Communicatieprobleem

23-06-2013 11:39 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiezondag viva's

Vriend en ik hebben een communicatieprobleem. Dit is ons héél erg duidelijk worden na een goed gesprek (sinds tijden) deze week. Mijn vriend heeft het idee dat het aan hem ligt en staat er heel erg voor open om aan zichzelf te werken, ook voor ons. Ik vind dat super goed van hem en ben echt trots op hem dat hij erkent dat er een probleem is! Echter vind ik dat het niet alleen aan hem ligt! Hij heeft nu echt zo iets van: Schat, ik heb issues, dus ík moet in therapie. Maar ik erken mijn eigen aandeel zeker in ons probleem. Ik wil niet dat hij denkt: Als ik verander, zal het vast beter gaan, ook tussen ons. Ik wil dat hij weet dat hij het niet alleen hoeft te doen want hij is soms al zó onzeker.

Ik zou graag tips willen om hem het gevoel te geven dat hij er niet alleen voor staat en dat het niet allemaal zijn 'schuld' is dat de communicatie niet soepel verloopt (zacht uitgedrukt). Ik heb één vriendin in vertrouwen genomen en zij adviseerde relatietherapie. Nu zijn vriend en ik vrij nuchter. Ik vind relatietherapie gelijk zo ongelooflijk zwaar klinken, maar zij relativeerde en had me wel een beetje overtuigd eigenlijk. Ze confronteerde me ermee dat dit niet zonder enige hulp beter zou worden.

Google vertelde mij dat relatietherapie duur is en aangezien vriend en ik arme studentjes zijn, kunnen wij ons dit écht niet veroorloven. Dat was een domper. Ik las ook wat over het zelfhulpboek: Houd me vast. Dit zou op zich een optie zijn, maar we hebben beide juist een enorme behoefte aan een luisterend oor.

Vriend wil nog steeds naar een psycholoog en eerlijk gezegd denk ik dat hij dat ook wel nodig heeft (veel meegemaakt en dit nooit verwerkt). Maar ik wil ook feedback en een neutrale kijk op hoe ík op hem reageer en hoe ík dit beter kan doen.

Ik open niet graag topics over persoonlijke dingen want in een aantal topics heb ik wel wat herkenbare dingen over mezelf door laten schemeren! Nou ja, maakt ook niet uit. Ik hoop echt op tips om zo goed mogelijk met deze situatie om te gaan want helaas komen we er met z'n tweetjes niet meer uit!

Liefs,

Amelie
ik snap niet wat ht probleem is, kan je wat concreter zijn. Wat bedoel je met communicatieprobleem? Het ligt namelijk zelden aan de communicatie en het is zelden de "schuld" van 1 van jullie.
Ook relatietherapie kun je vegoed krijgen vanuit je zorgverzekering.

Bel je verzekering anders even hoe en waar dit voor jullie kan.
Wat is jouw aandeel dan?>
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Bij ons werd de relatietherapie gewoon vergoed.

Als je vriend naar een psycholoog gaat dan zullen er ook vast tips komen hoe jij het beste met hem om kunt gaan. Waarschijnlijk wordt je ook een keer uitgenodigd.

Tips geven is een beetje lastig, daar vind ik het allemaal wat te vaag voor.
Before you assume, there is this thing called asking.
een communicatieprobleem ligt vrijwel nooit aan 1 factor, als het al een communicatieprobleem is. Maar dat weten we niet want TO vertelt het niet
Misschien heb ik het verkeerd geformuleerd, maar ik was niet op zoek naar inhoudelijke tips omdat ik niet het idee heb dat dit makkelijk met wat tips opgelost kan worden.

Ik ben me er van bewust dat mijn vriend en ik een probleem hebben en ik vroeg me af wat de mogelijkheden zijn om onze communicatie wat te verbeteren (als je niet veel te bestedn hebt).

Misschien dat ik morgen mijn huisarts even kan raadplegen om te kijken of zij mogelijkheden ziet.

Iemand ervaring met zelfhulpboeken?

En misschien het wel voldoende dat hij naar de psych gaat en ik een paar gesprekken bijwoon. Ik ben echt een groentje wat dit betreft. Heb geen idee wat kan/haalbaar/geschikt is.

Inhoudelijk: ik heb het gevoel dat vriend niet ECHT naar mij luistert en daardoor niet echt rekening kan houden met mijn behoeften. Hierdoor raak ik soms gefrustreerd en gaat hij in de defensiestand als hij het gevoel heeft dat hij wat fout doet (hij is zo onzeker).

Dit is PUUR vanuit mijn perspectief. Ik zou graag willen leren om wat geduldiger met hem te zijn!
Aquamarijne, ik heb geloof ik geen aanvullende zorgverzekering. Het lijkt me niet dat de basisverzekering relatietherapie vergoedt, toch?
quote:amelie001 schreef op 23 juni 2013 @ 13:20:

Aquamarijne, ik heb geloof ik geen aanvullende zorgverzekering. Het lijkt me niet dat de basisverzekering relatietherapie vergoedt, toch?

Jawel 1stelijns psychologische hulp zit in de basisverz.

Maar je moet wel even je verzekering bellen waar je naartoe kunt..ivm contractafspraken ed (en je hebt een verwijzing huisarts nodig maar die kun je na het telefoongesprek ook wel regelen)
Ik las inderdaad op internet dat de praktijk wel gecontracteerd moet zijn met de verzekeraar. Ik ben nog geen praktijk in mijn omgeving tegengekomen die gecontracteerd is.

Vriend en ik hebben niet eens de zelfde verzekering. Zou dat een probleem zijn? Bij welke zorgverzekering zou het gedeclareerd worden? Of bij allebei?

Verder hoopte ik dat er eventueel alternatieven waren, omdat ik ons eigenlijk te jong en te nuchter vind voor relatietherapie. Die vriendin heeft dat wel een beetje uit mijn hoofd gepraat.
quote:amelie001 schreef op 23 juni 2013 @ 13:11:

Misschien heb ik het verkeerd geformuleerd, maar ik was niet op zoek naar inhoudelijke tips omdat ik niet het idee heb dat dit makkelijk met wat tips opgelost kan worden.

Ik ben me er van bewust dat mijn vriend en ik een probleem hebben en ik vroeg me af wat de mogelijkheden zijn om onze communicatie wat te verbeteren (als je niet veel te bestedn hebt).

Misschien dat ik morgen mijn huisarts even kan raadplegen om te kijken of zij mogelijkheden ziet.

Iemand ervaring met zelfhulpboeken?

En misschien het wel voldoende dat hij naar de psych gaat en ik een paar gesprekken bijwoon. Ik ben echt een groentje wat dit betreft. Heb geen idee wat kan/haalbaar/geschikt is.

Inhoudelijk: ik heb het gevoel dat vriend niet ECHT naar mij luistert en daardoor niet echt rekening kan houden met mijn behoeften. Hierdoor raak ik soms gefrustreerd en gaat hij in de defensiestand als hij het gevoel heeft dat hij wat fout doet (hij is zo onzeker).

Dit is PUUR vanuit mijn perspectief. Ik zou graag willen leren om wat geduldiger met hem te zijn!Weet je zeker dat hij niet naar je luistert? En waarom moet hij rekening houden met je behoeften? geef eens een voorbeeld? En waarom denkt je vriend dat het allemaal aan hem ligt?
Ik heb na 1,5 jaar relatie ook relatietherapie gehad, en dit werd vanuit de basisverzekering volledig vergoed...
Via maatschappelijk werk kun je ook gesprekken samen aangaan.

Is kosteloos.

Even informeren bij je gemeente.
Je zegt wel dat je geen inhoudelijke tips wilt, maar ben je wel duidelijk naar hem toe?

Hij kan natuurlijk niet raden wat je voelt of denkt. Kun je een voorbeeld geven waaruit blijkt dat hij niet naar je luistert?
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
Google eens op: Maatschappelijk werk + je woonplaats
Pfff... ik was maar op de relatiepijler aan het zoeken, tevergeefs natuurlijk.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
Meds en piratorart:

Ik weet niet zeker of hij niet goed luistert, maar dat gevoel heb ik wel. Ook heb ik het idee dat ik wel duidelijk naar hem ben. Ik zeg expres: 'ik heb het idee' want weet natuurlijk niet of ik het realistisch zie. Vandaar dat ik graag hulp van een derde wil.

Mijn vriend erkent dat hij erg op zichzelf is gericht. Erkent dat hij snel spreekwoordelijk wegloopt voor gesprekken. Op mij komt dat over als niet luisteren naar wat ik te zeggen heb.

Rary, oke! Ik voelde me al zo'n aansteller. En toch even bellen og mijn basisverzekering het vergoed.

Ik ga morgen bellen voor maatschappelijk werk. Ik heb gegoogled en vind het wel een prima, laagdrempelig alternatief. Dat het gratis is, is helemaal fijn. Bedankt Biebelie.

Iemand ervaring met hulp van een maatschappelijk werker?
quote:amelie001 schreef op 23 juni 2013 @ 21:03:

Ik ga morgen bellen voor maatschappelijk werk. Ik heb gegoogled en vind het wel een prima, laagdrempelig alternatief. Dat het gratis is, is helemaal fijn. Bedankt Biebelie.

Ik heb zelf (met mijn ex) een stuk of 6 gesprekken gehad met een maatschappelijk werkster.

Wij hadden ernstige problemen (agressie van vriend) en het heeft mij veel duidelijkheid gegeven en ik heb daardoor voor mezelf kunnen kiezen.

Ex heeft daarna nog in zijn eentje een aantal gesprekken gehad over hoe om te gaan met zijn problemen.

Ondanks dat onze relatie het niet heeft gered vond ik het heel prettig (en idd laagdrempelig)
Biebeliee, klinkt toch redelijk positief ondanks dat de relatie niet stand heeft gehouden (wat zoals ik het lees vast een goede beslissing is geweest)!

Het valt te proberen! Het lijkt me eerlijk gezegd ZO fijn om samen met iemand te praten. Een neutrale erbij. Ik zie het helemaal zitten, eigenlijk.

Gaan ze echt diep in op je problemen en zit er een maximum aan het aantal gesprekken (wat bij tweedelijns psychlogische hulp bij mijn verzekeraar 5 is)?
quote:amelie001 schreef op 23 juni 2013 @ 21:03:

Meds en piratorart:

Ik weet niet zeker of hij niet goed luistert, maar dat gevoel heb ik wel. Ook heb ik het idee dat ik wel duidelijk naar hem ben. Ik zeg expres: 'ik heb het idee' want weet natuurlijk niet of ik het realistisch zie. Vandaar dat ik graag hulp van een derde wil.

Mijn vriend erkent dat hij erg op zichzelf is gericht. Erkent dat hij snel spreekwoordelijk wegloopt voor gesprekken. Op mij komt dat over als niet luisteren naar wat ik te zeggen heb.

Rary, oke! Ik voelde me al zo'n aansteller. En toch even bellen og mijn basisverzekering het vergoed.

Ik met beide, jaren terug hulp gezocht bij maatschappelijk werker, 6 gesprekken gehad en hielp enorm. Zij doen idd ook relatie-therapie.

En tijdens de relatie (5 jaar terug) zocht ik hulp voor mezelf (ik zat helemaal in de knoop) Ik kwam via via bij een haptonoom terecht die vrijwel direct zei dat het probleem grotendeels in mijn relatie zat, en zij was toevallig ook relatie-therapeute. Dat toen dus voorgesteld aan mijn toenmalige vriend, die wel even dacht, uh is dat niet voor mensen die al jaren getrouwd zijn, maar er wel voor open stond, in ieder geval voor de intake.

Toen ook 6 gesprekken gehad (en dus vergoed) en daaruit werd heel duidelijk dat we niet samen konden, en konden we toen in goede vrede uit elkaar. (wat 3 maanden later alsnog geen vrede meer was, want toen had meneer al een nieuwe vriendin, terwijl ik nog zwaar naar de klote was)...

Beide zijn we daarna nog individueel bij haar in therapie geweest wat ook nog steeds vergoed werd omdat het in het kader gezet werd als relatieverwerking...
Klinkt super positief, Rary. Bedankt dat je je ervaring wilde delen!

Ik heb het er met mijn vriend over gehad en hij staat met zijn Hollandsch nuchtere instelling zeer positief tegenover. Zijn stemming veranderde gelijk! Ik voel me opgelucht en hij is trots op me 'dat ik de laatste tijd zo helder en oplossingsgericht ben'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven