Jouw levensdoel

08-08-2013 15:05 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de laatste tijd erg bezig met mijn plek in de maatschappij, mijn doel in het leven, mijn sterke punten. Mijn grootmoeder zei een tijd terug, voor ze stierf, dat ze nooit het gevoel had gehad onderdeel te zijn van de wereld, van de maatschappij, dat ze nooit tot nut is geweest. Dat raakte me, omdat ze het zo erg vond. Ik ben er dus over na gaan denken. Ik ben er nog helemaal niet over uit, maar merk dat ik wel graag een doel heb. Niet zozeer onderdeel zijn van een groep, daar heb ik geen behoefte aan, maar wel een nut hebben.

Mijn man zei laatst tegen mij: jij brengt de mensen om jou heen al zoveel door er gewoon te zijn, jij verspreidt licht, misschien is dat jouw doel. Misschien is dat voldoende.

En misschien is het dat ook wel.

Mijn vraag aan jullie: wat is (voor zover je dat al weet) jouw levensdoel? Wat breng jij anderen, of jezelf, in deze wereld? Waar ligt jouw kracht?
Ik voel mij zeker nuttig in deze wereld. Ik werk vrijwillig en betaal daar nog belasting voor ook! Mijn doel is niet alleen geld verdienen , maar ook iets betekenen voor je omgeving ,de natuur e.d.
zeg niet altijd wat je denkt , denk na wat je zegt ;-)
dank je, dienstbaar! Wat bedoel je met 'iets betekenen voor de omgeving, natuur e.d.'?
Mijn ultieme levensdoel is gelukkig zijn en zo veel mogelijk genieten van wat er is. Heel egoïstisch misschien, maar zo is het wel. Veel dingen die ik doe zijn dus ook in eerste instantie voor mijn eigen geluk. Maar zoals elk mens ben ik een sociaal wezen, dus anderen dragen ook bij aan mijn geluk en ik draag graag bij aan het geluk van anderen (dat maakt mij weer gelukkig, snapt u 'm nog?). Op welke manier precies, dat verschilt per persoon en situatie. Wel houd ik het graag klein. Toen ik nog wat jonger was had ik grote idealen en dacht ik echt dat ik de wereld moest/kon/wilde veranderen. Nu richt ik me op het stukje wereld waarin ik leef en maak ik dat graag zo goed mogelijk. Daar maken mijn vrienden/familie/buren etc etc deel van uit. Alleen al het complimenteren van, steunen van, luisteren naar, vieren met, helpen van de mensen om mij heen heeft daarom voor mij betekenis.

Bij het kiezen van een beroep denk ik wel na over wat grotere doelen. Daarbij combineer ik graag iets waar ik zelf gelukkig van word met iets waar ik anderen mee kan helpen. Ik studeer nu nog, ben bezig met een docentenopleiding. Dat lijkt me een heel mooi beroep, waarbij je mensen op weg helpt om hun eigen geluk te vinden en dromen waar te maken. Of, mocht ik in het hoger onderwijs komen te werken, om een steentje bij te dragen aan het door de pubertijd heen loodsen van tieners, haha. En tegelijkertijd is het vak waarvoor ik opgeleid word iets waar ik altijd als ik er mee bezig ben gelukkig van word. Dus ook ikzelf ben ermee geholpen, haha.

Maar ik zoek het dus dichtbij en op het sociale vlak, om zo op een hele directe manier iets te kunnen betekenen voor de mensen om mij heen.
Goede moeder zijn voor mijn kind, goede vrouw voor mijn man. In mijn werk het maximale geven. Met respect omgaan met de medemens.

Genieten van het leven: goed eten, op vakantie gaan, lekker lezen in de tuin.

Liefde geven, liefde ontvangen. Dat soort dingen.
Mooi Buaya, en nee, hoor, dat is niet egoistisch. Daar is het me ook niet om te doen, ik ben echt nieuwsgierig waar iedereen zijn 'nut' uithaalt, zijn waarde. Bedankt voor je stuk tekst, heel mooi om te lezen!
quote:Amarante1985 schreef op 08 augustus 2013 @ 15:41:

Goede moeder zijn voor mijn kind, goede vrouw voor mijn man. In mijn werk het maximale geven. Met respect omgaan met de medemens.

