Gesprekken

12-08-2013 19:43 14 berichten
Ik vind het moeilijk om gesprekken op gang te houden. Ik klap dicht.

Vooral met tantes, ooms en m'n vader. Ik ben snel afgeleid, weet niks te zeggen. Ik blijf stil. Of reageer heel kortaf.

Ook met vriendinnen blijf ik oppervlakkig. In relaties ook vaak. Ik durf niet snel iets te zeggen, lul maar een eind mee.

Ik wil zo graag echte gesprekken hebben, serieuze gesprekken. Over bijvoorbeeld het nieuws, wat er speelt etc. Ik kan het gewoon niet.

Hoe kan ik dit aanpakken? Handvaten, tips, trics?
Zoek de juiste gesprekspartner! Echt.

Ik kan met mijn eigen familie ook nergens over praten, die zijn alleen maar van lang leve de lol en het moet vooral niet te serieus zijn. Maar mijn schoonfamilie, daar kan ik hele discussies en serieuze gesprekken mee voeren. Interesses delen, onderwerpen uitdiepen, vragen stellen. Was een verademing voor mezelf om op deze manier te converseren.
Alle reacties Link kopieren
Je denkt er waarschijnlijk al over na als je een gesprek met iemand wil gaan beginnen,zo van ik klap dicht,probeer je te ontspannen en te luisteren wat iemand zegt of vraagt,en niet met je gedachte houden bij het feit dagje dicht klapt,blijf jezelf en probeer je eigen mening te geven...je hebt er cursus evt voor assertiviteitstraining,dan leer je voor jezelf opkomen en beter communiceren.Je hebt er ook goede sporten voor dat je zelfvertrouwen krijgt zoals boksen etc...succes
Stel niet uit tot morgen,wat je vandaag kunt doen
Nouja, mijn familie is wel van t serieuze. Maar op een of andere manier lukt het niet.

Ik ben er wel mee bezig ja.. Vind t nl ook moeilijk om belangrijke zaken te bespreken.
Maar hoe gaan gesprekken dan? Want een gesprek voer je met zijn tweeen. En als jij het wat lastiger vind, pakt de ander het gesprek dan op?
Sommige tantes en nichtjes pakken het hesprek op.

Anderen gaan zichzelf afleiden. Pakken telefoon erbij. Gesprek valt dood.

Hoi, hoe is het? En vaak weet ik het dan zelf al niet meer.. (Of ik moet weten dat er iets speciaals gebeurd is)
Tja, dat is nog niet eens een gesprek

Wil je je werkelijk interesseren voor anderen? Wil je met je 'hoi hoe is het?' ook daadwerkelijk weten hoe het is? Of is het een openingszin? Want globaal weet je van je familie vast wel of iemand studeert of werkt. In deze tijd kun je vragen: hoe lang heb je nog vakantie? Hoe begint het nieuwe leerjaar? Ben je nog op vakantie geweest? Hoe was het daar?

En als je die fase hebt overleefd kun je iets over jezelf en jou onderwerp vertellen. En als het een leuk gesprek is, begint de trein langzaam te rollen en ben je in gesprek. En als je bent afgeleid, kijk dan even bewust, kijk daarna terug naar de gesprekspartner en zeg: sorry, je vertelde over.. en dan pak je het onderwerp weer op.
Hmm.. Dat zijn giede tips! Dankjewel!
Giede is goede!
Daar heb je trainingen voor: google Sociale Vaardigheidstraining
quote:Peacy schreef op 12 augustus 2013 @ 20:00:

Sommige tantes en nichtjes pakken het hesprek op.

Anderen gaan zichzelf afleiden. Pakken telefoon erbij. Gesprek valt dood.

Hoi, hoe is het? En vaak weet ik het dan zelf al niet meer.. (Of ik moet weten dat er iets speciaals gebeurd is)

Een gesprek is geen sologebeuren, dus er moeten er minstens 2 bij aanwezig zijn. En waarom ligt de fout bij jou? Pakken die telefoneerders alleen maar hun telefoon als ze bij jou zijn? Of lopen ze daar altijd op te kijken?

Dus begin het niet allemaal op jezelf te betrekken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Sociale vaardigheden heb ik al eens gehad, net als een assertiviteitstraining. Al kan t geen kwaad om het nog een x te doen..

Nlies: zo voelt het voor mij :-). Ze pakken vaker de telefoon. Maar bij mij echt als het gesprek stil valt. Maar t is een goed advies om het iets minder op mezelf te betrekken inderdaad.
In een cursus die ik gedaan heb, heb ik wat vaardigheden geleerd die je kunt gebruiken om een gesprek beter op gang te houden.

Het zijn wel dingen die vaker geoefend moeten worden, voordat het een beetje werkt.

Misschien kun je er wat mee.

- Eén van de belangrijkste dingen is, gek genoeg: luisteren.

Focus op wat de ander vertelt.

Dus je oren open zetten. Maar ook met je gezicht naar de ander toegedraaid zitten en hem regelmatig aankijken.

Als je dat doet, dwalen je gedachten minder snel af.

En reageer ook op wat je hoort.

Dat kan op verschillende manieren:

. Non-verbaal; dus bijvoorbeeld door met je hoofd te knikken, te glimlachen etc... (vul zelf maar aan)

. Verbaal, met korte "woordjes", zoals hmhm, ja, oké, leuk etc... (vul zelf maar aan)

. Verbaal, met langere tekst. Een hele zin of meer.

- Vragen stellen

Als je goed luistert, komen vragen vaak wel vanzelf.

Open vragen (dus waar iemand meer dan 1 woord op kan antwoorden) werken het beste; dan geef je iemand de mogelijkheid om weer wat uitgebreids te vertellen.

Voorbeeld: Hoe was je vakantie?

Deze 2 dingen pas ik zelf het meeste toe.

Er zijn nog wel wat vaardigheden die in die cursus aan bod kwamen, maar ik vind het lastig die hier te omschrijven.

Als het je interesseert kun je zelf een googelen op deze termen: samenvatten, parafraseren, reflecteren.

Een andere tip die ik nog heb, is tegen jezelf zeggen dat je nu eenmaal niet zo'n prater bent. Sommige mensen zijn extravert (spreken veel dingen uit die in hun hoofd omgaan) en anderen introvert (houden meer van hun gedachten voor zichzelf) en weer anderen zitten daar ergens tussenin. Mogelijk ben jij een vrij introvert persoon.

Als je even niets weet te zeggen, kun je bij jezelf denken dat je je daar niet druk over hoeft te maken. Dat is gewoon even zo.

En misschien begint iemand anders weer met praten of misschien bedenk je wel weer iets als je even rondkijkt.

Verder kun je proberen wat gespreksonderwerpen te "verzamelen".

Je maakt vast allerlei dingetjes mee en ziet dingen op tv, in de krant etc...

Daar zitten vast dingen tussen waarvan je denkt: dat zou wel geschikt kunnen zijn als gespreksonderwerp.

Hier kun je (in je hoofd of op papier) een lijstje van maken, zodat je alvast van tevoren wat onderwerpen hebt voor als je weer in een situatie komt waarin je met mensen moet praten.
Haha, heb ik net dat hele stuk getypt, zie ik dat je zelf ook al sociale-vaardighedencursus gedaan hebt.

Zoiets nog een keer doen, kan zeker geen kwaad.

Als je er met andere mensen mee bezig bent, is dat wel motiverend.

En anders zakt het ook weer een beetje weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven