en weet ik wat nog meer over de datum te eten, maar als ik dan nadenk waarom ze er zo lang staan zijne r een paar mogelijkheden: te veel ingekocht, of ingekocht en eigenlijk vind ik het helemaal niet lekker.
In het eerste geval, gaat het gewoon de kast terug in, en komt het wel op. In het 2de geval kan ik het laten staan tot de volgende grote beurt. Staat alles weer op het aanrecht, weer zelfde motieven. Dus 2de geval gewoon kliko in, e niet meer kopen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
dinsdag 23 april 2013 om 13:52
De paneermeel en de mix voor pizza kunnen wat muf ruiken intussen, dan zou ik ze niet meer gebruiken. En let inderdaad even op meelmijt. Als in de pizzamix gist zit, kan het zijn dat het niet meer rijst. Maar voor de rest is alles nog prima te gebruiken.
Blikken zijn, mits onbeschadigd (dus ook geen deuken of butsen) onbeperkt houdbaar. Kruiden en specerijen verliezen hooguit wat van hun smaak. Bij de oplosthee heb je kans dat het is gaan klonteren door het vocht in de lucht, maar als dat niet het geval is, kun je het prima gebruiken.
Blikken zijn, mits onbeschadigd (dus ook geen deuken of butsen) onbeperkt houdbaar. Kruiden en specerijen verliezen hooguit wat van hun smaak. Bij de oplosthee heb je kans dat het is gaan klonteren door het vocht in de lucht, maar als dat niet het geval is, kun je het prima gebruiken.
dinsdag 23 april 2013 om 13:54
quote:nlies schreef op 23 april 2013 @ 13:49:
Dit selectiecriterium gebruik ik ook. Je kunt je afvragen wat voor nut het heeft een blik te bewaren dat je misschien al twee jaar lang niet open gemaakt hebt om op te eten. De kans dat je het in het derde jaar wel openmaakt is nihil.
Overigens: als een blik bol staat (deksel bol), dan moet je het wel weggooien. Dan is het bedorven.
Dit selectiecriterium gebruik ik ook. Je kunt je afvragen wat voor nut het heeft een blik te bewaren dat je misschien al twee jaar lang niet open gemaakt hebt om op te eten. De kans dat je het in het derde jaar wel openmaakt is nihil.
Overigens: als een blik bol staat (deksel bol), dan moet je het wel weggooien. Dan is het bedorven.
dinsdag 23 april 2013 om 13:55
quote:Starshine schreef op 23 april 2013 @ 13:48:
[...]
ja dat ook. Die korreltjesthee vind ik zelf te zoet en als het bij TO al meer dan een jaar ongebruikt in de kast staat, kan het net zo goed weg. Ik had zelf ooit zoiets met oploscappuccino. Ik dronk het nooit, kwam het tegen, nog een keer geproefd, maar het smaakte ook muf. Weg ermee.In cappuccino zit melkpoeder, dat gaat inderdaad na verloop van tijd muf smaken. Dat zal bij oplosthee niet het geval zijn.
[...]
ja dat ook. Die korreltjesthee vind ik zelf te zoet en als het bij TO al meer dan een jaar ongebruikt in de kast staat, kan het net zo goed weg. Ik had zelf ooit zoiets met oploscappuccino. Ik dronk het nooit, kwam het tegen, nog een keer geproefd, maar het smaakte ook muf. Weg ermee.In cappuccino zit melkpoeder, dat gaat inderdaad na verloop van tijd muf smaken. Dat zal bij oplosthee niet het geval zijn.
dinsdag 23 april 2013 om 13:55
quote:Snoopy80 schreef op 23 april 2013 @ 13:55:
Ja, in de pizzamix zit inderdaad gist, dus die doe ik dan wel weg. Het paneermeel is nog ongeopend en ga ik zo eens bekijken.
De blikken zijn niet beschadigd, maar hebben alleen wat bruine plekjes. Roest? Langs de bovenranden zeg maar.Dan kun je ze beter weggooien.
Ja, in de pizzamix zit inderdaad gist, dus die doe ik dan wel weg. Het paneermeel is nog ongeopend en ga ik zo eens bekijken.
De blikken zijn niet beschadigd, maar hebben alleen wat bruine plekjes. Roest? Langs de bovenranden zeg maar.Dan kun je ze beter weggooien.
dinsdag 23 april 2013 om 13:59
quote:Snoopy80 schreef op 23 april 2013 @ 13:32:
Hoi allemaal,
ze:
Kan nog makkelijk gebruikt worden
Mik die maar weg.
Die kan ook richting prullenbak
Die kan je nog wel gebruiken.
weg er mee.
Kan je nog wel gebruiken.
Prima te gebruiken
Soep kan makkelijk worden gegeten
Hoi allemaal,
ze:
Kan nog makkelijk gebruikt worden
Mik die maar weg.
Die kan ook richting prullenbak
Die kan je nog wel gebruiken.
weg er mee.
Kan je nog wel gebruiken.
Prima te gebruiken
Soep kan makkelijk worden gegeten