Genieten van het leven: goed eten, op vakantie gaan, lekker lezen in de tuin.

Liefde geven, liefde ontvangen. Dat soort dingen.Dag Amaranthe, ja, daar kan het natuurlijk ook in zitten, goed zijn voor de medemens. Mooi, fijn dat je ook kunt genieten en dat je dat ook een nut en doel vindt. Goed om te lezen!
Ik haal mijn levensdoel uit mijn werk. Ik help mensen weer financieel op de been. Mensen in een stressloze uitzichtloze situatie weer wat lucht geven, wat adempauze en een helpende hand zodat ze weer kunnen genieten van hun leven. En ik wil er graag zijn voor mijn familie, vrienden, man en kleine kerel en daar waar ik kan hen helpen. En als ik weer iemand een high five heb kunnen geven omdat er iets is gelukt, dan huppel ik door het huis en ben ik gelukkig.
quote:doreia schreef op 08 augustus 2013 @ 15:46:

Ik haal mijn levensdoel uit mijn werk. Ik help mensen weer financieel op de been. Mensen in een stressloze uitzichtloze situatie weer wat lucht geven, wat adempauze en een helpende hand zodat ze weer kunnen genieten van hun leven. En ik wil er graag zijn voor mijn familie, vrienden, man en kleine kerel en daar waar ik kan hen helpen. En als ik weer iemand een high five heb kunnen geven omdat er iets is gelukt, dan huppel ik door het huis en ben ik gelukkig.Wat bijzonder, Doreia, ik begrijp dat dat erg bevredigend is, je kunt echt wat betekenen voor je medemens. En daarna ben je ook goed voor jezelf, mooi.
Lionlily, ik heb het wel heel leuk opgeschreven ;)

Nu nog proberen er ook naar te leven!
Lief, bedankt voor je compliment!

Ik vind het trouwens heel erg om te lezen dat je oma dat zo voelde op haar sterfbed, wat naar voor haar... En ik ben het er ook niet mee eens. Er moeten toch mensen in haar leven zijn geweest voor wie ze belangrijk was, bijvoorbeeld haar man, haar kinderen, kleinkinderen, haar vrienden en buren. In mijn ogen heeft haar leven alleen daarom al waarde en nut gehad. Oké, ze heeft misschien niet de oplossing voor het gat in de ozonlaag uitgevonden, misschien heeft ze niet eens gewerkt. Maar dat betekent zeker niet dat ze geen bijdrage heeft geleverd aan de maatschappij. Ze heeft alleen al deel uitgemaakt van het op aarde zetten van jou, iemand die - als ik de woorden van je man lees - een hele mooie toevoeging is aan deze wereld!

Hoe denk jij daarover, en dan specifiek als het over je oma gaat? Zie jij haar leven wel als een leven dat waardevol en nuttig is geweest, goed zoals het was? Of denk je, nou, ik snap wel wat ze bedoelde en het was mooier geweest als ze hier en daar wat anders had gedaan?
Gelukkig zijn.

Groeien en gebruik maken van de talenten die ik heb en alle kansen die ik krijg.
Buaya, nee, hoor, mijn oma was ontzettend nuttig en nodig in deze wereld en ze heeft zonder dat ze het doorheeft heel veel betekend voor mijn familie. Maar ze heeft inderdaad nooit gewerkt, ze was niet uitermate dapper in de oorlog, ze was geen heel lieve moeder, bijzondere hulp voor mensen e.d.. Dat vind ik allemaal nog steeds niet belangrijk, maar dit waren haar eigen woorden. Ik heb gezegd dat ik van haar houd en dat dat betekent dat ze alles heeft gedaan waarvoor ze hier op aarde was.

Ik ben wel daarover na gaan denken, zoveel spijt op mijn sterfbed wil ik niet hebben :(
quote:noreservations schreef op 08 augustus 2013 @ 16:04:

Gelukkig zijn.

Groeien en gebruik maken van de talenten die ik heb en alle kansen die ik krijg.Ja, dat vind ik wel een mooie. Is het soms niet zo dat mensen het gevoel hebben juist altijd maar gebruik te moeten maken van hun talenten, ook als ze het niet willen? Het dertigersdilemma, so to speak?
Ik geef les en dat vind ik een mooie bijdrage aan onze maatschappij. Daarbij vind ik het vaak nog belangrijker om oog te hebben voor die studenten die het moeilijk hebben en even wat extra aandacht/steuntje in de rug nodig hebben, dan om alle lessen perfect te geven. Dus mijn doel is goed les te geven maar daarnaast ook nooit de mensen zelf uit het oog te verliezen en, als het kan, iets positiefs bij te dragen aan hun leven en hoe zij zichzelf zien. En dat kan soms in hele kleine dingen zitten, een keer een compliment ofzo.

In het algemeen in contact met anderen me fatsoenlijk en vriendelijk te gedragen. Eerlijk zijn. Integer zijn.

Voor mezelf is mijn doel om steeds meer te leven volgens wat ik zelf belangrijk vind en wat me gelukkig maakt. Dit zijn dingen die misschien geen dik salaris opleveren, niet "cool" zijn, of die anderen niet begrijpen. (bijv. ik ben buiten mijn werk een echte loner en vind dat steeds meer prima, ik ben nu eenmaal graag alleen en hoef me van mezelf steeds minder aan te passen aan de druk om sociaal te zijn.)

En nooit stoppen met mezelf ontwikkelen op allerlei vlakken.
Wat lief dat je dat tegen haar hebt gezegd.

Kan me voorstellen dat zoiets je aan het denken zet. Alleen maar goed lijkt me, dat je daar tijdens je leven al mee bezig bent. Al is het natuurlijk mogelijk dat je opeens heel anders tegen dingen aan kijkt als je daadwerkelijk op sterven ligt.

Soms gebruik ik dat idee trouwens als een soort check. Dan voel ik heel bewust mijn ademhaling en sta ik stil bij het idee dat dit mijn laatste zou kunnen zijn. Als het dan goed voelt, dan ben ik ook goed bezig, als het niet goed voelt is dat voor mij een teken dat ik mijn prioriteiten uit het oog aan het verliezen ben.
Zoals iemand dat al eerder schreef, probeer ik er vooral te zijn voor de mensen om mij heen. Zowel de mensen die dicht bij mij staan, als ook de mensen die wat verder van mij af staan. Mensen vragen mij op de een of andere manier graag om hulp of advies en ik vind het fijn als ik dat kan geven (sterker nog, zie het ook wel als een compliment).

En zelfs hier op het forum probeer ik op een bescheiden manier ook hier en daar een steentje bij te dragen als ik adviezen geef of anderzins iemand probeer te helpen.
quote:wollenstonecraft schreef op 08 augustus 2013 @ 16:06:

Ik geef les en dat vind ik een mooie bijdrage aan onze maatschappij. Daarbij vind ik het vaak nog belangrijker om oog te hebben voor die studenten die het moeilijk hebben en even wat extra aandacht/steuntje in de rug nodig hebben, dan om alle lessen perfect te geven. Dus mijn doel is goed les te geven maar daarnaast ook nooit de mensen zelf uit het oog te verliezen en, als het kan, iets positiefs bij te dragen aan hun leven en hoe zij zichzelf zien. En dat kan soms in hele kleine dingen zitten, een keer een compliment ofzo.

In het algemeen in contact met anderen me fatsoenlijk en vriendelijk te gedragen. Eerlijk zijn. Integer zijn.

Voor mezelf is mijn doel om steeds meer te leven volgens wat ik zelf belangrijk vind en wat me gelukkig maakt. Dit zijn dingen die misschien geen dik salaris opleveren, niet "cool" zijn, of die anderen niet begrijpen. (bijv. ik ben buiten mijn werk een echte loner en vind dat steeds meer prima, ik ben nu eenmaal graag alleen en hoef me van mezelf steeds minder aan te passen aan de druk om sociaal te zijn.)

En nooit stoppen met mezelf ontwikkelen op allerlei vlakken.Mooi om te zien dat je zoveel uit je werk haalt door zoveel te geven. Een mooi doel en ik begrijp dat je je daar 'nuttig' door voelt. En dat je verder je leven doel geeft door jezelf te ontwikkelen en te genieten. Dat zou ik ook vaker mogen doen
quote:buaya schreef op 08 augustus 2013 @ 16:21:

Wat lief dat je dat tegen haar hebt gezegd.

Kan me voorstellen dat zoiets je aan het denken zet. Alleen maar goed lijkt me, dat je daar tijdens je leven al mee bezig bent. Al is het natuurlijk mogelijk dat je opeens heel anders tegen dingen aan kijkt als je daadwerkelijk op sterven ligt.

Soms gebruik ik dat idee trouwens als een soort check. Dan voel ik heel bewust mijn ademhaling en sta ik stil bij het idee dat dit mijn laatste zou kunnen zijn. Als het dan goed voelt, dan ben ik ook goed bezig, als het niet goed voelt is dat voor mij een teken dat ik mijn prioriteiten uit het oog aan het verliezen ben.Heel goed, ik zou dat ook vaker moeten doen. Check, op mijn lijstje
quote:NummerZoveel schreef op 08 augustus 2013 @ 16:27:

Zoals iemand dat al eerder schreef, probeer ik er vooral te zijn voor de mensen om mij heen. Zowel de mensen die dicht bij mij staan, als ook de mensen die wat verder van mij af staan. Mensen vragen mij op de een of andere manier graag om hulp of advies en ik vind het fijn als ik dat kan geven (sterker nog, zie het ook wel als een compliment).

En zelfs hier op het forum probeer ik op een bescheiden manier ook hier en daar een steentje bij te dragen als ik adviezen geef of anderzins iemand probeer te helpen.Wat goed, dat is een prachtige eigenschap!
Mijn levensdoel is kinderen krijgen, een goede moeder zijn, mijn kinderen alle liefde van de wereld geven en een stabiele leefomgeving bieden. Daarbij wil ik er ook graag zijn voor mensen in mijn omgeving. Ik vind het bijvoorbeeld erg belangrijk dat mijn zusje van 15 zich bij mij en mijn vriend thuis op haar gemak voelt, zich hier thuis voelt en weet dat ze nooit alleen staat op deze wereld en met alles naar mij toe kan komen. Buitenshuis werken is voor mij niet weggelegd voor mijn gevoel, en eigenlijk is een gezinnetje het enige wat ik al mijn hele leven wil. Laat dat nou net het gene zijn wat niet zomaar lukt na 2 vroeggeboorten en een miskraam, maar ik hoop nog steeds dat ik ooit mijn levensdoel zal behalen.
Ik weet nog steeds niet wat mijn doel is of zou moeten zijn. Ik vraag me dat ook wel eens af. Hoe nuttig ben ik voor de wereld.

Ik ben allang blij dat ik eindelijk bepaalde patronen en of valkuilen herken, terugkijkend naar mijn verleden en nu gaande innhet heden. Dus ben ik daar meer bezig door wat bewuster in het leven te staan, mijn eigen fouten in te zien en betere keuzes te maken en hoop dat ik met de tijd er achter kom wat mijn doel is.
Mijn doelen zijn intellectueel groeien, uitgedaagd blijven, goede balans tussen privé en werk vinden, gelukkig zijn en maatschappelijk iets bijdragen, het liefst in mijn werk.
Mijn levensdoel is gelukkig zijn, veel reizen en de foto's die ik tijdens reizen maak 'vereeuwigd' zien worden doordat ze gepubliceerd worden in diverse internationale reisboeken/magazines. Dat is gewoon 'n ego-dingetje natuurlijk, maar het is wel 'n drijfveer voor mij.
quote:lionlily schreef op 08 augustus 2013 @ 16:34:

[...]

Mooi om te zien dat je zoveel uit je werk haalt door zoveel te geven. Een mooi doel en ik begrijp dat je je daar 'nuttig' door voelt. En dat je verder je leven doel geeft door jezelf te ontwikkelen en te genieten. Dat zou ik ook vaker mogen doen Dank je voor het compliment

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven