piekeren , tobber, mutsen

03-08-2013 15:02 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
1. Stel een pieker kwartier in.

2. Stel je zelf de vraag, kan ik dit probleem oplossen?

3. Antwoord ja, maak plan van aanpak.

4. Antwoord nee, dan heeft het ook geen nut meer te piekeren.

Pieker alleen over zaken die op te lossen zijn. Gedurende de dag steeds STOP zeggen als je dreigt te gaan piekeren en stel het uit tot je pieker kwartier!

Et voilà!!
I adore you even more than the people of North Korea are forced to adore Kim Jong Un.
Ik pieker vooral als ik wil slapen (dan heb ik er het meeste last van in ieder geval). Wat mij heeft geholpen: matrixcoaching! Één sessie gehad, waarin ik heb geleerd mij hoofd opgeruimd te maken. Ik moet er wel nog aan denken het in te zetten, maar als ik dat doe, val ik tijdens die schoonmaakbeurt al in slaap.
Ik heb geen pieker-kwartier, maar mezelf op de rem zetten helpt wel. Ik kon me vroeger vreselijk druk maken over van alles, zelfs over honger en armoede in de derde wereld.

Ik leef nu met het motto; accepteer wat je niet veranderen, verander wat je niet kan accepteren. Ik pieker zelden nog ergens over, ik accepteer dat het zo is, of geef mezelf een schop en ga er wat aan doen.
Piekermomenten zijn mooie momenten om alles weg te nuanceren dat je maar bedenken kan en te leren, in ieder geval van binnen, om overal maling aan te hebben en glashard te weigeren jezelf ergens schuldig over te voelen. Een lekkere dikke op alles waar je je mee lastig gevallen voelt. Kleine stiekeme gedachten van: Ja daar zit wel wat in, gewoon, met veel humor, weg redeneren in je eigen voordeel, niemand die daar nadelen van ondervindt.

Zo, rust.

Edit; Ik pieker overigens nooit.
Mijn therapeute gaf me ooit als ezelsbruggetje: OHIO, wat staat voor Only Handle It Once

Ofwel: deal ermee op het moment dat het daarwerkelijk speelt. Als je ervoor en/of erna nog onzettend bezig ben met piekeren over een gebeurtenis 'doorleef' je constant die gevoelens van zorgen opnieuw. Vertrouw erop dat je erwel mee kunt dealen op het moment dat de gebeurtenis zich voordoet.

Ik roep wekelijks wel een paar keer OHIO tegen mezelf, snap ook niet waarom maar mij helpt het enorm.
@Cateautje, zoals jij piekeren omschrijft zo voel ik dat niet. Ik ga tijdens piekeren juist constant bij mezelf te rade: wat als? had ik niet? had ik wel? en als dan... etc etc etc. Heel vermoeiend
1. Neem een vel papier en een pen

2. Begin te schrijven wat je bezighoudt. Alles is geoorloofd, niets is te gek, gewoon je gedachten opschrijven zonder te censureren.

3. Als je onderaan de bladzijde bent, start je weer op dezelfde pagina bovenaan met schrijven, dwars over wat je eerder hebt geschreven.

4. Je blijft schrijven totdat je alles hebt geschreven waarover je piekert.

5. Daarna verfrommel je het papier met de brei met woorden en gooit het weg.
quote:Hangmat schreef op 03 augustus 2013 @ 16:56:

@Cateautje, zoals jij piekeren omschrijft zo voel ik dat niet. Ik ga tijdens piekeren juist constant bij mezelf te rade: wat als? had ik niet? had ik wel? en als dan... etc etc etc. Heel vermoeiend

Maar dat bedoel ik dus wel.

Piekeren is als de boogieman. Die staat ineens voor je en roept sardonisch, whoeha, ik ben een groot probleem.

Dan kan je twee dingen doen. Je kan dat serieus nemen en inderdaad bij jezelf te rade gaan over waar de boogieman jouw mee confronteert.

Je kan ook in de lach schieten en de zaken met een beetje humor nuanceren.

Niemand is perfect. We maken allemaal fouten en eenmaal gemaakte fouten maak je niet ongedaan, dus daar kan je je rot over blijven piekeren, dat verandert helemaal niets. Een goede leer voor de volgende keer, dat is alles.

Er is hier een forummer met een heel mooi motto en wat mij betreft een hele leerzame:

"Ik heb niets verkeerds gedaan, ik heb alleen maar 10.000 manieren gevonden die niet werken"
De wijze waarop je denkt is eigenlijk al verkeerd. Je zegt: Ik kan niet stoppen. Dat kan je wel. Wat levert het piekeren je op?
Mediocrity , jij zegt , ik kan wel stoppen. Maar hoe dan? Als dezelfde gedachten steeds in je hoofd oppoppen, dan krijg ik ze echt niet uitgezet. Hoe doe je dat dan?

Zit nu heerlijk voor mijn tentje van de rust te genieten en hoppa daar zijn de gedachten weer. Dan wil ik dat dus niet , maar het gebeurt toch. SNap je op zo'n manier? Hoe krijg je dat " weg" dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven