Ratelen

16-08-2013 08:55 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week deed ik het weer: ratelen als ik bij stil persoon ben. Ik weet niet waarom ik het doe, ik denk dat het komt omdat ik me wat ongemakkelijk voel. Maar ik vind het zelf erg vervelend. Ik hoor mezelf praten-praten-praten en ben doodmoe als de persoon weg is.

Wie herkent dit en nog belangrijker: wie heeft er tips voor mij!
Probeer te bedenken Waarom je het doet

Probeer bewust te zijn als je het doet

en....

gewoon dan stoppen. Voel de stilte, die doet geen pijn
Die stille persoon wordt waarschijnlijk nóg stiller terwijl jouw spraakwaterval over hem/haar uitgestort wordt. Probeer eens vragen te stellen, waar die stille persoon op kan antwoorden. ("Je had laatst zo'n lekkere taart gebakken, hoe maak je die?" of "Ik zit te denken over een vakantie in Mexico en jij bent daar al eens geweest, kun je wat tips geven?"). En geef die stille persoon dan ook de kans om uitvoerig te antwoorden, dus niet na twee zinnen in de rede vallen en doorgaan met ratelen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik besef dat die persoon nog stiller wordt, maar dat lijkt mij onbewust juist te stimuleren om dan meer te gaan praten Ik probeer al bewust stiltes te laten vallen, maar ik weet niet goed waar of hoe ik naar moet kijken. Het gekke is dat ik het maar met een paar personen uit mijn omgeving echt sterk heb.
Herkenbaar!! Ik wordt er altijd een beetje nerveus van als iemand niet zoveel zegt en blijf dan zelf maar doorpraten zodat er maar geen stiltes hoeven vallen...

Wat Pejeka al zegt probeer ik dan ook vaak: open vragen stellen zodat de ander ook de kans krijgt om iets te vertellen.
Het stomme is dat ik het weet maar het niet lijk te kunnen tegen houden.
quote:hollandstheemutsje schreef op 16 augustus 2013 @ 11:28:

Het stomme is dat ik het weet maar het niet lijk te kunnen tegen houden.

Misschien uitspreken; oh, sorry, ik ben wel erg aan het ratelen.

En dan een open vraag stellen.
..ben bij letter i ....I`m cool.
Je bent waarschijnlijk bang dat er stiltes vallen. Accepteer dat dat kan, die gene moet ook maar praten.
en accepteer ook dat sommige mensen niet willen praten en dat stilte ook lekker is
Wat herkenbaar!!!

Ook ik blijf maar ratelen bij een stiller persoon of als ik me niet helemaal op me gemak voel.

Op dat moment heb ik het niet door, maar later thuis wel.

Dan schaam ik me diep dat ik zo heb zitten ratelen.

Ik lees mee voor tips
Ik ben gelukkig niet de enige

Visje ik heb dat ook dat ik mezelf later schaam. Maar ook al weet ik het en ik probeer echt stiltes in te lassen, lukt het me niet en ga ik me zooo ongemakkelijk voelen waardoor ik als een kip zonder kop ga praten.
O ja bij die ene persoon stel ik dan wel open vragen, maar er komt dan vaak heel weinig terug waardoor er een ongemakkelijke stilte valt. Blijkbaar kan ik daar dus niet tegen.
quote:hollandstheemutsje schreef op 16 augustus 2013 @ 12:47:

O ja bij die ene persoon stel ik dan wel open vragen, maar er komt dan vaak heel weinig terug waardoor er een ongemakkelijke stilte valt. Blijkbaar kan ik daar dus niet tegen.besef je wel, dat wat jij ongemakkelijk vindt voor een ander lekker rustig kan zijn.
Dat zou kunnen ja, zo had ik het nog niet bekeken!
Maar die drang om te praten is er en ik weet het dat het prettiger zou zijn om niet te ratelen, maar ja ik kan het niet tegen houden. Daarom ook mijn vraag om tips!
quote:hollandstheemutsje schreef op 16 augustus 2013 @ 12:59:

Maar die drang om te praten is er en ik weet het dat het prettiger zou zijn om niet te ratelen, maar ja ik kan het niet tegen houden. probeer het gewoon eens. Gewoon kiezen op elkaar. Niks zeggen. Laat eens gebeuren wat er dan gebeurt.
Een kennis/vriendin van mij heeft het. We kunnen heel leuk kletsen, maar soms blijft ze maar praten. Heel eerlijk; in mijn hoofd denk ik dan: LUL niet zo dom

Terwijl ik zelf al geen heel stil type ben
Ik probeer ook open vragen te stellen en even stil te zijn.

Maar als de ander geen prater is dan vind ik dat voor mezelf toch heel ongemakkelijk.

Dit heb ik vooral bij personen die ik niet zo goed ken of weinig zie.

Ik heb een aantal vrienden die ook erg stil zijn. Maar daar heb ik de drang dan niet (meer).

Ook zeg ik het weleens naar de hand tegen de persoon waar ik tegen heb zitten ratelen. Sorry, voor het ratelen omdat....

En dat geeft wel begrip.
Ik ga gewoon eens uitproberen wat er gebeurd als ik idd mijn kaken stijf op elkaar hou. Meer tips zijn natuurlijk welkom.
Yes, ik heb je tekst in 11.59 sec hardop gelezen! Nu kijken of ik het in 30 sec kan zonder in ademnood te komen en met korte stiltes tijdens de opsommingen, punten en komma's.

O, nou heb ik er niets van begrepen omdat ik geen enkele zin in me opnam.
Leven en beleven
Wees eens bewust stil. In een twee gesprek hoef jij niet altijd degene te zijn die het geluid produceert. Als je eens stil bent, leg je de bal bij de ander en geef je ook de gelegenheid om iemand zijn gedachten te laten ordenen en een vraag te stellen of een opmerking te maken.

Maar man en ik kunnen ook samen rustig een avond ons mond houden, hij met zijn telefoon en ik met de laptop, of beide een tijdschrift of boek en af en toe vragen of de ander nog koffie wil of iets dergelijks. Heerlijke momenten zijn dat. Of 's avonds buiten luisteren naar de vogels en de laatste zonnestralen van de dag meepikken, doen we ook in stilte.
quote:visje66 schreef op 16 augustus 2013 @ 13:03:

Ik probeer ook open vragen te stellen en even stil te zijn.

Maar als de ander geen prater is dan vind ik dat voor mezelf toch heel ongemakkelijk.

Heb je al eens geprobeerd te hummen. Ik kreeg tijdens mijn opleiding de opdracht om, met een vreemde op straat, een gesprek lang gaande te houden zonder iets te zeggen.

Het is ook een grappig spelletje om te veel en op het verkeerde moment te hummen; dwars door een woord van de ander of precies wanneer de ander van plan is iets te zeggen. Werkt ook tegen ratelen...
Leven en beleven
watermanneke, dan zeg je hardop hum?
quote:Doreia schreef op 16 augustus 2013 @ 13:46:

Wees eens bewust stil. In een twee gesprek hoef jij niet altijd degene te zijn die het geluid produceert. Als je eens stil bent, leg je de bal bij de ander en geef je ook de gelegenheid om iemand zijn gedachten te laten ordenen en een vraag te stellen of een opmerking te maken.

Maar man en ik kunnen ook samen rustig een avond ons mond houden, hij met zijn telefoon en ik met de laptop, of beide een tijdschrift of boek en af en toe vragen of de ander nog koffie wil of iets dergelijks. Heerlijke momenten zijn dat. Of 's avonds buiten luisteren naar de vogels en de laatste zonnestralen van de dag meepikken, doen we ook in stilte.Bij mijn vriend heb ik het niet.
Interessant. Ik zou die stille persoon kunnen zijn, denk ik.

Waarom wordt je nerveus van stiltes?

(Ik wordt namelijk ook dood moe van mensen die maar door ratelen zonder een keer een stilte te laten vallen. Als je daadwerkelijk luistert naar wat iemand zegt is luisteren namelijk ook best inspannend).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven