De hechtingstheorie.

26-06-2013 23:56 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic, heb ik het even opgezocht.

Nu ben ik een moeder die altijd thuis is gebleven tot de kinderen naar de kleuterschool toe moesten. Voor mijn gevoel wou ik dit doen, bij alle drie de kids en plots heeft het ook een reden.

Eén van de veelvoorkomende namen in de psychologie is Edward John Mostyn Bowlby oftewel John Bowlby, de grondlegger van de hechtingstheorie. Naast zijn expertise als psycholoog, psychiater en psychoanalyticus is Bowlby ook ervaringsdeskundige te noemen.

De psychologie

De hechtingstheorie van Bowlby is nu een groot onderdeel van de hedendaagse psychologie. Volgens de theorie van Bowlby is een goede interactie tussen opvoeders en kinderen noodzakelijk om een goede hechting te doen ontstaan. Een kind heeft veiligheid van een opvoeder nodig om vandaar uit de wereld te ontdekken. De soort hechting heeft voorspellende waarde voor de ontwikkeling van het kind. Een niet-veilige hechting kan leiden tot diverse problematiek als leerproblemen, problemen met zelfwaardering tot aan het aangaan van relaties.

Bron www.psycholoog.net

Ik gooide liever mijn carrière opzij dan mijn kinderen naar het dag verblijf te brengen met 6/10 weken. Gelukkig werd ik daarin gesteund en die daar ook achter stond.

Hier dus meteen de bron waar in een ander topic naar gevraagd werd. Ik vond haar reactie nou niet echt zo dom.
En je punt is?
Ik gooi ook liever mijn carriere opzij, maar helaas gooi ik dan meteen mijn huis, hypotheek, kinderkleding, verjaardagscadeautjes etc. ook op zij. Wij redden het namelijk niet met één inkomen. Heeft Edward John Mostyn Bowlby daar misschien ook een oplossing voor, ga ik vanaf morgen meteen fulltime moederen.
Waar staat het gedeelte dat een goede hechting niet kan ontstaan als de ouder werkt? Nee ik geloof niet zo in dat thuis blijven het allerbeste is voor je kind. Maar goed ieder z'n eigen manier van opvoeden e.d. toch? Daarnaast heeft niet iedereen de "luxe" (lijkt mij eerder een straf dan een luxe) thuis te zitten.
quote:trina schreef op 26 juni 2013 @ 23:56:

Naar aanleiding van een ander topic, heb ik het even opgezocht.

Nu ben ik een moeder die altijd thuis is gebleven tot de kinderen naar de kleuterschool toe moesten. Voor mijn gevoel wou ik dit doen, bij alle drie de kids en plots heeft het ook een reden.

Eén van de veelvoorkomende namen in de psychologie is Edward John Mostyn Bowlby oftewel John Bowlby, de grondlegger van de hechtingstheorie. Naast zijn expertise als psycholoog, psychiater en psychoanalyticus is Bowlby ook ervaringsdeskundige te noemen.

De psychologie

De hechtingstheorie van Bowlby is nu een groot onderdeel van de hedendaagse psychologie. Volgens de theorie van Bowlby is een goede interactie tussen opvoeders en kinderen noodzakelijk om een goede hechting te doen ontstaan. Een kind heeft veiligheid van een opvoeder nodig om vandaar uit de wereld te ontdekken. De soort hechting heeft voorspellende waarde voor de ontwikkeling van het kind. Een niet-veilige hechting kan leiden tot diverse problematiek als leerproblemen, problemen met zelfwaardering tot aan het aangaan van relaties.

Bron www.psycholoog.net

Ik gooide liever mijn carrière opzij dan mijn kinderen naar het dag verblijf te brengen met 6/10 weken. Gelukkig werd ik daarin gesteund en die daar ook achter stond.

Hier dus meteen de bron waar in een ander topic naar gevraagd werd. Ik vond haar reactie nou niet echt zo dom.

Aha.

Maakt dit dan dat mijn kinderen (die dus niet hun moeder tot groep 1 thuis hebben gehad) in jouw ogen dus onveilig gehecht zijn?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
"Plots"? Je wil dus zeggen dat je de theorie van Bowlby eerder nog niet kende?

Ik ben hier al eeuwen van op de hoogte, en toch heb ik mijn kind met droge ogen (nou ja oke... de eerste weken niet) vier jaar lang naar het kinderdagverblijf gebracht, en me geen seconde zorgen gemaakt om haar hechting met mij of haar vader. En terecht, zo blijkt nu.

Tegenover ieder onderzoek waaruit blijkt dat kinderen niet op de opvang horen, staan net zoveel onderzoeken die beweren dat het niet uitmaakt.
'Een goede interactie' is natuurlijk ook mogelijk in combinatie met een baan...

Lijkt mij dat anders half Europa onveilig gehecht is...
Ik ga toch meer voor de theorie van "brood op de plank" en kinderen laten zien dat je door hard werken veel kan bereiken.

Alle kinderen in mijn familie zijn grootgebracht met werkende moeders en geen van allen hebben een hechtingsstoornis. Integendeel. In veel landen is het al generaties lang zo dat moeders ook werken, het zou er op neerkomen dat er hele naties te maken hebben met hechtingsstoornissen wat toch geenszins het geval is.
Je legt verbanden die niet bewezen zijn of zelfs niet relevant zijn voor de theorie.

Een moeder die altijd thuisblijft voor de kinderen zorgt niet automatisch voor een veilige hechting. Zo kan de moeder door bepaalde omstandigheden 'verkeerd' met de kinderen omgaan, waardoor er bijvoorbeeld toch een onveilige hechting ontstaat.

Zeer eenvoudig gezegd gaat het niet om kwantiteit maar om kwaliteit.
Lijkt er een beetje op alsof je voor jezelf iets zoekt om je besluit om thuis te blijven voor de kinderen achteraf te rechtvaardigen.

Of probeer je anderen te overtuigen?

Zo nee, wat is je punt dan?

Het maakt mij niet zo veel uit waarom anderen thuis blijven, of niet. Mijn man en ik hebben een indeling gekozen die bij ons past, kennelijk geldt dat voor jou ook.
Ik ben het ermee eens dat een veilige omgeving noodzakelijk is om zich verder te ontplooien, maar een kind dat naar een kinderdagverblijf gaat al ook in een veilige omgeving verkeren MET andere kinderen waardoor het kind ook op sociale vlakken zich sterk kan ontwikkelen: delen, samen spelen, vriendjes hebben,... Dus een kdv heeft ook voordelen.

Daarbij weet ik uit ervaring als onderzoeker dat 1 onderzoek iets uitwijst dat er daarnaast tientallen onderzoeken zijn die het tegenovergestelde beweren.

Daarbij werd onderzocht dat thuisblijven voordelen heeft omdat dit een veilige omgeving is voor het kind. Staat er ook bij dat een kdv dan een onveilige omgeving is?

Samengevat: iedere ouder beslist dit zelf en moet ook kijken naar de mogelijkheden (vb financieel )
Je kan altijd leuke mensen ontmoeten, zolang je er maar voor open staat.
Ach, een beetje onveilige hechten kan ook geen kwaad. De wereld is onveilig en je moet ook mensen kweken die daar een beetje tegen opgewassen zijn.
Als er nu 1 onderwerp uitgekauwd is hier.... Gaat niets opleveren deze discussie. Tegenover dit soort onderzoeken staan genoeg onderzoeken die laten zien dat kinderopvang goed is voor de ontwikkeling van een kind. Waarom laten we het iedereen niet voor zichzelf bepalen? Heb een broertje dood aan dit soort topics. Krijg ook het idee dat TO wel erg graag haar gelijk wil halen. Toch niet zo zeker van de keuze? Ikzelf snap persoonlijk niet waarom een mens zich compleet afhankelijk maakt door volledig thuis gaan zitten. Ieder zijn ding maar het is wel wrang dat wanneer het mis gaat de alwetende tbm (niet allemaal zijn de tbm's zo hoor!) zonder problemen gebruik maken van sociale voorzieningen. Onder andere door werkende moeders opgebracht. En waar ik al helemaal moe van ben is het feit dat mannen buiten schot worden gelaten. Die tellen nieter voor de hechting ofzo. Tjongejonge.....
quote:lemoos2 schreef op 27 juni 2013 @ 00:14:

'Een goede interactie' is natuurlijk ook mogelijk in combinatie met een baan...

Lijkt mij dat anders half Europa onveilig gehecht is...Jawel dat kan maar zo hoor! Kijk maar naar al die krantenberichten en zaken die je op het internet leest. Allemaal gekomen omdat moeder de vrouw niet thuis bleef totdat haar kinderen vier jaar oud waren hoor!

Wie haar billen brandt moet op de blaren zitten hè?

-zucht-
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 27 juni 2013 @ 00:25:

[...]

Jawel dat kan maar zo hoor! Kijk maar naar al die krantenberichten en zaken die je op het internet leest. Allemaal gekomen omdat moeder de vrouw niet thuis bleef totdat haar kinderen vier jaar oud waren hoor!

[img]https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... lCGY8XHotU[/img]

Wie haar billen brandt moet op de blaren zitten hè?

-zucht-

Precies. En als het daar niet aan ligt, dan weer aan de feminisering van het onderwijs.

