Ben ik te goed van vertrouwen?

24-04-2013 19:09 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
In hoe verre kan je vertrouwen op het woord van je collega's?

Ik heb vandaag mijn collega een vraag gesteld, die zij bevestigend beantwoordde. Achteraf bleek dat zij het helemaal niet gecontroleerd had, waar door er een fout is gemaakt.

Het probleem is, dat er een kans bestaat dat het hele team hier op aangesproken wordt, met de gevolgen van dien. (Officiële waarschuwing) het vervelende is echter dat ik er al 1 heb, ook omdat ik toen op de woorden van een ander vertrouwde.

Maar ze kunnen toch niet van mij verwachten, dat ik mijn collega's ga controleren of ben ik gewoon te goed van vertrouwen.
Wie was er verantwoordelijk voor de uitvoering en wie voor de controle?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Geen specifieke verantwoording voor beide.
Als er niemand verantwoordelijk is dan is er ook niemand schuldig.

Evt bij uitkomen, je chef vertellen hoe en is gehoord en het voorstel doen om in het team de verantwoordelijkheden te verdelen zodat mensen aanspreekbaar zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je kan toch niet een heel team een officieële waarschuwing geven? Volgens mij moet je dan toch echt even bij je leidinggevende aankloppen en het probleem aanduiden.

Vertel hem dat je er last van hebt dat je niet van je collega's op aan kan en dat je het lastig vind om hen te gaan 'controleren' omdat je dan bang bent dat de onderlinge werkrelatie verpest wordt.

Lijkt mij dat dit niet jouw verantwoording is. Dit ligt hogerop om te zorgen dat iedereen functioneert naar behoren. En dus zorgt dat de informatie die gegeven wordt klopt.
Overigens, heb ik op het moment, dat ik het kon controleren, dit ook gedaan en de fout meteen hersteld, hier zat echter wel z'on 30 min tussen.

Mijn collega's (er was er nog 1 bij) hebben zo iets van we zien wel, waar het schip strand, maar ik maak mij zorgen omdat het dus gevolgen kan hebben voor mijn baan.
Vraag het per email aan je collega, dan heb je nog iets zwart op wit.
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 24 april 2013 @ 19:25:

Vraag het per email aan je collega, dan heb je nog iets zwart op wit.Niet mogelijk
Het lijkt me ook raar dat je met het hele team een officiële waarschuwing kan krijgen, dan zou je dus je baan kunnen verliezen als het te vaak voorkomt dat een ander in je team er een zooitje van maakt. Daar heb je toch niet altijd maar controle op?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:renate73 schreef op 24 april 2013 @ 19:09:

In hoe verre kan je vertrouwen op het woord van je collega's?

Ik heb vandaag mijn collega een vraag gesteld, die zij bevestigend beantwoordde. Achteraf bleek dat zij het helemaal niet gecontroleerd had, waar door er een fout is gemaakt.

(Officiële waarschuwing) het vervelende is echter dat ik er al 1 heb, ook omdat ik toen op de woorden van een ander vertrouwde.

Als ik het goed lees was jij bezig om iets uit te zoeken. En stelde je een collega een vraag. Die gaf een antwoord en daar ging je blind op af.

Vervolgens schreef je dat dat al eens eerder was voorgekomen. Toen vertrouwde je ook een ander.

Mijn persoonlijke conclusie is dat als je met een klus bezig bent het dus ZELF moet uitzoeken en vooral controleren. Dat je dus blind op een antwoord van een collega af gaat zonder controle mag je helaas jezelf dat wel aanrekenen. JIJ zoekt iets uit. JIJ moet controleren hoe iets zit.

En: vertrouw dus alleen op de harde feiten en niet op een vraag aan je collega's. Die hoeven het niet uit te zoeken / controleren. JIJ bent daar mee bezig en is dus jou verantwoording.

Helaas renate vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent.
quote:rob_uit_zeist schreef op 25 april 2013 @ 08:07:

[...]

Als ik het goed lees was jij bezig om iets uit te zoeken. En stelde je een collega een vraag. Die gaf een antwoord en daar ging je blind op af. Nee, dat begrijp je verkeerd. Op het betreffende moment kon ik het gene niet zelf uitzoeken. Mijn collega had dit wel kunnen doen en ik heb haar dus gevraagd of het klopte. (Zij had het verzameld, maar was ondertussen was het weer verspreidt.) op het moment dat ik weer in staat was te controleren, heb ik dit gedaan en heb toen geconstateerd, dat de collega dus in gebreke was gebleven en niet juist gecontroleerd had. Ik kon op het betreffende moment dus niet anders dan op haar vertrouwen.
Waar je voor had kunnen kiezen is om te wachten met het afronden van de opdracht totdat je zelf kon uitzoeken wat het juiste antwoord moest zijn.

Als het daardoor te laat zou zijn, was dat dan buiten je eigen verantwoordelijkheid of niet? Ik bedoel; aan wie lag het dat jij op dat moment geen toegang had tot de mogelijk om het zelf uit te zoeken?
Gevoelens zijn beperkt houdbaar.
quote:_madhe_ schreef op 25 april 2013 @ 08:46:

Waar je voor had kunnen kiezen is om te wachten met het afronden van de opdracht totdat je zelf kon uitzoeken wat het juiste antwoord moest zijn.

Als het daardoor te laat zou zijn, was dat dan buiten je eigen verantwoordelijkheid of niet? Ik bedoel; aan wie lag het dat jij op dat moment geen toegang had tot de mogelijk om het zelf uit te zoeken?Het was een uitstapje, mensen waren al verdeeld over verschillende taxi's en onderweg naar de bestemming. Op het moment van instappen, was ik elders nog in conversatie. Bij zelf instappen gevraagd of we compleet waren, wat mijn collega, bevestigde, maar achteraf dus niet klopte.
Dus die collega aan wie je het vroeg had een checklist? Waarom heb je die zelf niet nog even nagekeken?
Gevoelens zijn beperkt houdbaar.
Zorg in de toekomst dat je alle toezeggingen op mail hebt. Niet heel erg prettig, maar wel zo wijs. Veel mensen zijn best te vertrouwen, tot ze in het nauw komen namelijk.
ZIjn jullie iemand vergeten?
Waarom moest jij het vragen en controleren? Ben jij de eindverantwoordelijke? Jij hebt halverwege het proces een controle vraag gesteld en na afloop ook een controle gedaan. Waarom is dit door jou gedaan? Waarom niet door een ander? Heb jij de fout gemeld aan hogerhand? Als niemand eindverantwoordelijk is,

waarom neem jij dan zoveel verantwoordelijkheid op je?

Edit: en als je degene bent die moet controleren of iedereen zit waar die hoort te zitten, moet je niet praten maar rondkijken of iedereen compleet is. Je bent de laatste die zelf instapt en kijkt rond of er nog mensen achter zijn gebleven.
Ik vind de vraag of jij te goed bent van vertrouwen wel heel erg in jouw voordeel vallen voor je eigen fouten.
Dus als ik het goed begrijp gaat het om een personeelsuitje o.i.d.? Ik neem tenminste niet aan dat jullie dagelijks voor jullie werk met taxi's op pad zijn.

Als jij verantwoordelijk was voor de organisatie van dat uitje en er dus ook op moest letten dat iedereen tijdig in de bus/in de taxi zat en dát iedereen ook aanwezig was, had jij dat zelf in de gaten moeten houden. Dus met een lijst naast de taxi's gaan staan en afvinken wie er allemaal instapt. Vervolgens stap jij zelf als laatste in de laatste taxi, zodat je zeker weet dat iedereen er is. Dat kun je nu niet afschuiven op een collega.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Louba schreef op 25 april 2013 @ 09:26:

Waarom moest jij het vragen en controleren? Ben jij de eindverantwoordelijke? Jij hebt halverwege het proces een controle vraag gesteld en na afloop ook een controle gedaan. Waarom is dit door jou gedaan? Waarom niet door een ander? Heb jij de fout gemeld aan hogerhand? Als niemand eindverantwoordelijk is,

waarom neem jij dan zoveel verantwoordelijkheid op je?

Edit: en als je degene bent die moet controleren of iedereen zit waar die hoort te zitten, moet je niet praten maar rondkijken of iedereen compleet is. Je bent de laatste die zelf instapt en kijkt rond of er nog mensen achter zijn gebleven.

Ik ben geen eindverantwoordelijke, iedereen heeft dezelfde verantwoordelijkheid.

Onzekerheid.

Omdat ik dat ik dat vanzelfsprekend vind, dat je checkt.

Dat ben ik niet, anders had ik dit zeker gedaan en zal in de toekomst er zeker niet meer op vertrouwen, dat collega's controleren.
quote:_madhe_ schreef op 25 april 2013 @ 09:22:

Dus die collega aan wie je het vroeg had een checklist? Waarom heb je die zelf niet nog even nagekeken?Was niet mogelijk, waren al taxi's weg.
quote:pejeka schreef op 25 april 2013 @ 09:30:

Dus als ik het goed begrijp gaat het om een personeelsuitje o.i.d.? Ik neem tenminste niet aan dat jullie dagelijks voor jullie werk met taxi's op pad zijn.

Als jij verantwoordelijk was voor de organisatie van dat uitje en er dus ook op moest letten dat iedereen tijdig in de bus/in de taxi zat en dát iedereen ook aanwezig was, had jij dat zelf in de gaten moeten houden. Dus met een lijst naast de taxi's gaan staan en afvinken wie er allemaal instapt. Vervolgens stap jij zelf als laatste in de laatste taxi, zodat je zeker weet dat iedereen er is. Dat kun je nu niet afschuiven op een collega.Dit was ik dus niet, collega had de lijst.
quote:renate73 schreef op 25 april 2013 @ 11:05:

[...]

Dit was ik dus niet, collega had de lijst.Wie was er nou voor verantwoordelijk dat iedereen aanwezig was? Die collega dus blijkbaar? "Iedereen" is ervoor verantwoordelijk werkt natuurlijk niet, want dat is hetzelfde als "niemand is ervoor verantwoordelijk".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:rozenstruikje schreef op 25 april 2013 @ 09:27:

Ik vind de vraag of jij te goed bent van vertrouwen wel heel erg in jouw voordeel vallen voor je eigen fouten.

Ik heb volgens mij dus niets fout gedaan. Zo ver ik kon zien zat iedereen in de bus, stond niemand buiten. Collega's waren aanwezig bij instappen met lijst. Heb gevraagd of we compleet waren, kon dit niet checken, omdat er al mensen weg waren. Krijg hier een bevestigend antwoord op. Check op plaats van bestemming en ontdek de fout, zorg dat deze onmiddellijk hersteld wordt.

Het enige wat ik dus in mijn ogen dus fout heb gedaan, is vertrouwen op mijn collega's.
quote:pejeka schreef op 25 april 2013 @ 11:09:

[...]

Wie was er nou voor verantwoordelijk dat iedereen aanwezig was? Die collega dus blijkbaar? "Iedereen" is ervoor verantwoordelijk werkt natuurlijk niet, want dat is hetzelfde als "niemand is ervoor verantwoordelijk".Hier heb je een punt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven