Messenblok

30-06-2013 11:03 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of het hier goed staat maar aangezien je er eten mee snijdt heb ik het hier maar geplaatst.

Gister naar een kookwinkel om een messenblok uit te zoeken. Eerlijk gezegd nooit zo in verdiept in dit artikel maar wat een prijzen voor 1 mes. Aangezien het hele blok gevuld moest worden liep het uiteindelijk op tot een behoorlijk bedrag. Ik had ook een kant en klaar messenblok kunnen nemen maar daar zitten standaard maten messen in en die lagen iets te groot in mijn hand dus niet erg fijn om mee te werken.

Een opmerking van een andere klant in de winkel van "een mes is een mes hoor ga je toch niet veel geld aan besteden" deed me wel even nadenken. Aan de andere kant schaf je toch als het goed is maar 1x aan dus dan valt zo'n bedrag eigenlijk wel mee vind ik.

Gebruiken jullie ook kwalitatief goede en dure messen of koop je om de zoveel tijd nieuwe?
Ik let altijd op de prijs/kwaliteit verhouding.

Nou heb ik geluk, want het Kookpunt zit bij mij in de stad en daar kan ik nog weleens iets uit de koopjeskelder scoren.
Herman den Blijker set en die snijdt echt heerlijk.

Toen ik nog bij mijn ouders woonde sneden we met willekeurige, goedkope messen. Soms zelfs met aardappelschilmesjes. Ik vond het echt een verlichting toen ik op mijzelf kwam te wonen en fatsoenlijke messen had en vind het ook veel minder vervelend om groente en vlees te snijden. Dus ja, best een investering waard voor mij.
Ik gebruik al jaren een messenset van de hema van 15 euro.

Werkt prima en nog steeds erg scherp.

Wel heb ik een klein herder mesje en dit mesje vind ik toch wel het allerfijnst om aardappelen, uien, tomaten, prei etc mee te snijden.
Ik heb een BK-messenset bij Blokker gekocht, gebruik het al 5 jaar en het voldoet prima.
Ik heb een messenset die man bij elkaar gespaard heeft met tanken. Rete scherp zijn ze.

Verder heb ik in de la van alles wat liggen.
quote:livine schreef op 30 juni 2013 @ 11:12:

Herman den Blijker set en die snijdt echt heerlijk.

Toen ik nog bij mijn ouders woonde sneden we met willekeurige, goedkope messen. Soms zelfs met aardappelschilmesjes. Ik vond het echt een verlichting toen ik op mijzelf kwam te wonen en fatsoenlijke messen had en vind het ook veel minder vervelend om groente en vlees te snijden. Dus ja, best een investering waard voor mij.

Hier precies hetzelfde. Ik ben dol op mijn messen, nooit geen snij ergernissen meer .

Mijn set kostte 200 euro bijna, en ik vond het ook erg veel, maar ik heb er nog nooit spijt van gehad.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Mijn man heeft zijn messen van Sabatier al meer dan 10 jaar. Eens per jaar laten we ze slijpen. Ik wil nooit meer anders! Uien snipperen gaat zoveel makkelijker, net als tomaten en andere dingen snijden. Nee, een mes is zeker niet zomaar een mes!
quote:Louba schreef op 30 juni 2013 @ 14:10:

Mijn man heeft zijn messen van Sabatier al meer dan 10 jaar. Eens per jaar laten we ze slijpen. Ik wil nooit meer anders! Uien snipperen gaat zoveel makkelijker, net als tomaten en andere dingen snijden. Nee, een mes is zeker niet zomaar een mes!IDD, Zwilling voor mij, fijn!
quote:Louba schreef op 30 juni 2013 @ 14:10:

Mijn man heeft zijn messen van Sabatier al meer dan 10 jaar. Eens per jaar laten we ze slijpen. Ik wil nooit meer anders! Uien snipperen gaat zoveel makkelijker, net als tomaten en andere dingen snijden. Nee, een mes is zeker niet zomaar een mes!

Fijne messen idd maar dan wel de echte, sabatier is geen merknaam, lion sabatier zijn fijne iets lichtere messen.

Verder Henckels! Als je daarmee snijd wil je nooit meer wat anders .
Ik heb al 25 jaar een messenblok van Zwilling, heerlijke messen die precies zo snijden als ik wil. Ik ben 1 keer gezwicht voor nog een titanium set erbij maar dat vond ik helemaal niks. Daar maak ik nu de voegen tussen de tegels mee schoon.

In de kringloop zie ik wel eens van die goedkope messen met een kunststof handvat waarbij het lemmet niet in het heft doorloopt; daar kun je bv bij het broodmes het lemmet helemaal opzij zwiepen. Bij mijn Zwilling messen, waarbij het lemmet dus wel net zo lang is als het hele mes, gaat dat praktisch niet.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Tja...doorgaans zijn duurdere messen wel veel prettiger. Echter misschien ben je zo iemand net als ik die een mes voor vlees gebruikt en eentje voor de rest. Vind het echt zonde een heel messenbak te vullen.

Graag zou ik ooit nog wel zo'n heel mooi duur mes willen, net als zo'n superkeukenmachine en echt een goede oven....

Maar ja, ik wil zoveel.

Dus het belangrijkste is, vind jij het een meerwaarde en heb je het geld ervoor ( over )?
Ik zou niet meteen een heel blok vol kopen als je je nooit in messen hebt verdiept. Alsof je al die messen nodig hebt!

Ik heb 1 koksmes (een Sabatier, gekregen) een loeischerp Molenmesje en een merkloos broodmes dat lekker snijdt. Verder heb ik eigenlijk niks nodig.
quote:eva-30 schreef op zondag 30 juni 2013 15:36 Beetje bank hangen, filmpje kijken, met mijn katten knuffelen en na genieten van gisteren ene geweldige dag op Awakenings festival!
Een goed mes vind ik heel belangrijk. Als ik moet koken op een moment dat ik moe uit mijn werk kom en dan ook nog eens aan de gang moet met messen die waardeloos snijden, dan wordt mijn humeur daar niet beter op.

Ik heb een hekel aan vlees snijden, maar met een goed mes is het ineens een stuk beter te doen. Dus ik vind het een goede manier van investeren om een wat duurder en beter mes aan te schaffen.
quote:eva-30 schreef op zondag 30 juni 2013 15:46 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="jjjes in "Wat doe jij vandaag?"" class="messagelink">jjjes schreef op 30 juni 2013 @ 15:42</a>:</b>

Check!!</div></blockquote>Haha ;) Je was er ook? Wat een briljant feestje weer he. Wauw.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven