Polenta
vrijdag 19 april 2013 om 21:40
Een zakje biologische polenta in de voorraadkast (ooit eens gekocht in Duitsland) maar nu wat maken we ermee?
Jullie tips? Wel graag vegetarische opties.
Heb het een keer een keertje gehad bij iemand als soort gebakken koeken. Kwam ook nog dit recept tegen is misschien ook wel wat
(van Yotam Ottolenghi)
http://food52.com/recipes ... lenta-with-eggplant-sauce
Wil er binnenkort eens iets mee gaan maken
polenta zou niet het eerste ingredient zijn waar ik mee zou koken maar moet wat lekkers mee te maken zijn toch.
Jullie tips? Wel graag vegetarische opties.
Heb het een keer een keertje gehad bij iemand als soort gebakken koeken. Kwam ook nog dit recept tegen is misschien ook wel wat
(van Yotam Ottolenghi)
http://food52.com/recipes ... lenta-with-eggplant-sauce
Wil er binnenkort eens iets mee gaan maken
polenta zou niet het eerste ingredient zijn waar ik mee zou koken maar moet wat lekkers mee te maken zijn toch.
Een voettocht van duizend kilometer begint met één stap (Lao Tse)
zaterdag 20 april 2013 om 01:57
Je kunt het ook koken en als een soort dikke pap serveren, zelf laat ik het liever afkoelen, en dan grillen/bakken of frituren.
Een ovenschotel kan ook, zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.vegetariantimes.com/recipe/polenta-lasagna/
En cornbread, dat vind ik zelf mischien nog wel de lekkerste optie als het om polenta gaat.
Niet alle recepten voor cornbread gebruiken polenta maar het kan wel heel goed, als je er op googled kom je vast wel iets tegen.
Een ovenschotel kan ook, zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.vegetariantimes.com/recipe/polenta-lasagna/
En cornbread, dat vind ik zelf mischien nog wel de lekkerste optie als het om polenta gaat.
Niet alle recepten voor cornbread gebruiken polenta maar het kan wel heel goed, als je er op googled kom je vast wel iets tegen.
donderdag 25 april 2013 om 19:42
Ik ben gek op polenta. Maak onderstaand recept een paar keer per jaar. Voor een veggie versie de kippenbouillon vervangen door groentenbouillon.
Polenta met gesauteerde paddesteoelen
150 gr fijne polenta
1,2 dl kippebouillon
50 gr margarine
150 gr gemengde paddestoelen
200 gr geraspte parmezan
4 el verse kruiden (peterselie, basilicum, oregano)
1 snuf peper en zout
Bereiden
Doe de bouillon en de helft van de boter in de pan. Laat het koken en zet het vuur zachter zodra het alleen een beetje borrelt. Voeg langzaam de polenta toe terwijl je blijft roeren met een houten lepel.
Pas op want de polenta kan de pan uit vliegen als het vuur te hoog staat! Als alle polenta is toegevoegd, blijven roeren op een laag vuur tot het een dikke massa is die loslaat van de rand van de pan. Dit kan ca 5-10 minuten duren.
Voeg de parmezaan en de kruiden toe. Als de polenta te klonterig wordt, wat water toevoegen.
De rest van de boter laat je bruin worden in een koekenpan en daarin bak je kort de paddestoelen. Naar smaak peper en zout toevoegen.
De polenta kan je mooi met een timbaaltje vorm geven op het bord. Garneren met de rest van de kruiden.
Als je vlees mist, kan je evt. uitgebakken spekjes toevoegen of gebakken serranoham.
Polenta met gesauteerde paddesteoelen
150 gr fijne polenta
1,2 dl kippebouillon
50 gr margarine
150 gr gemengde paddestoelen
200 gr geraspte parmezan
4 el verse kruiden (peterselie, basilicum, oregano)
1 snuf peper en zout
Bereiden
Doe de bouillon en de helft van de boter in de pan. Laat het koken en zet het vuur zachter zodra het alleen een beetje borrelt. Voeg langzaam de polenta toe terwijl je blijft roeren met een houten lepel.
Pas op want de polenta kan de pan uit vliegen als het vuur te hoog staat! Als alle polenta is toegevoegd, blijven roeren op een laag vuur tot het een dikke massa is die loslaat van de rand van de pan. Dit kan ca 5-10 minuten duren.
Voeg de parmezaan en de kruiden toe. Als de polenta te klonterig wordt, wat water toevoegen.
De rest van de boter laat je bruin worden in een koekenpan en daarin bak je kort de paddestoelen. Naar smaak peper en zout toevoegen.
De polenta kan je mooi met een timbaaltje vorm geven op het bord. Garneren met de rest van de kruiden.
Als je vlees mist, kan je evt. uitgebakken spekjes toevoegen of gebakken serranoham.