Vis eten voor beginners

28-06-2013 20:21 105 berichten
Hoi viskenners

Van huis uit heb ik het eten van vis niet meegekregen. Ik kan me alleen herinneren dat mijn moeder een keer zo'n kant-en-klaar bakje vis voor in de oven had en dat ik dat echt niet lekker vond.

De laatste tijd krijg ik steeds meer interesse in vis en ik zou dus wel eens een lekker stukje vis klaar willen maken. Maar waar begin je mee? Gerookte zalm vind ik erg lekker. Laatst ook een stuk gebakken gemarineerde zalm gehad en dat vond ik ook waanzinnig lekker! Ook kan ik genieten van een bakje kibbeling met saus.

Maar dat is niet 'zelf een lekker stukje vis klaarmaken'.

Voor welke vis kan ik het beste kiezen als het gaat om een beginnende vis eter? Het lijkt mij iets wat je moet leren eten?

Wat ik niet lust is haring, voor de rest heb ik nog nooit iets geproefd. Blikjes met tonijn die zwaar geuren trekken mij ook niet en door het uiterlijk kan ik me nog niet zetten tot makreel en paling.

Wie heeft tips over wat voor soort vis ik het beste zou kiezen en hoe kan ik deze het beste klaarmaken?
Alle reacties Link kopieren
http://www.smulweb.nl/rec ... rzwammen-in-balsamicosaus

Echt lekker!
Je kunt dan het beste beginnen met witvis, dat heeft een zachte smaak. Denk aan kabeljauw of schelvis. Lekker met wat citroen of een botersausje.
een forelletje kan je gewoon bakken in de pan en serveren met wat gesmolten boter en citroen erover heen.

heerlijk!
Bedankt voor de tips zover! Moet ik ook nog ergens anders op letten? Graatjes? Of heb je dat bij die soorten vis nog niet echt?

Ga ik het zelf proberen klaar te maken of koop ik het ontvelt/ontgraat bij de visboer?

Ik weet er echt niets van hoor
Beginnersvis: tong of kabeljauw,

bijvoorbeeld: tongrolletjes met garnaaltjes en puree

http://www.een.be/program ... glere-met-pommes-duchesse

of papillot in de oven, altijd lekker voor vis:

http://www.solo.be/nl/rec ... of-prei-en-fijne-kruiden/

http://www.nieuwsblad.be/ ... articleid=DMF20120927_087

en om meer vis te leren proeven: sashimi gaan eten bij een geweldige japanner!
En koop je vis echt bij de visboer, bestel het eventueel zelf op voorhand, zo weet je zeker dat hij supervers is.
Heb je geen viswinkel in de buurt? Daar kunnen ze je vast goed adviseren.
forel heeft vel en graatjes, ja

het is ook lekkerder om hem zo te bereiden, want dat geeft extra smaak.

hoe eet je hem dan:

- je legt hem op zijn linkerzij.

- je haalt het vel er af.

- en dan schuif je het rugdeel van de graat (dat gaat meestal erg vlot).

- daarna pruts je het buikdeel van de graat (gaat meestal minder vlot).

- en dan kan je proberen de graat in zijn geheel los te trekken om de rechterkant op te eten.

- lukt dat niet, dan draai je hem om en doe je weer zoals beschreven

naar het schijnt gaat het ook als je 'm eerst op zijn rechterij legt ,-)

forel is niet de makkelijkste vis om te eten, maar wel makkelijk te bereiden en zo lekker!
Man en ik hebben onlangs ook voor het eerst vis gegeten! Hadden een scholfilet, door wat bloem gehaald, in de pan gebakken voor een lekker korstje. Daarna op t bord nog een beetje citroen er over. Heel simpel voor de eerste keer. Vis hadden we bij de visboer gehaald, moest niets meer mee gebeuren!
tong is zonde! zo duur en als je t dan wegkiept omdat je t niet lekker vind...

kabeljauw idd, of een stukje zalm

koop filet, dat is als t goed is zonder graten..
Oja, de rijst in sushi vind ik ook niet heel erg geslaagd.

Ik ga de linkjes even bekijken, bedankt!
Vis is geen biefstuk, dus niet gloeiend heet bakken. Als je vis te heet bakt, dan komen er eiwitten los die dan gaan stollen en dan smaakt je vis droog!
quote:Roz__ schreef op 28 juni 2013 @ 20:55:

Oja, de rijst in sushi vind ik ook niet heel erg geslaagd.

Ik ga de linkjes even bekijken, bedankt!Sashimi is zonder rijst, gewoon de pure vis.
O, veel reacties erbij, even reageren.

Tong niet doen dus? Het is inderdaad zonde als ik het weg moet gooien omdat ik het niet lust, dat is dus vis voor gevorderden?

Zalm heb ik wel eens vaker gehad dus dat ik die lust dat weet ik.

Denk dat kabeljauw het gaat worden, scholfilet klinkt ook wel goed!
En nog één van mijn favoriete visgerechten:

rog met kappertjes en botersaus

http://www.een.be/program ... en-peterselie-aardappelen
quote:sandt schreef op 28 juni 2013 @ 20:55:

Vis is geen biefstuk, dus niet gloeiend heet bakken. Als je vis te heet bakt, dan komen er eiwitten los die dan gaan stollen en dan smaakt je vis droog!

Dat is een goeie tip! Dankje!

Zat vanmiddag naar 24Kitchen te kijken en Rudolph had water laten koken, vuur uit en vervolgens twee zalmmoten erin gedaan. Hij zei ook dat je het beter niet met kokend water kunt doen omdat dan het eiwit gaat stollen maar dat het water warm genoeg is om de zalm gaar te laten worden.

Klinkt heel logisch maar zelf had ik het niet kunnen bedenken!
Maar als je echt de vis wil leren proeven denk ik dat het beter is om eerst op restaurant uit te testen. Want de kans bestaat natuurlijk dat je zelf de vis niet goed klaarmaakt, en daarmee nooit te weten gaat komen hoe hij echt moet smaken...

Als je dan weet welke vissoorten je lekker vindt, kan je thuis verder proberen.
Dit zei ik net tegen GB, in het Fashionistatopic:quote:Roz__ schreef op 28 juni 2013 @ 20:54:

Maar makreel en paling koop je toch als een geheel?

Zelf denk ik dat het iets is wat je moet leren eten? Ik heb geen idee of het waar is hoor, dat idee heb ik heel erg.

Ik heb eens penne met spinazie, boursin en zalm gehad maar ik vond het niet zo'n succes dat de boursin, de spinazie en de penne dan ook naar zalm smaakt, beetje te overheersend toen, maar gewoon los vind ik een stukje zalm lekker, rauw of gebakken.

Soms zit ik in een restaurant en dan heb ik niet altijd zin in weer ossenhaas of een varkensmedaillon maar durf dan eigenlijk niet te kiezen voor vis 'want stel dat ik het niet lust'.
Misschien pangafilet? Kan je gewoon met wat viskruiden insmeren en bakken in de roomboter. Dat heb ik wel eerder gegeven aan mensen die niet van vis houden, en ging er toch altijd wel goed in.
quote:amby schreef op 28 juni 2013 @ 21:07:

Misschien pangafilet? Kan je gewoon met wat viskruiden insmeren en bakken in de roomboter. Dat heb ik wel eerder gegeven aan mensen die niet van vis houden, en ging er toch altijd wel goed in. Why!! Snap ik niets van
quote:waarbij schreef op 28 juni 2013 @ 21:19:

[...]

Why!! Snap ik niets van

Waarom ik ze panga geef, om waarom ik ze überhaupt vis geef als ze dat niet lusten? :P

Ik heb mensen ook nooit heel opzettelijk, overdacht, panga gegeven. Ik at dat vaak als student, en dan vroegen m'n medebewoners nog wel eens wat het was en of ze het ook mochten proberen. :P Het viel eigenlijk altijd wel in de smaak. Het is lekker juicy, en de viskruiden kunnen een hoop verhullen vermoed ik.
Bij de AH in de diepvries ligt van puur en eerlijk kabeljauwfilet. Avond van te voren een stuk eruit halen. Op de dag zelf aan allebei de kanten was viskruiden doen van de AH. Geen zout meer, dat zit er al in. Dan boter verwarmen in de pan en de vis 5 minuten zachtjes bakken. Dan omkeren en weer 5 minuten bakken. Niet te veel aan rommelen en niet steeds draaien want dan gaat ie stuk. Na die 2x 5 minuten is het klaar.

Je kan ook 1 kant met mosterd insmeren, is ook erg lekker.
Pangasius vis is echt een heel ongezonde vis. Vol met vieze gore antibiotica's en andere gore stoffen. Nooit eten.
Als je geen vis gewend bent moet je zeker geen pangasius eten, dat is gewoon helemaal niet lekker. Dat kun je hooguit gebruiken als roerbakvis met een boel saus. De lekkerste vis vind ik sliptong of zalmfilet met huid. Beide heel makkelijk te bakken. De sliptong met wat peper en zout en even door de bloem halen, paar minuutjes om en om bakken. Zalmfilet eveneens zout/peper en dan eerst op de huid bakken, daarna de andere kant. Gerookte makreel is hier trouwens ook heel geliefd (ook bij de kinderen), en op woensdag halen we altijd kibbeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven