Bewust pijn doen

21-04-2013 09:25 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een probleem wat niet makkelijk te begrijpen is.

Het lijkt erop dat ik iemand pijn doe, bewust zonder dat diegene het verdiend. Ik weet niet of het om het gevoel van macht is maar het is niet goed te praten. Ik weet hoe verkeerd het is.

Ik twijfel over mijn bedoelingen, en dan ga ik uit van het ergste. Zodat ik niet lieg.

Er bestaan natuurlijk mensen die andere mensen bewust pijn doen, maar ik heb niet het idee dat ik zo 'gek' ben.

Het ging zo:

Ik heb afgesproken met iemand, maar daarna dacht ik er aan dat ik dat beter niet kon doen omdat het leek alsof ik toen al wist dat ik het af ging zeggen. En dat ik wist dat ik zou toegeven dat ik diegene pijn ermee wil doen om het weer af te zeggen. Of dat ik na die keer afspreken zeg: 'ik wil niet meer afspreken' en diegene daarmee pijn doe. Heel doordacht.

Maar nu zit ik er aan te denken en weet ik hoe fout het is. En wat kan ik nu doen? Het laten doorgaan, om diegene niks te zeggen en het leuk maken? Of het zeggen, zodat ik hem dan toch pijn doe?

Het erge is dat ik weet hoe ziek dit allemaal klinkt

Iemand misschien hetzelfde meegemaakt of ideeen hoe ik dit het beste kan oplossen zodat ik diegene het minste pijn geef?

Nogmaals, diegene verdient het echt maar dan ook echt niet.
Ik denk dat je onzeker bent.

Dat je daarom ook stookt in je vriendschappen.

Onthoud wel dat zulke dingen zich tegen je kunnen keren.

Ik denk niet dat het jou er perse om gaat dat iemand pijn moet hebben.

En ik denk wel dat je bang bent voor verplichtingen of verbintenissen.

Klopt dat??
conclusie: niet afspreken?
Dolores007, dankje voor je reactie. Nee daar ben ik niet bang voor. Ik ben bang dat ik om de verkeerde redenen dingen doe en dat ik er later spijt van heb. Dus ik ben bang dat ik later spijt heb omdat ik in de problemen kom door mijn beslissingen
Ik snap er geen reet van; heb geen morele bezwaren tegen vervelend gedrag, hou je vooral niet in, maar als mensen je afsprakengedrag onprettig vinden gaan ze je mijden en dan wordt de lijst potentiële vriendinnen/partners op den duur wel erg kort.
Groll: ik begrijp je, zit zelf ook niet zo te springen om na te denken over mijn bitcherige gedrag maar als ik dat niet doe, maak ik misschien nog meer verkeerde beslissingen.
Je denkt dat je macht hebt maar dat is niet zo. Dat zit alleen in je fantasie. Mensen mijden dingen/personen die hen een onprettig gevoel geven. En ze denken niet meer over je na.
Dat begrijp ik, daarom zoek ik nu ook naar een oplossing. Ookal is dat te laat, ik probeer er nu het beste van te maken. Ik probeer erachter te komen hoe dit gebeurt en wat ik er aan kan doen. Ik snap dat ik niet de aardigste persoon hier wordt gevonden door het stukje wat ik heb geplaatst.
Groll: Bedankt voor je reactie, want dat is wel de realiteit inderdaad, klopt.
Is het een man met wie je een date hebt en die man heeft al laten weten dat je geen relatiemateriaal bent? Nu heb je toch een afspraak gemaakt en wil je afzeggen om hem daarmee pijn te doen en jezelf een verkeerde beslissing te bespraken door naar de dat te gaan? Klopt dat of kun je de situatie wat beter toelichten als ik er naast zit?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Date is een groot woord, want we zien allebei elkaar niet als 'relatiemateriaal'.

Ik ben bang dat dat de reden was dat ik contact nam met diegene. Maar dat zou een zieke beslissing zijn, en dat zou ik verontrustend vinden.

Ik wil het nu 'goed oplossen' zonder dat diegene pijn ervan heeft, achteraf nu ik het niet meer kan terug draaien.

Ik heb het niet slim aangepakt, dat weet ik.
Ik snap niet waarom ik diegene toen pijn zou willen doen. Ik snap de achterliggende gedachte daar niet van. Want waarom zou ik willen dat iemand pijn heeft die dat niet verdient en daar helemaal geen reden voor is? Ik zie dat nu in, alleen weet niet wat ik verder nu moet doen met deze situatie.
Edit: Ik wil iemand niet bewust pijn doen, waarom zou ik. Ik ging uit van het ergste, en ik moet niet zo stressen over van alles. Ook al was het inderdaad dat ik diegene pijn wilde doen of gebruiken, ik ben er op terug gekomen, nagedacht en dat is niet wat ik wil.

Of ik de 'macht' wil hebben? Ja dat wel. Beetje tegenstrijdige gedachten dus.

Ik denk nog even na voor ik conclusies trek. Ik ga ieder geval geen dingen zeggen die pijn zouden doen, want dat wil ik niet.

Erg onsamenhangend verhaal van mij, maar ben blij met de reacties.
Nou ik denk dat je teleurgesteld bent in het feit dat hij jou niet ziet als relatiemateriaal en dat is de reden dat je je zo opstelt. Dat is idd misschien niet zo slim maar wel menselijk.

Heb je e.a. afgezegd of ben je toch gegaan? Of ga je nog?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dankje voor het begrip viva-amber, ik denk er nog even over na maar ik wil morgen wel het dan afzeggen. Dat het niet te lang duurt dat ik diegene aan het lijntje hou. Ik denk dat dat het beste is. Ik moest meer nadenken voordat ik weer contact zocht.
Vandaag afzeggen, jippiee (shit dit gaat raar overkomen: Ik heb nagedacht en ik denk dat ik er beter over moest nadenken voor ik contact met je zocht, hopelijk begrijp je het een beetje)
Twijfel je nou aan je gedrag of aan je motieven?

Verschil:

Gedrag

Vriendin A spreekt af met vriendin B, jij bent bang dat zij elkaar leuker vinden dan jou. Dus zeg je tussen neus en lippen tegen A dat B altijd lullige dingen over haar zei, terwijl dit helemaal niet waar is.

Of

Motieven

Vriendin A spreekt af met vriendin B, jij bent bang dat zij elkaar leuker vinden dan jou. Dus stel je voor om zelf ook mee te gaan, terwijl je daar eigenlijk helemaal geen zin in hebt. Met je gedrag is niks mis, maar je motieven zijn misschien een beetje twijfelachtig.

Dat vind ik nog al een groot verschil. Je echte motieven ken jij alleen, en gedrag kan door een ander wel eens heel anders op worden gevat dan jij zelf denkt.
Eigenlijk allebei. Dan zou ik er op moeten letten steeds dat ik dat niet doe, en dan hopen dat ik het snel afleer
Nu weer dit (stop nou eens met denken!!!!)

Stel dat ik contact opnam met diegene omdat ik wist dat mijn zus en de rest van de familie het kon horen dat ik met diegene ging afspreken. Zodat ze dachten: zo, dat ik 'stoer' dat ze met hem afspreekt. En dat ik me verzet tegen regels. (Suf ik weet het)

Dan is dat gebruik maken van iemand.

Moet ik dit zeggen tegen diegene als ik het afzeg? Ik wil eigenlijk vandaag nog contact opnemen met diegene zodat diegene niet langer aan het lijntje wordt gehouden.

Wat zouden jullie doen? Als dit al zou gebeurt zijn
Wat mekker is er weer lekker lang over door he
quote:truus63 schreef op 22 april 2013 @ 19:21:

Nu weer dit (stop nou eens met denken!!!!)

Stel dat ik contact opnam met diegene omdat ik wist dat mijn zus en de rest van de familie het kon horen dat ik met diegene ging afspreken. Zodat ze dachten: zo, dat ik 'stoer' dat ze met hem afspreekt. En dat ik me verzet tegen regels. (Suf ik weet het)

Dan is dat gebruik maken van iemand.

Moet ik dit zeggen tegen diegene als ik het afzeg? Ik wil eigenlijk vandaag nog contact opnemen met diegene zodat diegene niet langer aan het lijntje wordt gehouden.

Wat zouden jullie doen? Als dit al zou gebeurt zijn

Nee. Ik zou de reden noemen waarom je GEEN contact wil, niet de reden waarom je het wel hebt opgenomen. Dat vind ik best lullig, namelijk.

Hoewel het wel een directe manier is om daadwerkelijk van het contact af te komen. Als iemand mij belt met: "Ik wil onze afspraak afzeggen en ik wilde eigenlijk sowieso al niet met jou afspreken." dan was dat gelijk ook het laatste gesprek, denk ik.

Vond je familie het eigenlijk stoer? Want het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze het eigenlijk een slecht idee vonden, bijvoorbeeld.

Heb je het nog afgezegd?
Oke, ja dat klinkt inderdaad niet aardig. Ik denk ook misschien dan dat het beter is dat ik het niet zeg.

Mijn familie vond het geen goed idee om af te spreken. Maar dat was niet zo'n verrassing voor mij.

Vandaag ga ik het afzeggen

Zonder te zeggen waarom ik contact opnam denk ik

Ik had alleen toen ik contact opnam wat onverschillig gedaan over het feit dat ik het eerst helemaal goed wilde afsluiten met mijn ex. (Maanden niet gesproken, maar toch niet helemaal definitief goed afgesloten) Daar hoef ik straks toch niet weer over te beginnen als ik het afzeg? Dat ik dat eigenlijk niet zo wilde zeggen, en dat ik er wel serieus mee om ga? Dat is namelijk weer zo'n trap na. Mijn fout om onverschillig te doen, hoef ik niemand weer mee lastig te vallen?

Afzeggen, klaar, niks meer niks minder?
Iemand? Alsjeblieft?
Los het op, zou ik zeggen. Ik geloof dat het niemand nog uit maakt, hoe.
Ten eerste snap ik niet zo heel goed wat het probleem nou precies is eigenlijk.

Ten tweede, als ik het wel begrijp dan denk ik dat jij jouw invloed op andere mensen ernstig overschat. Over het algemeen is het namelijk zo dat mensen vooral met zichzelf bezig zijn en niet zo heel veel met anderen. Dat doe jij ook, maar jij denkt dat jou afzeggen van een afspraak die andere ernstig gaat kwetsen, terwijl jullie elkaar niet als relatiemateriaal zien. Waarom zou hij dan gekwetst zijn en pijn hebben daardoor? En termen zoals 'ziek' en 'trap na' zijn volgens mij erg overdreven in deze situatie. Nogmaals, jouw invloed op anderen is niet zo groot als je denkt, dus wellicht kun je je er zelf ook wat minder druk om maken. Ik word al moe als ik dit topic lees.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven