Sertaline, wanneer werkzaam?

29-06-2013 21:13 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik nu 4 weken sertraline, eerste 2 weken een halve tablet, daarna een hele tablet (50 mg) maar ik heb nog steeds last van angsten en depressieve gevoelens.

Wie kan uit eigen ervaring zeggen hoelang ik het nog vol moet houden, want de bijwerkingen (duizelig, angstig, raar voelen, moeheid) zijn ook erg vervelend.

Paroxetine hielp me wel goed, maar nog meer bijwerkingen zelfs na jaren.

(De huisarts die me sertraline heeft voorgeschreven is pas 8 juli terug van vakantie.En de huisartsenpraktijk is zolang dicht, alleen noodgevallen.)
Dit soort medicijnen werken over het algemeen na zes weken.
Life is like a pipe and I\'m a tiny penny rolling up the walls inside
Hou nog vier weken vol, dan merk je echt wel verbetering. De eerste 6 tot 8 weken is doorbijten en lijken je klachten te verergeren.

En anders tijdelijk (voor 'noodgevallen' bij erge angst/paniek of slapeloosheid) oxazepam of alprazolam er bij vragen.

Het komt echt goed, zeker als paroxetine je in principe ook geholpen heeft.
Ik gebruik sertraline nu 3 weken voor mn depressie. De eerste 2 weken waren zwaar al mn klachten waren 10 maal erger. vanaf afgelopen donderdag dus na 2 en een halve week merk ik dat de ergste bijwerkingen aan het wegtrekken zijn. Ik heb ook een aantal keer alprazolam geslikt de eerste twee weken. Ik begon met 50mg de eerste 2 weken en nu 1 week 75 mg
quote:fatima2011 schreef op 29 juni 2013 @ 22:52:

Ik gebruik sertraline nu 3 weken voor mn depressie. De eerste 2 weken waren zwaar al mn klachten waren 10 maal erger. vanaf afgelopen donderdag dus na 2 en een halve week merk ik dat de ergste bijwerkingen aan het wegtrekken zijn. Ik heb ook een aantal keer alprazolam geslikt de eerste twee weken. Ik begon met 50mg de eerste 2 weken en nu 1 week 75 mg

Nu zou ik dus wel willen weten of ik nog de dosering moet verhogen.

Ik slik nu dus 50 mg, dat kan misschien beter naar 75 mg.

Alleen nu neem ik 'morgens een halve tablet en avonds.

Dan zou ik bij verhoging dus 's morgens een halve moeten nemen en 'savonds een hele tablet.En zo'n hele tablet krijg ik zoveel bijwerkingen van.

Huisarts is nog steeds op vakantie
Het vervelende van antidepressiva is dat de bijwerkingen direct kunnen beginnen, terwijl de werking soms pas na 6 weken begint. Na vier (en ook 5) weken kun je er nog niets van zeggen of het werkt of niet.

Je huisarts wordt ongetwijfeld vervangen door een andere huisarts die jou verder kan helpen.
Ik ben vanmiddag in de supermarkt geweest en kreeg de ene paniek aanval na de andere.Ook nog aan het zwemmen geweest waar ik normaal erg van opknap.

Zie nu al tegen het vrijwilligerswerk van deze week aan.

Iemand nog interesse om onbetaald baliemedewerkster te zijn komende donderdag bij het dierenasiel?
Hoi!

Ik slik sinds een week of 8 sertraline 150mg. En ik begin nu pas te merken dat het langzaam aanslaat... En dan ben ik vanaf maart begonnen met opbouwen.

Het duurt echt een tijdje voordat je je beter gaat voelen, geef jezelf en het medicijn die tijd. Heb je er oxa bij gekregen?

Nog ff doorzetten!!

Liefs
quote:miedo schreef op 01 juli 2013 @ 19:25:

Ik ben vanmiddag in de supermarkt geweest en kreeg de ene paniek aanval na de andere.Ook nog aan het zwemmen geweest waar ik normaal erg van opknap.

Bah, wat naar voor je!

Heb je iemand in je omgeving die je kunt bellen als het niet zo goed gaat?

Ik heb zelf de eerste weken afgesproken met vriendinnen en familie wie er bereikbaar (24 uur per dag) waren, zodat ik die rotweken door kon komen. Heel fijn en vooral veel afleiding gezocht, filmpje kijken, boekjes lezen, haken, kletsen, enz.
Muisje82 en Margriet1982 bedankt voor jullie reacties.

Muisje82, ik heb eigenlijk geen zin meer om er met iemand erover te praten.

Ik heb dit depressie/angst probleem al 20 jaar en heb het gevoel dat het praten mij niks meer oplevert.

Wel vind ik het nu erg fijn om ervaringen van anderen te horen over anti-depressiva!

Afleiding helpt inderdaad wel, alleen ben ik soms zo moe/duizelig/paniekerig dat ik even niks kan bedenken...

Margriet1982; 150 mg dat vind ik echt veel!

Ik gebruik nu dus 50 mg, en dan ook nog verdeeld in twee doseringen per dag.Als ik in 1 keer 50 mg slik, wordt ik vreselijk duizelig, onrustig en depri.

Hiervoor gebruikte ik paroxetine , daarvan gebruikte ik de helft van de aanbevolen dosering (10 mg) met voldoende resultaat, dus ik voel er weinig voor om veel meer als de aanbevolen dosering van de sertraline te gebruiken.

Omdat ik paroxetine al zo'n 8 jaar gebruikte , kan ik me niet meer herinneren hoelang het duurde bij de start voordat ik daar baat bij had.(Heb het idee dat de paroxetine toen echt binnen 4 weken werkte, maar kan me ook vergissen.)
Hoi Miedo,

Hiervoor heb ik ook paroxetine gehad, 20 mg en die hielp perfect! Tot het na 4 jaar erdoorheen knalde. ( paniekstoornis) ben toen opgehoogd naar 40 mg, maar voelde er me totaal niet prettig bij. Uiteindelijk na een zoektochtje op de sertraline uit gekomen. Die hoge dosering is op advies van de psychiater, eerst alles even rustig en stabiel laten worden en dan rustig afbouwen. Maar voorlopig hier op blijven,en dat doe ik ook. Ik heb het afgelopen jaar behoorlijk zitten klieren met de medicatie ( en alle bijwerkingen) dat ik mezelf die rust nu ff gun.

Sterkte!
Ik zit nu aan de Paroxetine. Nooit eerder nodig gehad, maar ik moet zeggen dat ik er wel chill van word. Normaal heb ik hoge pieken en diepe dalen, nu is het meer gelijkmatig. Wel prettig voor een keer, al moet ik zeggen dat mn creativiteit ook afzwakt. Maar dat is dan maar zo. Bwoaaah, en o ja, je wordt er wat onverschilliger van. Boejuhhhh.
Kerrie , na hoeveel weken ging de paroxetine bij jou werken?

Ik tel echt de dagen af eigenlijk.

Ben eigenlijk best wel ongeduldig hierin.

Ik heb wel besloten als sertraline bij mij na 8 weken nog niet helpt, ga ik weer door met paroxetine.(heb ik nog genoeg in huis)

Ik heb echt geen zin meer om dit jaar ook nog citalopram te proberen.

Mijn broer is geadviseerd om voor de tweede keer met escitalopram (lexapro) te beginnen omdat hij gaat verhuizen en dat geeft veel stress.Maar nu moet hij het gebruik van de AD tenminste 5 maanden volhouden, anders schijn je er ongevoelig voor te kunnen worden!
Sertraline heeft mij goed geholpen! weet niet meer hoe lang het duurde voordat het werkte maar ik zou het echt even de tijd geven, anders heb je voor niks opgebouwd.

Ik ben nu een jaar gestopt, afbouwen is geen probleem gelukkig in tegenstelling tot veel andere middelen.

Zit nu te denken om er weer mee te beginnen, tegen mijn angst
Ben je alweer begonnen met sertraline , Lika76?

De bijwerkingen zoals duizeligheid lijken bij mij minder te worden.
Ik slik Sertraline sinds 1,5 jaar. Volgens mij merkte ik na een week of 4-5 dat het begon te werken, ik voelde me rustiger, gelijkmatiger. Van bijwerkingen heb ik eigenlijk weinig last gehad, soms een beetje duizelig. Ik hoop dat het snel aanslaat bij je!
Hey, ik gebruik geen Sertaline, maar ben sinds 2 1/2 week weer begonnen met Citalopram. Ik was 2 maanden gestopt na het 11 jaar te hebben geslikt. Ook hierbij duurt het enkele weken voordat het is ingewerkt. Van mij mag het nu al zijn.
Vanmorgen ben ik bij de huisarts geweest.

Hij adviseerde mij nog 2 weken met deze dosering (50 mg) door te gaan en als het dan niet genoeg helpt tegen de angst, op te hogen tot 75 mg per dag.

2 augustus zou mijn nieuwe eetclubje bij mij komen eten en de vorige keer heb ik ook al afgezegd omdat ik beren op de weg zag.Nu durf ik het weer niet..:(

Het gekke is dat de sertraline wel helpt bij mijn pms en tegen pijn in mijn knieën..
Dag Miedo,

Hoe is het nu met je? Ik wil je adviseren om toch dingen te blijven doen om die cirkel te doorbreken hoe zwaar het ook is. Ik ga nu bijna mijn 6de week in en het lijkt alsof ik sinds 3 dagen een terugval heb. Denk weer heel erg negatief, er moe en huilbuien. Ben wel sinds 3 dagen wat grieperig dus weet niet of het ook daar aan kan liggen. Ik zit inmiddels op 100mg sinds anderhalf week, ik vind het ook moeilijk en hoop dat het de goede kant op zal gaan ook voor jou!!!
Ik gebruik nu 4 weken 50 mg sertraline per dag.

Eergisteren had ik even een momentje dat ik dacht dat het middel begon te werken.

Het zijn ook onrustige tijden voor mij met een alleenstaande moeder die in het ziekenhuis ligt met verschoven ruggenwervels, waaraan ze volgende werk geopereerd moet worden.

Ik wacht nog zo'n 3 weken af.

Dosering verhogen doe ik niet;mijn nieren en lever werken denk ik waarschijnlijk al niet zo goed, omdat ik al tijden overal vlekken/stippen zie.En soms spinnen zie lopen die er niet zijn ('nachts als ik half wakker ben)

Fatima , bedankt voor je post.Jij ook veel sterkte en beterschap gewenst!

Alle dingen waar ik tegenop zag heb ik zoveel mogelijk verzet.
Ik heb die medicijnen niet die jij hebt, maar heb mirtazipine, ik slik ze nu 4 maanden, en pas sinds een maand merk ik een enorme verbetering.

In het begin was ik ook zo duizelig niet meer normaal en was meer depressief dan anders, maar probeer door te zetten het is niet altijd makkelijk, maar ik ben blij dat ik ze wel heb.

als ik duizelig ben pak ik een zout dropje of een kopje bouillon dat werkt meestal wel, ik heb een te lage bloeddruk gekregen door die medicijnen, en ben wat aangekomen maar ben nu niet meer zo depri en heb bijna geen angsten meer. sterkte ermee
De kiloos vliegen er ook aan...bij wie nog meer?
Houdt rekening met 4 tot 6 weken.. Mijn ervaring is dat de eerste 2 weken het ergste zijn qua bijwerkingen..

Ik weet nog goed dat ik echt 2 weken lang knetter stoned heb rondgelopen, voelde me zo raar, ja raar dat was het enige gevoel wat ik erbij had toen..

Slik het nu inmiddels 3 jaar, begonnen met 50mg, tijdje 100mg geslikt en zit nu op 25mg.. Al 3 keer proberen te stoppen, nog niet gelukt helaas, maar weet ook niet echt of dat nou echt de medicijnen of de omstandigheden waren.. Binnenkort nog maar eens proberen..

Ga asjeblieft niet uit eigen beweging de dosis verhogen of plotseling stoppen, het is echt troep en dat kan echt nare gevolgen hebben..

Ik ben niet aangekomen van sertraline, wel van mirtazapine, 12 kg totaal, alweer een hele tijd gestopt daarmee, maar die is er ook alweer af door de ritalin.. Gelukkig stabiliseert het weer, maar 8 kg afvallen in 3 maanden is niet grappig..
Probeer te genieten van iedere dag!
Hel1tjuhh, ik wilde maar dat ik 8 kilo afviel in 3 maanden tijd!!!

Zit momenteel op de 78 kilo, en ik ben maar 1.66 cm..

Gewicht gaat nog steeds omhoog...

Ik eet vier broodjes per dag en normaal warm eten, maar de kiloos vliegen eraan
Nou ik weet dat dit echt zeikerig is hoor, maar ik vindt dat je er moeite voor moet doen en dat doe ik totaal niet.. En dan voelt het niet fijn, oké ik heb nog nooit gelijnd, laat staan dat ik het zou kunnen, maar toch.. Nu moet ik ook wel zeggen dat als ik alleen al een week niet snoep dat ik al afval, maar dan kan ik wel normaal eten en 's avonds gewoon vla en normaal drinken pakken..

Mirtazapine, ik had m'n avondeten op en een half uur later kon ik zo weer een zak chips leeg eten, dat was echt niet normaal, haha..

Ik zat vanochtend op 72,2 kg en ben 1.71m, nog wel iets te zwaar, maar je ziet het niet aan me.. Ik kwam van 84 af in december

Baal alleen zo van m'n kleding, heb je net een nieuwe broek gekocht, verzuip je er 2 weken later alweer in...
Probeer te genieten van iedere dag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven