Fruitallergie

26-06-2013 13:01 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren een fruitallergie. Ontzettend balen, vooral op een warme zomerdag! Daarnaast heb ik een vrij lange lijst met allergien (huisstofmijt, schimmels, hooikoort e.d.).

Nu loop ik er heel erg tegenaan dat ik vrij snel ziekjes ben. Niet echt met hoge koorts en griep in bed, maar veel verkouden enzo.

Ik eet wel meer groente, om het vitamine tekort wat te beperken. Ook slik ik dagelijks extra multivitaminetabletten.

Maar ik vroeg me nu af of er nog meer mensen last van hebben en hoe ze dit oplossen. Wil graag wat gezonder worden, maar ik mis het stukje fruit eten heel erg. Groente vervangt natuurlijk ook niet alles en de sublementen is meer als aanvulling, maar vervangt ook het fruit niet.

Heeft er iemand goede tips?
Ik neem aan dat je niet allergisch bent voor al het fruit. Ik heb een appel- en perzikallergie. Die mijd ik dan dus ook. Verder eet ik echt niet iedere dag fruit (wel vitaminepillen). Ik heb het laatst laten checken, maar geen tekorten hoor.
Cum non tum age
Je bent toch niet voor al het fruit allergisch? Ik eet overigens alleen op mijn werkdagen fruit, drie keer in de week, maar naar mijn weten geen tekorten. Vraag me ook af of je weerstandsprobleem direct daarmee te maken heeft.
Nee ik ben niet voor al het fruit allergisch. Ik kan tegen meloen en kiwi. Maar na 10 jaar ben ik dat eigenlijk ook wel beu. Ik eet het natuurlijk wel, maar niet dagelijks. Elke dag een stuk meloen of een paar kiwi's komt me behoorlijk m'n neus uit als ik heel eerlijk ben.

@Penelope_ Ik weet inderdaad niet of mijn weerstandsprobleem direct verband heeft met de allergie, maar het voelt zo stom. Loop je altijd te snotteren, maar extra vitamientjes zit er niet in.. Voelt zo nutteloos! Of zit dat gewoon tussen mijn oren?
Volgens mij haal je meer vitaminen uit groentes dan uit fruit. Dat fruit zo'n vitaminebom is, is best een misverstand. Ik zou eerder bijvoorbeeld je lunch aanvullen met salades of op andere manieren meer groenten eten.
Zeg maar Spijker.
Mag ik ff vragen wie de allergieen heeft vastgesteld? Hoe uit de allergie zich?
Been there, done that, got the T-shirt.
Is er ooit een hertest gedaan? De testen zijn in de loop der jaren verbeterd. Misschien kan je meer eten dan je denkt.
Been there, done that, got the T-shirt.
@ Apatura De allergieen zijn vastgesteld door een arts. Die allergie uit zich eerst in een ontzettende jeuk in mijn keel. Zo'n jeuk die je niet wegkrabt. Als ik dan door blijf eten zwelt mijn gehemelte op en trekt mijn luchtpijp dicht. Daardoor krijg ik het heel erg benauwd en voel ik me erg beroerd. Soms krijg ik ook huiduitslag, maar dat is niet altijd. M'n huid krijgt dan rode bultjes en lijkt strak te trekken.
Ik ken meer mensen met deze allergieën, een aantal van hen zijn inderdaad regelmatig verkouden/ziekjes/niet helemaal fit. Het lijkt wel alsof het immuunsysteem continu in de aanvalsmodus staat. Misschien 'hoort' het wel bij jou, de een is vaker ziek en verkouden dan de ander. Meer dan gezond leven kun je niet doen en dat doe je al.
Ik had dit ook!

Bij mij kwam het doordat ik ook heel allergisch ben voor berken en die allergenen lijken blijkbaar erg op elkaar (sorry voor de wat vage uitleg, ik snap het zelf ook niet heel goed). Ik ben naar de allergoloog geweest en ben toen begonnen met immunotherapie. Daarbij krijg je drie jaar lang de stof waar je allergisch voor bent ingespoten om zo er beter tegen te kunnen. Ik ben nu inmiddels klaar en kan alles weer eten! Dit is echter geen garantie, het helpt helaas niet bij iedereen, maar je zou hier toch echt mee naar je arts kunnen.
een mens kan zonder fruit hoor, voel je niet schuldig. Lees dit boek eens: http://dittyeimers.nl/ond ... zondheid/95-zinloos-fruit
Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het vaak verkouden zijn per se verband moet hebben met het niet eten van fruit.

Ik eet namelijk nooit fruit, en ik ben echt nooit ziek. Groente eet ik op zich wel, maar niet in die mate dat ik per dag de twee ontbrekende stuks fruit aanvul of zo. Ook geen vitamine-supplementen (Oke, soms vitamine B in verband met een andere 'kwaal').

Weet je zeker dat je weerstand zo laag is en je daardoor vaak ziek bent, of kan een andere allergie (bijvoorbeeld die van huisstofmijt) zorgen voor die terugkerende verstopte neus, loopneus, dikke ogen of wat dan ook?
quote:lilalinda schreef op 26 juni 2013 @ 14:01:

een mens kan zonder fruit hoor, voel je niet schuldig. Lees dit boek eens: http://dittyeimers.nl/ond ... zondheid/95-zinloos-fruitVandaar dus
Kun je ook niet tegen bessen, aardbeien, frambozen en tropisch fruit zoals mango's, ananas, banaan?

Volgens mij maakt al dan niet fruit eten weinig tot niks uit wat gezond blijven betreft.
Ik eet geen fruit. Wel heel veel groente. Wat groente bij ontbijt bv wortel, paprika. Groente als tussendoortje bv wortels, rode kool, paprika. Mijn lunch en avondeten bestaan voor groot deel uit groente. Ik voel me prima zonder fruit. Misschien moet je ook groente eten als snack.
Ik eet weinig fruit en ook weinig groente, maar ik heb daar geen last van. Drink wel vaak verse jus trouwens en eet dagelijks wel 'n paar schijfjes tomaat en gesnipperde sjalot op m'n brood bij m'n normale beleg.

Ben je ook allergisch voor sap van citrusvruchten?
Kan je van het fruit wat je wel kan verdragen geen smoothies of milkshakes maken?

Is toch weer heel anders qua smaak.
Ik ben ook allergisch voor veel fruitsoorten en ik herken wel wat je zegt. De appels en peren komen mij ook de neus uit. Ik wissel het af met groente (maar dat is ook beperkt) en smoothies.

Het altijd verkouden zijn en sneller 'ziek' zijn heeft bij mij te maken met de allergieën. Twee jaar geleden werd ik ineens opgeroepen om de griepprik te halen en ik heb het geprobeerd. En ik ben inderdaad een minder vaak ziek. Voorheen hoefde iemand in mijn omgeving maar te niezen en ik was weer een week verkouden. Daar heb ik nu amper meer last van.
Mensen die allergisch zijn voor appels verdragen vaak. (maar niet altijd) wel een Santana appeltje. Maar die is er niet altijd.

Je zou ook kunnen proberen een appel in stukjes zo'n 10 min. te stoven in een paar eetlepels water. Door de yoghurt is wel lekker. Eventueel met wat zoets zoals honing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven