Kweekvlees

05-08-2013 17:27 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu.nl

Kweekvlees. Hamburgers kunstmatig gekweekt vanuit enkele cellen.

Wat vinden jullie hiervan (vleeseters, veganisten, vegetariërs)?

Het proberen waard?
quote:Mylene_Valerie schreef op 05 augustus 2013 @ 19:47:

[...]

Hahahah, iets beter lezen , Rosanna schreef niet dat ze een vegetarier is.Oh dat dacht ik, zal dat vitamine-b12-tekort wel zijn hahaha!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
quote:gioia82 schreef op 05 augustus 2013 @ 19:49:

[...]

Oh dat dacht ik, zal dat vitamine-b12-tekort wel zijn hahaha! flexitariër, omdat er sommige vleesgerechten wel erg lekker zijn

op zick kan ik meegaan in het verhaal om iets te maken waardoor vleeseters ook van het eten van vlees afstappen, maar dit is zoveel gemanipuleerd dat ik er mijn bedenkingen bij heb. Prima als jij er wel blij mee bent hoor, maar ik ben er nog niet over uit
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Voor de vegetariërs is het makkelijk om er blij mee te zijn, die hoeven het niet te eten
quote:rosanna08 schreef op 05 augustus 2013 @ 19:59:

[...]

flexitariër, omdat er sommige vleesgerechten wel erg lekker zijn

op zick kan ik meegaan in het verhaal om iets te maken waardoor vleeseters ook van het eten van vlees afstappen, maar dit is zoveel gemanipuleerd dat ik er mijn bedenkingen bij heb. Prima als jij er wel blij mee bent hoor, maar ik ben er nog niet over uit Ja ik denk wel dat er nog veel getest moet worden voordat het in de verkoop gegooid kan worden (maar met een prijs van 250.000 euro ligt het toch net iets boven mijn budget). En in (niet-biologisch) vlees zit ook zoveel troep, kan bijna niet slechter zijn dan dat. We zullen wel zien of dit de toekomst is!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
quote:aikidoka schreef op 05 augustus 2013 @ 19:32:

Waarom word je misselijk van de gedachte Cateautje?

Ik zou dit denk ik niet eten, want vind vlees niet lekker meer, na 20 jaar zonder. Een hele goede ontwikkeling, ben benieuwd naar het vervolg.

Ik hou niet van gehannes met eten daar krijg ik lange tanden van en het idee dat dit mens gemaakt is, maakt me inderdaad misselijk.

Ik heb het overigens ook bij veel 3 sterren restaurants, waar ze toch het beste voedsel gebruiken ter bereiding, maar het idee dat mijn eten helemaal onder de vingerafdrukken zit, omdat de kok er zo nodig ongans mee moet hannesen, vind ik ook walgelijk.

Eerlijk en degelijk voedsel, daar ben ik vóór. niet voor dus.
Ik heb liever dat mensen dít eten dan echt vlees. Maar zelf zou ik het niet eten, kan nooit gezond zijn als mensen zoiets in een fabriek kweken.
quote:juniper213 schreef op 05 augustus 2013 @ 17:48:

[...]

Dat is toch precies wat ik zeg, dat het een goed alternatief zou kunnen zijn voor degenen die perse vlees willen blijven eten.Ah, ik dacht dat je met 'het vlees' doelde op dit spul en dat het alleen handig zou zijn als je écht niet zonder kon. Verkeerd geïnterpreteerd, sorry!
quote:ThunderassMan schreef op 05 augustus 2013 @ 19:13:

Ik had gedacht dat de vegetariërs onder ons wel wat enthousiaster zouden reageren. Voornamelijk omdat we kennelijk op termijn nog maar 1 koe nodig hebben voor ontelbare biefstukjes.Vegetariërs zijn zo gewend zonder dat biefstukje te leven dat ze er niet meer naar talen om een vervangend lapje te eten.
quote:Mevrouw75 schreef op 05 augustus 2013 @ 23:02:

[...]

Vegetariërs zijn zo gewend zonder dat biefstukje te leven dat ze er niet meer naar talen om een vervangend lapje te eten.

Dat verschilt een beetje per persoon denk ik, ik eet al meer dan de helft van mijn leven geen vlees of vis meer, maar als kind vond ik het altijd wel lekker.

En ik vind het nog steeds wel lekker ruiken, dus als de principiële redden zouden wegvallen zou ik best graag weer vlees willen eten.

En vis!

Zouden ze geen zure haring kunnen kweken?

Het word in dit artikel niet genoemd maar de laatste keer dat ik iets over kweekvlees las was er voor de productie van een klein stukje best veel kalfsbloed nodig.

Ik weet dat men daar iets aan wilde doen (omdat het dus nauwelijks diervriendelijker was dan gewoon vlees) maar het word mij uit dit artikel niet duidelijk of dat ook gebeurd is.

Als men er in slaagt om met een minimum aan dierlijk materiaal voor niet al te veel geld smakelijk vlees te produceren wil ik dat wel proberen.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik mij prima red zonder vlees, dus het is geen echte noodzaak.

Ik weet ook eigenlijk niet of ik het vlees echt mis of dat het de herinnering is.

Een paar jaar geleden heb ik nog een keer kippenbouillon gegeten omdat ik het niet goed kreeg uitgelegd dat ik dat niet wilde (was in het buitenland) dus ik dacht "laat ook maar voor 1 keer"

Ik vond het zo vies!

Terwijl kippensoep in mijn hoofd nog de lekkerste soep was
Nou Mevrouw, ikzelf (veganist sinds ongeveer 2 maanden, daarvóór zo'n jaar of 20 vegetariër) mag toch graag af en toe een vleesvervanger eten die bijvoorbeeld op kipfilet of op een hamburger of gehaktbal lijkt. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Ik denk niet dat ik kweekvlees zou willen, ik vind de plantaardige alternatieven heerlijk dus ik mis niks :-).

Voor de verstokte vleeseters is het misschien wel een goede vervanging (die staan over het algemeen niet open voor plantaardige vervanging) en het zou mooi zijn als de vee-industrie op termijn kan verdwijnen hierdoor.
Ik vind het wel gaaf dat ze ermee bezig zijn. En ja de smaak was nog niet helemaal goed...maar het eerste vliegtuig was ook niet helemaal goed he.
quote:PinaColada schreef op 06 augustus 2013 @ 00:50:

Voor de verstokte vleeseters is het misschien wel een goede vervanging (die staan over het algemeen niet open voor plantaardige vervanging) en het zou mooi zijn als de vee-industrie op termijn kan verdwijnen hierdoor.

Nou ja, zo negatief hoeft het toch niet. Ok ik ben geen verstokte vleeseter en ik had al gezegd dat ik het graag wil proeven en hoop dat het wat is.

Waarom zouden niet meer mensen zo kunnen denken? Ze moeten het uiteraard eerst proeven. Maar wie weet dat het heerlijk is of dat we over een paar jaar en tig verbeteringen er lyrisch over zijn.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 06 augustus 2013 @ 00:54:

[...]

Nou ja, zo negatief hoeft het toch niet. Ok ik ben geen verstokte vleeseter en ik had al gezegd dat ik het graag wil proeven en hoop dat het wat is.

Waarom zouden niet meer mensen zo kunnen denken? Ze moeten het uiteraard eerst proeven. Maar wie weet dat het heerlijk is of dat we over een paar jaar en tig verbeteringen er lyrisch over zijn.Nou de echte verstokte vleeseter krijg je er niet aan hoor ook niet als hij hetzelfde smaakt. Voor sommigen is vlees eten een principe kwestie.
quote:matroesjka_ schreef op 06 augustus 2013 @ 00:55:

[...]

Nou de echte verstokte vleeseter krijg je er niet aan hoor ook niet als hij hetzelfde smaakt. Voor sommigen is vlees eten een principe kwestie.

Ben ik niet met je eens. Zeker niet als het dezelfde smaak heeft.

Maar het kan uiteraard per persoon verschillen. We zien het wel.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Dan ben jij dus geen verstokte vleeseter
Ik ben jaren vegetariër geweest. Maar het valt helemaal niet op, dat ik geen vlees eet. Nu eet ik biologisch. Dat valt wel op. Ik ben namelijk tegen de manier waarop er met dieren wordt omgegaan. Dat ik biologisch vlees eet, zendt naar mijn mening meer een boodschap uit, dan het niet eten van vlees.

Sterker nog, ik denk dat wanneer vegetariërs biologisch vlees gaan eten, pas duidelijk is hoeveel mensen principieel geen vlees aten, vanwege de omstandigheden waarin dieren moeten "leven". Dat zou de vraag naar biologisch vlees een boost geven, waardoor het goedkoper wordt en dus bereikbaar voor iedereen.

Dit alternatief van kweekvlees klinkt goed. Maar ik ben dan meer geïnteresseerd of het bijvoorbeeld mogelijk wordt met deze techniek van stamcellen gebruiken, om dit toe te passen in de medische wereld. Nieuwe nier nodig? Dan maken we er een, van je eigen stamcellen. Zou wel een glazen bol willen hebben, om honderd jaar in de toekomst te kunnen kijken.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
quote:matroesjka_ schreef op 06 augustus 2013 @ 00:55:

[...]

Nou de echte verstokte vleeseter krijg je er niet aan hoor ook niet als hij hetzelfde smaakt. Voor sommigen is vlees eten een principe kwestie.

Voor mij niet hoor. En ik ben 'n echte carnivoor!

Ik sta er wel voor open, mits het dezelfde structuur en smaak heeft als het echte werk. En als het dan ook nog hormoon/antibioticavrij is én niet veel duurder is dan normaal vlees, dan zal ik het wellicht best eten.

Al denk ik dat het echte vlees dan wel de begeerde delicatesse wordt. Net zoals ik liever echte kingkrab eet dan surimi.
quote:kookwekkertje01 schreef op 06 augustus 2013 @ 02:32:

Ik ben jaren vegetariër geweest. Maar het valt helemaal niet op, dat ik geen vlees eet. Nu eet ik biologisch. Dat valt wel op.

Geen vlees eten valt toch juist op als je samen uit eten gaat bijv? Of at je dan altijd seafood?

quote:Dit alternatief van kweekvlees klinkt goed. Maar ik ben dan meer geïnteresseerd of het bijvoorbeeld mogelijk wordt met deze techniek van stamcellen gebruiken, om dit toe te passen in de medische wereld. Nieuwe nier nodig? Dan maken we er een, van je eigen stamcellen. Zou wel een glazen bol willen hebben, om honderd jaar in de toekomst te kunnen kijken.Ja, dat zou ideaal zijn! Snap ook niet dat er bezwaren zijn tegen het winnen van stamcellen uit embryo's bijv. Laat de medische wetenschap daar gewoon ongeremd op los kunnen zodat des te eerder dit soort goede ontwikkelingen plaats kunnen vinden.
quote:Mylene_Valerie schreef op 06 augustus 2013 @ 00:54:

[...]

Waarom zouden niet meer mensen zo kunnen denken? Ze moeten het uiteraard eerst proeven. Maar wie weet dat het heerlijk is of dat we over een paar jaar en tig verbeteringen er lyrisch over zijn.

Oh maar ik sta er helemaal niet negatief tegenover hoor. Jij bent ook niet de verstokte vleeseter die ik bedoel, en dan nog bedoel ik het niet negatief :-). Er zijn nou eenmaal mensen die hun stukje vlees echt niet willen laten staan, om wat voor reden dan ook. Die kun je dus niet 'lokken' met plantaardige alternatieven. Maar misschien wel met kweekvlees.

Hoop dat ik zo duidelijker ben :-). En mijn intentie en toon zijn niet negatief bedoeld. Ik vind het juist hoopvolle ontwikkelingen.

En de niet verstokte vleeseter (zoals jij) die er in principe ook voor open staat: mooi meegenomen!
Voor al die mensen die geen vlees eten uit principe of milieu overwegingen het volgende. Beseffen jullie wel dat de mens dierlijke producten nodig heeft omdat je anders erg ongezond word? Daarom eten vegetariërs wel kaas en drinken melk. Weten jullie wel waar die kaas en melk vandaan komt, juist de koe. Weten jullie dat de koe iedere twee jaar een kalf moet krijgen om die melk te kunnen produceren en hoeveel koeien er melk moeten geven voor een onsje kaas. Wat moeten we met al die kalfjes als die niet opgegeten zouden worden.

Besef ook dat als iedereen vegetarier zou worden dat er meer honger zou zijn dan nu. Er zou veel meer landbouw nodig zijn en voor de variatie dus ook veel meer groente en fruit uit het buitenland zou moeten komen omdat we hier nu eenmaal niet het klimaat hebben voor een sinaasappeltje En reken eens uit wat dat vliegverkeer met het milieu doet.

Dus eet rustig vlees maar neem goed vlees en dan niet teveel. Eet seizoensgroente uit de regio en gooi minder weg.

Dan word het vast niet nodig om vlees te kweken.
Ik vind het heel vies, maar dat vind ik ook wel weer heel vreemd van mezelf. Op dit moment is kweekvlees gewoon veel te duur.

Overigens eet ik heel weinig vlees, maar een vega kan ik mezelf echt niet noemen.
quote:nina1966 schreef op 06 augustus 2013 @ 10:29:

Voor al die mensen die geen vlees eten uit principe of milieu overwegingen het volgende. Beseffen jullie wel dat de mens dierlijke producten nodig heeft omdat je anders erg ongezond word? Daarom eten vegetariërs wel kaas en drinken melk. Weten jullie wel waar die kaas en melk vandaan komt, juist de koe. Weten jullie dat de koe iedere twee jaar een kalf moet krijgen om die melk te kunnen produceren en hoeveel koeien er melk moeten geven voor een onsje kaas. Wat moeten we met al die kalfjes als die niet opgegeten zouden worden.

Besef ook dat als iedereen vegetarier zou worden dat er meer honger zou zijn dan nu. Er zou veel meer landbouw nodig zijn en voor de variatie dus ook veel meer groente en fruit uit het buitenland zou moeten komen omdat we hier nu eenmaal niet het klimaat hebben voor een sinaasappeltje En reken eens uit wat dat vliegverkeer met het milieu doet.

Dus eet rustig vlees maar neem goed vlees en dan niet teveel. Eet seizoensgroente uit de regio en gooi minder weg.

Dan word het vast niet nodig om vlees te kweken.http://www.veganisme.org/melk-je-kan-zonder/

MELK, JE KAN ZONDER!

Deze campagne heeft een eigen website: www.melkjekanzonder.nl

Melk wordt door de zuivelindustrie verkocht als ware het een sprookje, compleet met idyllische plaatjes van koeien in de wei. De industrie ‘vergeet’ daarbij onder meer de volgende punten te belichten.

De promotie van zuivel kan leiden tot extra doden (aldus WHO), melk kan mogelijk zorgen voor afname van de hoeveelheid calcium in je lichaam en de consumptie van zuivel wordt door verschillende bronnen gelinkt aan meerdere gezondheidsproblemen.Koeien moeten steeds meer melk produceren, met onvermijdelijke gevolgen voor hun welzijn. Om deze melk te produceren moeten ze elk jaar een kalf krijgen, waarbij kalf en koe kort na de geboorte gescheiden worden. De koe blijft nog lange tijd loeien om haar ‘verloren’ jong. Het kalf zelf zal meestal niet lang leven maar jong opgegeten worden. En de koe? Deze wordt als dank voor de melk afgedankt en opgegeten zodra de melkproductie daalt.De productie van zuivel legt een groot beslag op de beschikbare grondstoffen en zorgt daarnaast ook nog eens voor een grote uitstoot van broeikasgassen.En ondanks dit alles betalen jij en ik via subsidies mee aan de promotie van zuivel!

De Nederlandse Vereniging voor Veganisme wil de andere kant van melk onder de aandacht brengen, de kant welke de zuivelindustrie niet wil laten zien. De komende tijd zullen we via allerlei media aandacht gaan geven aan de positieve effecten van het stoppen met melk. Daarbij kunnen we jouw hulp goed gebruiken!

Bezoek de website van deze campagne: www.melkjekanzonder.nl Daar wordt ook vermeld hoe je mee kan helpen deze campagne tot een succes te maken!

Dan word het vast niet nodig om vlees te kweken.http://leuven.lovinghut.be/bg-leuven-du/veganisme/

Wist je dat je door het aannemen van een veganistisch eetpatroon, levens redt van zowel mensen als dieren?

Eén in zes mensen lijden aan honger en ondervoeding; ongeveer 25.000 mensen sterven dagelijks als een rechtstreeks resultaat van deze condities, of gerelateerde gevolgen – meer dan elke andere periode tijd in de geschiedenis. Stijgende voedselprijzen hebben nog eens 75 miljoen mensen onder de hongerdrempel geduwd, wat het geschatte aantal ondervoedde mensen wereldwijd tot 923 miljoen bracht in 2007.

Maar is er echt een voedseltekort? 1/3 van de graanoogst wereldwijd en meer dan 90% van de soja wordt gebruikt voor dierenvoeder, niettegenstaande de inherente ondoelmatigheden. Het graan dat momenteel gevoed wordt aan vee is genoeg om 2 miljard mensen te voeden.

Door te kiezen voor veganisme, kunnen we elk jaar:

5 keer meer mensen voeden

1 miljard mensen redden van hongersnood

55 miljard dieren redden wereldwijd

Wereldhonger stoppen

Dierenwreedheid stoppen

Zuiver water behouden

Mindere fossiele brandstoffen verbruiken

Sla het regenwoud

Pollutie verminderen

Zuivere lucht behouden

Aardopwarming stoppen
Aangezien het nog zo'n 20 jaar gaat duren voordat ze de technologie zo hebben aangepast dat kweekvlees ook echt geleverd kan worden (bron: interview op de radio met een van de professoren) en dat ze nog geen zicht hebben op de uiteindelijke (on)mogelijkheden lijkt mij deze discussie een beetje voorbarig

Aan de andere kant: ze hebben nog 20 jaar de tijd om hun product te promoten.

Dan word het vast niet nodig om vlees te kweken.Koeienmelk is moedermelk voor een kalf. Punt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven