Terugval pfff :(

25-07-2013 16:15 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik heb even wat positiveit nodig, want zelf zie ik het even niet meer :(. Begon vorig jaar allemaal met paniek, angst en sombere/depressieve gevoelens na een opeenhoping van stress/drukke baan/verhuizen. Nu, bijna een jaar later heb ik mijn tweede terugval (eerste was in januari). Ik krabbelde net een beetje op (maar was er nog wel heeeel veel mee bezig), werd meteen weer te enthousiast en ja hoor, daar ging ik weer. Na een groot festival afgelopen zondag werd ik wederom overmand door angst, paniek en depressieve gevoelens. Wilde het festival toch proberen, met alle gevolgen van dien. Maakte me er al dagen zorgen over: zou het wel goed gaan? Niet te druk?

Doodeng die negatieve gedachtestroom die niet lijkt te stoppen. Heb nu het gevoel dat dit nooit meer goedkomt. Zie echt weer tegen alles op. Boodschappen, koken en al helemaal: acht dagen op een verre vakantie, omdat ik daar een paar maanden weer zin in had, dacht ik :'( Ik slik verder geen medicijnen. Heb wel gesprekken gehad bij een psy en mindfulness gedaan. Heb nu ook allerlei vage lichamelijke klachten en voel me heel weird, waar ik ontzettend bang van wordt...kan ook alleen maar daaraan denken...

Wie heeft er goede tips of kan me even wat moed inspreken :D Gaat dit ooit over?

Dank!
hmmm.....medicatie kan je stemming vaak wel beïnvloeden al snap ik ook wel dat je daar niet op zit te wachten. En als je nou eens iets homeopatisch gebruikt?
Als je al eerder paniekaanvallen hebt gehad, weet je dat het weer overgaat.

Probeer rustig te blijven, ga iets doen wat je fijn vindt en waar je rustig van wordt, zwemmen, onder de douche, een uurtje slapen, een mooi boek lezen, muziek luisteren of wat dan ook.

Het gaat weer over, echt.
Mijn ervaring is vooral vallen en daarna blijven opstaan, ooit gaat het wel weg. Blijf jezelf uitdagen, supergoed dat je niet wegrende voor dat festival!! Met die instelling ga je zeker stappen vooruit maken
quote:evelynsalt schreef op 25 juli 2013 @ 16:26:

hmmm.....medicatie kan je stemming vaak wel beïnvloeden al snap ik ook wel dat je daar niet op zit te wachten. En als je nou eens iets homeopatisch gebruikt?Waarom het advies iets homeopatisch te gaan gebruiken? Omdat het zeker te weten toch niet werkt??
je moet even afleiding zoeken je maakt jezelf gek zo. Kun je niet even naar een vriendin die je goed kent? even praten en weer met de beentjes op de grond komen. Nu zit je in je eigen hoofd rond te draaien en daar word je op dit moment niet beter van.

Sterkte, het is balen!
Dank voor de reacties! Ik zit nu niet in een paniekaanval (al heel lang niet meer gehad), maar wel in een gedachtestroom die niet stopt met allerlei rare klachten als gevolg. Zooo vervelend. Ja, ik ben wel gewoon aan het werk voor de afleiding en doe aan hardlopen...maar ja, dat geeft niet 1,2,3 resultaat en dat wil ik wel :D
Je schrijft al dat je waarschijnlijk iets te hard van stapel gelopen bent. Je lichaam geeft een grens aan. Die angst en paniek is verschrikkelijk, ik heb het zelf ook. Alles is eng, het gevoel geen bodem onder je voeten hebt, laat staan vooruit kunnen kijken.

Is er iemand met wie je kunt praten? vrienden / huisarts / psycholoog? Ik zou even wat tijd vrij maken om weer rustig te worden en bij jezelf te komen.

Medicatie kan echt goed helpen. Ik heb het lang geslikt en ga nu weer beginnen. Dat maakt dat je je niet meer zo kan laten meeslepen door je angsten.

Ik ben benieuwd; Heb je enig idee wat deze terugval veroorzaakt heeft?

en verder..sterkte, weet dat je niet de enige bent!
quote:evelynsalt schreef op 25 juli 2013 @ 16:26:

hmmm.....medicatie kan je stemming vaak wel beïnvloeden al snap ik ook wel dat je daar niet op zit te wachten. Of juist wel?
Hi Lika, ik weet dat ik niet de enige ben...maar zo voelt het wel! Iedereen zit lekker aan de rose op het terras, lekker uit eten of gezellig rond de bbq...en ik voel me zo vreselijk bah!

Ja heb veel vriendinnen en een vriend en ouders met wie ik kan praten gelukkig. Haal ook rust uit werk, maar als ik dan aan de vakantie over 1,5 week denk dan word ik weer helemaal panisch (in m'n hoofd)...

Ja, ik moet echt weer wat rustiger worden, maar soms lijkt het gewoon alsof het nooooit overgaat....Waarom begin je weer aan medicatie? Ik neem liever geen medicatie, afgelopen jaar ook nooit gedaan en toen ging het vanzelf een beetje beter...
quote:lika76 schreef op 25 juli 2013 @ 17:20:

Is er iemand met wie je kunt praten? vrienden / huisarts / psycholoog? Ik zou even wat tijd vrij maken om weer rustig te worden en bij jezelf te komen.

+1

En weer oppakken wat je bij de mindfulnesstraining hebt geleerd? Doe elke dag een paar van die oefeningen, maar blijf niet in je eentje modderen.
Is die vakantie dan wel zo'n goed idee nu?
quote:lila01 schreef op donderdag 25 juli 2013 17:24 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="evelynsalt in "Terugval pfff :("" class="messagelink">evelynsalt schreef op 25 juli 2013 @ 16:26</a>:</b>

hmmm.....medicatie kan je stemming vaak wel beïnvloeden al snap ik ook wel dat je daar niet op zit te wachten. </div></blockquote>Of juist wel? Zoloft heeft mij prima geholpen
Wat zijn precies de gedachten die je in je hoofd hebt? Bijvoorbeeld mbt je vakantie? waar ben je precies bang voor?

Ik heb jaren Zoloft (Sertraline) geslikt, nu een jaar gestopt maar erg veel last van angsten. ( Dus ik zit ook niet gezellig ergens vakantie te vieren) Heb jij in de tijden tussen je dippen geen last van angsten / somberheid? of duw je het dan weg?
Wat mij altijd goed helpt is aan de dingen denken die wel goed gingen.

Als je wat heb gedaan en het ging goed, denk ik zo! dat heb ik mooi weer gedaan!

Ook het op vakantie gaan. Durf er over te praten en geef aan, als het even niet gaat. Gaf mij altijd meer rust, als ik wist dat ik het gewoon kon zeggen.

Blijf dan lekker een avondje thuis en straf je zelf niet, maar geniet daar dan van!

En ja het gaat over!
Newyorkert, terug vallen zijn zo vervelend! Als je in een terugval zit dan denk je dat je weer terug bij af bent. Maar dat is niet zo. Want je hebt aan jezelf bewezen dat je uit een dal bent gekropen zonder medicatie! Dat heb je dus op eigen kracht gedaan! En als je dat toen kon kan je dat nu nog beter. Je moet alleen maar toepassen wat je toen ook hebt toegepast! Pas als je stopt met proberen en opgeeft dan faal je. Maar als je dit ziet als een klein stapje terug en ziet als een kans om je krachten weer in te gaan zetten dan komt het snel weer goed! Ga niet te veel in je hoofd zitten. Neem al die gedachten niet zo serieus. Ik weet dat het makkelijk praten is hoor. Maar dat hou ik mijzelf nu altijd voor. Ik ben ook op eigen kracht uit het angstdal gekropen dus als ik nu weer even in een put val dan denk ik: oke dit is vandaag even zo, prima, morgen kruip ik weer omhoog en ga ik er weer voor. En dan bedenk ik mij wel even waarom ik weer in die put ben gevallen? Ben ik mijn eigen grenzen weer over gegaan, heb ik verkeerd gegeten, heb ik een griepje onder de leden, is het hormonaal, ben ik toe aan vakantie? Ik hoop dat je hier wat aan hebt! En zie nou niet zo op tegen die vakantie. Laat het komen zoals het komen gaat! Want als je nu al angst en angst scenario's gaat anticiperen dan gaat dat juist gebeuren. Visualiseer je jezelf op je vakantie locatie op een positieve manier dus relaxed en happy en je hebt het naar je zin.

Sterkte meid en komt zeker goed!!!!
Hey meid.. Ik heb het jaren gehad en nog soms...probeer de andere kant van de negatieve gedachte op te zoeken..dus draai het om...verder helpt t mij om de angst te omarmen..dus zeg tegen jezelf..ok,ik vind dit spannend en dat mag ook..samen kunnen we dit aan..rustig aan.

Ook helpt het om te proberen in het nu te blijven dus niet verder en ook niet terug denken.. En verder positieve afleiding zoeken..iemand bellen, iets gaan doen..

Succes!
Waar ga je naartoe op vakantie..en ga je alleen ?als je het echt niet aandurft kun je de vakantie ms annuleren met verzekering?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven