Ratelen
vrijdag 16 augustus 2013 om 08:55
Afgelopen week deed ik het weer: ratelen als ik bij stil persoon ben. Ik weet niet waarom ik het doe, ik denk dat het komt omdat ik me wat ongemakkelijk voel. Maar ik vind het zelf erg vervelend. Ik hoor mezelf praten-praten-praten en ben doodmoe als de persoon weg is.
Wie herkent dit en nog belangrijker: wie heeft er tips voor mij!
Wie herkent dit en nog belangrijker: wie heeft er tips voor mij!
vrijdag 16 augustus 2013 om 09:39
Die stille persoon wordt waarschijnlijk nóg stiller terwijl jouw spraakwaterval over hem/haar uitgestort wordt. Probeer eens vragen te stellen, waar die stille persoon op kan antwoorden. ("Je had laatst zo'n lekkere taart gebakken, hoe maak je die?" of "Ik zit te denken over een vakantie in Mexico en jij bent daar al eens geweest, kun je wat tips geven?"). En geef die stille persoon dan ook de kans om uitvoerig te antwoorden, dus niet na twee zinnen in de rede vallen en doorgaan met ratelen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 16 augustus 2013 om 09:59
Ik besef dat die persoon nog stiller wordt, maar dat lijkt mij onbewust juist te stimuleren om dan meer te gaan praten Ik probeer al bewust stiltes te laten vallen, maar ik weet niet goed waar of hoe ik naar moet kijken. Het gekke is dat ik het maar met een paar personen uit mijn omgeving echt sterk heb.
vrijdag 16 augustus 2013 om 10:52
vrijdag 16 augustus 2013 om 11:36
vrijdag 16 augustus 2013 om 12:10
vrijdag 16 augustus 2013 om 12:45
vrijdag 16 augustus 2013 om 12:49
quote:hollandstheemutsje schreef op 16 augustus 2013 @ 12:47:
O ja bij die ene persoon stel ik dan wel open vragen, maar er komt dan vaak heel weinig terug waardoor er een ongemakkelijke stilte valt. Blijkbaar kan ik daar dus niet tegen.besef je wel, dat wat jij ongemakkelijk vindt voor een ander lekker rustig kan zijn.
O ja bij die ene persoon stel ik dan wel open vragen, maar er komt dan vaak heel weinig terug waardoor er een ongemakkelijke stilte valt. Blijkbaar kan ik daar dus niet tegen.besef je wel, dat wat jij ongemakkelijk vindt voor een ander lekker rustig kan zijn.
vrijdag 16 augustus 2013 om 13:01
vrijdag 16 augustus 2013 om 13:03
Ik probeer ook open vragen te stellen en even stil te zijn.
Maar als de ander geen prater is dan vind ik dat voor mezelf toch heel ongemakkelijk.
Dit heb ik vooral bij personen die ik niet zo goed ken of weinig zie.
Ik heb een aantal vrienden die ook erg stil zijn. Maar daar heb ik de drang dan niet (meer).
Ook zeg ik het weleens naar de hand tegen de persoon waar ik tegen heb zitten ratelen. Sorry, voor het ratelen omdat....
En dat geeft wel begrip.
Maar als de ander geen prater is dan vind ik dat voor mezelf toch heel ongemakkelijk.
Dit heb ik vooral bij personen die ik niet zo goed ken of weinig zie.
Ik heb een aantal vrienden die ook erg stil zijn. Maar daar heb ik de drang dan niet (meer).
Ook zeg ik het weleens naar de hand tegen de persoon waar ik tegen heb zitten ratelen. Sorry, voor het ratelen omdat....
En dat geeft wel begrip.
vrijdag 16 augustus 2013 om 13:41
vrijdag 16 augustus 2013 om 13:46
Wees eens bewust stil. In een twee gesprek hoef jij niet altijd degene te zijn die het geluid produceert. Als je eens stil bent, leg je de bal bij de ander en geef je ook de gelegenheid om iemand zijn gedachten te laten ordenen en een vraag te stellen of een opmerking te maken.
Maar man en ik kunnen ook samen rustig een avond ons mond houden, hij met zijn telefoon en ik met de laptop, of beide een tijdschrift of boek en af en toe vragen of de ander nog koffie wil of iets dergelijks. Heerlijke momenten zijn dat. Of 's avonds buiten luisteren naar de vogels en de laatste zonnestralen van de dag meepikken, doen we ook in stilte.
Maar man en ik kunnen ook samen rustig een avond ons mond houden, hij met zijn telefoon en ik met de laptop, of beide een tijdschrift of boek en af en toe vragen of de ander nog koffie wil of iets dergelijks. Heerlijke momenten zijn dat. Of 's avonds buiten luisteren naar de vogels en de laatste zonnestralen van de dag meepikken, doen we ook in stilte.
vrijdag 16 augustus 2013 om 13:56
quote:visje66 schreef op 16 augustus 2013 @ 13:03:
Heb je al eens geprobeerd te hummen. Ik kreeg tijdens mijn opleiding de opdracht om, met een vreemde op straat, een gesprek lang gaande te houden zonder iets te zeggen.
Het is ook een grappig spelletje om te veel en op het verkeerde moment te hummen; dwars door een woord van de ander of precies wanneer de ander van plan is iets te zeggen. Werkt ook tegen ratelen...
Heb je al eens geprobeerd te hummen. Ik kreeg tijdens mijn opleiding de opdracht om, met een vreemde op straat, een gesprek lang gaande te houden zonder iets te zeggen.
Het is ook een grappig spelletje om te veel en op het verkeerde moment te hummen; dwars door een woord van de ander of precies wanneer de ander van plan is iets te zeggen. Werkt ook tegen ratelen...
Leven en beleven
vrijdag 16 augustus 2013 om 14:03
quote:Doreia schreef op 16 augustus 2013 @ 13:46:
Wees eens bewust stil. In een twee gesprek hoef jij niet altijd degene te zijn die het geluid produceert. Als je eens stil bent, leg je de bal bij de ander en geef je ook de gelegenheid om iemand zijn gedachten te laten ordenen en een vraag te stellen of een opmerking te maken.
Maar man en ik kunnen ook samen rustig een avond ons mond houden, hij met zijn telefoon en ik met de laptop, of beide een tijdschrift of boek en af en toe vragen of de ander nog koffie wil of iets dergelijks. Heerlijke momenten zijn dat. Of 's avonds buiten luisteren naar de vogels en de laatste zonnestralen van de dag meepikken, doen we ook in stilte.Bij mijn vriend heb ik het niet.
Maar man en ik kunnen ook samen rustig een avond ons mond houden, hij met zijn telefoon en ik met de laptop, of beide een tijdschrift of boek en af en toe vragen of de ander nog koffie wil of iets dergelijks. Heerlijke momenten zijn dat. Of 's avonds buiten luisteren naar de vogels en de laatste zonnestralen van de dag meepikken, doen we ook in stilte.Bij mijn vriend heb ik het niet.
vrijdag 16 augustus 2013 om 14:12
Interessant. Ik zou die stille persoon kunnen zijn, denk ik.
Waarom wordt je nerveus van stiltes?
(Ik wordt namelijk ook dood moe van mensen die maar door ratelen zonder een keer een stilte te laten vallen. Als je daadwerkelijk luistert naar wat iemand zegt is luisteren namelijk ook best inspannend).
Waarom wordt je nerveus van stiltes?
(Ik wordt namelijk ook dood moe van mensen die maar door ratelen zonder een keer een stilte te laten vallen. Als je daadwerkelijk luistert naar wat iemand zegt is luisteren namelijk ook best inspannend).