De vrouwen zijn er eerst veel te weinig, en daarna veel te veel, en die kinderen zijn bijgevolg allemaal potentiële seriemoordenaars.

Makkelijk toch.
quote:medunkt schreef op 27 juni 2013 @ 00:29:

[...]

Precies. En als het daar niet aan ligt, dan weer aan de feminisering van het onderwijs.

De vrouwen zijn er eerst veel te weinig, en daarna veel te veel, en die kinderen zijn bijgevolg allemaal potentiële seriemoordenaars.

Makkelijk toch.

Schuldig en nogmaals schuldig. Shit zeg, nu bezorg ik niet alleen mijn eigen kind een rot leven, maar ook nog die van jullie...

Nu kan ik niet meer slapen...

Oh, wacht, ik geef gewoon mijn moeder de schuld. Die ging ook werken!
Kutmoeders.

(ghe )
In mijn omgeving zie ik dat ouders gewoon kiezen voor hun rol in het gezin en in de maatschappij die het beste bij hunzelf past, want dat kan in Nederland. Misschien moeten we eens ophouden om elkaar te veroordelen voor onze eigen individuele keuzes en blij zijn met de vrijheid waardoor we die keuzes kunnen maken.

Ikzelf werk 4 dagen in de week (man ook), en ik snap full time moederende moeders niet, maar ook full time werkende moeders niet, maar hey, ik hoef ze helemaal niet te snappen, ik snap zo veel niet, als ik me daar allemaal druk om moet maken.... het is gewoon geen issue. Ik snap niet dat anderen sowieso kinderen wilden met de man waar ze mee getrouwd zijn, snap ook niet dat ze met hem getrouwd zijn, etc. Maar ik hoef dat dus niet te snappen. "Snappen" is eigenlijk best een raar woord....
quote:Vl43inder schreef op 27 juni 2013 @ 00:49:

In mijn omgeving zie ik dat ouders gewoon kiezen voor hun rol in het gezin en in de maatschappij die het beste bij hunzelf past, want dat kan in Nederland. Misschien moeten we eens ophouden om elkaar te veroordelen voor onze eigen individuele keuzes en blij zijn met de vrijheid waardoor we die keuzes kunnen maken.

.Psies. Zo denk ik er ook over; Doe waar je zelf goed in bent en laat het oordelen daarover aan anderen.
Mijn ouders waren praktisch thuis en aanwezig. Toch is er iets mis gegaan met mijn 'hechting'.

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat dit ook niet meer goed zal komen.

Dus nee, de fysieke aanwezigheid van ouders zegt helemaal niets.
Waarom heb je de volgende alinea uit het artikel niet gepost?

Kritieken

De conclusies van Bowlby kregen ook kritiek. Waar Bowlby de rol van de aanwezigheid van de opvoeder sterk benadrukt, spelen zeker ook andere factoren mee in de vorming van de hechting en ontwikkeling van het kind. Daarnaast benoemde Bowlby in eerste instantie vaak de moeder als opvoeder. Later verklaarde hij dat de opvoeder niet per se de moeder is en dat andere opvoeders de ‘moederlijke’ zorg ook op zich kunnen nemen.
Een goede interactie met je kind is niet afhankelijk van de hoeveelheid tijd die je daarmee doorbrengt.

Verder vind ik het nog steeds stuitend dat een keuze voor thuisblijven nog steeds alleen/voornamelijk door de vrouw wordt gemaakt. Alsof een man alleen maar een zaaddonor was, ipv de vader van het kind en derhalve net zo belangrijk in het hechtingsproces als de moeder!

Derhalve zie ik deze theorie als alleen maar rolbevestigend, en kan ik die niet serieus nemen. Waarvan akte.
Een Kdv is ook een opvoeder in de zin van bowlby......
Zonder oorzaak geen gevolg
O dear.....

Ik bleef pas thuis vanáf groep 1 juist. Daarvoor altijd veel gewerkt en dochter op het KDV.

Was verkeerd om dus.

En nu?
Zal je nog erger vertellen ik had na min tweede een dikke PPD! En weet je de hechting tussen zoon en mij is prima. En ja daar is naar gekeken door experts. Daarnaast ben ik gewoon gaan werken met 4 maanden na de geboorte dus als deze theorie echt zou opgaan dan zou mijn zoon verdoemd zijn voor het leven. Nou jammer willen we blijven wonen waar we wonen, de kids kleding geven, eten en af en toe gezellig als gezin wat ondernemen dan zal ik moeten blijven werken. En uit de bevallingsverlof periode is wel gebleken dat ik een leukere moeder ben als ik werk dan dat ik thuis zit. Ben benieuwd of TO nog terug komt op haar topic. Of dat dit alleen maar een rel topic is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven