Kweekvlees

05-08-2013 17:27 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu.nl

Kweekvlees. Hamburgers kunstmatig gekweekt vanuit enkele cellen.

Wat vinden jullie hiervan (vleeseters, veganisten, vegetariërs)?

Het proberen waard?
Het vlees eten moet uitgebannen worden, het is de nr 1 milieu vervuiler en het is dieronvriendelijk. Dit zou een goed alternatief kunnen zijn voor degenen, die echt heel graag vlees willen blijven eten.
Ik, vleeseter, vind het prima! Als het op deze manier kan en het is net zo lekker, waarom niet?
quote:juniper213 schreef op 05 augustus 2013 @ 17:30:

Het vlees eten moet uitgebannen worden, het is de nr 1 milieu vervuiler en het is dieronvriendelijk. Dit zou een goed alternatief kunnen zijn voor degenen, die echt heel graag vlees willen blijven eten.Ehm...daar is dit dan toch een ontwikkeling in?
Zou fantastisch zijn als op deze manier de vreselijke dierenmishandeling in de bio-industrie wordt uitgebannen!!!
Juniper, ik denk dat jij een vegetarier of veganist bent. Correct me if I'm wrong. Maar zou jij kweekvlees willen eten, ondanks dat het vanuit echte vleescellen is gemaakt?

Conflicteert veganisme/vegetarisme niet met het kunstmatige van kweekvlees?
aparte uitspraak, verbannen moet worden. Ik vind deze ontwikkeling prima, maar om vlees te verbannen.
quote:Vinyl schreef op 05 augustus 2013 @ 17:32:

[...]

Ehm...daar is dit dan toch een ontwikkeling in?Dat is toch precies wat ik zeg, dat het een goed alternatief zou kunnen zijn voor degenen die perse vlees willen blijven eten.
quote:secondewijzer schreef op 05 augustus 2013 @ 17:44:

aparte uitspraak, verbannen moet worden. Ik vind deze ontwikkeling prima, maar om vlees te verbannen.Als het niet de nummer 1 milieuvervuiler zou zijn en er geen enkel dier ooit onder deze industrie lijdt, dan zou ik het niet zeggen. Maar de produktie van vlees, het voer, het houden van de dieren, de antibiotica, de onnatuurlijke leefomstandigheden, kortom alles bij elkaar maakt dat het moet stoppen met vlees eten. De industrie van vlees is zoveel schadelijker dan men weet.
ik zie er nog geen kipfilet, karbonaadje of biefstuk uitkomen maar het is zeker het verder onderzoeken waard
quote:fanta schreef op 05 augustus 2013 @ 17:37:

Juniper, ik denk dat jij een vegetarier of veganist bent. Correct me if I'm wrong. Maar zou jij kweekvlees willen eten, ondanks dat het vanuit echte vleescellen is gemaakt?

Conflicteert veganisme/vegetarisme niet met het kunstmatige van kweekvlees?Ik zou het niet eten, maar er zijn zoveel mensen die perse vlees willen blijven eten. Dus dan is dit een goede optie voor ze.
Het is zeker het onderzoeken waard.
Het schijnt nog droog en taai te smaken op dit moment, maar als ze de perfecte structuur/smaak kunnen nabootsen van echt vlees, waarom dan niet? Als het tenminste niet 'n godsvermogen gaat kosten.
gevoelsmatig zeg ik: nee, ik zou dat niet eten. Maar verstandelijk? Waarom zou kunstmatig kweekvlees conflicteren met vegetarisme?

Ik eet wel spul van de vegetarische slager bv. (althans, ik heb het in huis gehaald;)
quote:Mevrouw75 schreef op 05 augustus 2013 @ 18:02:

gevoelsmatig zeg ik: nee, ik zou dat niet eten. Maar verstandelijk? Waarom zou kunstmatig kweekvlees conflicteren met vegetarisme?

