Kweekvlees

05-08-2013 17:27 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu.nl

Kweekvlees. Hamburgers kunstmatig gekweekt vanuit enkele cellen.

Wat vinden jullie hiervan (vleeseters, veganisten, vegetariërs)?

Het proberen waard?
quote:nina1966 schreef op 06 augustus 2013 @ 10:29:

Voor al die mensen die geen vlees eten uit principe of milieu overwegingen het volgende. Beseffen jullie wel dat de mens dierlijke producten nodig heeft omdat je anders erg ongezond word? Daarom eten vegetariërs wel kaas en drinken melk. Weten jullie wel waar die kaas en melk vandaan komt, juist de koe. Weten jullie dat de koe iedere twee jaar een kalf moet krijgen om die melk te kunnen produceren en hoeveel koeien er melk moeten geven voor een onsje kaas. Wat moeten we met al die kalfjes als die niet opgegeten zouden worden.

Besef ook dat als iedereen vegetarier zou worden dat er meer honger zou zijn dan nu. Er zou veel meer landbouw nodig zijn en voor de variatie dus ook veel meer groente en fruit uit het buitenland zou moeten komen omdat we hier nu eenmaal niet het klimaat hebben voor een sinaasappeltje En reken eens uit wat dat vliegverkeer met het milieu doet.

Dus eet rustig vlees maar neem goed vlees en dan niet teveel. Eet seizoensgroente uit de regio en gooi minder weg.

Dan word het vast niet nodig om vlees te kweken.Heb jij weleens een vegetariër gesproken?
Weetje, ik drink ook geen melk (melkjekanzonder.nl) en ik eet nauwelijks tot nooit - vlees. Maar ik vraag me altijd af, wat gebeurt er met al die hard werkende boeren die straks minder melk kunnen verkopen of vlees. Ik vind dat stiekem net zo zielig. Zie die mensen maar eens om te scholen, hele industrie die kapot gaat, slecht voor de Nederlandse economie.

De biologische zooi geloof ik al helemaal niet, dat is zoiets gekunsteld netzoals die kies bewust logo's. Lees maar eens wat onderzoeken over de biologische verbouwing van gewassen en het biologisch houden van dieren. Dan besef je je dat het alleen goed is voor de producent.
quote:juudt schreef op 06 augustus 2013 @ 11:47:

Weetje, ik drink ook geen melk (melkjekanzonder.nl) en ik eet nauwelijks tot nooit - vlees. Maar ik vraag me altijd af, wat gebeurt er met al die hard werkende boeren die straks minder melk kunnen verkopen of vlees. Ik vind dat stiekem net zo zielig. Zie die mensen maar eens om te scholen, hele industrie die kapot gaat, slecht voor de Nederlandse economie.

De biologische zooi geloof ik al helemaal niet, dat is zoiets gekunsteld netzoals die kies bewust logo's. Lees maar eens wat onderzoeken over de biologische verbouwing van gewassen en het biologisch houden van dieren. Dan besef je je dat het alleen goed is voor de producent.Dat is ook hartstikke zielig. Net zo zielig als dat er in krimpregio's hele scholen op de schop gaan en juffen en meesters werkloos raken. Zie die maar eens om te scholen.

Dus eet rustig vlees maar neem goed vlees en dan niet teveel. Eet seizoensgroente uit de regio en gooi minder weg.

Dat lijkt me een heel wat duurzamere oplossing dan welke andere oplossing dan ook.

Voor al die mensen die geen vlees eten uit principe of milieu overwegingen het volgende. Beseffen jullie wel dat de mens dierlijke producten nodig heeft omdat je anders erg ongezond word? Daarom eten vegetariërs wel kaas en drinken melk. Weten jullie wel waar die kaas en melk vandaan komt, juist de koe. Weten jullie dat de koe iedere twee jaar een kalf moet krijgen om die melk te kunnen produceren en hoeveel koeien er melk moeten geven voor een onsje kaas. Wat moeten we met al die kalfjes als die niet opgegeten zouden worden.

Besef ook dat als iedereen vegetarier zou worden dat er meer honger zou zijn dan nu. Er zou veel meer landbouw nodig zijn en voor de variatie dus ook veel meer groente en fruit uit het buitenland zou moeten komen omdat we hier nu eenmaal niet het klimaat hebben voor een sinaasappeltje En reken eens uit wat dat vliegverkeer met het milieu doet.

Dan word het vast niet nodig om vlees te kweken.

Vlees eten is een nogal verspillende gewoonte, voor elke kilo is minstens vijf kilo plantaardig materiaal nodig (die koe moet tenslotte eerst eten voor hij een biefstuk word.)

We zouden juist minder landbouwgrond nodig hebben als mensen minder vlees aten.
Want vee leeft tegenwoordig zeker niet meer op gras alleen, het meeste veevoer bestaat voornamelijk uit ("geïmporteerde) soja.
quote:elninjoo schreef op 06 augustus 2013 @ 05:15:

[...]

Geen vlees eten valt toch juist op als je samen uit eten gaat bijv? Of at je dan altijd seafood?

.Ik bedoel dat het niet opviel dat ik een beetje principieel geen vlees zat de eten. Bijvoorbeeld bij de supermarkt. Ik val niet op in statistieken. Maar door biologische stukken vlees te kopen, ipv bijvoorbeeld een plofkip, zend ik wel een signaal uit. Er is dan van mijn kant, vraag naar biologisch vlees.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
quote:Amand schreef op 06 augustus 2013 @ 12:02:

[...]

Dat lijkt me een heel wat duurzamere oplossing dan welke andere oplossing dan ook.Juist als je vlees wilt eten is alleen regionaal voedsel niet haalbaar, er gaat zelfs in een klein schuurtje biologische koeien meer voer dan welke regio in Nederland dan ook kan opbrengen.
Minder vlees eten dus.
quote:Mevrouw75 schreef op 06 augustus 2013 @ 11:53:

[...]

Dat is ook hartstikke zielig. Net zo zielig als dat er in krimpregio's hele scholen op de schop gaan en juffen en meesters werkloos raken. Zie die maar eens om te scholen.Haha misschien was mijn reactie beetje raar hè? Maar ik denk wel dat het voor een juf of meester 'iets' makkerlijker is (ik zeg niet dát het zo is) om een baan te zoeken als iets gerelateerds. Een boer kan denk ik niet zo 1,2,3 als veearts oid aan het werk. Overigens zijn de meeste boeren volgens mij wel hoog opgeleid. Ik weet niet, ik heb altijd een beetje te doen met die mensen dat ze 24/7 bezig zijn met hun bedrijf en het ze ook niet makkelijker wordt gemaakt (hogere standaarden maar wel moet 't allemaal zo goedkoop mogelijk). Ik zeg niet dat het allemaal makkelijk moet zijn en het is ook een bewuste (..haha leuk..) keuze van die mensen om boer te worden. Maar toch, iemand die 24/7 in het bedrijfsleven werkt krijgt daar ook naar betaald, terwijl een boer eigenlijk voor de 'levensbehoefte' van de mens zorgt. Nou, ja dat is totaal off-topic. Excuus.
Ik denk dat kweekvlees wel goed gebruikt zou kunnen worden voor knakworsten en soepballetjes in kant en klare soep e.d. Dat smaakt toch al nergens naar en daarbij heb je ook geen idee wat er in zit, dus dat kan alleen maar beter worden

Voor al die mensen die geen vlees eten uit principe of milieu overwegingen het volgende. Beseffen jullie wel dat de mens dierlijke producten nodig heeft omdat je anders erg ongezond word? Een mens heeft geen dierlijke produkten nodig om gezond te zijn en blijven, dat is echt nonsens.quote:Daarom eten vegetariërs wel kaas en drinken melk.Ik niet, en velen met mij.quote:Weten jullie wel waar die kaas en melk vandaan komt, juist de koe. Weten jullie dat de koe iedere twee jaar een kalf moet krijgen om die melk te kunnen produceren en hoeveel koeien er melk moeten geven voor een onsje kaas. Wat moeten we met al die kalfjes als die niet opgegeten zouden worden.Vrij in de wei laten leven, gekke gedachte hoor, een dier niet opeten maar laten leven. Tjemig, gekke gedachte he.quote:Besef ook dat als iedereen vegetarier zou worden dat er meer honger zou zijn dan nu. Er zou veel meer landbouw nodig zijn en voor de variatie dus ook veel meer groente en fruit uit het buitenland zou moeten komen omdat we hier nu eenmaal niet het klimaat hebben voor een sinaasappeltje En reken eens uit wat dat vliegverkeer met het milieu doet.Dat is juist omgekeerd, je hebt niet meer landbouw nodig. De vleesindustrie is de industrie die de meeste landbouw vergt voor veevoer. Dat is juist het punt, het milieuvervuilende zit in de productie van het veevoer. Als dat niet meer hoeft, houd je meer ruimte over. En mensen hoeven niet ineens meer sinaasappelen te gaan eten, omdat ze geen vlees meer eten.quote:

Dan word het vast niet nodig om vlees te kweken.Dat is een prachtig idee als we met een kwart van de huidige wereldbevolking zouden zijn op deze aarde, maar we zijn inmiddels met te veel om effect te halen uit biologisch vlees en minder consumeren.
Ik hoop toch echt wel dat de meeste mensen vlees en dierlijke producten blijven eten. Voor je het weet heb je anders een land vol mensen die hen onwelgevallige politici vermoorden.
quote:juudt schreef op 06 augustus 2013 @ 12:41:

[...]

Haha misschien was mijn reactie beetje raar hè? Maar ik denk wel dat het voor een juf of meester 'iets' makkerlijker is (ik zeg niet dát het zo is) om een baan te zoeken als iets gerelateerds. Een boer kan denk ik niet zo 1,2,3 als veearts oid aan het werk. Overigens zijn de meeste boeren volgens mij wel hoog opgeleid. Ik weet niet, ik heb altijd een beetje te doen met die mensen dat ze 24/7 bezig zijn met hun bedrijf en het ze ook niet makkelijker wordt gemaakt (hogere standaarden maar wel moet 't allemaal zo goedkoop mogelijk). Ik zeg niet dat het allemaal makkelijk moet zijn en het is ook een bewuste (..haha leuk..) keuze van die mensen om boer te worden. Maar toch, iemand die 24/7 in het bedrijfsleven werkt krijgt daar ook naar betaald, terwijl een boer eigenlijk voor de 'levensbehoefte' van de mens zorgt. Nou, ja dat is totaal off-topic. Excuus.Ja echt hartstikke off topic, maar ik heb altijd begrepen dat je na 10 jaar onderwijs nergens anders meer terecht kan. De beroemde fuik. Net zo off topic stop ik maar weer ;)
quote:Amand schreef op 06 augustus 2013 @ 13:15:

Ik hoop toch echt wel dat de meeste mensen vlees en dierlijke producten blijven eten. Voor je het weet heb je anders een land vol mensen die hen onwelgevallige politici vermoorden.oh, eten daarom mensen vlees? Omdat ze anders op een policus-moordende vega lijken? Nooit bij stilgestaan eigenlijk.
quote:Amand schreef op 06 augustus 2013 @ 13:15:

Ik hoop toch echt wel dat de meeste mensen vlees en dierlijke producten blijven eten. Voor je het weet heb je anders een land vol mensen die hen onwelgevallige politici vermoorden.Ik eet al meer dan twintig jaar geen vlees meer en ik vermoord echt maar zelden iemand, maar misschien is dat kweekvlees dáár dan een goede oplossing voor
quote:Mevrouw75 schreef op 06 augustus 2013 @ 13:38:

[...]

Ja echt hartstikke off topic, maar ik heb altijd begrepen dat je na 10 jaar onderwijs nergens anders meer terecht kan. De beroemde fuik. Net zo off topic stop ik maar weer ;)Echt? Ik dacht juist hoe 'ouder' in het onderwijs hoe beter (meer ervaring etc ). Oké en nu weer écht ontopic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven