Ratelen
vrijdag 16 augustus 2013 om 08:55
Afgelopen week deed ik het weer: ratelen als ik bij stil persoon ben. Ik weet niet waarom ik het doe, ik denk dat het komt omdat ik me wat ongemakkelijk voel. Maar ik vind het zelf erg vervelend. Ik hoor mezelf praten-praten-praten en ben doodmoe als de persoon weg is.
Wie herkent dit en nog belangrijker: wie heeft er tips voor mij!
Wie herkent dit en nog belangrijker: wie heeft er tips voor mij!
vrijdag 16 augustus 2013 om 14:17
Maar je vriend is ook eerst eens een (on)bekende geweest. En potentieel materiaal, dus ergens had je het vertrouwen gekregen dat je bij hem niet constant meer de stilt eop hoeft te vullen.
Breidt dat vertrouwen eens uit naar andere mensen. Knikken, oogcontact en hmmmmm hm zeggen terwijl de ander verteld is al genoeg aanmoediging en een teken van luisteren. En overdenk soms eens wat de ander zegt alvorens te antwoorden. Soms kom je dan zelf nog wel eens voor verrassingen te staan
Breidt dat vertrouwen eens uit naar andere mensen. Knikken, oogcontact en hmmmmm hm zeggen terwijl de ander verteld is al genoeg aanmoediging en een teken van luisteren. En overdenk soms eens wat de ander zegt alvorens te antwoorden. Soms kom je dan zelf nog wel eens voor verrassingen te staan
vrijdag 16 augustus 2013 om 14:24
vrijdag 16 augustus 2013 om 14:29
De eerste stap is erkennen dat het je last oplevert.
En nu is de volgende stap op het te herkennen op het moment zelf. Dat je denkt: ja, ik ben NU aan het ratelen!
En de stap daarna is: ik ga nu bewust minder praten, langzamer praten, meer open vragen stellen en meer hummen.
Het is een proces, ben zelf ook een enorme ratel. Maar met intake gesprekken bijvoorbeeld, zal ik toch echt even mijn mond moeten houden, anders krijg ik mijn info niet
En nu is de volgende stap op het te herkennen op het moment zelf. Dat je denkt: ja, ik ben NU aan het ratelen!
En de stap daarna is: ik ga nu bewust minder praten, langzamer praten, meer open vragen stellen en meer hummen.
Het is een proces, ben zelf ook een enorme ratel. Maar met intake gesprekken bijvoorbeeld, zal ik toch echt even mijn mond moeten houden, anders krijg ik mijn info niet