Ik eet wel spul van de vegetarische slager bv. (althans, ik heb het in huis gehaald;)Ik denk dat dit werd gezegd, omdat vegetarisme betekent dat je geen vlees/vis eet. En kweekvlees is uiteindelijk wel van dieren afkomstig vleesproduct. Het eten van de vegetarische slager bevat geen vleesprodukten.
Maar veel vegetariers zijn tegen het lijden van dieren en als er vanuit dierlijke stamcellen onbeperkt vlees wordt gekweekt hoeven ze het lijden van dieren niet meer als argument te gebruiken en kunnen ze ook weer 'ns een biefstukje happen.
Het smaakt dus voor geen meter lees ik her en der, dus waarom dan niet gewoon allemaal aan de Quorn of andere vleesvervangers gaan? Dit lijkt ook nergens op en is peperduur om te kweken ook.
quote:juniper213 schreef op 05 augustus 2013 @ 17:49:

[...]

Als het niet de nummer 1 milieuvervuiler zou zijn en er geen enkel dier ooit onder deze industrie lijdt, dan zou ik het niet zeggen. Maar de produktie van vlees, het voer, het houden van de dieren, de antibiotica, de onnatuurlijke leefomstandigheden, kortom alles bij elkaar maakt dat het moet stoppen met vlees eten. De industrie van vlees is zoveel schadelijker dan men weet.Dan heb je het over bio-industrie.
Ik als vegetariër zou het denk ik niet meteen eten. Ik had een tijdje terug "kip" van de Vegetarische Slager, maar ik kreeg het niet weg. Leek teveel op echte kip. Na jaren geen vlees heb ik nogal een mentale blokkade blijkbaar. Moet ik eerst naar de psych.
quote:Star schreef op 05 augustus 2013 @ 18:15:

[...]

Dan heb je het over bio-industrie.Zelfs de biologische varianten zijn belastend voor het milieu, er is helaas geen goed alternatief voor de vlees industrie. En linksom rechtsom, het is een industrie, die energie kost en leed veroorzaakt. Biologisch is een klein beetje verbetering, maar niet voldoende.
quote:Star schreef op 05 augustus 2013 @ 18:12:

Het smaakt dus voor geen meter lees ik her en der, dus waarom dan niet gewoon allemaal aan de Quorn of andere vleesvervangers gaan? Dit lijkt ook nergens op en is peperduur om te kweken ook.Het is pas een eerste poging. Wellicht slagen ze er uiteindelijk in om de meest perfecte stukjes vlees te produceren. Zo niet, dan zal het natuurlijk nooit in de plaats komen van echt vlees, zo wel, dan zullen er heel wat mensen die werkzaam zijn in de veehouderij hun baan verliezen.
Ik zou het als vegetariër wel eten, als er geen dier voor geleden heeft en net zo smaakt als vlees dan graag! Niet dat ik vlees nou zo vreselijk mis maar sommige gerechten zijn gewoon lekkerder met vlees.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
quote:juniper213 schreef op 05 augustus 2013 @ 18:17:

[...]

Zelfs de biologische varianten zijn belastend voor het milieu, er is helaas geen goed alternatief voor de vlees industrie. En linksom rechtsom, het is een industrie, die energie kost en leed veroorzaakt. Biologisch is een klein beetje verbetering, maar niet voldoende.Dat weet ik inderdaad, want een biologische koe leeft langer en schijt dus meer, dus meer methaangassen. Maar qua leefomstandigheden voor het beest dan weer wel beter.
Ik word al misselijk bij de gedachte.
quote:elninjoo schreef op 05 augustus 2013 @ 18:09:

Maar veel vegetariers zijn tegen het lijden van dieren en als er vanuit dierlijke stamcellen onbeperkt vlees wordt gekweekt hoeven ze het lijden van dieren niet meer als argument te gebruiken en kunnen ze ook weer 'ns een biefstukje happen.

onder andere, maar zoiets bedoel ik.

Hoewel ik deze way-of-life ook wel weer zo bij me vind passen dat een hap kweekvlees toch als een soort verraad voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven