Innerlijke rust

18-07-2013 15:00 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

De titel zegt het al: ik vraag me af hoe ik meer innerlijke rust kan krijgen en ook hoe jullie dit doen.

De afgelopen jaren zijn voor mij zeer hectisch geweest, met ziekte, baanverlies, een grote brand. Daarnaast zitten mijn vriend en ik nu in een zeer hectische tijd, omdat we ons huis gedwongen moeten verkopen en hij op zoek moet naar nieuw werk.

De dingen doen vanuit innerlijke rust is altijd al een zwakke kant van mij geweest. Ik ben snel opgejaagd, bezorgd, nerveus, onrustig. Daarnaast ben ik zeer perfectionistisch en stel ik hoge eisen aan mijzelf. Helemaal moeilijk omdat ik door ziekte niet veel kan, maar wel steeds van alles moet van mijzelf.

Ik zou dolgraag alles meer vanuit een gevoel van rust en acceptatie doen. Dat er nu veel onrust buiten mij is kan ik niet veranderen, maar ik zou wel kunnen zorgen voor een rustiger gevoel in mijzelf.

Ter inspiratie ben ik daarom erg benieuwd hoe jullie zorgen voor rust in jezelf in hectische tijden. Alle tips en ideeën zijn welkom!
Meditatie, mindfullness, dat soort dingen.
@marcovic: bedankt voor het meedenken. Ik merk zelf dat ik mindfulness juist in hectische tijden niet echt toepas. Kan jij dit wel en helpt het je?
Ik heb niet zozeer de problemen die jij hebt, ik kan alles goed relativeren, ik denk dat jij daar problemen mee hebt. Je maakt dingen waarschijnlijk al snel heel groot en heel belangrijk terwijl het allemaal niet zoveel voorstelt.
Nou, dat is toch niet helemaal zo. Chronisch ziek zijn, je werk, inkomen en huis verliezen vind ik geen kleine dingen.

Wel is het lastig om te midden van al die tumult de rust te bewaren.
Rust, regelmaat en reinheid!
Ik denk idd dat je moet leren relativeren. Denk eens terug aan alle hectische periodes die je hebt meegemaakt. Heeft jouw gepieker en gestress toen iets toegevoegd? Denk eens terug aan alle keren dat er iets helemaal mis ging, heeft dat mensenlevens gekost? Of ben je er uiteindelijk best OK of zelfs sterker uit gekomen?
Een oud (ik geloof Indiaas) spreekwoord zegt iets in de trant van: als je huis afbrandt, je vrouw je ontrouw wordt en je kinderen van je weg lopen, wil dat nog niet zeggen dat je zaak niet failliet kan gaan.

Ofwel: accepteer wat het leven voor je in petto heeft, deal er zo goed mogelijk mee en besef dat óók deze dag weer voorbij gaat en er morgen een totaal ander perspectief kan liggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Rust vinden

Dat klinkt heel simpel en dat is het eigenlijk ook.

Ik was altijd van de heen en weer ren, miste geen feestje, was altijd net terug of onderweg naar iets en wilde vooral niets missen.

Tot ik in elkaar klapte en in het ziekenhuis terecht kwam

Mijn lijf wilde niet meer, en ik had zelfs mijn reserves opgebruikt.

Op advies van de psycholoog in het ziekenhuis ben ik rustmomenten leren creëren

Meditatie was niets voor mij, ik lag me de hele tijd maar te bedenken hoe dom ik het vond om naar mijn innerlijke zelf te gaan kijken (ik ben daar te nuchter voor denk ik)

En toen, toen herontdekte ik het lezen

Nou dat was hem voor mij.

Daar vond ik mijn rust in.

Jaren later ben ik nog steeds druk, zal ook nooit mer veranderen denk ik, maar het moment dat ik merk dat mijn hoofd te vol raakt...pak ik een boek, trek ik me een dag terug en kom ik weer tot rust
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 18 juli 2013 @ 15:28:

Rust vinden

Dat klinkt heel simpel en dat is het eigenlijk ook.

Ik was altijd van de heen en weer ren, miste geen feestje, was altijd net terug of onderweg naar iets en wilde vooral niets missen.

Tot ik in elkaar klapte en in het ziekenhuis terecht kwam

Mijn lijf wilde niet meer, en ik had zelfs mijn reserves opgebruikt.

Op advies van de psycholoog in het ziekenhuis ben ik rustmomenten leren creëren

Meditatie was niets voor mij, ik lag me de hele tijd maar te bedenken hoe dom ik het vond om naar mijn innerlijke zelf te gaan kijken (ik ben daar te nuchter voor denk ik)

En toen, toen herontdekte ik het lezen

Nou dat was hem voor mij.

Daar vond ik mijn rust in.

Jaren later ben ik nog steeds druk, zal ook nooit mer veranderen denk ik, maar het moment dat ik merk dat mijn hoofd te vol raakt...pak ik een boek, trek ik me een dag terug en kom ik weer tot rust

Ik heb precies hetzelfde, Summ! Ik kan best goed relaxen, maar het moet niet relaxen om het relaxen zijn. Dan blijven mijn gedachten doormalen. Door een boek kan ik dat stoppen en inderdaad alles even helemaal van me af zetten.

Maar voor een ander doet sport, een hobby of een film kijken dat misschien.
@nummerzoveel: inderdaad, ik besef dat het gepieker en geren niets toevoegt, en toch is het erg moeilijk te stoppen..,

@pejeka: leuk gezegde indd. En zo is het natuurlijk ook. Maar ik vind het gemakkelijker gezegd dan gedaan om er zo naar te kijken

@summerdance: wat leuk om te horen hoe jij jouw eigen manier gevonden hebt, die super simpel en doeltreffend is.
En dat relaxen om het relaxen werkt bij mij ook niet nee. Dan lig ik op de bank en denk ik: "nu moet ik mij heeeel goed ontspannen..."

Hahaha! Nog nooit iets gedaan waar ik zo gespannen van wordt ;)
quote:NummerZoveel schreef op 18 juli 2013 @ 15:32:

[...]

Ik heb precies hetzelfde, Summ! Ik kan best goed relaxen, maar het moet niet relaxen om het relaxen zijn. Dan blijven mijn gedachten doormalen. Door een boek kan ik dat stoppen en inderdaad alles even helemaal van me af zetten.

Maar voor een ander doet sport, een hobby of een film kijken dat misschien.

Ik kan het ook met sporten, maar volgens de psych van destijds ontspan je dan nog steeds niet helemaal, omdat je lijf fysieke inspanning aan het leveren is

Maar met hardlopen kan ik ook prima mijn koppie leegmaken.

Alleen heeft TO daar niets aan vanwege haat chronische ziekte dacht ik zo.

En idd ontspannen omdat je moet ontspannen is hier een lachertje

Ik heb ze hoor, de cd's met dolfijngeluiden en zo'n zweverige stem

"luister hoe het bloed stroomt, volg het van je hart, naar je navel en naar je benen"

En ik denk, rot toch op man, ik hoor helemaal niets, en ik moet de aardappels nog schillen

Oh....wat hier ook heel goed helpt

Filmpjes kijken van Bob Ros!

Die man heeft pas een stem om rustig van te woorden
Je kunt natuurlijk wel aandacht geven aan de dingen die je moeilijk vindt, het is ook niet niks wat je hebt meegemaakt en waar je nu doorheen gaat. Maar probeer ook tijd te vinden voor dingen die je gelukkig maken. Kan ook best een oude hobby oppakken zijn. Ikzelf word bijvoorbeeld heel ontspannen als ik lekker een uurtje zwemmen of uitgebreid kook met een muziekje aan. Ik kan ook niet zo goed mediteren etc. Om dingen te verwerken houd ik een soort dagboek bij, schrijf het van me af.
Echt zooooo herkenbaar, Summ! Alleen Bob Ros niet, die gebruikte ik altijd op zondagochtend om wakker te worden
Ik mis Bob!
quote:Summerdance schreef op 18 juli 2013 @ 15:43:

Ik mis Bob!
Oh weet je wat ik gisteren heb gedaan?

Ik was in de sauna (vraag niet waarom met die bloedhitte) en daar hebben we een klankschalen sessie gehad

Als ik ooit niet kan slapen ga ik aan mijn vriend vragen of hij bij de buurvrouw te koperen potten wil halen en of hij er dan even zachtjes op wil slaan

Dat IS me toch een partij slaapverwekkend zeg....

Moest gewoon even bijkomen voor we naar huis konden
Tof om te lezen hoeveel verschillende manieren iedereen heeft om te ontspannen.

Vooral die klankschalen en Bob Ross ;) ik zie het helemaal voor me.

Sporten deed ik vroeger heel graag, ik liep vaak hard. Nu kan dat inderdaad niet op het moment, maar stukjes wandelen gaat vaak wel en dat doe ik ook graag.

Inderdaad is het heel belangrijk om je ook om de leuke dingen te focussen. Ik merk dat dit dons moeilijk is, omdat ik veel minder kan door weinig energie en dus veel dingen niet kan doen die ik vroeger leuk vond.

Pianospelen heb ik wel weer ontdekt en dat is erg leuk!
quote:

En idd ontspannen omdat je moet ontspannen is hier een lachertje

Ik heb ze hoor, de cd's met dolfijngeluiden en zo'n zweverige stem

"luister hoe het bloed stroomt, volg het van je hart, naar je navel en naar je benen"

ik heb ook van die Cd's, en dan zegt die man: ik tel nu terug van 3 tot 0, e dan begint hij: 2-1-0. En dan denk ik gelijk: je telt niet af van 3 maar van 2.. en ja dan ben ik er weer uit.

Of iemand die eerst vertelt dat je de deur doorgaat, en daarna dat je hem open moet doen (was een groepsgebeuren, en de vrouw die die sessie gaf, was het zelf niet opgevallen, en volgens mij had ze hem zelf ingesproken.

En vertellen, dat er een grote steen ligt waar je lekker op kunt liggen, denk ik ook meteen: Steen? Lekker liggen? Lijkt me nog al hard.

Dus aan mij niet besteed.

Zelf verse pasta maken, en het deeg met de hand kneden, werkt veel meer ontspannen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Summ
quote:Summerdance schreef op 18 juli 2013 @ 15:36:

[...]

Oh....wat hier ook heel goed helpt

Filmpjes kijken van Bob Ros!

Die man heeft pas een stem om rustig van te woorden Ik raak juist altijd gefrustreerd van die man, dan zit je te kijken en denk je dat je kunt schilderen. Wat natuurlijk he-le-maal niet waar blijkt te zijn!
Gevoelens zijn beperkt houdbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven